XXL Nutrition

PrinceVegetta's random though of the day regarding strength sports

Niet helemaal denk ik. Dawg het is dag 3, waar blijft je nieuwe dilemma?

• Topic Starter Topic Starter
Todays random thought of the day....

Welke split is de beste when it comes to combining gym trainingen met strongman trainingen? Alle scenarios mogelijk, dus niet alleen dat je events kan trainen in de weekends, maar ook gwn doordeweeks?

Is het verstandiger om je strongman lifts te verdelen in je split, of alles in een keer doen op 1 specifieke dag?

--ik las verkeerd haha.. d8 dat je het over een split jerk had.

maar ik denk dat je je gym trainingen moet verdelen in UB/LB en met events ist heel lastig, want je pakt bij een loglift bijv al gelijk alles, en bij een stone ook..dus eventday= everything wreckin day. en als je strongman doet, betekent het dus dat je iets meer daagjes rust en/of meer lichte trainingen hebt doordeweeks dan een PL-er

Laatst bewerkt:
idd,

moest ik het kunnen zou ik event training aanpakken met de WSB template. Genoeg info te vinden op het net hierover. aangezien ik het materiaal niet heb train ik nu en dat events op een aparte dag. Ik merk dat ik meer rust nodig heb dan anders.

maar ik denk dat je je gym trainingen moet verdelen in UB/LB en met events ist heel lastig, want je pakt bij een loglift bijv al gelijk alles, en bij een stone ook..dus eventday= everything wreckin day. en als je strongman doet, betekent het dus dat je iets meer daagjes rust en/of meer lichte trainingen hebt doordeweeks dan een PL-er

Eens!

+ de periodes van wekelijkse SM trainingen ,moeten je gym sessies volledig in het teken staan van, zwakte spiergroepen op de events aansterken..en bij iedereen is da verschillend..dus doen wat je leuk vind, aint gonna work

Ik heb (nog) geen ervaring met wekelijkse SM-trainingen, dus ik doe ze 2-wekelijks. ;)

In de week voor events day train ik 3x in de week: UB/LB op ma/di en dan op donderdag apart de armen + core. Dit kan met de nadruk op zwakke onderdelen/spiergroepen.

In de week na events day doe ik 2 fullbody trainingen op di/do met slechts 5 oefeningen. Dinsdag kan dan nog een hersteltraining zijn.

De tweede zaterdag is dan gewoon een zware fullbody dag, met oefeningen die onderdelen 'simuleren'.

Eens kijken of dit me wat krachtverbetering gaat opleveren. :D

Nieuwe thought van de dag,

Assume the role of a organizer for a strongman event, as a strongman athlete yourself, welke 3-4 onderdelen moeten gwn bij elke wedstrijd aanwezig zijn? Maar ook vanuit het oog van het publiek, welke 3-4 onderdelen zoude de publiek het leukste vinden, en hoe zou je combineren om beide partijen blij te houde?!

medley (farmers/tire/yoke)
stones
truckpull

Laatst bewerkt:
Accuhold, crucifix en farmer hold

Todays random thought of the day....

Welke split is de beste when it comes to combining gym trainingen met strongman trainingen? Alle scenarios mogelijk, dus niet alleen dat je events kan trainen in de weekends, maar ook gwn doordeweeks?

Is het verstandiger om je strongman lifts te verdelen in je split, of alles in een keer doen op 1 specifieke dag?
Toevallig ben ik daar een tijdje terug mee aan het brainstormen geweest. Had op het forum van Robbert Wolters deze reactie geplaatst.

Zelf merk ik ook dat wanneer ik een strongman training doe zonder een doordacht plan ik als een klein enthousiast kind door de onderdelen loop.
Uiteindelijk verg ik te veel van mijn lichaam bij alle onderdelen waardoor ik tijdens de gym trainingen (door de week) nauwelijks nog progressie boek. Ik ben nu van mening dat ook dit soort trainingen slimmer aangepakt kunnen worden en niet op alles maximaal hoeft te gaan. Ik kiest bijvoorbeeld een ME onderdeel en de rest is ondersteunend hierin.

