MuscleMeat

pijn in rug na deadliften

Bezoekers in dit topic

pump beast

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
2 sep 2012
Berichten
1.819
Waardering
135
pijn in rug en traps na deadliften

Ik heb gisteren 3 setjes van 8 ge-deadlift. En na de oef. voelde ik ineens een pijn in mijn onderrug, geen spierpijn maar echt pijn. Ik ben pas begonnen met powerliften en het gewicht dat ik pak slaat ook HELEMAAL nergens op: 20kg:(. En daarbij voel ik het al zelfs in mijn onderrug.
KAn dit komen door mn houding en hoe voeren jullie hem uit [zonder pijn]?
 
Laatst bewerkt:
ga naar youtube: elliot hulse deadlift, hij zal je goed op weg helpen
 
Houding kan zeer zeker een belangrijke rol meespelen. Zorg ervoor dat je de rug i.i.g. goed neutraal houdt, en niet de onderrug bijv. hol wegdraait.

Het belangrijkste daarbij te onthouden is dat de deadlift geen echte pull (trek) oefening is. Het gaat er dus niet om om vanuit je armen het gewicht omhoog te trekken. Maar meer een push oefening is vanuit de benen.

Zorg ervoor dat de bar nagenoeg tegen de schenen ligt, buig voorover en pak de bar vast waarbij je schouderbladen recht boven de bar uitkomen. Houdt grip aan de bar, maar meer niet met de armen. En druk jezelf omhoog vanuit je hielen. Zodra de bar voorbij de knieën is, trek dan de schouders pas iets achterwaarts. Maar houdt nog steeds de armen daarbij gewoon gestrekt.

Houdt tevens je hoofd gewoon netjes in lijn met je rug. Probeer te vermijden te ver je hoofd naar achteren te strekken zoals vaak gezien wordt.



Indien je dat allemaal correct doet, kan het ook gewoon zijn dat het toch een issue van gewoon spierpijn is. Met je stats, 1.65m en 47kg als jongen heb je namelijk vrijwel geen massa. Waarbij het trainen met zeer lage gewichten eigenlijk al een relatieve overbelasting is. Dat trekt eigenlijk vrij snel weg zodra je enkele weekjes hebt getrained. Maar het belangrijkste blijft, let op de vorm.
 
Houding kan zeer zeker een belangrijke rol meespelen. Zorg ervoor dat je de rug i.i.g. goed neutraal houdt, en niet de onderrug bijv. hol wegdraait.

Het belangrijkste daarbij te onthouden is dat de deadlift geen echte pull (trek) oefening is. Het gaat er dus niet om om vanuit je armen het gewicht omhoog te trekken. Maar meer een push oefening is vanuit de benen.

Zorg ervoor dat de bar nagenoeg tegen de schenen ligt, buig voorover en pak de bar vast waarbij je schouderbladen recht boven de bar uitkomen. Houdt grip aan de bar, maar meer niet met de armen. En druk jezelf omhoog vanuit je hielen. Zodra de bar voorbij de knieën is, trek dan de schouders pas iets achterwaarts. Maar houdt nog steeds de armen daarbij gewoon gestrekt.

Houdt tevens je hoofd gewoon netjes in lijn met je rug. Probeer te vermijden te ver je hoofd naar achteren te strekken zoals vaak gezien wordt.



Indien je dat allemaal correct doet, kan het ook gewoon zijn dat het toch een issue van gewoon spierpijn is. Met je stats, 1.65m en 47kg als jongen heb je namelijk vrijwel geen massa. Waarbij het trainen met zeer lage gewichten eigenlijk al een relatieve overbelasting is. Dat trekt eigenlijk vrij snel weg zodra je enkele weekjes hebt getrained. Maar het belangrijkste blijft, let op de vorm.
Echt bedankt man! Hier heb ik wat aan! En ik herken me erin want ik trek namelijk ook de stang omhoog met mn armem, maar het gebeurt vanzelf. En verder vind ik het moeilijk om mn rug recht te houden heb je miss tips daarvoor. En als je terugkomt, moet de stang dan weer op de grond of net niet? Welke raad jij het meest aan de gewone DL of RDL?

Vind het gewoon zo k*t dat ik maar zo weinig kan tillen en dan nog is het moeilijk.:(
 
Echt bedankt man! Hier heb ik wat aan! En ik herken me erin want ik trek namelijk ook de stang omhoog met mn armem, maar het gebeurt vanzelf. En verder vind ik het moeilijk om mn rug recht te houden heb je miss tips daarvoor. En als je terugkomt, moet de stang dan weer op de grond of net niet? Welke raad jij het meest aan de gewone DL of RDL?

Vind het gewoon zo k*t dat ik maar zo weinig kan tillen en dan nog is het moeilijk.:(

Als je moeitw hebt met de techniek dan ben je verplicht om de stang op de grond te leggen.

Probeer alles goed aan te spannen zodat je in een sterke positie Tilt, als je met dit gewicht al je techniek verliest dan heeft he absoluut met spanning te maken. Aangezien je met 20 begint rad ik je aan om de stang op een paar achijven te leggen of op een verhoging van +/- 10-15 cm, dan ligt die namelijk op een betere hoogte en ongeveer het zelfde als dat er schijven aan zitten.

Wat je ook zou kunnen doen i jezelf op een verhoging zetten en dan deadliften (en dus niet neerzetten) zo kan je hem namelijk niet neerleggen en moet je dus wel spanning houden, doe dit pas nadat je de techniek onder de knie hebt.
 
Heb even dat filmpje van eliot hulse bekeken. Ik weet nu wat ik fout deed. Maar hoelang raden jullie aan te rusten voordat ik weer ga deadliften? Het is en blijft een moeilijke oef.! Ook al met 20kg..
 
Heb even dat filmpje van eliot hulse bekeken. Ik weet nu wat ik fout deed. Maar hoelang raden jullie aan te rusten voordat ik weer ga deadliften? Het is en blijft een moeilijke oef.! Ook al met 20kg..

Is niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Zelf deadlift ik 2x per week, anderen houden het echter bij 1x per week of 1x per 10 dagen. Maar er zijn er ook die het vaker doen. Luister met name gewoon naar je eigen lichaam. Iets dat overigens te zeggen is voor alle oefeningen.
 
Hoe deadlift je met 20kg? Alleen de stang?
Idd ff filmpjes op internet kijken, Elliot Hulse of Mark Rippetoe ofzo. Jezelf laten filmen bij je uitvoering helpt ook wel, kan je zien wat je verkeerd doet.
 
Hoe deadlift je met 20kg? Alleen de stang?
Idd ff filmpjes op internet kijken, Elliot Hulse of Mark Rippetoe ofzo. Jezelf laten filmen bij je uitvoering helpt ook wel, kan je zien wat je verkeerd doet.
das een goeie! Train wel alleen dus ik denk dat ik dan aan iemand moet vragen. Weet alleen niet hoe ik dat moet doen aangezien ik word uitgelachen in de gym..
En ik DL met schijven van 10KG en die stang zelf weegt volgens mij ook wat, dus netto [lol] deadlift ik wel meer dan 20kg!
Ohja nog één vraagje: als je omhoog bent kun je dan het beste de stang loslaten en laten vallen OF rustig omlaag gaan? Zie eliot hulse gewoon het gewicht laten vallen, maar hij DL wel enorm veel dusja..
 
Langzaam terug laten gaan. En als ze je uitlachen gewoon zien als extra motivatie. Je wilt het leren dat is belangrijkste gewicht komt vanzelf zoals andere zeggen let op je vorm en eet goed en rust goed dan komt het gewicht vanzelf. Let niet op hun die je uitlachen die zullen zelf ook niet geweldig zijn als ze je uitlachen omdat je weinig gewicht pakt. Gewoon doorgaan en blijven leren. Succes
 
de pijn: waar de pijn vandaan komt is natuurlijk wat moeilijk te stellen, maar ik zou vooral als je de oorzaak niet weet (spierpijn/wervels....) altijd wachten tot het volledig over is, met een minimum van 2 dagen rust.

dan de uitvoering, veel beginners hebben te korte hamstrings. Dit geldt voor ongeveer de gehele westerse wereld die hele dagen op een schoolstoel/bankstel/bureaustoel doorbrengen. We kunnen enkel nog bukken door de rug te bollen. als je de rug moet bollen bij deadlift, wat dus goed mogelijk is, dan zijn ze te kort. -> rekken :)
 
Gewoon filmpjes bekijken op internet, zo heb ik het ook geleerd.. Goeie houding enzo
 
film jezelf eens en zet dat op internet.
als man mag je geen moeite hebben met een 20kg deadlift
 
Langzaam terug laten gaan. En als ze je uitlachen gewoon zien als extra motivatie. Je wilt het leren dat is belangrijkste gewicht komt vanzelf zoals andere zeggen let op je vorm en eet goed en rust goed dan komt het gewicht vanzelf. Let niet op hun die je uitlachen die zullen zelf ook niet geweldig zijn als ze je uitlachen omdat je weinig gewicht pakt. Gewoon doorgaan en blijven leren. Succes
Haha, meestal zijn het ook gewoon lui die helemaal niks van bb af wete en als je dan een onbekende oef. uitvoert met licht gewicht beginnen ze stoer te doen:o Eentje probeerde nog zelfs mn barbell af te pakken terwijl ik er nog net mee bezig was!
Wel goed nieuws mn rug is alweer beter, maar godd! wat heb ik een enorme spierpijn in mn traps.. Betekent dit dat ik daar teveel gebruik van maak tijdens het DL? Of is dit normaal en train je die ook bij een DL.
Ga morgen weer er tegenaan dus hoeplijk dit keer zonder gevolgen! Thanks guyss
 
Filmen en hier posten. Je kan toch met je mobieltje filmen? Leg hem neer, druk op record en loop naar de barbell, doe een paar reps en laat hier de mensen die er wat van weten (Eddine bijvoorbeeld) commentaar geven.
 
das een goeie! Train wel alleen dus ik denk dat ik dan aan iemand moet vragen. Weet alleen niet hoe ik dat moet doen aangezien ik word uitgelachen in de gym..
En ik DL met schijven van 10KG en die stang zelf weegt volgens mij ook wat, dus netto [lol] deadlift ik wel meer dan 20kg!
Ohja nog één vraagje: als je omhoog bent kun je dan het beste de stang loslaten en laten vallen OF rustig omlaag gaan? Zie eliot hulse gewoon het gewicht laten vallen, maar hij DL wel enorm veel dusja..

Normaalgezien weegt een stang 20kg.
(Als het zon stang is zoals bij benchpress bijvoobeeld, van ongeveer 2m lang)

Dus: je DL met 40kg.

Ik ben net begonnen met DL (grote fout ik weet het).
Ik bouw RUSTIG op. Ik nam de eerste keer maar 30 en nu neem ik ook gewoon 40.
Ik doe 3 keer 12 of meer. Gewoon rustig aan... Je moet lichaam eraan laten wennen én zorgen dat je techniek perfect is, voor je gaat gewicht opdrijven.
BTW: ik ben 19 en weeg 72. Jij bent 16 en weegt nog véél minder.
Ik zou het gewoon even doen met de stang alleen of zo en als je er klaar voor voelt, beetje per beetje, gewicht toevoegen ;)

Had vroeger ook vaak pijn in de onderrug.
Ik zou zeggen: train je rug goed, maar ook je buik! Je moet constant een rechte houding hebben, ook buiten de gym!
 
Ik zou eerlijk gezegd juist iets zwaarder gaan en dan veel sets met weinig reps maken. Dat pompen waar ook nog eens dingen als vermoeiing mee gaan spelen heb je veel minder aan. Meerdere sets van 3-5 reps met 60kg bijvoorbeeld.

Maar eerst een filmpje!
 
Ik zou eerlijk gezegd juist iets zwaarder gaan en dan veel sets met weinig reps maken. Dat pompen waar ook nog eens dingen als vermoeiing mee gaan spelen heb je veel minder aan. Meerdere sets van 3-5 reps met 60kg bijvoorbeeld.

Maar eerst een filmpje!


Ok, misschien dat ik dit ook eens probeer. (meerder sets met weinig reps)
Is dit ook van toepassing voor mensen die MASSA willen opbouwen of is dit eerder voor powerlifters bedoeld?
Mijn doel is massa.
 
Ik zou eerlijk gezegd juist iets zwaarder gaan en dan veel sets met weinig reps maken. Dat pompen waar ook nog eens dingen als vermoeiing mee gaan spelen heb je veel minder aan. Meerdere sets van 3-5 reps met 60kg bijvoorbeeld.

Maar eerst een filmpje!
Hier zit zeker wat in! Want ik merk idd dat met DL ik heel snel moe ben en dus maar weinig reps kan. Is weer nadelig voor de volgende oef. dan is mn energie al weg.
Maar als ik dus 5 sets doe, met reps van 5 [net zoals bij stronglifts]. Dan kan ik wel die 40kg met gemak tillen toch? Ik weet niet zeker of het totale gewicht 40kg is, maar het is sowieso deze barbell: http://www.fitnessdelivery.nl/halte...ign=shopping&gclid=CMe1xuHItrcCFbMdtAodQyEAnw
En dan met 2 schijven van 10kg erop
En ik ga mezelf [of iemand vragen als dat mogelijk is] filmen de volgende x dus dan kunne jullie zien wat ik kan verbeteren!
Wel nog veel last van mn traps dus ik denk dat ik nog even moet rusten?:(
 
Laatst bewerkt:
@ pump beast: uw stang alleen weegt 20 kg ;) (99% zeker)
 
Back
Naar boven