Zegt dan veel over het gemiddeld niveau van de fitnesser. Als je een beetje met je sport/hobby bezig bent zou je toch de basis bewegingen van de schouder moeten kennen. Front raise en lateral raise dan. Of voorwaarts heffen en zijwaarts heffen, speciaal voor jou!
@ gatz wat was concreet je oefenschema, hoeveel herhalingen, hoelang volgehouden...
bedoel je mijn schema bij de kiné of mijn rug schema ?
rug schema is:
lat pulldowns: wide grip en close grip : tussen 8 en 12 reps voor 4 sets (laatste set = dropset)
seated cable row: ook tussen 8 en 12 reps 4sets ( laatste set = dropset)
Dumbell rows op een bankje: 8 en 12 reps 4 sets
incline T-bar row: tussen 8-12 reps 4 sets (laatste set = dropset)
straight arm pulldowns: 10-12 reps 3 sets (laatste set = dropset)
mijn behandelingsschema voor supraspinatus overbelasting was :
gewoon blijven trainen, bij borst mocht ik maar om de week flat bp doen en daarna ook geen incline meer, en moest ik een 6 tal weken deze oefeningen erbij doen:
- exorotatie met een elastiek. 3 sets van 20 reps
- plankhouding op de ellebogen steunen en dan door de ellebogen naar beneden zakken en terug uitduwen: 4 sets van 10 reps 2 x per week
- latpulldowns moest ik in schema van rug steken ( wide grip )
- op mijn rug liggen op een bankje (of op vloer) met dumbells in handen en armen gestrekt en dan uitduwen zodat schouders mee naar voren komen: 3 set van 20 reps 2x week maar deze oefening moest ik na een tijdje niet meer doen
- elastiek rond een paal hangen en dan op buik liggen, neus raakt grond. zo ver van de paal gaan liggen dat als armen gestrekt zijn terwijl je de elastiek vast hebt dat er een spanning staat en dan gewoon de elastiek naar schouders brengen en terug strekken: 3 sets van 20 reps.
Dit heeft allemaal niet geholpen. Kiné wou geen foto laten nemen omdat dokter dan ging zeggen dat ik 6-8 weken niet meer mocht fitnessen.
Omdat het niet over gaan heb ik zelf na enkele maanden 6 weken niets meer gedaan van fitnessen maar eerste keer dat ik terug ging en terug borst deed zat de pijn er terug dus rusten helpt ook niet