MuscleMeat

Gestopt Muscle mommy mode activated (somehow)

Contest
Status
Niet open voor verdere reacties.
  • Topic Starter Topic Starter
  • #281
Hoe kan dit zo opgeruimd en netjes zijn met 7 kinderen?

Spelen die er wel?
Een van de principes van Montessori is dat eerst het ene taakje wordt volbracht vooraleer het volgende wordt begonnen. In de First plane lukt dat aardig. Second plane..... Is een ander verhaal 🤣
En scheelt een hoop dat ik
A weinig speelgoed had
B speelgoed in first plane maar één taakje heeft en niet 100 dingen tegelijk en
C speelgoed rouleerde (vandaar dat shelfies een ding zijn in de Montessori kringen: je observeert waar ze mee bezig zijn, kiest speelgoed wat daar bij aansluit. Pakken ze het minder: tijd voor een nieuwe shelf).

En bij de tieners: de één heeft clean girl aesthetic de ander maximalisme: dan is het eigen verantwoordelijkheid en geldt hier het deur dicht principe 😉

Voor het vergelijk:
Dit is onze knutselhoek nu
Van de 5 en twee 11-jarigen in second plane:
 

Bijlagen

  • 1000074290.jpg
    1000074290.jpg
    196,5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Interessant en niet helemaal verwacht dat ik dit soort info op dit medium zou vinden :roflol:
Voorlopig nog niet relevant (als het aan mij ligt toch..), maar dit is wel iets wat ik ga onthouden zodra de tijd wél daar is voor kids
 
  • Topic Starter Topic Starter
  • #283
Interessant en niet helemaal verwacht dat ik dit soort info op dit medium zou vinden :roflol:
Voorlopig nog niet relevant (als het aan mij ligt toch..), maar dit is wel iets wat ik ga onthouden zodra de tijd wél daar is voor kids
Mocht je ooit meer hierover willen weten: ben nogal een nerd op het gebied van leren en ontwikkeling.
 
Een van de principes van Montessori is dat eerst het ene taakje wordt volbracht vooraleer het volgende wordt begonnen. In de First plane lukt dat aardig. Second plane..... Is een ander verhaal 🤣
En scheelt een hoop dat ik
A weinig speelgoed had
B speelgoed in first plane maar één taakje heeft en niet 100 dingen tegelijk en
C speelgoed rouleerde (vandaar dat shelfies een ding zijn in de Montessori kringen: je observeert waar ze mee bezig zijn, kiest speelgoed wat daar bij aansluit. Pakken ze het minder: tijd voor een nieuwe shelf).

En bij de tieners: de één heeft clean girl aesthetic de ander maximalisme: dan is het eigen verantwoordelijkheid en geldt hier het deur dicht principe 😉

Voor het vergelijk:
Dit is onze knutselhoek nu
Van de 5 en twee 11-jarigen in second plane:
Ben je zelf ook zo opgevoed of heb je dit ergens vandaan gehaald en pas je dit nu toe op je eigen kinderen?
 
  • Topic Starter Topic Starter
  • #286
Ben je zelf ook zo opgevoed of heb je dit ergens vandaan gehaald en pas je dit nu toe op je eigen kinderen?
Nee. We hadden wel een groot gezin: 3 meiden en twee verzorgkindjes, ook meisjes.
Mijn moeder had wel kleuterjuf willen worden, heb mijn liefde voor die fase wel van haar denk ik.

Ik ben gestart als pedagoog en onderwijskundige en heb ook een poos aan lerarenopleidingen les gegeven. Mijn specialisatie ligt in volwassen onderwijs en leven lang ontwikkelen maar ontwikkelingspsychologie is altijd blijven trekken.

Voor de kenners: die zien ook niet alleen Montessori invloeden op de foto's maar ook Emmi Pikler en mini beetje Waldorf.
 
Nee hier in de buurt is weinig. Een dochter heeft wel gekozen voor de vrije middelbare.

Hadden we aan de andere kant van de grens gewoond had ik wellicht wel gekozen voor Montessori grundschule of Wald kindergarten.

Wij hebben het gewoon thuis toegepast naast een reguliere school. Met een groot gezin ook heel fijn die rustige basis en oog voor zelfstandigheid en zo
Hier struikel je bijna over de Steiner- en Freinetscholen :p

Heb zelf lang met probleemjongeren gewerkt in een centrum dat ervaringsmethodieken gebruikt en durf zeggen dat daar vaak (niet altijd) gigantische stappen mee gezet werden in een vastgelopen situatie. Heel interessant.
 
  • Topic Starter Topic Starter
  • #288
Vrijheid binnen grenzen en autonomie zijn zo onderschat....o en zwaar werk ook 😉 voor coördinatie, motoriek, eigenwaarde, wilskracht en doorzettingsvermogen.

