- Waardering
- 20.637
- Lengte
- 1m65
Hahahahahaha ouwe stoker!
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Hahahahahaha ouwe stoker!
Dit geldt, denk ik, voor een heleboel mensen, ook buiten bodybuilding of trainen om. Soms kan je door een andere groente, andere carbs, een ander sausje, andere kruiden oid toch wat andere smaken en structure nhebben
Hier net zo hoor, als ik iets heb gevonden wat werkt voor mij kan ik me daar heeeeel lang aan vast houden. Sterker nog, ik kan er dan maar moeilijk van af wijken... Iets met autisme 🤦♂️
Dit spul is een gouden tip:Echt.. Als ik dit soort dingen lees, dan vraag ik mij serieus af waarom ik een tijd niet op dbb zat. Goede tips, staat op m'n boodschappenlijstje. Oma gaat slapen

Dit spul is een gouden tip:
Een soort trassi achtige sambal om mee te bakken/wokken. T is niet bedoeld om zo te eten, je moet het eerst ff fruiten/bakken.![]()
Happy Crispy Prawn Chilli Paste 180g
<ul> <li>Ready to serve<span style="text-decoration: underline;"></span></li> <li>Halal certified <span style="text-decoration: underline;"></span></li> </ul>www.orientalwebshop.nl
Geweldige smaakmaker die ik tegenwoordig in al mijn wokgerechten gebruik.
Umami en licht pittig in 1 met zeer veel smaak. Beetje van dit spul door je gebakken rijst of roerei maakt al een wereld van verschil.
En zeer laag in kcal omdat je maar heel weinig nodig hebt.
Gaat zeer goed samen met vissaus, tamarinde, witte peper, suiker en msg.
In bijv. de Thaise keuken is balans van alle smaken de key. Dus zoet (suiker), zuur (tamarinde/limoen), zout (vissaus, sojasaus), pittig (pepers), bitter (grillen en bepaalde groentes) en umami (vissaus, shrimp paste, msg). Daarom is die pad thai saus zo top. Het heeft alles in balans.
En wanneer je het principe van deze smaak balans eenmaal door hebt ga je het overal op toepassen en daarmee experimenteren. Bijv. ook in de Italiaanse of Franse keuken.
Hartige smaak (umami) wordt veroorzaakt door msg (monosodiumglutamate). Deze stof is verantwoordelijk voor de 'hartige' smaak. T zit in vissaus, soja saus, paddestoelen, vlees (door bijv. dry-aging wordt dit nog meer), gefermenteerde producten zoals kaas, bouillonblokjes, maggi, aromat, etc. Je kan dit dus ook in poedervorm kopen (gaat onder de merknaam ve-tsin of ajinomoto).
Beetje van dit poeder toevoegen icm wat suiker geeft een simpele tomatensoep bijv. direct een veel complexere smaak. Het brengt namelijk smaken van andere bestandsdelen in je soep meer naar voren.
Door het toevoegen van suiker komen smaken van je andere ingrediënten ook opeens veel meer naar voren, net zoals zout dat doet. Een klein beetje kan al een wereld van verschil geven. Daarom is ook overal zout en suiker toegevoegd aan de bewerkte producten die je in je supermarkt vindt. Die gasten bij Unilever zijn niet dom.
Een voorbeeld.
Bij mijn huidige opdrachtgever gebruiken we jus de veau als saus voor bij het vlees. Dat is een bouillon van kalfsbotten en kruiden die een nacht op het vuur heeft getrokken. Deze wordt daarna gepasseerd (gezeefd dus alle botten, groentes en kruiden eruit) en vervolgens weer op het vuur gezet en gereduceerd (ingekookt) tot de juiste dikte/viscositeit.
Veel smaak maar vooral heel zout en hartig. Veel onbenutte potentie.
Jus de veau is de basis van veel vlees- en wildsauzen. Lekker, maar basis, er moet nog wat aan gedaan worden. Dat deden zij dus niet.
Ik besloot wat port in een pan te doen, hoog vuur totdat het kookte en dan vuurtje erbij zodat de alcoholdamp vlamvat (flamberen). Port is heel zoet en licht zurig. Hier vervolgens wat van de jus de veau aan toegevoegd en bam, opeens proefde je zoveel meer diepte. Smaken die je eerst niet proefde kwamen nu opeens naar voren.
Deze simpele jus werd opeens een geweldig sausje met diepe complexe smaken, door slechts wat suiker en zuur toe te voegen.
Omdat er nu balans tussen de smaken is.
Je zou zelfs kunnen spelen door bijvoorbeeld een beetje mandarijnsap toe te voegen. Is ook zoet en zuur. Klinkt beetje vreemd wellicht. Maar waarom niet? Bij mandarijn denkt men meestal aan zomerse smaken, maar het zit ook in gluhwein (samen met o.a. kaneel, kruidnagel en nootmuskaat). Dus 's winters past het ook. Stuk wild met een stevige wildsmaak zoals hert of zwijn (hartig/wild), mandarijn wildsausje met klein beetje kaneel en kruidnagel (hartig/zout/zoet/licht zuurtje), pastinaakpuree met beetje nootmuskaat (zoet), spruitjes (bitter).. mmm. Cranberry's zouden in dit geval ook goed werken in de saus. Of erbij als een chutney/jam/gel. Zoet en zuur. Hoeveelheid suiker die je toevoegd aan je chutney is weer afhankelijk van hoe zoet je saus is. Pastinaak is immers ook al zoet en je wilt die balans houden (anders overheerst de smaak zoet), dus chutney waarschijnlijk wat meer zurig houden (fris).
Net zoals vijgenjam (zoet/zuur) goed werkt bij Franse kazen (hartig/zout/pittig), met wat notenbrood (hartig/zoet) en een stukje knapperige toast/cracker. Die zoete jam maakt em compleet. Zonder die jam is t em gewoon net niet. Vooral bij pittige schimmelkazen zoals Epoise is zo'n zoetje een gamechanger. Maar een simpel toastje met brie of camembert wordt ook opeens complexer met een paar halve druifjes erop.
Woksauzen, vleessauzen, pastasauzen, soepen, cocktails, ijs, etc etc. Je kan dit principe overal op toepassen. De combinaties zijn eindeloos
Wanneer je in alles wat je maakt balans brengt dan wordt alles opeens bijzonder veel lekkerder en complexer van smaak. En het is heel simpel en wordt natuurlijk wanneer je het eenmaal door hebt. Dan gaat er een wereld van mogelijke combinaties open.
Borden mooi en fancy opmaken is een geinig trucje. Maar smaken kunnen combineren en in balans brengen is dé sleutel tot goed kunnen koken in mijn optiek.
Aaaaaaahhh heerlijk zie het eruit!
Lijkt wel een cutmaaltijd![]()
Ik was nooit een fan van tonijn, maar komkommers, 15% smeerkaas, gebakken ajuintjes en sambal kunnen veel doen.
Bollen met brandnetel? 🤣
Kaassoufflé of pasteitjes ?
Brandnetel blad kun je thee van maken, en in gerechten gebruiken.Bollen met brandnetel? 🤣
Ik ken alleen de thee variant