MuscleMeat

Muay Thai en wat voor trainingsmethode?

Sieb

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Hallo,

Na een tijdje niet getrained te hebben door een blessure heb ik nu weer het gevoel dat ik er vol tegenaan kan!
Ik ben weer Muay Thai gaan doen en ik heb ook nog een abbonement lopen bij de sportschool.

Maandag en woensdag doe ik Muay Thai en nu heb ik de vrijdag nog vrij als een trainingsdag. Maar nu weet ik niet wat voor trainingsmethode ik het beste kan hanteren.

Aangezien ik dus maar 1 keer in de week naar de sportschool ga zal het sowieso FB moeten zijn. Met Muay Thai wordt natuurlijk genoeg spieruithouding getrained dus ik zat zelf te denken aan iets in de richting van powerliften. 5x5 dus.

Nu vroeg ik me af of er mss nog mensen zijn die andere mss wel betere ideeen hebben en deze willen toelichten voor mij.

Uiteraard wordt er karma uitgedeeld en ben ik jullie dankbaar voor jullie hulp!

Mvg.

Sieb.

Als je het doet voor muay thai zou ik vooral explosief gaan trainen. Olympische shit dus.

misschien iets met bands/chains om explosiviteit op te bouwen?

EDIT:

Ik dacht te lezen dat je het schema van Muay thai J wilde weten :roflol:

Powerliften is toch ook explosief?
Je hebt er ook wel explosiviteit voor nodig zou ik denken, maar het is toch een heel verschil met gewichtheffen.
Maar zoveel maakt dat nu ook weer niet uit. Je gaat maar één dag per week trainen, doe wat van allebei.
Squatten, deadliften, power cleanen, push pressen,...
misschien iets met bands/chains om explosiviteit op te bouwen?
Waarom bouw je daarmee explosiviteit?
Je denkt aan speed bench?

Waarom bouw je daarmee explosiviteit?
Je denkt aan speed bench?

Ik weet er het fijne niet van, volgens mij is de werking als volgt(met BP)

De bands worden zo bevestigd dat het gewicht in de richting van de zwaartekracht spanning uitoefenen!!

Als je nu gaat bankdrukken zul je in de eerste fase van de concentrische beweging veel meer weerstand hebben! Hierdoor moet je erg snel acceleren!

Stel je nou voor dat de bands(wat volgens mij niks anders zijn dan elastieken) weghaald dan wordt het gewicht explosief weggedrukt

Ik weet er het fijne niet van, volgens mij is de werking als volgt(met BP)

De bands worden zo bevestigd dat het gewicht in de richting van de zwaartekracht spanning uitoefenen!!
Tot hiertoe alles bon.
Als je nu gaat bankdrukken zul je in de eerste fase van de concentrische beweging veel meer weerstand hebben! Hierdoor moet je erg snel acceleren!
Nee, net het omgekeerde.

Stel je nou voor dat de bands(wat volgens mij niks anders zijn dan elastieken) weghaald dan wordt het gewicht explosief weggedrukt
Hoe bedoel je bands weghalen? en idd, dat zijn elastieken.

gewoon benchen zonder elastiek ???
Wat is het nu? Met of zonder?

Verder zul je natuurlijk ook tijdens de concentrische fase meer weerstand hebben!
Ja, maar je zegt "de eerste fase van de concentrische fase", het is net later in de concentrische fase dat je meer weerstand hebt.

iig, de wijze woorden van MonsterStrength (tenminste, ik veronderstel dat ze wijs zijn en dat hij geen onzin vertelde):
Hoop dat je er wat aan hebt, en onthoud dit goed: Hou je aan de basis!. Het heeft geen nut om bands of chains aan de barbell te bevestigen als je nog niet in staat bent om snelheid op een vrije barbell te steken.

als je maar 1 dag hebt zou ik inderdaad ook 100% voor olympische lifts gaan..

• Topic Starter Topic Starter
ik zal ff wat info opzoeken over oly lifts voor mezelf...

meer info en suggesties zijn welkom!

oke, ik heb me een beetje ingelezen over het oly liften...
ik hb vernomen dat de technieken erg moeilijk zijn en moeilijk te leren zonder begeleiding... (heb helemaal geen begeleidingsmogelijkheden op mijn gym)

de blessure waar ik het over had was een blessure aan me onderrug door een foute uitvoering bij het deadliften, dit heeft me nu al 4 maanden gekost! ik vraag me af of het dan nog wel verstandig is om olympische lifts te doen gezien de behoorlijke intensiteit en moeilijkheidsgraad...

powerliften heb ik al wel wat ervaring mee, zou dat ook volstaan?

oke, ik heb me een beetje ingelezen over het oly liften...
ik hb vernomen dat de technieken erg moeilijk zijn en moeilijk te leren zonder begeleiding... (heb helemaal geen begeleidingsmogelijkheden op mijn gym)

de blessure waar ik het over had was een blessure aan me onderrug door een foute uitvoering bij het deadliften, dit heeft me nu al 4 maanden gekost! ik vraag me af of het dan nog wel verstandig is om olympische lifts te doen gezien de behoorlijke intensiteit en moeilijkheidsgraad...

powerliften heb ik al wel wat ervaring mee, zou dat ook volstaan?
Olympische gewichtheffen ook niet specifiek voor trainen. Ik doelde eerder op push presses, powerclean en dat soort dingen.

die knaap zet een paar pittige one arm benches neer...

maar hij begint dus ook al met snatches

ik vind dat filmpje met die zandzakken ook vet...

sowieso, die kerel traint kikke man... autootjes duwen, sled draggen, sledgehammer.. stoer :D

het begint een beetje ingewikkeld te worden voor me :)
ik zat nu zelf te denken aan deze 2 olympische lifts

Press Under
Push Press

ik heb niet echt de mogelijkheid om zon barbell te laten vallen...
met wat voor oefeningen kan ik dit dan nog meer combineren?
bench press, squat? (benen worden al behoorlijk belast met press under denk ik), ook meer specifieke oefeningen voor armen? deadlift?

ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer graag hulp!

het begint een beetje ingewikkeld te worden voor me :)
ik zat nu zelf te denken aan deze 2 olympische lifts

Press Under
Push Press

ik heb niet echt de mogelijkheid om zon barbell te laten vallen...
met wat voor oefeningen kan ik dit dan nog meer combineren?
bench press, squat? (benen worden al behoorlijk belast met press under denk ik), ook meer specifieke oefeningen voor armen? deadlift?

ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer graag hulp!
Die press under lijkt me meer specifiek gerich op de olympische lifts. Namelijk het leren onder de bar dippen.

Ik zou het bij powerclean en push press houden. Combineren met deadlift, squat (ik zou voor frontsquat gaan, sommige mensen beweren dat het beter is dan backsquat, en sowiso minder makkelijk fout te doen), bench press eventueel. En chinups.
Dan heb je al een stevige training denk ik zo.

thx flying fox!

nu is het me alleen nog een beetje onduidelijk hoe ik dit allemaal het beste in kan delen...

Ik wil liever niet squat en deadlift combineren in 1 training, dus dat zou ik afwisselen per week met als vervanging voor deadlift hypers.

Week 1
Deadlift
Cleans
Push press
Bench press
Chin ups

Week 2
Squat
Cleans
Push press
Bench press
BOR