Fitness Seller

om 21:00 rijst eten?

Alleen als je een gremlin bent, dan niet voeren als het donker is. Voor niet-gremlins zijn de consequenties een stuk minder.

Eet dus gerust carbs na je training en voordat je gaat slapen. Sterker nog ik heb geloof ik wel eens verhalen gezien dat het alleen maar effectiever werkt dan geen carbs laat in de avond.

Die had ik ook gelezen. Mij eigen ervaring zijn precies het tegengestelde, en ook voor dat standpunt zijn diverse publicaties. Bij twijfel gewoon zelf een paar week uitproberen en resultaten nameten.

---------- Toegevoegd om 23:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:24 ----------

Als je zo'n verhaal neerzet dan moet je wel de link naar die artikelen posten he. Insuline als brandstof, weet je wel wat insuline doet? :o

lol... als je nou eerst eens leest wat vlak boven je eigen post stond... en ja ik weet hoe google werkt :rolleyes:

Zal later deze week nog even een poging wagen om dat artikel erbij te zoeken, kon hem zojuist niet vinden.

juistt!!
google is puur wetenschap

lol... als je nou eerst eens leest wat vlak boven je eigen post stond... en ja ik weet hoe google werkt :rolleyes:
Hoe kom je erbij om mij er op te wijzen hoe een huidplooimeter werkt ???
Het gaat mij om wetenschappelijke onderbouwing (artikel dus) m.b.t. koolhydraten eten voor het slapen gaan. Als je hier een theorie neerzet dan moet jij met die onderbouwing komen, niet de rest maar uren laten zoeken naar het juiste artikel.

Het gaat mij om wetenschappelijke onderbouwing (artikel dus) m.b.t. koolhydraten eten voor het slapen gaan. Als je hier een theorie neerzet dan moet jij met die onderbouwing komen, niet de rest maar uren laten zoeken naar het juiste artikel.

Waar wijs ik jou op het gebruik van een huidplooi meter? Mijn vorige verwijzing was naar het feit dat ik een fout had gemaakt.

Kon zo snel het artikel niet terug vinden, maar ga morgen of later deze week even verder zoeken en post het dan hier.

---------- Toegevoegd om 23:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:34 ----------

juistt!!
google is puur wetenschap

http://scholar.google.nl :D

Lekker constructieve en onderbouwde antwoorden hier...

Carbs eten voor het slapen gaan heeft NADELEN en voorzover mij bekend GEEN VOORDELEN.

Uit onderzoek blijkt dat door binnen ik dacht 3 uur voor het slapen koolhydraten te eten dat je insuline productie het vetafbraak tijdens je slaap hinderd omdat er dan insuline als brandstop beschikbaar is in je lijf.
Na een 'normale' maaltijd blijft insuline (een hormoon overigens, geen brandstof) ruwweg voor 3 tot 4 uur voldoende verhoogd om de eiwitafbraak maximaal te remmen, is dat geen voordeel..? Dat het daarnaast de vetverbranding remt lijkt me evident gezien de context. Waarom zou je lichaam vetzuren vrijmaken uit de adipocyten als jij blijkbaar flink wat koolhydraten inneemt? En waarom is dit speciaal voor het slapen zo'n ramp, en niet overdags? En whooptiedoo, eiwitten zorgen ook voor een stijging in insuline; geen eiwitten meer nemen ook? Ach, die eiwitsynthese, wat boeit dat nou?

Verder las ik laatst ook een wetenschappelijk artikel dat deze zelfde insuline s'nachts in je lijft het groeihormoon remt tijdens je slaap. Tijdens een cut zou ik dus zeker geen kh eten binnen 3 uur voor het slapen, waar is dat trouwens voor nodig? Alhoewel langzamer opgenomen zit er in eiwitten en vetten ook energie, en zo actief zijn we niet als we slapen.
Misschien eens nadenken wat groeihormoon z'n rol is alszijnde een metabool hormoon, is het werkelijk waar zo raar dat GH secretie geremd wordt bij inname van carbs? Als je meer GH wilt ga je maar vasten, verhoogt GH prima. Blijkbaar hecht je daar veel waarde aan.

Zelf eet ik 3 uur voor het slapen nooit kh, maar je kunt het eenvoudig zelf testen met een vet% meter. Zelfs tijdens een bulk en als ik s'avonds train eet ik nog niet mijn volledig post workout. Halveer dan de kh en eet de rest eerder op de dag. Qua vetopbouw maakt het namelijk echt wel uit, qua spieraanmaak merk ik geen significant verschil (net even mijn progressie opgezocht van toen ik hiermee begon).
Waar slaat je advies in godsnaam op? Kun je uberhaupt empirisch je knullige beweringen stoelen, of heb je 'n keer 'n artikel over insuline gelezen en denk je het licht te hebben gezien?

• Topic Starter Topic Starter
Haha blijkbaar is er nogal een discussie los gebarsten. Maar ik zal even wat meer informatie geven:

Ik eet om 09:00, 12:00, 15:00, 18:00 en 21:00 en voor het slapen gaan. In de morgen/middag heb ik de dingen goed geregeld, voor het slapen gaan werk ik nog een bak kwark na binnen, maar het gaat zich dus om die 21:00..

Wat nemen jullie dan rond die tijd? Ik eet zovaak omdat dat goed is voor het metabolisme, vandaar.

Ik train meestal in de morgen op dit moment, maar waarschijnlijk werk ik over een maand in de morgen bij de belastingdienst, dus dan train ik het s'avonds.

