Dat klinkt heel aantrekkelijk maar helaas werkt het zo niet in de werkelijkheid. Laat ik wat punten opnoemen tegen verharding/verhoging van gevangenisstraffen.
- Zwaardere misdrijven ten gevolge van het uitzicht van een hel als gevangenisstraf. Laten we die getuige dan ook maar gelijk afmaken, of laat ik dat oude wijf maar niet alleen beroven maar ook gelijk doodslaan.
- Landen met zwaardere gevangenisstraffen hebben geen lagere criminaliteitscijfers. Sterker nog, ze zijn hoger.
- Een gevangenis waar meer tucht heerst, minder vrijheid stimuleert psychopatisch gedrag, willen we nog wildere dieren creeeren?
- Een gevangenis waar men aanzienlijk strenger te werk gaat zorgt ook voor meer en zwaardere vergrijpen, gevaarlijker werksfeer voor gevangenispersoneel. IK neem aan dat ik je niet hoeft uit te leggen dat gevangen die de hele dag op een houtje mogen bijten in plaats van wat tv kijken of wat dan ook eerder geneigd zijn om die klote bewaker met zijn discipline gelul de keel dicht te knijpen. Zie ook het punt hiervoor, dit hangt aan elkaar vast.
Als je het mij vraagt weegt het punt van 'ik wil hogere straffen want dan kijken ze wel uit' totaal niet op tegen de door mij genoemde punten. Wees zo vrij om mij van mijn ongelijk te overtuigen indien mogelijk. Ik snap dat het een bevredigender gevoel geeft dat die kl***zak die je oma in elkaar heeft gerost keihard lijdt in de gevangenis en regelmatig op zijn fl**ker krijgt van de bewakers en ik kan je vertellen dat ik de berover van mijn oma een lange tijd geleden ook het liefst zelf wilde verzuipen maar laten we vooral beslissingen nemen gebasseerd op ratio, wat het beste is voor ons allemaal.