Ik heb me de afgelopen dagen flink verdiept in het fenomeen 'peak week'. Wat me vooral opviel is dat de meningen over de beste aanpak nogal uiteen lopen en elkaar soms zelfs tegenspreken. Ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ik hier een daar nog flink wat 'bro-science' voorbij zie komen (niet ongebruikelijk in de fitness industrie helaas). Ik heb zelf een technisch wetenschappelijke achtergrond en daarom nogal moeite om beweringen klakkeloos aan te nemen, zonder uitleg van het hoe en waarom. Zoals eerder gezegd, wil ik het zo eenvoudig mogelijk doen. Dat levert de minste stress op. Ik ga dit weekend daarom
niet 'depleten'. Door de dagelijkse cardio i.c.m. 300 gr. KH per dag zit ook sowieso al vrij laag in m'n glycogeen en met streng 'depleten' zou ik me nog slechter gaan voelen. Dat heb ik er niet voor over en bovendien blijkt loaden zonder depleten ook goed te werken:
"Natuurlijk zijn er op bovenstaande nog tal van variaties. Zo zijn er atleten die überhaupt niet glycogeen depleten, maar alleen laden. Er zijn aanwijzingen dat dit leidt tot eenzelfde niveau van supercompensatie." bron
Ook ga ik tijdens het laden niet geforceerd 7-8 L water per dag drinken. Door de grote hoeveelheid KH trek je veel water de spieren in en zul je automatisch meer dorst krijgen neem ik aan. Dus ja, ik zal veel drinken tijdens het laden van maandag t/m woensdag, maar het is niet dat ik mezelf ga forceren om een X aantal liters binnen te krijgen.
Daarnaast hoef ik er, wat
@BB_ ook al noemde, niet op een precies tijdstip goed bij te staan zoals in een wedstrijd, en kan ik dus op verschillende momenten foto's maken, om dan achteraf de beste serie eruit te pikken.

Dit weekend dus nog even afzien en dan vanaf maandag carb-loaden. Daar kijk ik echt naar uit!