XXL Nutrition

Post Finasteride Syndrome?

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

FutureIFBBPro

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
21 jul 2015
Berichten
315
Waardering
109
Lengte
1m70
Massa
90kg
Vetpercentage
15%
Zoals de titel al aangeeft, is PFS overschat? Of is het echt zo dat na langdurig nemen van finasteride de patiënt blijvend schade aanhoud?

Ik ben 25 jaar maar kamp met genetische haaruitval, nog niet ernstig maar wil deze probleem wel stoppen.

Iemand die finasteride slikt en zijn ervaring kan/wilt delen? Ook de negatieve ervaring is altijd welkom.

Zou ik trouwens voor het nemen van finasteride bloed laten nemen?
 
Ik zou de risk er wel voor over hebben. En wss ga ik het over paar jaar ook wel nodig hebben.
 
Het is niet iets wat je moet onderschatten, omdat het werkelijk voorkomt en er ook geen duidelijk zicht is op het percentage mensen dat het ervaart. Studies geven een heel wisselend beeld van de hoeveelheid mensen die bijwerkingen ervaren. Wat ook niet helpt is dat Merck, de ontwikkelaar van finasteride, op dit moment is aangeklaagd wegens het achterhouden van informatie over de bijwerkingen. Het lijkt zo te zijn dat post-finasteride syndroom vaker voorkomt bij mensen die finasteride langer dan een jaar hebben gebruikt. Mocht je besluiten finasteride te gaan gebruiken en je ervaart bijwerkingen, ga dan niet door onder het mom dat ze wel minder zullen worden. Wanneer je tijdig stopt is de kans minder groot dat finasteride een structureel effect houdt op de manier waarop je lichaam testosteron naar dht omzet. Finasteride kan overigens ook als lotion worden gebruikt en zelfs middels injecties worden toegediend (mesotherapy). Beide zijn effectief en leveren minder bijwerkingen op. Mijn advies is om te wachten met het gebruiken van finasteride en eerst andere methoden te proberen.

Bij haaruitval is het wel van belang dat je zo snel mogelijk handelt op het moment dat je haaruitval signaleert. 1. om verder haarverlies te voorkomen 2. Omdat haar wat de afgelopen 3-5 jaar is uitgevallen met de juiste behandeling terug kan groeien.

Wat doe je op dit moment om je haaruitval te bestrijden? Je zou kunnen starten met een combinatie van microneedling en minoxidil om te kijken wat voor effect dat bij je heeft. Alleen mits je geen voorgeschiedenis van hartkwalen hebt of deze in de familie hebt. Het zou goed kunnen dat de combinatie van deze 2 voldoende is om de effecten van dht te compenseren (ze doen namelijk niets aan dht zelf). We veronderstellen dat microneedling werkt via 2 mechanismen. 1. Het herstellen van bindweefselvorming 2. het verbeteren van de opname van stoffen van een lotion. Diverse onderzoeken laten zien dat de combinatie van microneedling en minoxidil 4 keer effectiever is dan minoxidil alleen. En dat het ervoor kan zorgen dat mensen bij wie minoxidil alleen niets doet er als nog de voordelen van krijgen. Mocht je dit willen doen adviseer ik 1x in de 2 weken dermarollen met 1.5mm en dagelijks gebruik van minoxidil. Na het dermarollen 24 uur wachten met het aanbrengen van minoxidil.

Overigens zou je ook wat kunnen doen aan het ontspannen van de spieren rondom je hoofd. Er is een onderzoek waarbij een arts zijn patiënten botox toediende in de spieren rondom het hoofd als middel tegen hoofdpijn. Na een half jaar bleek dat heel veel patiënten nieuwe haargroei ervaren. Dit is een methode die nu incidenteel wordt gebruikt en niet op grote schaal. Je zou dit ook kunnen overwegen. Anders zou je kunnen proberen deze spieren dagelijks te masseren om ze wat losser te krijgen. Verwacht hier niet teveel van als je zelf gaat masseren, maar er is wetenschappelijk bewijs dat deze spieren een rol spelen bij haaruitval.

Succes!
 
Zoals de titel al aangeeft, is PFS overschat? Of is het echt zo dat na langdurig nemen van finasteride de patiënt blijvend schade aanhoud?

Ik ben 25 jaar maar kamp met genetische haaruitval, nog niet ernstig maar wil deze probleem wel stoppen.

Iemand die finasteride slikt en zijn ervaring kan/wilt delen? Ook de negatieve ervaring is altijd welkom.

Zou ik trouwens voor het nemen van finasteride bloed laten nemen?
Je kunt ook topical finasteride gebruiken/maken. Daarbij heeft Nizoral shampoo mij ook enorm geholpen met de masteron hair loss.

Check even deze link:


Ik heb een tijdje finasteride geslikt en dit heeft zeker invloed gehad op mijn libido. Zelf toen ik steroids gebruikte.
 
Goede aanvulling hierboven wat ik helemaal vergat te vermelden in mijn vorige post. Gebruik een shampoo met ketoconazole! De effecten zullen niet gigantisch zijn, maar ieder onderzoek toont aan dat het helpt, waarbij wordt aangenomen dat 2% effectiever is dan 1%. Daarnaast heeft het eigenlijk geen bijwerkingen. Niet te veel gebruiken, want dan droogt het je huid uit en krijg je een averechts effect. En net zoals bij ieder middel, los van wat wetenschappelijk bewezen is, ervaar hoe het bij jou aanslaat.
 
Gewoon kop kaal scheren.
 
Als je AAS gebruikt is haaruitval nu eenmaal 1 van de mogelijke consequenties. Zelf ben ik me er ook bewust van dat mijn volle vogelnest over een paar jaar weg kan zijn of iig sterk verminderd. Is dat leuk? Nee. Maar is het echt superomfg erg? Ook niet. Voor mij iig niet erg genoeg om bovenop je AAS en wat je nog meer allemaal slikt en spuit allerlei andere troep te nemen met (mogelijk) nog meer en nog heftigere side effects. Als je het uiteindelijk echt niet kan accepteren en als de dood bent voor haaruitval en kaalheid moet je zsm stoppen met AAS. Klinkt misschien stom maar dit is puur mijn mening.
 
Wat doe je op dit moment om je haaruitval te bestrijden?
Bedankt voor je informatieve bericht!

Ik heb mijn haarverlies ergens gestabiliseerd, ik gebruik ongeveer 7-8 maanden 450mg saw palmetto 2ml minoxidil, 10.000mgc biotine, sinds kort ook regenpure als shampoo 2-3x per week.

Het helpt allemaal best goed, vooral sinds ik minoxidil gebruik heb ik het gevoel dat ik aardig minder haarverlies, zeker in combinatie met saw palmetto.

Alleen ben ik bang dat dit niet sterk genoeg zal zijn en deze effect snel voorbij zal zijn..
 
Als je AAS gebruikt is haaruitval nu eenmaal 1 van de mogelijke consequenties.
Helaas.. heb 2 keer gekuurd en dit is al jaren geleden. Het probleem is simpelweg genetisch. Kaalheid is DE reden waarom ik niet vaker heb gekuurd.
 
Ik heb een tijdje finasteride geslikt en dit heeft zeker invloed gehad op mijn libido
Hoelang als ik vragen mag? En het herstelde volledig dan?
 
Gewoon kop kaal scheren.
Helaas heeft niet iedereen de juiste schedel/vorm hoofd om kaal te zijn.

Als je AAS gebruikt is haaruitval nu eenmaal 1 van de mogelijke consequenties. Zelf ben ik me er ook bewust van dat mijn volle vogelnest over een paar jaar weg kan zijn of iig sterk verminderd. Is dat leuk? Nee. Maar is het echt superomfg erg? Ook niet. Voor mij iig niet erg genoeg om bovenop je AAS en wat je nog meer allemaal slikt en spuit allerlei andere troep te nemen met (mogelijk) nog meer en nog heftigere side effects. Als je het uiteindelijk echt niet kan accepteren en als de dood bent voor haaruitval en kaalheid moet je zsm stoppen met AAS. Klinkt misschien stom maar dit is puur mijn mening.
Ben wel benieuwd hoe jij gaat reageren als jouw terugtrekkende haarlijn voor een alien voorhoofd gaat zorgen.

Er zijn genoeg middelen die je kunt gebruiken om het tegen te gaan. Je zou wel dom zijn om het het niet in ieder geval een kans te geven.

Bedankt voor je informatieve bericht!

Ik heb mijn haarverlies ergens gestabiliseerd, ik gebruik ongeveer 7-8 maanden 450mg saw palmetto 2ml minoxidil, 10.000mgc biotine, sinds kort ook regenpure als shampoo 2-3x per week.

Het helpt allemaal best goed, vooral sinds ik minoxidil gebruik heb ik het gevoel dat ik aardig minder haarverlies, zeker in combinatie met saw palmetto.

Alleen ben ik bang dat dit niet sterk genoeg zal zijn en deze effect snel voorbij zal zijn..
Biotin en saw hebben niet genoeg wetenschappelijk bewijs of het wel werkt. In dat geval zou ik pumpkin seed oil halen. Ook zou ik ketoconazole shampoo(2%) halen.

Hoelang als ik vragen mag? En het herstelde volledig dan?
Beetje lastig om in te schatten, omdat ik ook steroids gebruik en bepaalde waardes daar ook invloed op kunnen hebben.

Denk wel een paar weken.
 
Hier wat handige filmpjes met nuttige info voor jou:

 
Laten uitvallen, geen zooi slikken.
Bij "stabilisatie" naar de Turk voor een tansplant als je het op dit moment nog vervelend vind.
 
Laten uitvallen, geen zooi slikken.
Bij "stabilisatie" naar de Turk voor een tansplant als je het op dit moment nog vervelend vind.

Ben het hier mee eens!
 
Laten uitvallen, geen zooi slikken.
Bij "stabilisatie" naar de Turk voor een tansplant als je het op dit moment nog vervelend vind.
Gebruik je anna ?
 
Finesteride zal ik niet aan beginnen, ik zelf vertrouw het niet met de bijwerkingen.
Topische finesteride zou ik nog overwegen of een combi met topische finesteride en PRP dat schijnt wel goed te helpen en minder/geen bijwerkingen.

Mijn haar wordt zelf ook al een stuk dunner ben 27.
3 vrienden van mij hebben een haartransplantatie uit laten voeren
1 3 jaar geleden bij een nederlandse kliniek op zijn 23/24e.
Andere ook op zijn 23e en eentje op zijn 24e.

Zij waren wel al echt flink kalend achter op de kruin etc. dat heb ik nog niet.
Die laatste twee zijn bij hair world istanbul geweest met al die bners hebben opzich allebei een mooi resultaat.

Zij gaven mij wel aan wacht eigenlijk tot je de haaruitval echt zat bent met andere woorden wacht tot je meer kaal bent. en doe het dan pas.
 
PRP dat schijnt wel goed te helpen
Er is echt zo weinig bewijs dat PRP echt helpt, Hairworld Istanbul rekent het 450 euro aan per sessie, terwijl je bij normale klinieken voor 150 euro al kan laten doen.


Zij gaven mij wel aan wacht eigenlijk tot je de haaruitval echt zat bent met andere woorden wacht tot je meer kaal bent. en doe het dan pas.
Wachten op wat? Tot je op je 35e helemaal kaal bent? Je wilt toch op je 27e met een strakke coupé rondlopen. Genieten van je jonge jaren. Van mij hoeft het niet op mijn 40e hoor.

haartransplantatie is ook de oplossing niet, ja in Turkije vinden zij het prima om een HT uitvoeren zonder dat de patient finasteride inneemt, omdat zij PRP en alle andere vitamines kunnen verkopen. Klinieken zoals Dr Couto (zoek die maar is op youtube) die aanvaard alleen patienten die finasteride nemen. Zo haal de patient het maximum van zijn transplantatie en is iedereen tevreden.
 
Er is echt zo weinig bewijs dat PRP echt helpt, Hairworld Istanbul rekent het 450 euro aan per sessie, terwijl je bij normale klinieken voor 150 euro al kan laten doen.



Wachten op wat? Tot je op je 35e helemaal kaal bent? Je wilt toch op je 27e met een strakke coupé rondlopen. Genieten van je jonge jaren. Van mij hoeft het niet op mijn 40e hoor.

haartransplantatie is ook de oplossing niet, ja in Turkije vinden zij het prima om een HT uitvoeren zonder dat de patient finasteride inneemt, omdat zij PRP en alle andere vitamines kunnen verkopen. Klinieken zoals Dr Couto (zoek die maar is op youtube) die aanvaard alleen patienten die finasteride nemen. Zo haal de patient het maximum van zijn transplantatie en is iedereen tevreden.


Ik doelde meer op dit wat betreft PRP:

HWI is over het algemeen duur, en die shampoo die ze achteraf geven en vitamines waar je nog 600 voor neerlegt is ook aan de hoge kant en de kans dat het niet werkt is groter dan wel. één vriend van me heeft dit wel gedaan de ander niet in de zin van baat het niet dan schaad het niet. de CT behandeling heeft ook 1 van de 2 wel gedaan nu 4x de ander niet.

Over dat je liever als 27 jarige met een goede coupe rond loopt klopt zeker, ik wil het ook laten doen had het eerst op de planning voor na de zomer maar misschien doorzetten naar de zomer daarna. Ik kan mijn haar gelukkig nog enegzins 'fixen' op het moment.
Finesteride ben ik gewoon te huiverig voor, hoe denk jij hier dan over?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven