AndroidHealthClinic

Gestopt Muscle mommy mode activated (somehow)

Contest
Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
Gisteren 1100 kcal.
Gewicht vanmorgen 61.2.

Misschien morgen al onder de 61? 🤞
Alhoewel vandaag eigenlijk geen trainen op het program staat, maar ik er eigenlijk wel zin in heb.

Volgens de calculator van Myfitnesspall zou je BMR rond de 1234 KCal/dag zitten (vrouw, 1m60, 61 kg, 43 jaar). Daarom verbaas ik me echt dat je gewicht niet sneller naar beneden gaat op 1250 KCal met jouw actieve leventje, met een intake rond je BMR!

We duimen mee voor de drop 👀

Het kan zeker geen kwaad om je lichaam wat rust te gunnen met deze hoeveelheid calorieën. Beetje kijken naar hoe je je voelt (op dit vlak gaat dat wel :p) , en proberen voorkomen dat je jezelf vroegtijdig uitput.

Volgens de calculator van Myfitnesspall zou je BMR rond de 1234 KCal/dag zitten (vrouw, 1m60, 61 kg, 43 jaar). Daarom verbaas ik me echt dat je gewicht niet sneller naar beneden gaat op 1250 KCal met jouw actieve leventje, met een intake rond je BMR!
Drie dingen daarover die meespelen denk ik:
Ik ben vanaf vijf jaar oud gewend om 35+ uren per week te sporten gemiddeld genomen.
Ik hoopte in het begin dat het terugwinnen van oude spiermassa een stukje vertroebelde.
En nu is vakantie: deze week zelfs helemaal geen dansen. Deze week dus weinig actie op dit gebied.

En verder: ben ik het met je eens. Ik vind het ook vreemd dat het niet sneller gaat, maar ik keek terug in mijn oude log van tien jaar terug en zag daar bijna hetzelfde patroon en toen was ik nog niet in peri menopauze met alles wat het daarmee nog wat lastiger maakt.

Wellicht helpt groente opvoeren nog? Maar als er nog andere tips zijn, ben ik benieuwd.

Daarom verbaas ik me echt dat je gewicht niet sneller naar beneden gaat op 1250 KCal met jouw actieve leventje, met een intake rond je BMR!
Dingen als spiermassa hebben hier een grote invloed op, evenals voedingsstoffen zoals vitamine B3 bijvoorbeeld. Wat maakt dat haar metabolisme laag ligt is de vraag, maar een recomp lijkt mij verstandiger dan een cut. Dat ze eerder hormonaal problemen heeft ondervonden is ook een risicofactor.

Het kan zeker geen kwaad om je lichaam wat rust te gunnen met deze hoeveelheid calorieën.
Joh..

Wat meespeelt met die twijfel is het feit dat ik morgen en donderdag niet kan trainen, maar vrijdag en zondag wel een dan heb ik alsnog mijn drie trainingen deze week.

Ik ben vanaf vijf jaar oud gewend om 35+ uren per week te sporten gemiddeld genomen.
Ik hoopte in het begin dat het terugwinnen van oude spiermassa een stukje vertroebelde.
En nu is vakantie: deze week zelfs helemaal geen dansen. Deze week dus weinig actie op dit gebied.

En verder: ben ik het met je eens. Ik vind het ook vreemd dat het niet sneller gaat, maar ik keek terug in mijn oude log van tien jaar terug en zag daar bijna hetzelfde patroon en toen was ik nog niet in peri menopauze met alles wat het daarmee nog wat lastiger maakt.

Wellicht helpt groente opvoeren nog? Maar als er nog andere tips zijn, ben ik benieuwd.
Ik denk dat TDEE's over het algemeen gewoon ruimschoots worden overschat, zeker met die calculators.
In theorie zit je met je TDEE rond de 1830 kcal (maar dit zou in praktijk al een stukje lager liggen volgens jou), trek daar 10% van af (om rekening te houden met metabole adaptaties die vrij snel in gang schieten) en je komt al op (slechts) 1647 kcal.

Menopauze (of peri-menopauze) op zichzelf heeft vrij weinig invloed op een onderhoud, het zakt voornamelijk omdat vrouwen dan minder actief worden en LBM verliezen. Als je dit op peil houdt (wat bij jou wel het geval is) zou dat niet heel veel verschil mogen maken.

Wat wel kan helpen (om het cutten wat makkelijker te maken) is je dieet veranderen naar een koolhydraatrijk dieet. Je lichaam werkt in de peri-menopauze voornamelijk op koolhydraten en minder op vetten omdat het lichaam oestrogeendominant wordt. Als je dan 'te weinig' koolhydraten eet kan je T3 ook een knauw krijgen waardoor je TDEE wat verder zakt.

Ik heb nu als doel 100 eiwit, 100 koolhydraat, 50 vetten: zou ik die verhouding dan moeten aanpassen denk je gezien je laatste alinea?

Verschil tussen theorie en praktijk. Altijd goed om te starten op theoretische berekeningen maar dan wel met gevolgde aanpassingen vanuit de praktijk. :thumbs:

Op de lange termijn zou ik denken dat het kan helpen om een langere periode de calorieën juist op te voeren en meer spiermassa te winnen. Daar heb je nu alleen weinig aan!