Zelf ga ik nu eens wat nieuws proberen waarin ik in een training ME/DE/RE stop. Ik hoop dat dit ervoor gaat zorgen dat ik na een strongman training niet een halve week nodig heb om te herstellen.
Boom
[WEEK 1]zwaar
[WEEK 2]licht
Stones
[WEEK 1]licht
[WEEK 2]zwaar
Bench press
boards
chains 6x3x50%+1/2chains
Sled pull
conditie

Yoke
[WEEK 3]zwaar
[WEEK 4]licht
Farmers
[WEEK 3]licht
[WEEK 4]zwaar
Deadlift / Squat
[WEEK 3]deadlift / chains 6x2x50%+2/3chains
[WEEK 4]squat / chains 6x2x50%+2/3chains
Wheelflip
conditie

Beginnend met een ME onderdeel (zwaar) en daarna RE onderdeel (licht). Heb deze opzet ooit eens bij http://www.ontariostrongman.ca/ gezien en dat heeft me aan het denken gezet. Bijvoorbeeld een yoke op gewicht (ME) en daarna lichte farmers op afstand/snelheid (RE).
Daarna een basis gymlift met chains (DE). En de training sluit ik af met een conditie onderdeel. Mag ook een medley zijn.

Heb het nu één cycle in de praktijk gebracht en het beviel zeer goed. Blijf hier de komende tijd mee doorgaan.

Boom, Farmers en Yoke

Nieuwe thought van de dag,

Assume the role of a organizer for a strongman event, as a strongman athlete yourself, welke 3-4 onderdelen moeten gwn bij elke wedstrijd aanwezig zijn? Maar ook vanuit het oog van het publiek, welke 3-4 onderdelen zoude de publiek het leukste vinden, en hoe zou je combineren om beide partijen blij te houde?!

Er zijn geen onderdelen die perse bij een wedstrijd aanwezig moeten zijn, eerder moeten de categorieen van oefeningen goed vertegenwoordigd zijn.

Als je mij de meest kenmerkende onderdelen van strongman vraagt die ook het meest herkenbaar zijn voor het publiek dan antwoord ik:

-Stones
-Truckpull
-Logpress
-Tire
-Farmers
-Yoke

Er zijn veel meer onderdelen maar dit zijn de meest herkenbare onderdelen van strongman, zeg maar het bankdrukken/deadliften/squatten van powerliften.

Stones staat ook bewust bovenaan omdat het het koningsnummer van strongman is en blijft. Net als de 100m sprint van atletiek.

Een wedstrijd moet vooral vanuit het oogpunt van de atleten worden georganiseerd. Als de atleten het naar de zin hebben is het voor het publiek ook mooi. Is er weinig aandacht voor het oogpunt van de atleet dan zie ik vaker foutjes qua inschatting van onderdelen. Foute inschatting = vaker falen = minder spektakel = minder leuk voor het publiek.

Een goed voorbeeld vind ik zelf altijd het kiezen van een stone en daarmee reps doen, ik vind dat ongeacht hoe altijd een slecht onderdeel.

Nice antwoord gijs, heel duidelijk and couldnt agree more

Random thought voor vandaag( laat i know, maar was de hele dag niet thuis)

wat voor gains zou een complete noob(natural) kunnen verwachten van 1 jaar serieus trainen in gym/strongman? hij eet ook goed boven zijn onderhoud en clean

Onmogelijk te zeggen imo.

eensch met de chreizmeister

ik heb gasten gezien die binnen een jaar 200+ squatte en jongens die minstens even hard trainde en na een jaar blij waren met 100...

shit is echt geen touw aan vast te knopen

ik, zonder belt.

alleen moeten ze wel die kuil wat dieper uitgraven zo te zien

Terug
Naar boven