AndroidHealthClinic

onderrug

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.446
Lengte
1m89
Damn.

Ik heb al twee weken een beetje last van mijn (onder)rug. Doe het bewust een beetje rustig aan met squat en (R)DL. Ben ik vandaag wat gehaast, en het squatrek was bezet, dus ook geen lichte squats en DL. Wel wat leg press en leg curls en extensions. Daarna wat seated rows. Eerst wat warmups op 50 en 75 kilo en daarna full stack (100 kilo) 8 reps, (go me) en in de tweede set...ja hoor.. daar ging mijn onderrug... damn.

Das k*t man, succes met je herstel. Ben je er nu echt doorheen gegaan?

Beterschap, probeer heel licht (30%) je onderrug te trainen om de doorbloeding goed te stimuleren.

• Topic Starter Topic Starter
Ik weet niet precies, ik voelde ineens een stekende pijn, niet eens heel erg.. heb ook wel doorgetrained, al gingen alle oefeningen boven het hoofd maar moeizaam. Ook de incline DB press ging niet lekker (al weerhield dat me er niet van een nieuw PR te doen uiteraard (go me again)).

In de loop van de middag voelde ik het onder in mijn rug verstijven. (beetje bij de overgang van het heiligenbeen en het heupbeen (het sacrum-ilium "gewricht") en daar heb ik vroeger wel eens enorm last van gehad) Ibuprofen helpt niet echt en de RL-gelei ook nog niet. Zitten, liggen, staan en lopen gaat allemaal met tegenzin, maar ik zal het warm houden en zien hoe ik me morgen voel.

Damn, ik ging net zo lekker.

Ik heb een maand of twee geleden trouwens ook gehad dat het in m'n rug schoot tijdens deadlift. Heb toen ff 2 weken geen deadlifts en squats enz gedaan en niks aan de hand gelukkig.

Da's k*t, sterkte wazzup :thumb:

Zelda zei:
Ik heb een maand of twee geleden trouwens ook gehad dat het in m'n rug schoot tijdens deadlift. Heb toen ff 2 weken geen deadlifts en squats enz gedaan en niks aan de hand gelukkig.

ik had meer dat mijn onderrug overtraind was, ik deed donderdag squat en vrijdag dead, toen had ik last vna me onderrug. toen heb ik het een tijd niet gedaan, weekje of 4 . en nu is het helemaal weg.
nu zorg ik gewoon dat ik het beter plan, om dit in de toekomst te voorkomen

DumphuiZ zei:
Beterschap, probeer heel licht (30%) je onderrug te trainen om de doorbloeding goed te stimuleren.

Ja, dit is een goeie. Blijf rustig trainen en voorkom stijfheid!! Ga anders een paar keer in de week zwemmen. (En dan een RUSTIGE schoolslag). Succes met je herstel. ;)

De kersenpitkussentjes (in de magnetron verwarmd) voelden erg goed aan gisteravond en vanochtend. Maar toch moest er vanochtend nog maar een ibuprofen in om wat beter gangbaar te worden.

wazzup zei:
De kersenpitkussentjes (in de magnetron verwarmd) voelden erg goed aan gisteravond en vanochtend. Maar toch moest er vanochtend nog maar een ibuprofen in om wat beter gangbaar te worden.

Ik zou wel oppassen met die pijnstillers, want je voelt het minder snel als je verkeerde bewegingen maakt.

Die kersenpitkussentjes kunnen idd helpen, had ook tijd last van m'n onderrug en hielp goed :)

Zelda zei:
Ik zou wel oppassen met die pijnstillers, want je voelt het minder snel als je verkeerde bewegingen maakt.

Ik voel het nog steeds wel... (struikelde net over een drempel ... shit). Ik kan beter voorkomen dat ik verkeerde bewegingen maak.

Ik heb ook jaren lang een gare rug gehad en zelfs met warming up was het gaar. Sowieso ging ik er wel 3 keer per jaar doorheen.

Nu na 1,5 jaar de goede trainingen heb ik er echt 0.0 last van

Wat moet je doen...

