MuscleMeat

Powerlifting en bodybuilding

Bezoekers in dit topic

Ano_163931

Cool Novice
Lid geworden
6 okt 2017
Berichten
61
Waardering
1
Lengte
1m75
Natuurlijk snap ik dat beide, powerlifting en bodybuilding, een andere doelstelling hebben.

Alleen wat is er anders in hun trainingsprogramma?

Mijn coach zeg dat dat een powerlifter ook soms gewoon met 8 , 12 of 20 reps of wat dan ook traint. (Sommige oefeningen in t schema) Dat je dus niet heletijd kan pieken. Je moet er naar toe werken ofzo.

Maar k dacht altijd dat onder de 8 reps powerlifting was. 8 - 12 bodybuilding en daarboven uithoudingsvermogen (ongeveer) zoals t plaatje eronder

Ik ben helemaal in de war nu ???:p

Screenshot_20180306-182403.png
 
Laatst bewerkt:
Mijn coach zegt t volgende;

Je ziet dus dat er duidelijk twee verschillende doelstellingen zijn, hierdoor moet er specifiek gewerkt worden aan de desbetreffende doelstelling. De methodes die ervoor gebruikt worden KUNNEN hetzelfde zijn, maar dat HOEFT niet altijd zo te zijn.

Een powerlifter zal dus in zijn programma vooral de SBD trainen. De Bodybuilder zal in zijn programma vooral zijn zwakste punt trainen.
Stel dat een bodybuilder een kleine borst heeft, dan zal hij veel borst moeten trainen. Hij zal hiervoor gebruik maken van diverse compound en isolatie oefeningen.
Om dus hier mee terug te komen op je vraag of het reps je doel bepaalt als Powerlifter of Bodybuilder: NEE

Want de bodybuilder in dit voorbeeld zal dus 5x5 doen voor meer kracht op het bankdrukken, zodat hij daarna zwaardere dumbbelss kan gebruiken voor incline Dumbbell presses die hij gaat uitvoeren met 5x10 omdat hij door het bankdrukken hier ook sterker op is geworden.
Precies andersom kan een powerlifter ditzelfde schema volgen, omdat hij merkt dat hij links in zijn schouder minder balans heeft da rechts. Wat wil zeggen dat hij meer met rechts duwt dan links. Om links sterker te maken gebruikt hij dumbbells. Omdat dumbbells moeilijk omhoog te krijgen zijn, gebruikt hij een wat lager gewicht, wat wil zeggen dat hij meer herhalingen zal moeten maken.
 
Ik mag hopen dat je geen geld uitgeeft aan de adviezen van deze trainer?
 
Back
Naar boven