XXL Nutrition

pijnlijke schenen hardlopen

Probeer eens een beetje achterover "te leunen"? Klinkt raar maar bij mij helpt het :)

Heb precies het zelfde..
Ik denk dat het scheenbeenvliesontsteking is

Kan ook compartiment syndroom zijn.

Zit zelf al zo'n 2 jaar met dit probleem, van huisdokter naar podoloog naar kinesist naar orthopedist naar osteapaat en no steeds niet opgelost. :(

Ijs na het lopen kan helpen.

Ik heb zo'n beetje hetzelfde gewicht en kan ook niet hardlopen. M'n conditie is al niet werelds maar ver voordat die het opgeeft knallen m'n schenen voor m'n gevoel uit elkaar, blijft ook even aanhouden, heel onprettig. Doe het gewoon niet meer, ga wel gewoon fietsen :P

Ik ga voor een foute houding.
Knieën die naar elkaar toe hellen, voeten die extern roteren en naar binnen vallen (platvoeten) en bovendien kuiten die verkort zijn (geen full squat kunnen doen)

Spier moet wennen aan beweging.. Af en toe op je hakken door het huis lopen helpt deze spier te versterken. Na enkele keren hardlopen zal de pijn afnemen (eigen ervaring)

Dit probleem is mij heel bekend. Ik heb hier al 3 jaar last van, pijnvrij lopen zit er momenteel nog steeds niet in maar het ergste is voorbij. Heb vanalles geprobeerd, rust, kinesist, ijs leggen, elektrodes op schenen, massages, scan van mn scheenbeen waarop niks speciaal te zien. Heb ook goede schoenen en goede loopzolen maar het probleem raakt niet opgelost. Desondanks loop ik zeker 1,5 uur per week. Schenen blijven vooral zeer erg aanraakgevoelig, klein tikje en het voelt alsof het een enorme klop is.

Herkenbaar!

Ik tikte hier toevallig net ook over in mijn trainingslog. Ik heb vandaag slechts 3 keer 400 m gelopen (inmiddels 3 uur geleden) en nog steeds aan ik langs mijn scheen aai, doet het al zeer.

De vorige keer met lopen waren het juist mijn enkels die zeer deden; had toen schoenen aan met 0 % verloop. Daarom nu schoenen aangedaan met een iets verhoogde hak.

Mij werd, in tegenstelling tot wat Potato schreef, juist aangeraden wel op mijn voet te landen en beter af te wikkelen.

In ieder geval hellen mijn knieën niet naar binnen en is een full squat geen enkel probleem. Wat bedoel je precies met dat roteren nickvh? wellicht ligt het daaraan en kan ik daar zaken verbeteren?

En de tip van Dennis ook maar eens proberen; niet op hakken lopen (dat doe ik wel vaak zat ;)) maar op mijn eigen hielen.

had ik vroeger ook, samen met kuiten die opspanden.

wanneer dit soms nog eens voorvalt, wandel ik een paar minuten tot de pijn wegtrekt en doe ik daarna verder. maar met de tijd verminderde het wel (loop wel 3 x 10km per week)

Heb ik ook vaak. Goed schoensel (heb asics) en een zachtere ondergrond (vb bos, finse piste, atletiek piste) verhelpen dit. Het is een ontsteking die je krijgt op je scheenbeen door herhaaldelijke druk. Vooral luisteren naar je lichaam, opbouwen maar niet forceren.

Terug
Naar boven