AndroidHealthClinic

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Heb je een linkje over dat in vega meer omega 3 zit? Ik dacht namelijk van niet.
Rundvlees heeft 0.4-0.8% ALA afhankelijk van de1 manier van voeren, koolzaadolie 9,7%. De verhoudingen zijn niet te zien, maar de plaats in de ingrediëntenlijst zou best de troon over kunnen nemen.

Rundvlees wordt over het algemeen wel veel meer verhit dan vega. Gezien omega-3 rete instabiel is, zal dat vast ook invloed hebben.

Dat ziet er inderdaad erg gezond uit 🤣
Screenshot_2022-02-07-22-22-16-15_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Zoals ik al zei: producten worden beter en beter.
Kibbeling eet je toch ook niet om de voedingswaarde, lol :emo:

Maar 300+ gram vlees per dag ook niet.
Dus af en toe wat vlees swappen voor vega lijkt me dan een goede middenweg? 😅
Nee, niet als je een willekeurige vleesvervanger neemt voor reglematig of gebruik in grote hoeveelheden.

Wel zou je kunnen denken aan:
1. Een vleesvervanger die bijvoorbeeld niet vol zout zit, er is nu zeker meer en betere keuze;
2. Geen vleesvervanger gebruiken, maar recepten gericht op vegetarische of veganistische atleten of bodybuilders;
3. Een deel van het vlees in je maaltijd vervangen door combinaties met bonen en zaden of granen.

Laatst bewerkt:
Men reageert op een vergelijk tussen een gewone en een vegaburger, maar vergelijkt het ondertussen toch maar niet met een hamburger maar met een biefstukje.
Je hebt vleesvervangers die uitblinken in smaak, en je hebt ze die uitblinken in voedingswaarden. Als het je dan om de voedingswaarden gaat, vind ik het nogal vreemd om nepvlees te vergelijken met half vlees.

Qua eiwitten: ze bestaan niet allemaal uit soja. Aan een maiseiwit heb je minder dan aan eiwitten uit bijvoorbeeld rund. Tenzij je algehele eiwit inname hoog genoeg is, of als je bijvoorbeeld de juiste combinaties maakt. Nu ben ik van mening dat afwisseling in je eiwitbronnen sowieso goed is, maar als het alleen vegetarische bronnen zijn is het gewoon net ff iets belangrijker. Zeker als het, zoals al gezegd, geen soja is.

Nu ben ik wel benieuwd wat er 10 jaar geleden in vleesvervangers zat dat zo ongezond was. En wat daar inmiddels aan is verandert.
Vroeger was er gewoon veel minder keuze en stopte het basically wel bij een zwaar bewerkte plantaardige burger vol met oliën en zout, amper eiwitten. Die producten zijn er nog steeds, maar het aanbod is sterk gegroeid waardoor je nu ook veel gezondere alternatieven hebt. Hierdoor kan je niet meer kort door de bocht zeggen dat vleesvervangers "ongezond" zijn.

Men reageert op een vergelijk tussen een gewone en een vegaburger, maar vergelijkt het ondertussen toch maar niet met een hamburger maar met een biefstukje.
Hij had het gewoon over een echte burger en niet zo'n kant en klare troepburger. Nooit begrepen waarom mensen dat eten, behalve luiheid.

Screenshot_2022-02-07-22-22-16-15_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Zoals ik al zei: producten worden beter en beter.
Kibbeling eet je toch ook niet om de voedingswaarde, lol :emo:
Klinkt als de slager die zijn eigen vlees keurt of "wij van WC Eend".

Als je een vervanger wilt van zalm. Eet dan gewoon zalm, of iets anders. Al die vega producten die vlees immiteren heb ik nooit begrepen. Dus eigenlijk wil je wel vlees, maar wil je geen vlees, dus eet je een soja product dat lijkt op vlees, maar geen vlees is.

En dan heb je nog van dit soort mensen die blij zijn dat ze vegetariër zijn geworden en dat ze vlees echt totaal niet missen.

"Ik mis vlees echt totaal niet."
"Ok, nice, wat ga je eten?"
"Een soja hamburger. Lijkt sprekend op rundvlees, maar dan van soja."
:o

Hij had het gewoon over een echte burger en niet zo'n kant en klare troepburger. Nooit begrepen waarom mensen dat eten, behalve luiheid.

Klinkt als de slager die zijn eigen vlees keurt of "wij van WC Eend".

Als je een vervanger wilt van zalm. Eet dan gewoon zalm, of iets anders. Al die vega producten die vlees immiteren heb ik nooit begrepen. Dus eigenlijk wil je wel vlees, maar wil je geen vlees, dus eet je een soja product dat lijkt op vlees, maar geen vlees is.
En dan heb je nog van die mensen die blij zijn dat ze vegetariër zijn geworden.

"Ik mis vlees echt totaal niet."
"Ok, nice, wat ga je eten?"
"Een soja hamburger. Lijkt sprekend op rundvlees, maar dsn van soja."
:o
Ik heb oprecht nog nooit een vegetariër of vegan horen zeggen dat ze gestopt zijn met vlees eten omdat ze het niet lusten. Dat is het punt ook helemaal niet. Ik vind vlees en vis lekker, ik eet het niet meer omdat ik niet aan die industrie wil bijdragen. Als er dan een alternatief is die hetzelfde smaakt maar zonder zo'n industrie te steunen is dat alleen maar goed. Snap niet wat er zo moeilijk aan te begrijpen is tbh :o
awMnXVW_700b.jpg

Ik heb oprecht nog nooit een vegetariër of vegan horen zeggen dat ze gestopt zijn met vlees eten omdat ze het niet lusten. Dat is het punt ook helemaal niet. Ik vind vlees en vis lekker, ik eet het niet meer omdat ik niet aan die industrie wil bijdragen. Als er dan een alternatief is die hetzelfde smaakt maar zonder zo'n industrie te steunen is dat alleen maar goed.
Ik zeg ook niet dat ze het niet lusten. In mijn opzicht is het gewoon niet logisch. Het smaakt trouwens niet hetzelfde. Het smaakt niet verkeerd en de producten worden zeker qua smaak met het jaar beter, maar hetzelfde zal het nooit smaken.

Het is wel goed dat die industrie zich zo ontwikkeld zodat er alternatieven zijn.

Ik heb oprecht nog nooit een vegetariër of vegan horen zeggen dat ze gestopt zijn met vlees eten omdat ze het niet lusten. Dat is het punt ook helemaal niet. Ik vind vlees en vis lekker, ik eet het niet meer omdat ik niet aan die industrie wil bijdragen. Als er dan een alternatief is die hetzelfde smaakt maar zonder zo'n industrie te steunen is dat alleen maar goed. Snap niet wat er zo moeilijk aan te begrijpen is tbh :o
awMnXVW_700b.jpg
Naar welke dildo’s gaat jouw voorkeur uit?

Ik zeg ook niet dat ze het niet lusten. In mijn opzicht is het gewoon niet logisch. Het smaakt trouwens niet hetzelfde. Het smaakt niet verkeerd en de producten worden zeker qua smaak met het jaar beter, maar hetzelfde zal het nooit smaken.
Je wilt geen dier doden dus eet je geen vlees maar iets wat er op trekt, imo kan het niet logischer dan dit.
Zelfs moest ik het niet even lekker vinden dan echt vlees had ik deze keuze nog steeds gemaakt. Ik vind niet bijdragen aan die industrie belangrijker dan misschien die paar % genot dat ik zou missen.
Ik ben nu zo'n 6 jaar vegan en heb oprecht nog geen één keer vlees gemist, ik eet even lekker maar op een andere manier. Is een keuze die ik gemaakt heb.

Ik ben nu zo'n 6 jaar vegan en heb oprecht nog geen één keer vlees gemist, ik eet even lekker maar op een andere manier.
Ja dat kan ik dus gewoonweg niet geloven. Maar misschien is dat omdat ik kok ben.

Ik bedoel niet dat vega producten niet lekker zijn trouwens. Maar een 6 uur lang geslowcooked sukadelapje, een sparerib van de bbq of een mooie zeetong op je bord. Daar kan geen vegetarisch product aan tippen, in mijn opzicht althans.

En als kok wil je je product bewerken naar je eigen wensen en eisen. Dat wordt lastig met voorbewerkt producten (zowel vega als nonvega).

Ach ja. Over smaak valt niet te twisten.

Terug
Naar boven