Fitness Seller

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Screenshot_2023-09-03-17-55-32-01_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

hehe daar is ie weer..

Als ik het goed begrepen heb kan Yip Won niet eens afwassers vinden voor 14 euro/uur salaris en dan zijn er blijkbaar nog dergelijke wachtopdrachten ook.

Fascinerend hoe de wereld werkt.
Veel afwassers die ik tegenwoordig tegenkom zijn freelancer (zzp). Ze pakken/vragen rond de €15 a €20 per uur. Afhankelijk van directe opdracht en dus zelf factureren, of via een detacheerder of via een slecht betaalde detacheerder zoals Temper. Direct zonder detacheerder pak je natuurlijk (over het algemeen) meer, maar dat spreekt voor zich.

Voorbeeld. Kzat net ff te kijken op de website van Temper voor keuken opdrachten in deze regio en kwam een aantal opdrachtgevers tegen waar ik voor heb gewerkt (via een andere detacheerder).

Temper bied €20 a €22 per uur.
Mijn detacheerder biede mij €35 per uur.
En als je direct kan factureren pak je €35 a €40 per uur. Voor dezelfde functie bij dezelfde opdrachtgever. Mijn detacheerder pakte op die opdracht iets van €7,50 per uur, dus de opdrachtgever betaalde €42,50 voor mij. Ik krijg €35, de detacheerder pakt €7,50. Die €42,50 zou je zelf niet snel (afhankelijk van de opdrachtgever) krijgen, aangezien een detacheerder ook garant staat voor andere krachten indien je jezelf bijv. ziek zou melden of door omstandigheden last-minute niet kan werken.

Spreekt ook allemaal voor zich.

Dus waarom zijn zoveel afwassers zzp en kan Won Jip moeilijk afwassers vinden voor €14 per uur?
A. Als zzp'er verdient de afwassers meer.

En vooral, B:

Als je in loondienst werkt, kun je in 2023 tot € 8520 verdienen zonder dat je belasting hoeft te betalen. Zzp’ers mogen tot ongeveer € 30.000 winst maken voordat ze belasting moeten betalen. Voor inkomsten uit overige werk gelden mogelijk speciale regels.
€14 per uur x 40 uur per week x 52 weken = €29.120 bruto per jaar in loondienst.

€17,50 per uur x 40 uur per week x 42 weken = €29.400 bruto per jaar als zzp'er waarbij je dus 10 weken vakantie neemt per jaar. EN minder/geen belasting betaald.

Je moet wel een gekke Henkie zijn om dan in loondienst te gaan werken voor minder loon, meer belasting, minder vrijheid, veel gezeik aan je kop, en *de nieuwe Horeca CAO wurgcontracten.*

*Indien je binnen 6 of 12 maanden ontslag wilt nemen dan moet je de resterende maanden betalen aan je werkgever. Dus stel je verdient €2000 bruto per maand. Na 3 maanden wil je weg, dan moet je 3x€2000 betalen als afkoopsom. Koekoek.*

Tenzij je jezelf natuurlijk laat ontslaan.

Laatst bewerkt:
Opvallend is trouwens wel dat vrijwel alle freelance afwassers die ik tegenkom buitenlanders zijn. Ontzettend veel (het overgrote merendeel) donkere jongens uit Afrika. Spreken vaak slecht of amper Nederlands, wel vaak relatief *goed* Engels, zijn over het algemeen bovengemiddeld vrolijk, b**chen weinig, en doen goed hun werk.

Vrijwel alle loondienst afwassers die ik tegenkom zijn blank, waarvan 80 a 90% man is, en deze krachten b**chen een stuk meer. Opzich niet gek als je voor een hongerloon al jaren vastgeroest in dezelfde spoelkeuken staat. 0 uitdaging. Niet dat afwassen bekend staat om zijn uitdagense karakter met ruimte voor zelfontplooiing en doorgroeimogelijkheden... maar als freelancer sta je in ieder geval nog vaak op verschillende plekken, ontmoet je nieuwe mensen en heb je tenminste nog de uitdaging dat je bij elke nieuwe werkplek moet wennen aan de werkomgeving.

Ditzelfde tafereel is trouwens overal merkbaar in de horeca, ook in de keuken. Leegloop van vaste krachten omdat die overstappen tot freelancer. Klaar met elke dag dezelfde mensen, dezelfde shit, dezelfde overuren door dezelfde onderbemanning voor hetzelfde kutloon terwijl je elke dag naast freelancers staat die 3 a 4x zoveel als jou verdienen.

En door het zware personeelstekort in de horeca kan dit makkelijk omdat er dus overal werk is, waardoor de tekorten van vaste krachten nog groter worden, de tarieven nog harder stijgen, nog meer gaan freelancen, nog meer tekorten, etc etc etc. Vicieuze cirkel.

Laatst bewerkt:
€17,50 per uur x 40 uur per week x 42 weken = €29.400 bruto per jaar als zzp'er waarbij je dus 10 weken vakantie neemt per jaar. EN minder/geen belasting betaald.
Vergeet je dingen zoals pensioenopbouw, ziekteverzekering etc. niet in je berekeningen?

Pensioen is iets van 8% van je salaris?

Dan ga je er nog steeds flink op achteruit. Loondienst in de horeca heeft geen voordelen.

Maar, los van dat. Pensioen?
Elke maand 8% van je inkomen verplicht afstaan in de hoop dat je er een leuk pensioen aan overhoud. In mijn optiek ben je dan waanzinnig, in een niet-positieve manier.

Ik spendeer dat geld liever zelf op mijn eigen manier en beleg het liever op mijn eigen manier.

Wordt pensioen niet ingehouden van je salaris? -8%? Dus je krijgt x0,92? Werd vakantiegeld ook niet ingehouden? 8%?
Dan krijg je slechts x0,84?

Ik zie er geen voordelen van in dat ik mijn hardverdiende knaken aan iemand moet geven zodat hij ze kan investeren.

Laatst bewerkt:
Vooral de verplichting van het afstaan is waanzin. Ik wil dat zelf bepalen.

Loonslaaf is sowieso niet slim, net als huurhuis. Maar veel mensen kiezen voor 'schijn'zekerheid

Dan ga je er nog steeds flink op achteruit. Loondienst in de horeca heeft geen voordelen.

Elke maand 8% van je inkomen verplicht afstaan in de hoop dat je er een leuk pensioen aan overhoud. In mijn optiek ben je dan waanzinnig, in een niet-positieve manier.

Ik spendeer dat geld liever zelf op mijn eigen manier en beleg het liever op mijn eigen manier.

Wordt pensioen niet ingehouden van je salaris? -8%? Dus je krijgt x0,92? Werd vakantiegeld ook niet ingehouden? 8%?

Ik zie er geen voordelen van in dat ik mijn hardverdiende knaken aan iemand moet geven zodat hij ze kan investeren.
Het ligt er ook aan in welke sector je werkzaam bent, wat alle secundaire arbeidsvoorwaarden zijn en in welke mate je werkgever een bijdrage levert aan je pensioen.

In de horeca ben je waarschijnlijk beter af als zzp’er.

Dat kan je niet zo stellen, je weet niet hoe oud je wordt. Pensioenpremie is 23% van de loonsom, waarvan je zelf 1/3 betaald. Dus die 8% klopt wel. Maar als je het zelf apart gaat zetten dan maakt het nogal verschil of je verwacht dat je 70 wordt, of dat je 100 wordt.

En om eerlijk te zijn vind ik het best fijn dat dit ongemerkt gaat.

Hoe doe jij dat dan? Of heb je straks genoeg aan dat aow'tje?

Dat kan je niet zo stellen, je weet niet hoe oud je wordt. Pensioenpremie is 23% van de loonsom, waarvan je zelf 1/3 betaald. Dus die 8% klopt wel. Maar als je het zelf apart gaat zetten dan maakt het nogal verschil of je verwacht dat je 70 wordt, of dat je 100 wordt.

En om eerlijk te zijn vind ik het best fijn dat dit ongemerkt gaat.

Hoe doe jij dat dan? Of heb je straks genoeg aan dat aow'tje?
Veel (schijn-)zelfstandigen denken dat ze dat later wel even gaan regelen en komen bedrogen uit. Vermoedelijk sturen die zzp-afwassers een deel van hun loon naar het thuisland en investeren daar in bijvoorbeeld onroerend goed.

Als je het zelf wel doet, dan kan dat prima. Het voordeel van pensioen tov andere manieren van vermogensopbouw is de uitgestelde belastingplicht, waarbij je daar op een later moment minder belasting over betaalt. Dat kan ook een reden zijn om de jaarruimte maximaal te benutten.

Aangezien de jaren van het waardevaste pensioen ver achter ons liggen is het maar afwachten wie uiteindelijk een beter resultaat boekt. Het duurzame en inclusieve beleggen lijkt bv ABP olv Rosenmuller niet tot goede resultaten te leiden.

Wel denk ik dat de horeca een nogal vreemde sector is met de voorbeelden die @apfelstrudel schetst. Voor zzp'ers geldt ook dat ze allerlei verzekeringen zelf zouden moeten regelen en dat dat vaak duur is. Daar zijn wel veranderingen in dat het verplicht wordt maar dan kom je er niet met een tarief van minder dan 25 euro (uit m'n hoofd).

Ik heb een partij trek zeg t*ring.. maar goed moet weer wachten op de volgende maaltijd:help:

• Sad
Waarderingen: Loca
Het ligt er ook aan in welke sector je werkzaam bent, wat alle secundaire arbeidsvoorwaarden zijn en in welke mate je werkgever een bijdrage levert aan je pensioen.
Prima conclusie, werken als ZZP’er is niet per definitie (financieel) aantrekkelijker dan in loondienst, het is totaal afhankelijk van context (sector, functie, wensen, alternatieven).

Als ik mezelf uit loondienst zou trekken en als zelfstandige aan de slag zou gaan ga ik er, financieel gezien, echt een ontzettend hard op achteruit, ondanks dat m’n bruto uurloon omhoog zou gaan

Laatst bewerkt:
Prima conclusie, werken als ZZP’er is niet per definitie (financieel) aantrekkelijker dan in loondienst, het is totaal afhankelijk van context (sector, functie, wensen, alternatieven).

Als ik mezelf uit loondienst zou trekken en als zelfstandige aan de slag zou gaan ga ik er, financieel gezien, echt een ontzettend hard op achteruit, ondanks dat m’n bruto uurloon omhoog zou gaan

Ligt ook helemaal aan de condities van je arbeidscontract natuurlijk. Als CISO zou ik als zzp makkelijk 150,00 per uur kunnen vragen bij grote opdrachtgevers. Dat betekent inderdaad niet perse dat ik het dan beter heb, gezien alle secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden die ik geniet.

Terug
Naar boven