Fitness Seller

Onderhoud berekenen

Bezoekers in dit topic

Saskiaxxx

Novice
Lid geworden
30 aug 2016
Berichten
19
Waardering
18
Lengte
1m67
Massa
67kg
Vetpercentage
23%
Hoi,

Ik probeer mijn caloriebehoefte te berekenen, maar ik weet niet zo goed wat voor activiteitenniveau ik moet kiezen.

Ik handbal 3 keer in de week 1,5 uur = 4,5 uur
Daarnaast doe ik nog 2 keer aan krachttraining = 2,5 a 3 uur
Verder wandel ik nog 2 keer in de week een uurtje op mijn rustdagen
Ik ga op dit moment naar school en heb een bijbaantje in de afwas voor ongeveer 8 uur in de week!

Welk activiteitenniveau moet ik invullen?
Ik dacht zelf aan 1,55 = 3 tot 5 keer sport in de week? Maar is dit dan 3 tot 5 uur sport in de week? Of gewoon 3 tot 5 keer?

Want als iemand 1 keer een half uurtje sport is dit anders dan 1,5 uur? Allemaal een beetje vaag!

Ik mag bij activiteitenniveau 1.55 2338 kcal op een dag om niet aan te komen en niet af te vallen! Ik weeg 67 kilo bij 1.67!
 
Het bepalen van je onderhoud / caloriebehoefte op basis van je activiteitenniveau blijft altijd een beetje natte vingerwerk. Je kunt het prima als uitgangspunt nemen, maar uiteindelijk zul je zelf uit moeten vogelen wat je echte caloriebehoefte is. Dat kun je doen door een tijd lang een bepaald aantal kcal per dag te eten en vervolgens te kijken wat er gedurende die periode met je gewicht gebeurt.

In jouw geval zou je bijvoorbeeld 2 weken lang 2300 kcal per dag kunnen eten. Merk je dat je na 2 weken bent afgevallen, dan kun je iets meer gaan eten en wekelijks je dagelijkse kcal inname ophogen met 100 tot het moment waarop je op gelijk gewicht bent. Kom je daarentegen aan op 2300 kcal per dag, dan kun je iets minder gaan eten. Als je niet op gewicht wilt blijven, maar wilt afvallen dan zul je onder je behoefte moeten gaan eten. Wil je aankomen, dan erboven.

Meten is weten. Dus het is handig om je voeding bij te houden in een app zoals MyFitnessPal en je dagelijks te wegen en/of foto's te maken. Let er wel op dat je gewicht dagelijks kan fluctueren als gevolg van meer/minder zout in voeding, menstruatiecyclus, hoeveelheid koolhydraten enzovoorts. Laat je daar niet meteen door uit het veld slaan. Het gaat erom dat je gewicht op termijn een gelijke (als je doel op gewicht blijven is), dalende (als je wilt afvallen) of stijgende (als je wilt aankomen) lijn laat zien.

Succes!
 
Back
Naar boven