Fitness Seller

Gestopt My 50+ coronacut to shreddedness

Contest
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil die ook ooit onder de knie krijgen, maar echte pistol squats direct op de grond hebben niet echt een meerwaarde buiten dat ze aantonen dat je lening bent.

Ik citeer hier even mijn eigen bericht uit mijn log als reactie op een bericht van jou, omdat dit hier beter tot z'n recht komt.
Om hier nog even op terug te komen. Ik zag wat minder positieve reacties in je log. De meeste mensen gaven denk ik gewone hun reële mening (het kwam wellicht soms wat bot over), maar echt respect voor hoe diep je ben gegaan en de discipline die je hebt weten op te brengen. :thumbs: Feit is dat wanneer je natural zo droog wilt staan, het altijd tegenvalt wat je overhoudt (en ik denk dat het eigenlijk beter is om natty niet veel lager te gaan dan 8%). Die laatste paar % hardnekkig vet die je eraf hebt weten te krijgen, kosten gewoon best wat aan spiermassa, in ieder geval natural. Op jouw leeftijd is het sowieso al lastiger massa (spiermassa) aan te zetten. Qua vetpercentage sta je echt wedstrijddroog. Ik denk dat wanneer je nu iets massa aan zou zetten, je er beter en voller bij zou staan. Aangezien je toch al zo diep bent gegaan, zou ik overwegen om voordat je contestfoto's neemt, 'volgens het boekje' te depleten en laden (incl. vochthouding). Dat laatste weekje zal geen issue zijn aangezien je nu al op dit punt bent gekomen en diep bent gegaan. Ik weet zeker dat je er dan beter en voller bij staat en je spiermassa meer tot zijn recht komt.

Ik snap jullie wel, maar als @imnewhere echt op serieus niveau aan duursport heeft gedaan heeft hij meer dan genoeg medesporters gezien die een lager vetpecentage hadden dan hij nu heeft. Is dat gezond? Dat weet ik niet, maar vraag eens aan mararthonlopers en wielrenners wat ze van een gemiddelde krachtsporter vinden.
Breek me de bek niet open. In mijn hardloopperiode altijd verwijten gekregen van mensen dat ze niet snapte dat ik de gym leuk vond. Idem dito, maar dan het tegenovergestelde, in de gym. Gezond is zowel het lopen van een marathon als bodybuildingcontest niet. Maar zolang je de frequentie beperkt, zal het wel meevallen en mentaal en fysiek word je wel sterker en verleg je je grenzen.

(Op een verjaardag zijn m'n vroegere loopmaatjes, nadat ik me focuste op bodybuilding: 'en wat is nu je doel dan, ga je wedstrijden doen om te lichaam te showen ofzo, hahahaha'; werd vervolgens uitgelachen. Dus ik zei, en jij dan, ga je wedstrijden doen om te laten zien hoe snel je kan rennen en skinny je bent. Het zijn twee werelden van verschil waarbinnen vaak geen wederzijds begrip voor elkaar is (is dit een tautologie?), ondanks dat qua mindset er best veel overeekomsten zijn.)

De enige oefening voor quads die ik sinds de lockdown van mijn sportschool doe, zijn pistol squats vanaf een laag krukje (33 cm), momenteel verzwaard door een rugzak met gewicht voor mijn borst te houden. Ik heb (nog) niet de mobiliteit om full pistol squats te doen.

chickenlegs.jpg
Lukt mij ook niet. Eerst dacht ik dat het een gebrek aan kracht was, maar ik heb al m'n hele leven stabiliteitsproblemen en dat is het issue. Als ik losjes iets vasthoud (zonder hier echt kracht op uit te oefenen, enkel voor stabilitiet), lukt het wel. Wat je kunt proberen is met TRX Suspension pistol squats doen (even googlen op TRX). Alternatief is met een handdoek; volgens mij had je zelf eens een filmpje van een homegymtraining geplaatst waarin deze werden gedaan.
1590255124486.png

• Topic Starter Topic Starter
Zondagochtend vlak na het opstaan met neutraal daglicht. Jammer dat ik geen sixpack tevoorschijn kan toveren in deze houding, ondanks een 'droge' buik. Kwaliteit van de camera (Canon Ixus 160) ben ik ook niet helemaal tevreden mee.

20200524_orig_anoniem.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zag wat minder positieve reacties in je log. De meeste mensen gaven denk ik gewone hun reële mening (het kwam wellicht soms wat bot over), maar echt respect voor hoe diep je ben gegaan en de discipline die je hebt weten op te brengen. :thumbs:
Ik ga er vanuit dat iedereen met de juiste bedoelingen commentaar heeft gegeven. En ik kan wel wat hebben hoor. Ik kan me ook goed voorstellen dat sommigen wat bezorgd zijn na het zien van die rugfoto. Misschien ter geruststelling: als marathonloper en later als wielrenner (klimmer!) ben ik in voorbereiding op piekmomenten ook al wel een paar keer vrij ver gegaan om een zo laag mogelijk gewicht te bereiken om zo goed mogelijk te presteren, dus in die zien heb ik wel enige ervaring met een laag vet% bereiken.

Qua vetpercentage sta je echt wedstrijddroog. Ik denk dat wanneer je nu iets massa aan zou zetten, je er beter en voller bij zou staan. Aangezien je toch al zo diep bent gegaan, zou ik overwegen om voordat je contestfoto's neemt, 'volgens het boekje' te depleten en laden (incl. vochthouding). Dat laatste weekje zal geen issue zijn aangezien je nu al op dit punt bent gekomen en diep bent gegaan. Ik weet zeker dat je er dan beter en voller bij staat en je spiermassa meer tot zijn recht komt.
Hier heb ik nog geen kaas van gegeten. Heb je wat handige links voor me, zodat ik hiermee aan de slag kan gaan?

Wat je kunt proberen is met TRX Suspension pistol squats doen (even googlen op TRX). Alternatief is met een handdoek; volgens mij had je zelf eens een filmpje van een homegymtraining geplaatst waarin deze werden gedaan.
Goeie tip! Maar het beheersen van een full ROM pistol squat is voor mijn geen doel op zich. Ik doe ze nu puur vanwege het feit dat dit een zeer effectieve beweging is om thuis de quads voldoende zwaar te prikkelen als je geen (home)gym tot je beschikking hebt. Vanaf een laag krukje (momenteel 33 cm) haal ik al genoeg range of motion en ik kan verzwaren met een rugzak met gewicht die ik voor m'n borst houd.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Wat ik volgens mij nog niet heb benoemd, maar wel vaak terug zie komen bij anderen die in een cut zitten, is dat mijn slaap dus ook is gewijzigd. In mijn 'bulk'-periode (nov 2019 t/m maart 2020, op 3300-3600 KCal) sliep ik best lang, gemiddeld 9-10 uur per nacht. Slaapkwaliteit was zeer goed. Nu in de cut heb ik duidelijk minder slaap nodig, gemiddeld 7 uur per nacht. Ik ga rond 10 uur naar bed en om 5 uur 's ochtends ben ik klaarwakker. Daarnaast komt het wel eens voor dat ik, als ik 's nachts wakker wordt en moet plassen, na 3 uur 's nachts weer moeilijk de slaap kan vatten. Gek genoeg komt dat niet door een hongergevoel (ik eet relatief veel calorieën, ongeveer 50%, na 18:00 en daardoor 's nachts geen honger). Verder voel ik me overdag mentaal prima en heb dus niet het gevoel dat ik te weinig slaap voor een goed herstel.

Daarnaast heb ik 5 dagen geleden nog een 'magic trick' ontdekt. Door 's ochtends vroeg een 200 mg cafeïne tabletje te nemen, kan ik mijn hongergevoel en daarmee mijn ontbijt, uitstellen tot 's ochtends om een uur of 9. Verder geeft die cafeïne ook een enorme mentale boost, alhoewel dat effect op de eerste dag, toen ik hiermee begon, duidelijk het grootste was, en wat af lijkt te nemen (ik neem verder geen cafeïnehoudende producten).

Wat ik volgens mij nog niet heb benoemd, maar wel vaak terug zie komen bij anderen die in een cut zitten, is dat mijn slaap dus ook is gewijzigd. In mijn 'bulk'-periode (nov 2019 t/m maart 2020, op 3300-3600 KCal) sliep ik best lang, gemiddeld 9-10 uur per nacht. Slaapkwaliteit was zeer goed. Nu in de cut heb ik duidelijk minder slaap nodig, gemiddeld 7 uur per nacht. Ik ga rond 10 uur naar bed en om 5 uur 's ochtends ben ik klaarwakker. Daarnaast komt het wel eens voor dat ik, als ik 's nachts wakker wordt en moet plassen, na 3 uur 's nachts weer moeilijk de slaap kan vatten. Gek genoeg komt dat niet door een hongergevoel (ik eet relatief veel calorieën, ongeveer 50%, na 18:00 en daardoor 's nachts geen honger). Verder voel ik me overdag mentaal prima en heb dus niet het gevoel dat ik te weinig slaap voor een goed herstel.

Daarnaast heb ik 5 dagen geleden nog een 'magic trick' ontdekt. Door 's ochtends vroeg een 200 mg cafeïne tabletje te nemen, kan ik mijn hongergevoel en daarmee mijn ontbijt, uitstellen tot 's ochtends om een uur of 9. Verder geeft die cafeïne ook een enorme mentale boost, alhoewel dat effect op de eerste dag, toen ik hiermee begon, duidelijk het grootste was, en wat af lijkt te nemen (ik neem verder geen cafeïnehoudende producten).

Beide bevindingen kloppen hoor, komt vaak voor!

Toen ik dieper in m’n cut zat, sliep ik ook minder en vaker uit bed. De slaap kwaliteit werd ook beduidend minder.

Het minder wordende effect van cafeïne is te weiden aan het opbouwen van tolerantie. Op een gegeven moment zal je meer nodig hebben dan dat ene pilletje, om het zelfde effect te krijgen.

Je zou op dat moment een cafeïne detox kunnen doen, of de dosis iet wat verhogen. Cafeïne kan, zeker in de cut, erg handig zijn om het hongergevoel te onderdrukken. Daarnaast is de “boost” heerlijk om dingen te ondernemen, waardoor je niet nadenkend over de honger.

Het minder wordende effect van cafeïne is te weiden aan het opbouwen van tolerantie. Op een gegeven moment zal je meer nodig hebben dan dat ene pilletje, om het zelfde effect te krijgen.
Inderdaad, Als je heel frequent cafeine neemt kan je zelf van verschillende pilletjes helemaal niet meer voelen en je ziek voelen als je ze niet neemt

• Like
Waarderingen: Onit
Inderdaad, Als je heel frequent cafeine neemt kan je zelf van verschillende pilletjes helemaal niet meer voelen en je ziek voelen als je ze niet neemt

Dit dus!

Wat ik zelf ondervond; ik nam steeds meer en meer cafeïne. Dit ging mij tegenstaan. In plaats dat ik hier meer energie van kreeg, werd ik hier moe en opgefokt van. Daarnaast kreeg ik meer drang naar eten.

Ik ben bekend met het gewenningseffect van cafeïne, maar verbaasde me vooral over het grote effect van 200 mg, dat echt de hele dag aanhield op dag 1. Ik fietste probleemloos door de training, waar ik me daarvoor echt doorheen moest slepen en ook mentaal de hele dag een top gevoel. Dit dus wel nadat ik al enkele maanden op nul cafeïne had geleefd.

• Like
Waarderingen: Onit
Ik post hier niet vaak mijn trainingen, omdat de thuistrainingen met elastieken nogal saai zijn om te volgen, denk ik. Laat ik toch maar weer eens wat melden op dit vlak. Omdat de verveling steeds groter werd, heb ik vandaag wat oefeningen gewijzigd:

1. Van unilateral banded rows (elastiek aan een deurklink bevestigd), naar inverted rows onder een tafel. Voeten verhoogd op een krukje, verhoging onder de tafelpoten om een volledige ROM te kunnen halen. Bovenin de beweging (borst raakt tafel) probeer ik de positie 1 seconde vast te houden.

2. Van unilateral banded pulldowns (elastiek vlak tegen de grond aan een verwarmingsbuis bevestigd) ben ik weer teruggegaan naar het parkje buiten voor chin-ups. Het aantal reps wat ik haalde viel me wat tegen, ook omdat ik nu een paar kilo lichter ben, maar ik gooi het er maar op dat ik weer even in deze beweging moet groeien, die ik al 8 weken niet meer heb gedaan.

Dinsdag 26-5-2020, training B:

OefeningSets & RepsGewicht
1. Push-up8,8,8,8bodyweight +21½ kg rugzak
2. Inverted row15,15,15,14bodyweight
3. Unilateral standing calf raise19,19,19,19bodyweight +21½ kg rugzak
4. Unilateral banded triceps extension13,13,13,1320 kg band
5. Banded real delt fly15,15,15,155 kg band
6. Chin-up13,12,11,10bodyweight
7. Banded face-pull20,20,20,2020 kg band

Gewoon lekker door knallen. Elastieken zijn inderdaad iet wat saai, daar loop ik ook tegenaan.

Je bent goed bezig, keep going!

Update na precies 8 weken cutten.

Voeding.

Intake met 300 KCal (per dag en niet per week @HillR) opgehoogd. Ik zit nog steeds in een deficit.

Training de afgelopen 7 dagen:
Kracht: 6x full body (3xA, 3xB). Inhoud van deze trainingen heb ik in eerdere posts al beschreven.
Cardio: 4x wandelen (totaal 48,3 km) + 3x racefiets (totaal 169 km)

En nu?
Waarschijnlijk beëindig ik deze contest in de eerste week of in ieder geval de eerste helft van juni. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik de 'piekweek' moet aanpakken om de spieren wat voller te laten lijken.

gewicht.jpg

maten.jpg

kcal.jpg

macros.jpg

Laatst bewerkt:
Goed bezig! Probeer die extra kcal wat uit vetten te halen, kun je goed gebruiken!

Ben benieuwd hoe je piekweek gaat verlopen, succes ermee!

Wel grappig dat een aangespannen bovenarm met een omtrek van slechts 32 cm er op een foto nog best indrukwekkend uit kan zien (vind ik zelf althans), als je goed droog staat.

biceps.jpg

Mijn ervaring is dat je best "groter" kan lijken op een lager vet% in goed licht en vanuit een bepaalde hoek. In kleding en ontspannen is dat vaak een ander verhaal:p

Persoonlijk zou ik niet gaan depleten, maar enkel gaan "laden" (als je dat wel gaat doen dan zou ik voordat je de foto's maakt een testronde doen). Neem je ook creatine?

Mijn ervaring is dat je best "groter" kan lijken op een lager vet% in goed licht en vanuit een bepaalde hoek. In kleding en ontspannen is dat vaak een ander verhaal:p
In kleding zie ik er nu uit als een 'skinny bastard who doesn't even lift'. Maar wel met een 10x betere houding en beter in proportie dan toen ik enkel aan wielrennen deed.

Ja. Ik 'cruise' al enkele jaren op een dosering van 5 gram om de dag (dus omgerekend 2½ gram per dag). Heb vernomen dat je dit ook in de laatste week het beste gewoon door kunt laten lopen. Mijn eigen ervaring is overigens dat ik nauwelijks extra vocht vasthoudt door het creatinegebruik.

Laatst bewerkt:
In kleding zie ik er nu uit als een 'skinny bastard who doesn't even lift'. Maar wel met een 10x betere houding en beter in proportie dan toen ik enkel aan wielrennen deed.

Ja. Ik 'cruise' al enkele jaren op een dosering van 5 gram om de dag (dus omgerekend 2½ gram per dag). Heb vernomen dat je dit ook in de laatste week het beste gewoon door kunt laten lopen. Mijn eigen ervaring is overigens dat ik nauwelijks extra vocht vasthoudt door het creatinegebruik.
Yes klopt, zou ik gewoon zo houden inderdaad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven