Ik lees graag even mee😃 Ik ken de principes, toch heb ik mij er nooit helemaal goed in verdiept. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of het nog uitmaakt of een kind een neurotypisch of neurodivergent brein heeft en de aansluiting op op bijvoorbeeld montessori. Alleen onze baby zou nog de neurotypische kunnen zijn (alhoewel ze al wel een ontwikkelingsvoorsprong heeft net als de oudste)🙃
Dat ligt er aan....
De filosofie van Maria Montessori kwam oorspronkelijk juist door het werken met kinderen in achtergestelde wijken of kinderen die moeilijk opvoedbaar werden gelabeld.
Maria Montessori zag dat:
Deze kinderen leerden met de juiste materialen en omgeving net zo goed of zelfs beter dan andere kinderen.
Achterstand was vaak geen gebrek aan intelligentie, maar aan kansen, structuur en respect voor hun ontwikkelingstempo.
Ze ontwikkelde materialen die zintuigen, motoriek en concentratie stimuleren.
>“Help mij het zelf te doen” werd haar centrale motto en dat was toen behoorlijk revolutionair.
Omdat Montessori haar methode oorspronkelijk baseerde op kinderen die buiten het systeem vielen, past haar benadering best hoed bij neurodivergente kinderen vandaag de dag:
Respect voor het eigen tempo (en diversiteit in tempo bij verschillende onderdelen)
Niet straffen of labelen, maar observeren en afstemmen
Leren via doen, bewegen en ervaren
Zelfvertrouwen opbouwen door autonomie
Montessori keek niet naar “wat het kind niet kan”, maar naar wat het kind nodig heeft om te bloeien. Dat maakt haar filosofie nog steeds relevant voor kinderen die anders leren of denken.
Maar:
Ik vind wel verschil liggen in de vormen.
Bij varianten van autisme spectrum kan het heel goed, als je ook getraind bent in het goed observeren.
Bij adhd vraagt het een flexibelere toepassing omdat bv. veel keuzes juist verlammend kunnen werken
Bij hoog- en meer begaafdheid helpt het om zaken goed aan te passen waar nodig. Tegelijkertijd zijn er enkele aandachtspunten voornamelijk: vooral bij leren van nieuwe taken (en faalangst). Mindset en uitdaging zijn extra belangrijk voor deze doelgroep.
Mocht je details willen: mijn dm staat open voor ik hier helemaal vol ga spammen 😉