- Waardering
- 25.459
- Lengte
- 1m83
Geen wormpje of insect erbij?
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Geen wormpje of insect erbij?
Dit zijn elite 3 sterren beter leven kippen. They will not eat ze bugs.
Veel afwassers die ik tegenwoordig tegenkom zijn freelancer (zzp). Ze pakken/vragen rond de €15 a €20 per uur. Afhankelijk van directe opdracht en dus zelf factureren, of via een detacheerder of via een slecht betaalde detacheerder zoals Temper. Direct zonder detacheerder pak je natuurlijk (over het algemeen) meer, maar dat spreekt voor zich.Als ik het goed begrepen heb kan Yip Won niet eens afwassers vinden voor 14 euro/uur salaris en dan zijn er blijkbaar nog dergelijke wachtopdrachten ook.
Fascinerend hoe de wereld werkt.
€14 per uur x 40 uur per week x 52 weken = €29.120 bruto per jaar in loondienst.Als je in loondienst werkt, kun je in 2023 tot € 8520 verdienen zonder dat je belasting hoeft te betalen. Zzp’ers mogen tot ongeveer € 30.000 winst maken voordat ze belasting moeten betalen. Voor inkomsten uit overige werk gelden mogelijk speciale regels.
Vergeet je dingen zoals pensioenopbouw, ziekteverzekering etc. niet in je berekeningen?€17,50 per uur x 40 uur per week x 42 weken = €29.400 bruto per jaar als zzp'er waarbij je dus 10 weken vakantie neemt per jaar. EN minder/geen belasting betaald.
Pensioenopbouw...Vergeet je dingen zoals pensioenopbouw, ziekteverzekering etc. niet in je berekeningen?
Het ligt er ook aan in welke sector je werkzaam bent, wat alle secundaire arbeidsvoorwaarden zijn en in welke mate je werkgever een bijdrage levert aan je pensioen.Pensioen is iets van 8% van je salaris?
Dan ga je er nog steeds flink op achteruit. Loondienst in de horeca heeft geen voordelen.
Maar, los van dat. Pensioen?
Elke maand 8% van je inkomen verplicht afstaan in de hoop dat je er een leuk pensioen aan overhoud. In mijn optiek ben je dan waanzinnig, in een niet-positieve manier.
Ik spendeer dat geld liever zelf op mijn eigen manier en beleg het liever op mijn eigen manier.
Wordt pensioen niet ingehouden van je salaris? -8%? Dus je krijgt x0,92? Werd vakantiegeld ook niet ingehouden? 8%?
Dan krijg je slechts x0,84?
Ik zie er geen voordelen van in dat ik mijn hardverdiende knaken aan iemand moet geven zodat hij ze kan investeren.
Dat kan je niet zo stellen, je weet niet hoe oud je wordt. Pensioenpremie is 23% van de loonsom, waarvan je zelf 1/3 betaald. Dus die 8% klopt wel. Maar als je het zelf apart gaat zetten dan maakt het nogal verschil of je verwacht dat je 70 wordt, of dat je 100 wordt.Pensioen is iets van 8% van je salaris?
Dan ga je er nog steeds flink op achteruit. Loondienst in de horeca heeft geen voordelen.
Maar, los van dat. Pensioen?
Elke maand 8% van je inkomen verplicht afstaan in de hoop dat je er een leuk pensioen aan overhoud. In mijn optiek ben je dan waanzinnig, in een niet-positieve manier.
Ik spendeer dat geld liever zelf op mijn eigen manier en beleg het liever op mijn eigen manier.
Wordt pensioen niet ingehouden van je salaris? -8%? Dus je krijgt x0,92? Werd vakantiegeld ook niet ingehouden? 8%?
Dan krijg je slechts x0,84?
Ik zie er geen voordelen van in dat ik mijn hardverdiende knaken aan iemand moet geven zodat hij ze kan investeren.
Veel (schijn-)zelfstandigen denken dat ze dat later wel even gaan regelen en komen bedrogen uit. Vermoedelijk sturen die zzp-afwassers een deel van hun loon naar het thuisland en investeren daar in bijvoorbeeld onroerend goed.Dat kan je niet zo stellen, je weet niet hoe oud je wordt. Pensioenpremie is 23% van de loonsom, waarvan je zelf 1/3 betaald. Dus die 8% klopt wel. Maar als je het zelf apart gaat zetten dan maakt het nogal verschil of je verwacht dat je 70 wordt, of dat je 100 wordt.
En om eerlijk te zijn vind ik het best fijn dat dit ongemerkt gaat.
Hoe doe jij dat dan? Of heb je straks genoeg aan dat aow'tje?
Prima conclusie, werken als ZZP’er is niet per definitie (financieel) aantrekkelijker dan in loondienst, het is totaal afhankelijk van context (sector, functie, wensen, alternatieven).Het ligt er ook aan in welke sector je werkzaam bent, wat alle secundaire arbeidsvoorwaarden zijn en in welke mate je werkgever een bijdrage levert aan je pensioen.
Prima conclusie, werken als ZZP’er is niet per definitie (financieel) aantrekkelijker dan in loondienst, het is totaal afhankelijk van context (sector, functie, wensen, alternatieven).
Als ik mezelf uit loondienst zou trekken en als zelfstandige aan de slag zou gaan ga ik er, financieel gezien, echt een ontzettend hard op achteruit, ondanks dat m’n bruto uurloon omhoog zou gaan