Graag wil ik jullie adviezen, wat ik moet doen, als ik in de ochtend zou trainen, en wat als ik in de avond zou trainen?

Moet ik dan kiezen om: Niks eten om 21:00/ iets eten met veel eiwitten/geen kh/ iets eten met koolhydraten.

Alvast bedankt,

Wat nemen jullie dan rond die tijd? Ik eet zovaak omdat dat goed is voor het metabolisme, vandaar.

lewd.gif

Haha blijkbaar is er nogal een discussie los gebarsten. Maar ik zal even wat meer informatie geven:

Ik eet om 09:00, 12:00, 15:00, 18:00 en 21:00 en voor het slapen gaan. In de morgen/middag heb ik de dingen goed geregeld, voor het slapen gaan werk ik nog een bak kwark na binnen, maar het gaat zich dus om die 21:00..

Ik train meestal in de morgen op dit moment, maar waarschijnlijk werk ik over een maand in de morgen bij de belastingdienst, dus dan train ik het s'avonds.

Graag wil ik jullie adviezen, wat ik moet doen, als ik in de ochtend zou trainen, en wat als ik in de avond zou trainen?

Moet ik dan kiezen om: Niks eten om 21:00/ iets eten met veel eiwitten/geen kh/ iets eten met koolhydraten.

Alvast bedankt,
Regelmatig eten doet niets voor je metabolisme. Het voordeel van regelmatig eten (en daarmee hopelijk een regelmatige inname van voldoende eiwitten) is een maximale spiereiwitsynthese. Eet om 21.00 gewoon een normale maaltijd...

Mijn broscience meter slaat ernstig op tilt bij het lezen van dit topic

Heb het gevonden, was niet het onderzoek zelf dat ik gelezen had. Stond namelijk in het boek "Bigger Leaner Stronger" van Michael Matthews (2012). In het boek verwijst hij wel naar een onderzoek, maar geeft helaas geen referenties hierbij.

Heb ook nog een serieuze poging gedaan om een betrouwbaar artikel te vinden, kwam daarbij een hoop actuele onderzoeken tegen die juist jouw uitspraak bevestigen. Weer wat bijgeleerd, neem zo gelijk even een havermout met melk.

---------- Toegevoegd om 22:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:49 ----------

Na een 'normale' maaltijd blijft insuline (een hormoon overigens, geen brandstof) ruwweg voor 3 tot 4 uur voldoende verhoogd om de eiwitafbraak maximaal te remmen, is dat geen voordeel..? Dat het daarnaast de vetverbranding remt lijkt me evident gezien de context. Waarom zou je lichaam vetzuren vrijmaken uit de adipocyten als jij blijkbaar flink wat koolhydraten inneemt? En waarom is dit speciaal voor het slapen zo'n ramp, en niet overdags? En whooptiedoo, eiwitten zorgen ook voor een stijging in insuline; geen eiwitten meer nemen ook? Ach, die eiwitsynthese, wat boeit dat nou?

Informatief, thanks!

Als je meer GH wilt ga je maar vasten, verhoogt GH prima. Blijkbaar hecht je daar veel waarde aan.
Dat is een onjuiste aanname.

Waar slaat je advies in godsnaam op? Kun je uberhaupt empirisch je knullige beweringen stoelen, of heb je 'n keer 'n artikel over insuline gelezen
Ik heb een keer 'n artikel over insuline gelezen, zie bovenstaande.

en denk je het licht te hebben gezien?
Bijzonder kinderachtige opmerking.

---------- Toegevoegd om 22:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:54 ----------

Nog steeds niets 'veranderd' zie ik.

Laatst bewerkt:
carbs 's avonds > meer melatonine > betere slaap = win. een geslaagd schoonheidsslaapje is veel belangrijker dan te kijken naar hormonen met een al dan niet anabole werking.

carbs 's avonds > meer melatonine > betere slaap = win. een geslaagd schoonheidsslaapje is veel belangrijker dan te kijken naar hormonen met een al dan niet anabole werking.
Hoe werkt dat dan? Want melatonine wordt naar mijn weten gevormd uit serotonine, wat via 5-HTP een product is van tryptofaan, een eiwit.

Hoe werkt dat dan? Want melatonine wordt naar mijn weten gevormd uit serotonine, wat via 5-HTP een product is van tryptofaan, een eiwit.
Competitieve absorptie door een transporter in hersencellen met andere aminozuren (BCAAs). Insuline zorg voor een hogere relatieve opname van 'de competitie' door ander weefsel (met name spierweefsel), waardoor je tryptofaan bijgevolg minder competitie heeft voor de absorptie.

Bijzonder kinderachtige opmerking.
Wat is daar kinderachtig aan?

Wat is daar kinderachtig aan?

KINDERACHTIG
1) Bekrompen 2) Beuzelachtig 3) Bigot 4) Flauw 5) Infantiel 6) Kinds 7) Kinderlijk 8) Kalverachtig 9) Laf 10) Mal 11) Niet volwassen 12) Niet leuk 13) Onbenullig 14) Onbeduidend 15) Onnozel 16) Pueriel 17) Zoetelijk

KINDERACHTIG
1) Bekrompen 2) Beuzelachtig 3) Bigot 4) Flauw 5) Infantiel 6) Kinds 7) Kinderlijk 8) Kalverachtig 9) Laf 10) Mal 11) Niet volwassen 12) Niet leuk 13) Onbenullig 14) Onbeduidend 15) Onnozel 16) Pueriel 17) Zoetelijk
Ik vroeg niet naar de definitie.

KINDERACHTIG
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Je kan beter macaroni eten na 21:00.

Terug
Naar boven