AndroidHealthClinic

Optimale frequentie voor eiwitsynthese

Wat is de optimale trainings frequentie voor maximale eiwitsynthese?


  • Totaal stemmers
    9

Bezoekers in dit topic

BEAST 026

Novice
Lid geworden
10 feb 2019
Berichten
19
Waardering
9
Lengte
1m88
Massa
98kg
Vetpercentage
14%
Hallo mede forumleden,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. Nu ben ik van mening dat een trainings frequentie van 2x per week toch wel superieur is aan 1x per week m.b.t. op de eiwitsynthese. Nu neem ik aan dat de tijd die een spier nodig heeft om te herstellen bij een gevorderde sporten aanzienlijk lager ligt dan bij een beginner. Als een spier na 24-48 uur hersteld is is het toch beter voor de eiwitsynthese als je een frequentie van 3 x per week gebruikt?

Met trainings frequentie bedoel ik hoeveel keer per week je een spiergroep traint.

Nu is er volgens mij nog weinig onderzoek gedaan naar een frequentie van 3 x per week. Dus vandaar ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen en mening hier over.

Citaat van T-nation:
"Hitting a muscle three times per week is the optimal frequency for natties."

https://www.t-nation.com/training/the-best-damn-workout-plan-for-natural-lifters

Hoe denken jullie over een push pull schema 6 dagen in de week i.p.v. een push pull legs? Benen natuurlijk verdeeld over de push en pull dagen.
 
Eerst zeggen ze dat 'the number one mistake' van natty lifters 'too much volume' is en vervolgens raden ze aan 6x per week te gaan traninen (push/pull).:dunno:
Ik zou full body 3x per week dan logischer vinden.
 
Wat wil je in Godsnaam met deze poll?
De wetenschap zélf is er nog maar net nauwelijks uit over wat de optimale of wat een goede trainingsfrequentie is, los van dat het voor ieder individu verschilt begin jij hier een vergaarbak van allerlei meningen van allerlei individuen waarvan zeker de helft gewoon maar wat aan het aankloten is in een sportschool en niet eens weet wat ze aan het doen is laat staan ook maar een enigszins zinvolle uitspraak kan doen over wat een optimale trainingsfrequentie is. Nul en generlei waarde. Ga je je kamer ermee behangen?
 
Bedankt voor jullie reacties.
Haha ik snap dat ieder lichaam anders is en dat iedereen op een ander niveau traint. Ik doel hiermee eigelijk op de mensen die al wat jaartjes trainen. Ik ben gewoon nieuwsgierig over de verschillende meningen en ervaringen van jullie.

Ik wil mischien toch eens proberen hoe een push pull het gaat doen voor 6 dagen.

Haha mijn kamer kan wel een nieuw behang gebruiken.
 
Laat me weten t.z.t hoe een 6 daagse pushpull gaat bij je. Voor mijzelf heb ik ondervonden dat ondanks de theorie dat je op de dag dat je pull doet na de vorige dag push te hebben gedaan de spieren van de vorige dag toch niet genoeg rust krijgen omdat je er indirect toch mee bezig bent en dan zeker niet als je deze cyclus 3x per week doet.
 
hmmmm.... overal staan FB schema's 3xper week zoals 5x5, SS en stronglifts. Deze zijn juist goed voor kracht/massa opbouw ....

Dus geen idee waar je vandaan haalt dat er weinig research gedaan is naar spiergroepen 3x pw trainen.... :thinking:
 
Met de term "nauwelijks" chargeerde ik e.e.a. om het contrast aan te geven tussen de wetenschap en hetgeen TS hier wil namelijk daar de meningen van een te divers publiek waarvan de trainingsachtergrond eveneens te divers is om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen tegenover zetten. Als dat er niet voldoende uitkwam: my bad.
 
Met de term "nauwelijks" chargeerde ik e.e.a. om het contrast aan te geven tussen de wetenschap en hetgeen TS hier wil namelijk daar de meningen van een te divers publiek waarvan de trainingsachtergrond eveneens te divers is om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Als dat er niet voldoende uitkwam: my bad.
Ik doelde niet op jouw reactie maar op nderstaande van TS ;)

Nu is er volgens mij nog weinig onderzoek gedaan naar een frequentie van 3 x per week.
 
Doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik zou in ieder geval zorgen dat je iedere spiergroep in ieder geval 2x per week pakt, dus geen bro-split. Zelf doe ik momenteel PPL (2x per week, dus 6 trainingsdagen per week), maar als je wel vaart op FB of UB/LB, zou ik dat doen. Luisteren naar je lichaam v.w.b. herstel en overtrainen en zelf ervaren waar je de meeste progressie mee boekt en motivatie uit haalt.
 
