AndroidHealthClinic

Opleidingsniveau?

Peiling Peiling Niveau

• Basischool/LBO

Stemmen: 17 6,7%
  • VMBO/MBO

Stemmen: 48 19,0%
  • Havo/HBO

Stemmen: 110 43,7%
  • VWO/WO

Stemmen: 77 30,6%

• Totaal stemmers
    252
Hoezo is het dan geen goede keuze.. ik vraag me gewoon af omdat ik op de middelbare school geen **** uitvoer en gewoon voldoendes haal en ik ga der toch wel vanuit dat ik op de universiteit wat meer moet doen..

Ja, maar vragen 'of een studie moeilijk is' is niet relevant en verschilt heel erg per persoon. Je doet een studie omdat je die leuk vindt en er mee verder wil, en dan zou het niet moeten uitmaken of het een moeilijke studie is of niet. De een moet aan bepaalde vakken heel hard aan werken, de ander heeft weer moeite met andere vakken.

Ja, maar vragen 'of een studie moeilijk is' is niet relevant en verschilt heel erg per persoon. Je doet een studie omdat je die leuk vindt en er mee verder wil, en dan zou het niet moeten uitmaken of het een moeilijke studie is of niet. De een moet aan bepaalde vakken heel hard aan werken, de ander heeft weer moeite met andere vakken.

ja oke :p was gewoon interesse het leek me wel een leuke studie :)

Je hoeft niet zo slim te zijn voor de uni hoor. Hard werken kom je een stuk verder.
Dat geloof ik zeker. Het probleem is dat ik vrij slecht in wiskunde ben, daardoor twijfel ik nog.

Als je interesse hebt in het vakgebied wat je gaat studeren op het uni zal het wel meevallen hoor, althans dat merk ik altijd. Frans op de middelbare school is me bijvoorbeeld helemaal ontgaan omdat het me ook niets kon interesseren, heeft niets met intelligentie te maken.
Klopt, maar je zal toch een bepaalde intelligentie moeten hebben om de uni af te ronden.

Klopt, maar je zal toch een bepaalde intelligentie moeten hebben om de uni af te ronden.

Kei en kei hard werken kom je ook al een heel eind hoor ook al ben je niet zo intelligent, maar idd is het niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Je hebt ook een best groot verschil in niveau per studie, voor sommige studies (rechten bijv) is het gewoon puur leren leren leren maar bij bijvoorbeeld wiskunde/econometrie heb je wel een bepaald denkniveau nodig.

Laatst bewerkt:
Dat geloof ik zeker. Het probleem is dat ik vrij slecht in wiskunde ben, daardoor twijfel ik nog.

Klopt, maar als je een HBO studie afgerond hebt moet je volgens mij ook universiteit kunnen (al kan het dan wel hard werken zijn). Slecht in wiskunde kan lastig zijn, maar alles waar je slecht in bent kun je goed in worden :) (ok, je moet natuurlijk geen wiskunde oid gaan studeren)

Ik was op de middelbare school altijd slecht in wiskunde maar dat kwam ook door de slechte leraren die we hadden. De laatse 2 jaren van mijn havo trok ik me niets meer aan van mijn waardeloze leraar en lette ik niet meer op bij zijn uitleg en ging ik vooral zelf proberen alles op te lossen. Dit heeft mij echt geholpen en heb er veel inzicht door gekregen (wat toch wel erg belangrijk is om te hebben als je op hoog niveau studeert) en mijn cijfer wiskunde was van een 6 naar een 8 gegaan :D

Kei en kei hard werken kom je ook al een heel eind hoor ook al ben je niet zo intelligent, maar idd is het niet voor iedereen weggelegd natuurlijk. Je hebt ook een best groot verschil in niveau per studie, voor sommige studies (rechten bijv) is het gewoon puur leren leren leren maar bij bijvoorbeeld wiskunde/econometrie heb je wel een bepaald denkniveau nodig.

Een uitspraak die doorgaands alleen gedaan wordt door mensen die nog nooit een academische opleiding hebben gevolgd.

Nu wil ik niet beweren dat recht bij de moeilijkere studies gerekend moet worden maar je gaat hier wel even voorbij aan het feit dat er toch aardig wat beredenerend en analyserend vermogen van je wordt verwacht, of dacht je echt dat je 4 jaar lang wetteksten uit je hoofd gaat zitten leren?

Getalletjes is nadenken en woordjes is leren, right? :roflol:

• Like
Waarderingen: BoTo
Voorbereidend onderwijs wordt hier gelijk gesteld aan de uiteindelijke richtingen? Dan krijg je wel erg leuke cijfertjes... Of gaat elke Nederlander na VWO zeker naar WO en elke HAVO'er naar HBO? En wat is het uiteindelijke slaagpercentage van elk van deze groepen?
Lijkt mij niet dat ruim 30% hier uiteindelijk een universiteitsdiploma haalt. :o

Ik ken het Nederlands systeem niet zo goed, maar zijn de volgende pollopties niet beter? :

- Basisvorming
- VMBO HAVO VWO (middelbaar, inleidend op hoger onderwijs)
- MBO
- HBO
- WO

Dan krijg je een iets duidelijker beeld? Desnoods splits je optie 2 ook nog op. Nu lijkt de meerderheid hier aardig boven het gemiddelde te zitten, verrassend gezien de gemiddelde post hier. :rolleyes:

Zo'n gemiddelde zegt ook niets, want je weet niet eens wie gestemd heeft. 68 mensen die WO volgen zou prima kunnen, hoeveel mensen zijn er wel niet actief op dbb?

Zo'n gemiddelde zegt ook niets, want je weet niet eens wie gestemd heeft. 68 mensen die WO volgen zou prima kunnen, hoeveel mensen zijn er wel niet actief op dbb?

Uiteraard kan dat, maar dat is ook niet echt relatief bekeken, het gaat toch om de percentages. (Laat staan dat er los daarvan geen grapjassen bijzitten en dat laagopgeleiden allemaal stemmen/eerlijk stemmen.) Maar inderdaad, het gemiddelde zegt hier dus niets gezien we toch niet weten wie stemt.

Deze poll is kortom nutteloos, hier een degelijk stukje onderzoek van de OECD :
http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o5259n21021.html

Kijk vooral even naar de verhouding van het aantal mannen en vrouwen die afgestudeerd zijn. :o

Een uitspraak die doorgaands alleen gedaan wordt door mensen die nog nooit een academische opleiding hebben gevolgd.

Nu wil ik niet beweren dat recht bij de moeilijkere studies gerekend moet worden maar je gaat hier wel even voorbij aan het feit dat er toch aardig wat beredenerend en analyserend vermogen van je wordt verwacht, of dacht je echt dat je 4 jaar lang wetteksten uit je hoofd gaat zitten leren?

haha ik zeg niet dat rechten en makkelijke studie is hoor;) Maar die studie is veel meer gericht op pure theorie dan een wiskunde studie bijvoorbeeld, dus zeg ik dat je met een wat lager intelligentie niveau maar wel hard wil werken ervoor beter voor zo'n studie als rechten kan kiezen dan wiskunde/econometrie daar hoef je geen academische opleiding voor te volgen om dat te begrijpen, wat ik overigens wel doe trouwens.

Ben dit jaar naar de hogeschool gegaan, eerst sociaal werk maar dat boeit me geen ene fl**ker,,,,nu ga ik marketing proberen

Mijn niveau gaat dat van wo ver te boven.

• Topic Starter Topic Starter
Voorbereidend onderwijs wordt hier gelijk gesteld aan de uiteindelijke richtingen? Dan krijg je wel erg leuke cijfertjes... Of gaat elke Nederlander na VWO zeker naar WO en elke HAVO'er naar HBO? En wat is het uiteindelijke slaagpercentage van elk van deze groepen?
Lijkt mij niet dat ruim 30% hier uiteindelijk een universiteitsdiploma haalt. :o

Ik ken het Nederlands systeem niet zo goed, maar zijn de volgende pollopties niet beter? :

- Basisvorming
- VMBO HAVO VWO (middelbaar, inleidend op hoger onderwijs)
- MBO
- HBO
- WO

Dan krijg je een iets duidelijker beeld? Desnoods splits je optie 2 ook nog op. Nu lijkt de meerderheid hier aardig boven het gemiddelde te zitten, verrassend gezien de gemiddelde post hier. :rolleyes:

Ja wellicht, deze poll is niet representatief te noemen. Bij de indeling heb ik vooral aan leeftijdsverschil gedacht (sommige dbb-ers zijn nog jong en kunnen nog niet op een HBO/WO zitten). Vind dit wel de meest gangbare manier, omdat het in principe zo wel werkt in de praktijk.

VMBO -> MBO
Havo -> HBO
Vwo -> WO

Moet wel zeggen dat als je eerst een vwo diploma hebt gehaald en daarna een HBO hebt afgerond, dat men dan beter de optie HBO kan kiezen. Als men van MBO naar HBO of zelfs WO is gegaan zou ik weer voor WO kiezen. Maar goed; wellicht is het zo dat mensen met een lager niveau tevens minder geïnteresseerd zijn in het opleidingsniveau van andere en daarom de poll niet invullen. Natuurlijk is de e-status op DBB ook wat waard in de digitale samenleving :o

---------- Toegevoegd om 12:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:08 ----------

Dannyman heeft gelijk! Veel alfa's die rechten doen hebben heel beduidend minder inzicht in structuren.

• Like
Waarderingen: BoTo
Ok, Powerhouse09, tegen dergelijke empirische onderzoeksresultaten kan niemand op!

Terug
Naar boven