En dan al die helicopter ouders op de speelplaats: "voorzichtig, pas op, kijk uit".
Hoe vaak anderen ook probeerden mijn kinderen te hulp te schieten als ze nog zonder frustratie aan het proberen zijn maar iets gewoonweg nog niet lukt...bizar.

(Als je zelf op dat speeltoestel kan klimmen, kan je er ook veilig zelf weer af... Dan moest ik ingrijpen als een behulpzame ouder mijn kind de hoge glijbaan op ging helpen.... Of andersom, een kind dat goed kon klimmen proberen er af te helpen want dat is veel te hoog voor zo'n kleintje...neen mevrouw.... Mijn petpeeve want het is altijd goedbedoeld geweest van ze).

Ik ben wel jaloers op de hoeveelheid freinet en Steinerscholen bij jullie dan. Ik woon in een achtergestelde gebied van Nederland hè.
 
  • Like
Waarderingen: mat
Vrijheid binnen grenzen en autonomie zijn zo onderschat....o en zwaar werk ook 😉 voor coördinatie, motoriek, eigenwaarde, wilskracht en doorzettingsvermogen.

En dan al die helicopter ouders op de speelplaats: "voorzichtig, pas op, kijk uit".
Hoe vaak anderen ook probeerden mijn kinderen te hulp te schieten als ze nog zonder frustratie aan het proberen zijn maar iets gewoonweg nog niet lukt...bizar.

(Als je zelf op dat speeltoestel kan klimmen, kan je er ook veilig zelf weer af... Dan moest ik ingrijpen als een behulpzame ouder mijn kind de hoge glijbaan op ging helpen.... Of andersom, een kind dat goed kon klimmen proberen er af te helpen want dat is veel te hoog voor zo'n kleintje...neen mevrouw.... Mijn petpeeve want het is altijd goedbedoeld geweest van ze).

Ik ben wel jaloers op de hoeveelheid freinet en Steinerscholen bij jullie dan. Ik woon in een achtergestelde gebied van Nederland hè.
Dus als je vooruit kan lopen kan je ook achteruit lopen?

Het komt bij ons wel geregeld voor dat de kleine ergens vast zit en dat die toch hulp nodig heeft. Als die ergens boven klimt en er niet meer vanaf durft dan help ik hem toch een handje ipv wachten tot ie naar beneden valt.

Als ie straks 10 is en hij kan zijn kont niet afvegen word het een ander verhaal, maar tot die tijd help ik hem met alles als ie daarom vraagt, hij geeft vanzelf wel aan als ie iets zelf kan/wilt doen, maar in zijn achterhoofd weet ie ook dat ik altijd plan B ben.
 
  • Topic Starter Topic Starter
  • #290
Dus als je vooruit kan lopen kan je ook achteruit lopen?

Het komt bij ons wel geregeld voor dat de kleine ergens vast zit en dat die toch hulp nodig heeft. Als die ergens boven klimt en er niet meer vanaf durft dan help ik hem toch een handje ipv wachten tot ie naar beneden valt.

Als ie straks 10 is en hij kan zijn kont niet afvegen word het een ander verhaal, maar tot die tijd help ik hem met alles als ie daarom vraagt, hij geeft vanzelf wel aan als ie iets zelf kan/wilt doen, maar in zijn achterhoofd weet ie ook dat ik altijd plan B ben.
Qua hoogtes is het fysiek inderdaad zo dat als ze er op kunnen komen, ook er af.
Ik help mijn kinderen ook... Als ze gefrustreerd zijn omdat het niet lukt. Maar grijp niet al van te voren in. Ik help ze het zelf te doen.
 
En qua eten, hebben jullie daar ook nog regels in
 
Dus als je vooruit kan lopen kan je ook achteruit lopen?

Het komt bij ons wel geregeld voor dat de kleine ergens vast zit en dat die toch hulp nodig heeft. Als die ergens boven klimt en er niet meer vanaf durft dan help ik hem toch een handje ipv wachten tot ie naar beneden valt.

Als ie straks 10 is en hij kan zijn kont niet afvegen word het een ander verhaal, maar tot die tijd help ik hem met alles als ie daarom vraagt, hij geeft vanzelf wel aan als ie iets zelf kan/wilt doen, maar in zijn achterhoofd weet ie ook dat ik altijd plan B ben.
Plan P toch (Power Papa) :thumbs:
 
  • Heart
Waarderingen: AK
  • Topic Starter Topic Starter
  • #293
En qua eten, hebben jullie daar ook nog regels in
Vanaf heel jong met glas (shot glaasje heeft de perfecte verhouding 😂). En al heel jong met bestek proberen (ik heb weinig gevoerd). En al vrij jong zelf snijden (met veilige kindermessren) etc. Maar geen regels als in bord moet leeg o.i.d.
Ze helpen inruimen, opscheppen en afruimen. Eten is een sociale activiteit (en dat lukt ons niet altijd met al die verschillende trainingstijden) en ieder eet op zijn eigen tempo.
Je proeft alles en daarna eet je tot je genoeg hebt. Tot water hebben ze altijd toegang gehad (zo'n glazen limonade kan toen ze klein waren).
Doorgaans hebben we weinig snoep en koek in huis maar we maken er ook niets bijzonders van.

