- Waardering
- 410
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar BVE: Hoe gaat meer blauw op straat dan het geweld bij bepaalde bedrijven minderen?

Ik neem aan dat de PVV ook meer blauw in bedrijven gaat verzorgen, meer blauw thuis en waarschijnlijk ook meer blauw in cafe en disco. Heel Nederland blauw met de PVV.
BVE, je bent 17 en je zal vast niet weten wat geweld op het werk betekent. Ik kan je nu al vertellen dat ik geen aanname gedaan heb op op basis van lucht. Geweld op het werk is gewoon meestal niet van dien aard dat het gelijk valt aan te merken als geweldsdelict, dan zou je namelijk al direct ontslaggolven moeten terugzien die niet verklaard kunnen worden door zaken als de conjunctuur of het niet presteren bij een bedrijf. Iemand meppen op het werk is bij bijna ieder bedrijf een reden om iemand te ontslaan.

Jij interpreteert het dus al weer verkeerd. Wat denk je van kassa-personeel. Mensen achter de loketten. Van bijvoorbeeld het gemeentehuis, bank, politiebureau. Mensen in de beveiliging. Personeel onderling hoeft niet te meppen. Echter kunnen deze mensen wel meppen ontvangen. Zo zijn er zeel veel beroepen te bedenken. Denk bijvoorbeeld ook aan verhuizers, personeel van een woningbouwvereniging. Noem maar op!
Door meer politie in het zicht. O.a op straat. Effectiefer politie werk. Zal naar mijn inzien, geweldsdelicten afnemen. Mensen staan namelijk meer onder (sociale)controle.
Dat gaat maar om een gedeelte van de gevallen, dan blijft het natuurlijk nog een vrij forse groep die ook met geweld van klanten te maken heeft. Overigens is het ook bij de omgang met klanten vaak verbaal geweld en je komt ook in aanraking met fysiek geweld als een klant een vaas op de grond kapot gooit. Dan hebben misschien wel 20 baliemedewerkers dus gelijk een ervaring met fysiek geweld, wil je daar in het zicht dan politiie gaan plaatsen? Mag je wel een paar divisies extra in het leven gaan roepen. Of ga je ook een pesterijenpolitie in het leven roepen, pesten wordt door velen ook als geweld gezien.
Vergeet alleen niet dat dan nog steeds een groot gedeelte van de gevallen vormen van geweld en agressie zijn in de onderlinge werksfeer. Mag je mij vertellen hoe je dat gaat aanpakken met meer blauw op straat?
Had het misschien beter moeten formuleren maar in eerste instantie ging het wel om direct bestrijdbaar straatgeweld en niet om het er bij de haren gesleepte geweld op het werk of huishoudelijk geweld.
Huishoudelijk geweld draagt niet bij aan het onveiligheidsgevoel binnen de maatschappij en geweld op het werk ook lang niet altijd. Of gaan mensen hun onveiligheidsgevoel laten afhangen van gebeurtenissen waar ze niet eens weet van hebben? Straatgeweld draagt wel bij aan het onveiligheidsgevoel omdat het regelmatig de media haalt en omdat straatcriminelen hele buurten echt onveilig kunnen maken. Dus waar hebben we het nou over? Straatgeweld of iedere vorm van geweld waar de Nederlander te maken mee krijgt? Want als je iedere vorm van geweld wil bestrijden met meer blauw op straat kan je net zo goed water naar de zee gaan dragen.
Ik zeg 2 verschillende dingen. Ik zeg 1. Jouw bewering dat 1% van de mensen maar met geweld te maken krijgt. Dus een foute bewering is.
2e punt wat ik zeg. Dat met meer politie op straat. De (sociale)controle groter wordt. Mensen zullen minder snel iemand opstraat lastig vallen, aangezien de pakkans groter is. De kans dat een politiewagen om de hoek staat is groter. Mensen zullen dus zelf minder geweld gaan gebruiken. Dit kan je natuurlijk makkelijk weerleggen. Alleen is het wel aangetoond met het weekend-tarrief. Als je in het weekend wat verkeerd doet. De angst om gepakt te worden, wordt groter waardoor mensen van geweld af zien. Met meer politie inzet zou je het zelfde resultaat krijgen.
Dat je sommige delicten zoals geweld uit het zicht moeilijk kan bestrijden met politie inzet (huiselijk geweld, eventueel sommige incidenten op het werk) Alleen mag dit geen doorslag zij, voor de overige delicten waar wel aangewerkt kan worden.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Omdat het in eerste instantie ook over straatgeweld ging, was er niet vanuit gegaan dat huiselijk geweld of geweld op het werk ook meegeteld moest worden. Die vormen zie ik namelijk niet als direct bestrijdbaar met meer blauw op straat.
En nu heb je het zelf ook hoofdzakelijk over straatgeweld waarbij het nog maar de vraag is of meer blauw op straat gaat zorgen voor minder geweld. Maar goed Wilders wil geloof ik ook een groter mandaat voor gebruik van geweld door de politie, dan kan je je opmaken voor een soort van politiestaat.
Geweld op straat is hoe dan ook iets waar je als mens in directe zin weinig mee te maken krijgt omdat het veelal plaatsvind in wijken of gebieden waar velen nooit of amper komen. Als je daar woont blijft het natuurlijk lullig maar over het algemeen heeft een grotere inzet van politie niet geleid tot een afname van straatgeweld in die slechtere wijken. Dus waarom zou nog meer blauw wel helpen?
Geweld in uitgaansgebieden kan je wel wat sneller mee te maken krijgen maar dan nog is de kans op het direct geweld relatief klein.
Wilders doet net alsof een brede inzet van politie het probleem van gelocaliseerd geweld gaat oplossen.
Onderzoek onder 1.500 geënquêteerde jongeren
(19%) is in het afgelopen jaar slachtoffer geweest van agressie tijdens het uitgaan
82 % een tot twee keer
48% is geslagen/geschopt
7% gestoken/geslagen
Bron: Bie, Edgar de; Haan, Willem de; Uitgaansgeweld, WODC Den Haag
Daar geloof ik helemaal geen reet van.
THP1976, discussieert om er zelf ook nog wat van op te steken ook al zou je dat misschien niet direct zeggen. BVE discussieert wat betreft mentaliteit zoals op het schoolplein, om je 'uit te lullen' en zal nooit een klein stukje toegeven. Sterker nog, die heeft negen van de tien keer niet eens in de gaten dat een stukje toegeven de enige overgebleven optie is omdat zijn focus zo bij 'de wedstrijd' is waardoor hij in een dergelijke geval overstapt op andere deelprobleempjes op een manier waarop het lijkt dat hij daarmee zijn eigenlijk reeds verloren deelargument versterkt. Clutching at straws, maar dan onbewust. Jeugdig overmoed.
Oh je wilt het nog een keer hebben over de lichte vermindering van geregistreerde criminaliteit en vrijwel evenredige daling van slachtofferschap aan de hand van CBS statistieken?
Ik liever niet eigenlijk, jij blijft als een achterlijke in cirkels redeneren.