Ik meen dat het verschil in frequentie niet bijzonder veel deed, mits volume gelijk bleef. Qua kracht uiteraard wel, want het simpelweg oefenen van een bepaalde beweging zorgt ervoor dat je beter wordt in die oefening. Kracht is specifiek.
 
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Marina1975 ik geloof dat full body 3x per week het goed zal doen bij beginners, echter red ik het niet meer met mijn volume omdat ik dan te lang bezig ben. Ik ben bang dat ik net zoals TheKillingWakeFields toch op een gegeven moment te weinig rust krijg met een push pull. Galen bedankt voor de info, hier heb ik wat aan. Het maakt dus inpricipe niet zoveel uit als het volume gelijk blijft.
 
Weet jij of de adviezen voor AAS-gebruikers anders zijn dan voor natty's? Wat ik wel hoor is dat een bro-split voor natty's minder goed zou werken gezien het hoge volume per spiergroep in één training. 2x p/w PPL zou dan beter schikken.
Er is geen wetenschappelijk onderzoek naar, maar anekdotisch lijkt het erop dat AAS-gebruikers baat hebben bij iets meer volume dan natties. Qua trainingsfrequentie lijkt het er enigszins op dat ze veel frequenter kunnen trainen, maar niet dat dit per se effectiever is.
 
Galen nogmaals bedankt voor de link van de site ncbi, er staat genoeg interessant lees voer op. Wat is jou mening over deze studie m.b.t. het aantal setjes? Zou dit betekenen dat het indd overbodig zou zijn om 3 setjes of meer te doen?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3780552/#!po=49.1667
Dat is een interessante bevinding. Kende je trouwens NCBI nog niet? Staat inderdaad een shitload aan wetenschappelijke artikelen op, maar er zijn wel meer (verzamel)sites hoor. Bij een dergelijk onderzoek kun je wel je twijfels hebben, aangezien er zeker ook onderzoeken zijn die anders uitwijzen. Daarnaast bestaat deze doelgroep nog uit redelijke beginners (>1 jaar ervaring, Bench Press van 67 kg). Het lijkt me sterk dat ik dezelfde resultaten en gains behaal als ik alle oefeningen maar één set pak, of ik moet opwerken naar één Dorian Yates "Blood & Guts"-all out set waarin ik alles geef.
 
Er is geen wetenschappelijk onderzoek naar, maar anekdotisch lijkt het erop dat AAS-gebruikers baat hebben bij iets meer volume dan natties. Qua trainingsfrequentie lijkt het er enigszins op dat ze veel frequenter kunnen trainen, maar niet dat dit per se effectiever is.
Ik train zelf ook 6 dagen in de week (en dag 7 cardio, dus sport elke dag). Ik weet dat rust belangrijk is en het misschien beter zou zijn meer rustdagen te nemen, maar met een PPL-schema 2x per week, zouden (ook als natty) individuele spiergroepen toch ook voldoende herstel krijgen? Heb jij trouwens voor jezelf een database of bookmark-lijst met wetenschappelijk artikelen. Ik ben mij vaak een slag in de rondte aan het zoeken om vervolgens net niet helemaal te vinden waar ik naar op zoek ben, ondanks dat ik mijn zoekcriteria wel goed weet te definiëren.
 
Galen nogmaals bedankt voor de link van de site ncbi, er staat genoeg interessant lees voer op. Wat is jou mening over deze studie m.b.t. het aantal setjes? Zou dit betekenen dat het indd overbodig zou zijn om 3 setjes of meer te doen?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3780552/#!po=49.1667
Ik zou niet meer naar individuele studies kijken over dat onderwerp als je richtlijnen wilt. Er zijn inmiddels dermate veel studies dat er over de meeste van dit soort onderwerpen wel tenminste één review of meta-analyse bestaat.
 
Kende je trouwens NCBI nog niet?
Nee deze site kende ik nog niet, maar staat zeker opgeslagen in mijn favorieten.

Heb jij trouwens voor jezelf een database of bookmark-lijst met wetenschappelijk artikelen.

Ik gebruik vaak Google als ik iets wil weten en zet het in favorieten als ik iets intressants heb gevonden. Vaak kom ik toch uit bij sites als fitguide, fit, T-nation, ergogenics e.d. Uiteraard heeft ook DBB mij enorm geholpen.

Ik zou niet meer naar individuele studies kijken over dat onderwerp als je richtlijnen wilt. Er zijn inmiddels dermate veel studies dat er over de meeste van dit soort onderwerpen wel tenminste één review of meta-analyse bestaat.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om er een paar te delen?

Bedankt voor jullie reacties.
 
Back
Naar boven