Overigens: zijn het principes en richtlijnen zoals je tussen de haakjes al kan zien.
 
Een van de principes van Montessori is dat eerst het ene taakje wordt volbracht vooraleer het volgende wordt begonnen. In de First plane lukt dat aardig. Second plane..... Is een ander verhaal 🤣
En scheelt een hoop dat ik
A weinig speelgoed had
B speelgoed in first plane maar één taakje heeft en niet 100 dingen tegelijk en
C speelgoed rouleerde (vandaar dat shelfies een ding zijn in de Montessori kringen: je observeert waar ze mee bezig zijn, kiest speelgoed wat daar bij aansluit. Pakken ze het minder: tijd voor een nieuwe shelf).

En bij de tieners: de één heeft clean girl aesthetic de ander maximalisme: dan is het eigen verantwoordelijkheid en geldt hier het deur dicht principe 😉

Voor het vergelijk:
Dit is onze knutselhoek nu
Van de 5 en twee 11-jarigen in second plane:
Ik lees graag even mee😃 Ik ken de principes, toch heb ik mij er nooit helemaal goed in verdiept. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of het nog uitmaakt of een kind een neurotypisch of neurodivergent brein heeft en de aansluiting op op bijvoorbeeld montessori. Alleen onze baby zou nog de neurotypische kunnen zijn (alhoewel ze al wel een ontwikkelingsvoorsprong heeft net als de oudste)🙃
 
Vanaf heel jong met glas (shot glaasje heeft de perfecte verhouding 😂). En al heel jong met bestek proberen (ik heb weinig gevoerd). En al vrij jong zelf snijden (met veilige kindermessren) etc. Maar geen regels als in bord moet leeg o.i.d.
Ze helpen inruimen, opscheppen en afruimen. Eten is een sociale activiteit (en dat lukt ons niet altijd met al die verschillende trainingstijden) en ieder eet op zijn eigen tempo.
Je proeft alles en daarna eet je tot je genoeg hebt. Tot water hebben ze altijd toegang gehad (zo'n glazen limonade kan toen ze klein waren).
Doorgaans hebben we weinig snoep en koek in huis maar we maken er ook niets bijzonders van.

Overigens: zijn het principes en richtlijnen zoals je tussen de haakjes al kan zien.
Wat leuk Nicky!

Herkenbaar wat je schrijft en laat zien 😊 Ik werk in de vrije school en begeleid kinderen met 'ontwikkelingsproblemen' en in de middag werk ik op een antroposofische bso, we werken met de visie van steiner (antroposofie), pikler (vrije bewegingsontwikkeling) en rosenberg (verbindende communicatie)

Erg leuk om tussen al die spierballen te lezen 😃 opvoeden is leuk 🥰
 
  • Topic Starter Topic Starter
  • #296
Ik lees graag even mee😃 Ik ken de principes, toch heb ik mij er nooit helemaal goed in verdiept. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of het nog uitmaakt of een kind een neurotypisch of neurodivergent brein heeft en de aansluiting op op bijvoorbeeld montessori. Alleen onze baby zou nog de neurotypische kunnen zijn (alhoewel ze al wel een ontwikkelingsvoorsprong heeft net als de oudste)🙃
Dat ligt er aan....

De filosofie van Maria Montessori kwam oorspronkelijk juist door het werken met kinderen in achtergestelde wijken of kinderen die moeilijk opvoedbaar werden gelabeld.
Maria Montessori zag dat:

Deze kinderen leerden met de juiste materialen en omgeving net zo goed of zelfs beter dan andere kinderen.

Achterstand was vaak geen gebrek aan intelligentie, maar aan kansen, structuur en respect voor hun ontwikkelingstempo.

Ze ontwikkelde materialen die zintuigen, motoriek en concentratie stimuleren.


>“Help mij het zelf te doen” werd haar centrale motto en dat was toen behoorlijk revolutionair.