Normale sit-ups op de grond (eventueel mat zo'n hulp apparaat)
Doe dit totdat je buikspieren helemaal strak staan, doe daarna schuine spieren en probeer je benen echt 90 graden te draaien terwijl je licht.

Al het goed is staan je spieren van je buikspieren zo strak dat als je draait eigenlijk zelfs je onderwervels hoor knakken(eigenlijk speel je voor chiropractor heel lichtjes dan)

Hierna moet je op je zij gaan liggen elleboog onder je hoofd en je benen omhoog proberne te krijgen, doe dit gewoon totdat je niet meer kan en 2 setjes met kant is voldoende.

Vooral die laatste oefening is erg moeilijk je spieren zijn in het begin vaak tekort om je benen voldoende omhoog te trekken.

Met deze oefeneningen kan je als je geluk hebt je wervels kraken (dat voelt echt gelijk al goed) en je onderpieren vooral met die laatste oefening langer maken, waardoor je gewoon meer kan hebben.

Ik heb dit van iemand die mainier was geweest en waar rugklachten veel voorkwamen ook bij mensen met veel spiermassa, alleen spieren sterker maken is gewoon sipelweg niet voldoende.

PS., met rugkl8en, zet er een dikke IR lamp op, warme spieren worden soepeler en de druk gaat er gelijk deels vanaf en het wordt beter doorbloedt. Gespannen van de pijn etc is erg nadeleg bij je rug, waardoor je in een soort eindeloze circel terrecht komt terwijl het veel sneller kan genezen :)

[Jammer dat ik nu al 13 weken slijmbeurs ontsteking heb :( en echt geen zak meer kan doen]

Maar je weet dat je met deadliften heel erg snel je onderrug overtraint he, dus eigenlijk zou je met deadlift alleen op -60% moeten trainen (speed) om de meeste progressie hierin te boeken (en zo nu en dan eens op 80% ofzo).

Ik kom er inderdaad achter proefondervindelijk. 3 maal per week squat EN RDL is te veel van het goede (zelfs al is het maar 1 a 2 sets per oefening). Zolang ik submaximaal train gaat het nog wel, maar zodra ik naar mijn RM's toe ga overbelast ik mijn rug vooral snel. Ik had het ook wel door en had qua RDL ook wel een stap terug gedaan (als in al een hele week niet meer dan wat lichte setjes), maar dat was niet afdoende om mijn rug veilig te stellen.

Inderdaad maar eens iets anders voor mijn benen/onderrug verzinnen. (probleem is dat ik die machines leg press, leg curl en extensions al maximaal doe (het maximum van de machine) en daar weinig progressie uit kan halen... misschien dat ik de uitvoering grondig kan vertragen en zo de belasting wat kan vergroten).

Goodmornings en glute/ham raises :thumb: (pull throughs kan je ook nog doen).

DumphuiZ zei:
Goodmornings en glute/ham raises :thumb: (pull throughs kan je ook nog doen).

Heb gisteren voor het eerst goodmornings gedaan, echt een enorm fijne oefening voor onderrug, ik had verwacht mijn hamstring ook te voelen daarom deed ik hem bij benen maar dat was niet het geval dus voortaan bij rug.

delguy zei:
Heb gisteren voor het eerst goodmornings gedaan, echt een enorm fijne oefening voor onderrug, ik had verwacht mijn hamstring ook te voelen daarom deed ik hem bij benen maar dat was niet het geval dus voortaan bij rug.

De goodmorning is vooral voor je heupen ;).

blijven trainen die rug, het houd tenslotte je benen en je bovenlichaam bij elkaar:cool:

Da's k*t, je onderrug, ik heb er verleden jaar ook een tijdje mee gesukkeld, het feit was dat ik gewoon een te slappe onderrug had en ben er dan, nadat de last over was, volop aan gaan werken, sindsdien nooit nog last van gehad.
Bij jou kan er misschien (tegenovergestelde) overbelasting plaatsgevonden hebben ofzo.
In ieder geval veel beterschap want je onderrug is vitaal bij zowat elke oefening!

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven