AndroidHealthClinic

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Ok, dan ben ik wel benieuwd naar de voedingswaarde van zo'n vega stukje.

T.o.v. een stuk vlees. Bijv. Kipfilet
Screenshot_20220818-153720_Chrome.jpg

No way dat ze meer hoogwaardigeiwit en minder kcal hierin weten te krijgen.
Vega burgers versus gewone burgers is een goede.

Meestal wint vlees nog steeds. Maar de producten gaan er absoluut op vooruit.

Even uit mijn hoofd:

Fake gehakt van de Appie heeft echt maar 150cal per 100gr ofzo en 20gr of meer aan protein.

Mager rundergehakt heeft iets van 190cal per 100gr en 20-22 gr eiwit.

Al vind ik die dan weer niet zo lekker. Maar wel goede voedingswaarde! Hadden ze 10jr geleden niet.
Mager gehakt uit de supermarkt is ook niet heel erg mager.

Even uit mijn hoofd:

Fake gehakt van de Appie heeft echt maar 150cal per 100gr ofzo en 20gr of meer aan protein.

Mager rundergehakt heeft iets van 190cal per 100gr en 20-22 gr eiwit.

Al vind ik die dan weer niet zo lekker. Maar wel goede voedingswaarde! Hadden ze 10jr geleden niet.
Ah zo. Soja bevat gewoon amper vet, meer vergelijkbaar met kip of witvis (ook qua biologische waarde / kwaliteit vd eiwitten)

Mager gehakt uit de supermarkt is ook niet heel erg mager.
Protip:
Koop kipfilet, blitz het ff in je keukenmachine. Meng er een rauw ei doorheen (1 per 500 gram).

Hatsekidee. Mager kipgehakt met hele goede macro's.

Voor smaak: gebruik kippendij. Lekker met wat stukken ui en jalapeños erdoor. Prima gehaktbal of burger. Hier kan geen vegagehakt tegenop.

Sausje maken van (light of yogo) mayo met wat uienpoeder en cayenepeperpoeder. Op een wit bolletje met wat ijsbergsla in dunne reepjes gesneden. Wat bacon erbij.
Damn ik krijg honger.

Laatst bewerkt:
En dan is het nog dierlijke amino's vs plantaardige soyboy amino's.

Hoeveel zout bevat dat vega product? Ben ook wel benieuwd naar een ingrediëntenlijst.
Klopt helemaal. Plantaardig heeft niet alle aminozuren en dirlijk wel. Als je alleen maar vleesvervangers eet (of vegan) moet je daarom ook meer eiwitten eten in de hoop dat je, als je een hoop bronnen combineert, toch genoeg alle aminozuren binnenkrijgt.

Dat product wat ik net stuurde is belachelijk zout. 3,3g per 100g (175g verpakking)

Ingrediënten: 92% gerehydrateerd SOJA-EIWIT, natuurlijke aroma's, azijn,zout, aroma, rookaroma's, maltodextrine, water, kleurstof (ijzeroxide), ijzer,vitamine B12. Allergenen: Kan sporen bevatten van glutenbevattende granen, ei en melk.

Protip:
Koop kipfilet, blitz het ff in je keukenmachine. Meng er een rauw ei doorheen (1 per 500 gram).

Hatsekidee. Mager kipgehakt met hele goede macro's.

Voor smaak: gebruik kippendij. Lekker met wat stukken ui en jalapeños erdoor. Prima gehaktbal of burger. Hier kan geen vegagehakt tegenop.
Jij zou echt kok moeten worden man.

Klopt helemaal. Plantaardig heeft niet alle aminozuren en dirlijk wel. Als je alleen maar vleesvervangers eet (of vegan) moet je daarom ook meer eiwitten eten in de hoop dat je, als je een hoop bronnen combineert, toch genoeg alle aminozuren binnenkrijgt.

Dat product wat ik net stuurde is belachelijk zout. 3,3g per 100g (175g verpakking)

Ingrediënten: 92% gerehydrateerd SOJA-EIWIT, natuurlijke aroma's, azijn,zout, aroma, rookaroma's, maltodextrine, water, kleurstof (ijzeroxide), ijzer,vitamine B12. Allergenen: Kan sporen bevatten van glutenbevattende granen, ei en melk.
Eet je 350 g van dat spul ben je ruim 10g zout rijker.

Nee bedankt ;).

Eet je 350 g van dat spul ben je ruim 10g zout rijker.

Nee bedankt ;).
Daarvoor smaken ze zoveel te zout dat je dat echt niet wilt :roflol: Maar met een verpakking van 175g(meer wil je ook echt niet gebruiken) gaat het qua zout vrij hard ja. Niet dat dat nou zo'n probleem hoeft te zijn, maar voor sommige wel.

Ah zo. Soja bevat gewoon amper vet, meer vergelijkbaar met kip of witvis (ook qua biologische waarde / kwaliteit vd eiwitten)
Nou als dat klopt wat je zegt van de biologische waarde dan zou dat HEEL mooi zijn.

Mij is geleerd dat niks kan tippen aan de opneembaarheid van de eiwitten uit kip of kippenei. Zo'n 92% meen ik. Op 2 zou dan rundvlees komen met iets van 85%. Een stuk lager komen dan plantaardige alternatieven.

Hoor liever jouw variant... Of het waar is weet ik niet 🤷‍♂️

Nou als dat klopt wat je zegt van de biologische waarde dan zou dat HEEL mooi zijn.

Mij is geleerd dat niks kan tippen aan de opneembaarheid van de eiwitten uit kip of kippenei. Zo'n 92% meen ik. Op 2 zou dan rundvlees komen met iets van 85%. Een stuk lager komen dan plantaardige alternatieven.

Wist je trouwens dat rauwe eieren slechts een bioavailability van ong 50% hebben?

Rauwe eieren eten is dus nogal zinloos.

Kip, soja en vis scoren redelijk vergelijkbaar ;)

Ik denk dat het valt en staat bij de manier waarop soja bewerkt is. Als in: whey heeft een veel hogere bw dan melk. Sojaburger of soja zuivel zal ongetwijfeld anders (hoger?) zijn dan een onbewerkte soja boon

Kip, soja en vis scoren redelijk vergelijkbaar ;)
Omg en kip helemaal niet zo hoog en whey EXTREEM hoog? Nu weet ik ook niet meer wat ik moet geloven... Als iedereen iets anders roept. Voel me nu wel meer geroepen om na m'n training meteen even een shakie naar binnen te knallen. Staat in m'n schema maar vooralsnog was ik te beroerd.

Terug
Naar boven