Hoelang ben je trouwens volledig strict geweest (op de g/ml alles wegen zonder uitstapjes)? Hoeveel val je dan ongeveer af? Ben je buiten het sporten om nog actief?

Het lijkt mij wel frustrerend. Heb je toevallig een smartwatch?

Een hoop vragen (I know), wellicht kan ik met je meedenken!

Ja, ik meende altijd dat variaties in BMR (gegeven je lengte gewicht, leeftijd en geslacht) vrij klein waren, maar blijkbaar kunnen die toch nog aanzienlijk zijn:
https://www.perplexity.ai/search/how-large-are-the-variations-i-tgkyn0bxTAWuvCAt_MRacA
Klopt! Het maakt ook nog uit hoe BMR wordt berekend (artikel overigens nog niet gelezen). Ik kom op de standaard berekeningen veel te laag uit. Mijn LBW is ca 60 kg tov gemiddeld 45 kg voor de meeste vrouwen (dit verschil is +300 calorieën per dag). Alleen dat al geeft een behoorlijk verschil.

Ik heb nu als doel 100 eiwit, 100 koolhydraat, 50 vetten: zou ik die verhouding dan moeten aanpassen denk je gezien je laatste alinea?
Vind je eiwitten hier aan de lage kant eerlijk gezegd, zeker tijdens het cutten. Vetten kunnen op zich wel wat lager, maar deze extra kcal zouden dan naar de eiwitten moeten gaan. De koolhydraten zijn wel oké zo, niet optimaal natuurlijk maar je hebt simpelweg de ruimte niet om ze nog hoger te gooien.

Moest ik in jouw situaties zitten had ik het waarschijnlijk zo verdeeld: 120 gram eiwitten, 33 gram vetten en 105 gram koolhydraten.

Op de lange termijn zou ik denken dat het kan helpen om een langere periode de calorieën juist op te voeren en meer spiermassa te winnen. Daar heb je nu alleen weinig aan!
Dat plan is voor eind september/oktober
Hoelang ben je trouwens volledig strict geweest (op de g/ml alles wegen zonder uitstapjes)? Hoeveel val je dan ongeveer af? Ben je buiten het sporten om nog actief?
Ik ben strict en weeg af. De keren dat ik afweek zijn hier ook allemaal te vinden (uit eten, etc).
Buiten sporten om: mijn werk is behoorlijk sedentair.

Hoort zie je effect vanaf november toen ik weer begon:

1000074053.png

Het lijkt mij wel frustrerend. Heb je toevallig een smartwatch?
Nee helaas
Een hoop vragen (I know), wellicht kan ik met je meedenken!
Tnx. Wordt altijd gewaardeerd.

Ik ga eens kijken aan de hand van de post van @Kathlinoo of ik met die verhoudingen iets kan.

Ik ben weer aan het spammen :roflol:

Maar wat mij ook goed heeft geholpen tijdens het cutten is gaan wandelen. Vraagt niet zoveel van je lichaam en staat trainingen ook niet in de weg maar kan op deze lage kcal toch een significant verschil maken. Ik ging elke dag een uurtje buiten wandelen in de avond, zijn toch een 150 kcal extra zonder al teveel moeite.
i-guess-ill-f**k-off-now-goodbye.gif

Ik ben weer aan het spammen :roflol:

Maar wat mij ook goed heeft geholpen tijdens het cutten is gaan wandelen. Vraagt niet zoveel van je lichaam en staat trainingen ook niet in de weg maar kan op deze lage kcal toch een significant verschil maken. Ik ging elke dag een uurtje buiten wandelen in de avond, zijn toch een 150 kcal extra zonder al teveel moeite.
i-guess-ill-fuck-off-now-goodbye.gif
I don't mind the spam, echt niet.
Zo werkt mijn brein namelijk ook 😅

In de vakantie lukt me dit wel: digestive walks met de kids, maar zonder vakantie zou ik het al bijna in de nacht moeten doen vrees ik 🙈

Dat plan is voor eind september/oktober

Ik ben strict en weeg af. De keren dat ik afweek zijn hier ook allemaal te vinden (uit eten, etc).
Buiten sporten om: mijn werk is behoorlijk sedentair.

Hoort zie je effect vanaf november toen ik weer begon:

1000074053.png

Nee helaas

Tnx. Wordt altijd gewaardeerd.

Ik ga eens kijken aan de hand van de post van @Kathlinoo of ik met die verhoudingen iets kan.
Weet je ook hoeveel je vet% naar beneden is gegaan, gezien je volgens mij wel wat spiermassa hebt gewonnen. Het is wel bij benadering natuurlijk:p

Weet je ook hoeveel je vet% naar beneden is gegaan, gezien je volgens mij wel wat spiermassa hebt gewonnen. Het is wel bij benadering natuurlijk:p
Volgens de metingen van 25 naar 17, maar is drie punts meting met calyper. Die onderschat het naar mijn idee sowieso heel erg en heel eerlijk: zie ook dat verschil niet helemaal terug. Zal deze namiddag eens zoeken naar vergelijkingsfoto's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven