XXL Nutrition

nieuwe computer kopen

X.

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Foto Contest
15 jaar lid
Waardering
591
Hoi,

Ik wil graag een nieuwe computer kopen, maar ik heb er niet zo heel veel verstand van.

Ik wil graag ongeveer 500-800 euro uitgeven, en de computer moet vooral goed zijn voor games (maar het hoeven niet de nieuwste te zijn), een beetje budget game computer dus. Wat ik ongeveer wil kunnen is niet de nieuwste spellen volledig, maar wel een iets ouder spel zoals gta4 met redelijke instellingen.

Eigenlijk vind ik het wel handig als het een laptop zou zijn, heeft iemand enig idee hoeveel je extra voor een laptop moet betalen als hij ongeveer hetzelfde moet kunnen als een vaste computer? Laptop is wel mijn eerste keuze, maar als dit zoveel duurder en gecompliceerder wordt als een vaste pc hoeft het van mij niet.

Verder ben ik benieuwd wat ik het beste kan kopen, gewoon een samengestelde computer van een goedkope winkel (bijvoorbeeld de computers die de aldi nog wel eens verkoopt), of beter kan ik een computer samenstellen in een internetwinkel waar je alle onderdelen kan kopen?

Ik wil wel een beetje moeite hierin steken, maar ik heb er weinig verstand van dus ik wil niet te moeilijk bezig gaan.

Voor een game computer zijn volgens mij de volgende onderdelen het belangrijkst:

1. videokaart (belangrijkst): hier heb ik geen verstand van, ik begrijp dat voor de nvidea kaarten (waarvan ik in de huidige pc een 6600gt heb) geldt hoe hoger hoe beter, maar nu is nvidea voorbij de 10000 gegaan en nu is de telling anders, ik ben benieuwd hoe ik dan het best de goedheid van de kaarten kan vergelijken. Van het andere merk heb ik helemaal geen verstand hoe goed zo'n kaart ongeveer is.

Ik ben ook benieuwd wat jullie mij meer aanraden een nvidea, of dat andere merk.

2. werkgeheugen: volgens mij is voor het budget wat ik heb gesteld 2gb wel gangbaar, maar ik hoorde ook ergens dat werkgeheugen een goedkope manier is om de performance te verhogen voor games, dus ik kan misschien ook opteren voor 3-4gb (wat jullie me aanraden)

3. processor: als ik het zo zie zit ik in mijn budget en met mijn wensen met een goedkope dual core al wel goed. Of moet ik hier nog ergens op letten. En dan nog de grote vraag: voor games moet ik intel of amd nemen? Ik dacht altijd te horen dat wat dat betreft amd de beste keus is.

Andere onderdelen heb ik helemaal geen verstand van, belangrijk vind ik dat het goed werkt en er mooi uitziet. Harde schijf mag wat mij betreft zo klein mogelijk omdat ik toch niet veel opsla.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vele vragen en toch wat inzicht kan geven in mijn zoekproces.
Alvast bedankt!

hardware.info en tweakers.com
home of the nerds

wat betreft werkgeheugen: dat hoeft niet zo duur te zijn. Je hebt als crosshair kaartjes van 2gb voor 30 euri's.

Als je games lekker wilt laten draaien, maar je zit aan een krap budget dan wordt dat lastig. Bedenk dat er veel nieuwe games uitkomen, en dat je hardware als snel verouderd kan zijn. Ikzelf zou daarom altijd gaan voor in ieder geval een redelijk moederbord met goede chipset en daarnaast een leuke processor in het hogere middensegment. Aannemend dat je een goed moederbord hebt, kan je dan altijd later nog eens een nieuwere processor erop knallen als je budget weer groter is. Wat betreft processor, ik denk dat er tussen intel en amd niet veel verschil is, maar AMD is vaker wat goedkoper dacht ik zo. Vervolgens zou ik dan een beetje besparen op je grafische kaart (desnoods 2de hands), en dan wanneer je meer geld hebt alsnog een duurdere halen.

Als je het relatief het goedkoopst wilt uit zijn zou ik wel zelf mijn pc samenstellen.

Als je games wilt spelen is een laptop toch niet zo'n goede keuze. Je moet weten dat een laptop relatief gezien altijd meer kost dan een desktop, en je dus mindere specs zal hebben voor dezelfde prijs. Stel jezelf de vraag "hoe dikwijls ga ik die laptop gebruiken waarvoor hij echt gemaakt is?" Met dit budget zou ik eerder zoeken naar interessante hardware en een leuke pc samenstellen.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties.

De nieuwste games spelen is eigenlijk niet de bedoeling daar heb ik het geld niet voor over, gewoon oudere games is wat mij betreft ook goed. Ik ben niet van plan de computer ooit nog aan te passen door er later een betere videokaart in te stoppen, als het goed is is het namelijk goed bij mij.

Wat betreft de laptop vs pc, dit krijg ik inderdaad vaak van mensen te horen, maar ik zit toch te dubben. Gezien mijn eisen voor performance niet al te hoog liggen is een laptop ook nog een mogelijkheid, en eigenlijk wel mijn voorkeur, maar ik wil er niet teveel extra voor hoeven betalen.

Als je eisen voor performance toch niet al te hoog liggen dan zou ik beter een 2de hands pctje kopen op marktplaats. Er zijn bedrijfjes die handelen in 2de hands pc's voor leuke prijzen en vaak met een bepaalde zekerheid dat je een redelijk functionerend systeem binnen haalt.

Als je games wilt spelen is een laptop toch niet zo'n goede keuze. Je moet weten dat een laptop relatief gezien altijd meer kost dan een desktop, en je dus mindere specs zal hebben voor dezelfde prijs. Stel jezelf de vraag "hoe dikwijls ga ik die laptop gebruiken waarvoor hij echt gemaakt is?" Met dit budget zou ik eerder zoeken naar interessante hardware en een leuke pc samenstellen.
Idd, game laptops zijn echt super duur.. en doen dan volgensmij nog onder de high end, toch nog goedkopere game desktops

een laptop waar je nog lang games mee kan spelen heb je niet voor minder dan 1000 euro

---------- Toegevoegd om 20:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:16 ----------

ik heb vorige week dit gekocht, is een stabiel systeem en je gaat zonder problemen
alle games kunnen spelen.

amd quad

Coolermaster Centurion 534 No PSU Silver € 56.00
Corsair HX620 Watt PSU € 109.00
Sony NEC Optiarc AD-7240S zilver Sata € 24.00
Sapphire VAPOR-X HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E € 110.00
Samsung 1000GB SATA-300 7200RPM 32MB HD103UJ Spinpoint F1 € 78.00
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P AM3 € 112.00
AMD PHENOM II X4 945 3GHZ BOX AM3 € 165.00
Corsair 4096MB XMS3-1333 DDR3 2X2048MB € 85.00

Totaal 737 euro

een laptop waar je nog lang games mee kan spelen heb je niet voor minder dan 1000 euro

---------- Toegevoegd om 20:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:16 ----------

ik heb vorige week dit gekocht, is een stabiel systeem en je gaat zonder problemen
alle games kunnen spelen.

amd quad

Coolermaster Centurion 534 No PSU Silver € 56.00
Corsair HX620 Watt PSU € 109.00
Sony NEC Optiarc AD-7240S zilver Sata € 24.00
Sapphire VAPOR-X HD 4850 1GB GDDR3 PCI-E € 110.00
Samsung 1000GB SATA-300 7200RPM 32MB HD103UJ Spinpoint F1 € 78.00
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P AM3 € 112.00
AMD PHENOM II X4 945 3GHZ BOX AM3 € 165.00
Corsair 4096MB XMS3-1333 DDR3 2X2048MB € 85.00

Totaal 737 euro
die is wel nijs voor zo weinig euro's

Op hwi worden ook leuke systeempjes verkocht.
Maar wel 2ehans. Ik geloof zelfs een core i7 920 game bak voor rond de
600 euro. Ik heb trouwens de nieuwe hd5870 dx11 kaart vanaf afgelopen donderdag.
Damn wat een kreng zo snel voor zo'n prijs

heb vandaag op pixmania een computer gezien met 9800 gt en een goede core2duo zonder scherm en zonder besturingssysteem voor net iets meer dan 300€. Zo duur als een ps3 maar wél veel krachtiger.

Nvidia is niet voorbij de 10.000 gegaan, ze hebben wel veel kaarten heruitgebracht onder dezelfde naam. Met een 9800 gt zit je nog steeds heel goed. Zou zelfs zeggen dat de 8800 reeks ook nog super is!

Als je een laptop wil, en jijzelf of je ouders hebben een zaak, ga dan naar dell voor kleine ondernemingen. Kies voor de xps m1730 en betaal ca 1600€ voor een super modelletje met 9800m gt in sli (evenwaardig aan desktop 9600 gt sli configuratie) :) Ok, is over het budget maar dan heb je wel wat.

Als je lage eisen hebt kan je deftige gaming laptops van acer, msi, toshiba, asus etc... vinden binnen je budget. Allen uitgerust met een 9600m gt genoeg om de meeste console games die op pc uitkomen op medium te spelen (console games zelf zijn doorgaans lagere settings dan de medium pc settings). Ik zou zeggen surf een beetje rond, en je vind heus wat voor je budget met een 9600m gt. Misschien vind je hier en daar zelfs een 9700/9800m gs voor (low end versie van de 9800m reeks)!

Laatst bewerkt:
heb vandaag op pixmania een computer gezien met 9800 gt en een goede core2duo zonder scherm en zonder besturingssysteem voor net iets meer dan 300€. Zo duur als een ps3 maar wél veel krachtiger.

Nvidia is niet voorbij de 10.000 gegaan, ze hebben wel veel kaarten heruitgebracht onder dezelfde naam. Met een 9800 gt zit je nog steeds heel goed. Zou zelfs zeggen dat de 8800 reeks ook nog super is!

Als je een laptop wil, en jijzelf of je ouders hebben een zaak, ga dan naar dell voor kleine ondernemingen. Kies voor de xps m1730 en betaal ca 1600€ voor een super modelletje met 9800m gt in sli (evenwaardig aan desktop 9600 gt sli configuratie) :)
Wat dacht je van de nvidia gtx200 series die komt na de g92 chip die helemaal uitgemelkt is
IK heb nog een gtx280 te koop voor 175 deze is 2keer zo snel als de 9800gtx
En ati heeft op dit moment de snelste en goedkoopste single core kaart voor ongeveer 300 euro de hd58 series of te wel cypress

Dank jullie wel, aan deze reacties heb ik erg veel.
Ik ben er denk ik over uit dat het een vaste computer wordt. Ik wil graag niet teveel geld zomaar uitgeven en het idee om een dure laptop overal naartoe mee te nemen in de trein etc. staat me ook niet aan.
Die tips voor 2de handjes is erg goed, dat klinkt wel als een interessante optie om goedkoop aan een computer te komen.

Als je een laptop wil, en jijzelf of je ouders hebben een zaak, ga dan naar dell voor kleine ondernemingen. Kies voor de xps m1730 en betaal ca 1600€ voor een super modelletje met 9800m gt in sli (evenwaardig aan desktop 9600 gt sli configuratie) :) Ok, is over het budget maar dan heb je wel wat.

Als je lage eisen hebt kan je deftige gaming laptops van acer, msi, toshiba, asus etc... vinden binnen je budget. Allen uitgerust met een 9600m gt genoeg om de meeste console games die op pc uitkomen op medium te spelen (console games zelf zijn doorgaans lagere settings dan de medium pc settings). Ik zou zeggen surf een beetje rond, en je vind heus wat voor je budget met een 9600m gt. Misschien vind je hier en daar zelfs een 9700/9800m gs voor (low end versie van de 9800m reeks)!

Die computer voor 300 euro klinkt wel goed, 9800 gt is volgens mij best goed, mag ik vragen waar ik het beste kan kijken naar dit soort aanbiedingen? Pixmania zeg je al, zijn er ook andere bereikbare zaken die dit soort goedkope aanbiedingen hebben? Een compleet systeem heeft wel mijn voorkeur tov zelf alles in elkaar kiezen.

Erg bedankt iig, deze informatie heeft me veel geholpen.

---------- Toegevoegd om 11:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:23 ----------

Wat dacht je van de nvidia gtx200 series die komt na de g92 chip die helemaal uitgemelkt is
IK heb nog een gtx280 te koop voor 175 deze is 2keer zo snel als de 9800gtx
En ati heeft op dit moment de snelste en goedkoopste single core kaart voor ongeveer 300 euro de hd58 series of te wel cypress

Dat klinkt goed maar dat is misschien boven mijn eisen dus dat hoef ik eigenlijk niet. Is dat nou een foto van luppie in je profiel? :p

Hebben jullie misschien namen van goede betrouwbare internetzaken die goedkoop (evt 2dehands) verkopen? Marktplaats durf ik eigenlijk niet aan uit de angst om opgelicht of toch enerzijds getild te worden.

Hebben jullie misschien namen van goede betrouwbare internetzaken die goedkoop (evt 2dehands) verkopen? Marktplaats durf ik eigenlijk niet aan uit de angst om opgelicht of toch enerzijds getild te worden.

Pixmania.
Als je zelf wil samenstellen: forcom (belgië) of azerty (nederland) zijn betrouwbaar. Ze zijn ook gelijkaardig in sevice en prijs (soms azerty goodkoper soms forcom).
Heb daarstrakx bij forcom een pc voor de lol samengesteld:
- sli 9800gt 1gb video ddr3 ram per kaart!!! (2x125€)
- e8400 core2duo (1x159€)
- 500gb 7200 rpm (59€)
- kast incl. voeding (69€)
- 8gb ram 800mhz ddr2 (2x4gb @ 59€)
- moederbord (69€)

Windows 64 bit er niet vergeten opzetten ;)

Als je kan zoek dan naar een 8800gt of 8800gtx (geen 8800gs nemen!). Ongeveer zo goed als 9800gt, maar wsl goedkoper en je kan ze ook in sli zetten. Op forcom staan ze niet meer :(

Je moet gewoon op marktplaats.nl tweedehands onderdelen kopen en dan zelf die onderdelen samenstellen in een nieuwe computer. Het helpt erg veel als je al een monitor hebt...

Je moet gewoon op marktplaats.nl tweedehands onderdelen kopen en dan zelf die onderdelen samenstellen in een nieuwe computer. Het helpt erg veel als je al een monitor hebt...

Klopt maar dan moet je er wel een beetje verstand van hebben: bijvoorbeeld kijk welke socket je moederbord aan kan. Ik zou ook uitkijken met je power-supply, die moet ook afgesteld zijn op het moederbord en andere hardware.

Pixmania.
Als je zelf wil samenstellen: forcom (belgië) of azerty (nederland) zijn betrouwbaar. Ze zijn ook gelijkaardig in sevice en prijs (soms azerty goodkoper soms forcom).
Heb daarstrakx bij forcom een pc voor de lol samengesteld:
- sli 9800gt 1gb video ddr3 ram per kaart!!! (2x125€)
- e8400 core2duo (1x159€)
- 500gb 7200 rpm (59€)
- kast incl. voeding (69€)
- 8gb ram 800mhz ddr2 (2x4gb @ 59€)
- moederbord (69€)

Windows 64 bit er niet vergeten opzetten ;)

Als je kan zoek dan naar een 8800gt of 8800gtx (geen 8800gs nemen!). Ongeveer zo goed als 9800gt, maar wsl goedkoper en je kan ze ook in sli zetten. Op forcom staan ze niet meer :(

Idd, Forcom is goed!! Enkel niet zo heel veel keuze maar wel goedkoop..

Samenstellen dat liever niet, ik neem zo even een kijkje op pixmania ik ben benieuwd of er wat leuks tussen zit, bedankt he!

Terug
Naar boven