XXL Nutrition

Nieuws Producent balansbandjes geeft toe dat deze niet werken

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
CANBERRA - Power Balance, het Australische bedrijf dat de beroemde balansbandjes produceert, heeft erkend dat de bandjes niet werken. Dat meldt de Australische consumentenbond op zijn website.

Power Balance claimde dat de dragers van het bandje extra balans, kracht en lenigheid zouden krijgen. Veel spelers van het Nederlands elftal droegen de vermeende magische accessoires tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika. Volgens directeur Tom O'Dowd zijn claims die zijn gedaan over de bandjes, echter niet wetenschappelijk te onderbouwen. De consumentenbond heeft Power Balance gesommeerd om kopers in Australië die dat willen hun geld terug te betalen.

Het bedrijf Surf Unlimited Trading, dat tijdens het WK verantwoordelijk was voor de import en distributie van de bandjes in Nederland, wilde maandag geen commentaar geven op de uitspraken van Power Balance.

Het is niet duidelijk hoeveel bandjes er exact in Nederland zijn verkocht en of Nederlandse klanten ook hun geld terug kunnen krijgen als zij zich bekocht voelen. Ten tijde van het WK voetbal stelde Surf Unlimited dat er ,,vele duizenden bandjes per week'' over de toonbank gingen.

De faculteit der bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam constateerde vorig jaar na onderzoek ook al dat de bandjes niet werkten. Serieus onderzoek van wetenschappers van de VU wees uit dat de armbandjes geen enkel effect hebben. Ook de Reclame Code Commissie oordeelde dat de uitingen van de Nederlandse importeur van de Power Balance-armbandjes misleidend waren.

De illustere bandjes werden ook genomineerd voor de Meester Kackadorisprijs 2010, een initiatief van de Vereniging tegen Kwakzalverij om dubieuze praktijken onder de aandacht te brengen. (ANP/DHE)

http://www.ad.nl/ad/nl/1049/Oranje/...ucent-balansbandjes-erkent-t-Werkt-niet.dhtml

Wat de meesten natuurlijk al wisten, degenen die er 1 kochten zijn gewoon in de reet genomen door de fabrikant.

---------- Toegevoegd om 10:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:23 ----------

Ik geloofde er ook niets van, tot ik een aantal van die testen deed met en zonder bandje.

Heel gek, maar je "core" is wel sterker en je evenwicht is beter. Bepaalde oefeningen zoals squat, deadlift en dergelijke lijken iets beter te gaan, maar ik kan er niet echt een getal op plakken.

Dat je meer massa kweekt dankzij dit bandje lijkt me dan weer iets te ver gezocht.

In elk geval, probeer het eerst uit en zie wat het voor jou doet. Als enkel aan bb'en doet **** it, maar als je ook een sport doet (img basketbal) heb je er wel baat bij.

Tja ben zelf toch wel tevreden over het bandje.
Merk dat mijn stabiliteit bij bepaalde oefeningen een stuk beter werd en vooral bij mensen die het niet kende wat testjes gedaan. Bij de 1 merkte je het meer dan de ander, maar licht dan ook aan het volgende; de één sport weinig tot niet of juist veel en daarnaast de één had al een betere coördinatie/balans dan de ander. In iedere geval ben ik zelf tevreden hierover, placebo of niet.

Of het tussen de oren zit ik weet het niet, maar nog wat anders waar ik wel verbaasd over was. 2 mensen in mijn omgeving die het bandje niet kende en wel geinteresseerd waren en het gingen dragen daarbij verdwenen zelfs 2 klachten waar ze last van hadden. De één had al een gehele tijd een blaasontsteking en de ander had veel last van hoofdpijn...

Ik ben iemand tegengekomen met 'stralingshanden' die door het verstoren of versterken van energiebanen mijn kracht merkbaar heeft kunnen laten toenemen en afnemen. Hoe het werkte - geen idee. Dat effect was zo sterk dat het niet te negeren is. Mijn ervaring is dat lichaam en geest op een hele bijzondere manier op elkaar inwerken. Ik ben ervan overtuigd dat we nog niet een fractie weten van hoe dat precies werkt. Dat we in de sport nog altijd geen grip hebben op het fenomeen "vorm van de dag" is voor mij een teken aan de wand.

Daarom zou het kortzichtig zijn om alles wat nog (!) niet wetenschappelijk aantoonbaar gemaakt kan worden om die reden weg te zetten als onzin. En al zou het onzin zijn, en zou de werking van zo'n bandje volledig berusten op een placebo-effect, dan nog is er een werking.

Haha veel tegenstanders dus :P

@ Dr. Livingstone: die testjes heeft mn vriendin dus idd ook gedaan en merkte ook een betere stabiliteit en meer kracht! Dus miss werkt het wel, het zal niet helemaal nutteloos zijn denk ik anders is het niet op de markt en wat veel dingen betreft hoeft het niet voor iedereen te werken natuurlijk!

En tja als je niet voor nieuwe ideeën open staat blijft alles ook standaard he ;)

muhahaha.

Wahahaha :roflol: mooi dat je die posts erbij hebt gezet

Mooi spul dat menselijk brein , dat kan je echt alles wijs maken :roflol:

Het zit allemaal tussen de oortjes.

Had er een gekregen van de goede Sint, nog niet gebruikt... :p

"In iedere geval ben ik zelf tevreden hierover, placebo of niet. "

Dit klopt gewoon, het is zeker placebo, maar daar hebben best veel mensen baat nog baat bij.

Dikke vette pwn in het gezicht van die posters :roflol:

Zo zie je maar, hoe mensen denken zich beter te voelen... door te denken dat ze zich beter gáán voelen.

Placebo effect is wat mij betreft bevestigd

Hadden wij die shit nu maar verkocht :roflol: .

Balansbandjes.....:roflol:

bandjes..... :roflol:

Sinds in 180000 balansbandjes draag, maak ik de gains van mijn leven.

Dat daar mensen in geloofden... :roflol:

Power balance tijdens verkoop van de bandjes: ''TROLOLOLOLOL''

En geen terugbetaling aan de naïeve sukkelaars die hier ingelopen zijn? :roflol:

Mensen die hier in zijn getuind verdienen het gewoon niet om terug betaald te worden :D

net zoals die biostabiel.. kwakzalverij!!

Wel respect voor de fabrikant dat ze toegeven dat het niet werkt.
Dat zie ik een homeopaat nog niet doen.

Lol zo'n vriend van me verkoopt ze.. ik zei altijd al dat het Bullshit was :D
Heerlijk dit, meteen naar hem toegestuurd.

Terug
Naar boven