Omdat Montessori haar methode oorspronkelijk baseerde op kinderen die buiten het systeem vielen, past haar benadering best hoed bij neurodivergente kinderen vandaag de dag:

Respect voor het eigen tempo (en diversiteit in tempo bij verschillende onderdelen)

Niet straffen of labelen, maar observeren en afstemmen

Leren via doen, bewegen en ervaren

Zelfvertrouwen opbouwen door autonomie

Montessori keek niet naar “wat het kind niet kan”, maar naar wat het kind nodig heeft om te bloeien. Dat maakt haar filosofie nog steeds relevant voor kinderen die anders leren of denken.

Maar:
Ik vind wel verschil liggen in de vormen.
Bij varianten van autisme spectrum kan het heel goed, als je ook getraind bent in het goed observeren.
Bij adhd vraagt het een flexibelere toepassing omdat bv. veel keuzes juist verlammend kunnen werken
Bij hoog- en meer begaafdheid helpt het om zaken goed aan te passen waar nodig. Tegelijkertijd zijn er enkele aandachtspunten voornamelijk: vooral bij leren van nieuwe taken (en faalangst). Mindset en uitdaging zijn extra belangrijk voor deze doelgroep.

Mocht je details willen: mijn dm staat open voor ik hier helemaal vol ga spammen 😉
 
Dat ligt er aan....

De filosofie van Maria Montessori kwam oorspronkelijk juist door het werken met kinderen in achtergestelde wijken of kinderen die moeilijk opvoedbaar werden gelabeld.
Maria Montessori zag dat:

Deze kinderen leerden met de juiste materialen en omgeving net zo goed of zelfs beter dan andere kinderen.

Achterstand was vaak geen gebrek aan intelligentie, maar aan kansen, structuur en respect voor hun ontwikkelingstempo.

Ze ontwikkelde materialen die zintuigen, motoriek en concentratie stimuleren.


>“Help mij het zelf te doen” werd haar centrale motto en dat was toen behoorlijk revolutionair.

Omdat Montessori haar methode oorspronkelijk baseerde op kinderen die buiten het systeem vielen, past haar benadering best hoed bij neurodivergente kinderen vandaag de dag:

Respect voor het eigen tempo (en diversiteit in tempo bij verschillende onderdelen)

Niet straffen of labelen, maar observeren en afstemmen

Leren via doen, bewegen en ervaren

Zelfvertrouwen opbouwen door autonomie

Montessori keek niet naar “wat het kind niet kan”, maar naar wat het kind nodig heeft om te bloeien. Dat maakt haar filosofie nog steeds relevant voor kinderen die anders leren of denken.

Maar:
Ik vind wel verschil liggen in de vormen.
Bij varianten van autisme spectrum kan het heel goed, als je ook getraind bent in het goed observeren.
Bij adhd vraagt het een flexibelere toepassing omdat bv. veel keuzes juist verlammend kunnen werken
Bij hoog- en meer begaafdheid helpt het om zaken goed aan te passen waar nodig. Tegelijkertijd zijn er enkele aandachtspunten voornamelijk: vooral bij leren van nieuwe taken (en faalangst). Mindset en uitdaging zijn extra belangrijk voor deze doelgroep.

Mocht je details willen: mijn dm staat open voor ik hier helemaal vol ga spammen 😉
Haha ik zal je wel wat meer context geven vh weekend via dm.
 
Dus hier is je log heen
 
Nee hier in de buurt is weinig. Een dochter heeft wel gekozen voor de vrije middelbare.

Hadden we aan de andere kant van de grens gewoond had ik wellicht wel gekozen voor Montessori grundschule of Wald kindergarten.

Wij hebben het gewoon thuis toegepast naast een reguliere school. Met een groot gezin ook heel fijn die rustige basis en oog voor zelfstandigheid en zo.

Vanuit ons oude huis nog; zo krijg je een beeld
1000074274.jpg
1000074275.jpg
1000074276.jpg
1000074278.jpg
1000074281.jpg

1000074285.jpg

En de mobielen en zwart wit
1000074283.jpg


en shelfies natuurlijk 🤣
1000074277.jpg


Nu mis ik deze Montessori fase bijna haha.
Bijna alle Montessori spullen zijn zowat verkocht alleen de red rods, cilinders, roze toren en wat klein speelgoed nog voor schrijven en rekenen.
gevaarlijk hoor, de pot op een schapenvacht..... ongeluk zit in een klein hoekje :roflol:
 
  • hihi
Waarderingen: mat
  • Topic Starter Topic Starter
  • #300
gevaarlijk hoor, de pot op een schapenvacht..... ongeluk zit in een klein hoekje :roflol:
Ik draai mijn hand niet om voor een wolwasje..
Maar die schapenvacht lag daar heel bewust: was met lanoline behandeld dus daar hecht urine, niet aan. In het ergste geval even onder de kraan, maar dat is maar één keer nodig geweest.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven