MuscleMeat

PVV Topic

Ik vind het moeilijk om te begrijpen waarom mensen het geloof in onze democratie verliezen. Zoals ik al zei, NL is een van de beste landen om in te wonen op welk gebied dan ook. Het feit dat wij mogen stemmen, of dit nu een groot verschil gaat maken ja/nee is al iets unieks in de wereld en de geschiedenis. Een volksvertegenwoordiging (zoals de onze) is niet heel lang geleden ontstaan, daarnaast is dit iets wat in grote delen van de wereld niet voorkomt. In die zin mogen wij blij zijn dat we zelfs mogen stemmen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we met alles tevreden moeten zijn. Zijn er problemen in NL? Ja die zijn er zeker, echter ben ik van mening dat de serieuze problemen hier op zeer kleine schaal voorkomen (armoede/zorg/vluchtelingen).

Heeft onze democratie gebrek aan daadkracht? Misschien wel maar dit heeft een reden. Er zijn namelijk 150 zetels die verdeeld worden over meerdere partijen. Coalitie vs. oppositie. Een meerderheid bezitten aan zetels is dus nodig om wetten door te laten gaan of juist niet. Maar zoals ik zei, 150 zetels betekent dat meerdere partijen een visie hebben over zo'n wetsvoorstel. Je kunt dus nooit iedereen tevreden maken. Hierdoor ervaren mensen dit wel eens als gebrek aan daadkracht en beloftes die niet worden nagegaan. Het probleem hiermee is dat het dus niet realistisch is om alles te realiseren wat een partij wil. Bij dit punt komt ook mijn ergernis dat mensen op de PVV willen stemmen. Het grootste gedeelte van het partijprogramma, is in tegenspraak met onze Grondwet. Hierdoor kan de PVV nooit alles realiseren en hierdoor komt er nog geen daadkracht.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het gebrek aan daadkracht ervaren kan worden en dat boosheid normaal is. Het probleem naar mijn idee is dat mensen de PVV zien als de oplossing. Dit is het zeker niet. Zoals ik al zei is het in tegenspraak met de Grondwet waardoor een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer nodig is en in de Eerste Kamer, dit krijgen ze niet want de PVV kan geen coalitie vormen. Een tegenstem als je het dan toch wilt doen, kan beter gaan naar een partijen die wel haalbare doelen heeft. Hiermee wil ik zeggen: niet in tegenspraak met de Grondwet zoals de PVV heeft (want dit kan hij nooit realiseren), de mogelijkheid om een coalitie te vormen (alle 'traditionele' en grotere partijen met meer dan 10+ zetels in de peilingen) en natuurlijk een partij die dezelfde idealen heeft als jezelf (Stemwijzer kan hierbij helpen).

Ik hoop dat PVV-stemmers hun visie een beetje kunnen verleggen want er zijn zoveel betere (mijn mening) opties die wel haalbare doelstellingen kunnen realiseren. :)

Het is niet zozeer dat ik het geloof in (onze) democratie verlies. (dat is ook niet wat ik beweerde.)
Het is meer een kwestie van ernstig geschonden vertrouwen in de manier waarop de gevestigde politieke orde de afgelopen 15-20 jaar met deze democratie om is gegaan.
Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

PVV is daarbij zeker geen concrete (directe) oplossing, dat begrijp ik ook heel goed.
Maar zoals ik al eerder zei, het heeft niet zozeer te maken met hoe goed of slecht het gaat in Nederland en ook niet zo veel met de PVV zelf.

Er zijn gewoon steeds meer mensen in Nederland die uit onmacht en frustratie op een partij als de PVV gaan stemmen, puur in de hoop dat een zetelmeerderheid voor de PVV op deze manier het politieke bestel eens goed wakker schudt!
Wellicht ook tegen beter weten in en vanuit het gevoel: "Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks".

De PVV word dan simpelweg een soort hefboom waarmee men iets probeert te bereiken wat met hoopvol idealistisch stemmen op traditionele, politiek correcte, grondwet respecterende, haalbare doelstellingen pretenderende partijen totaal niet wilde lukken.
Ik vind het niet goed dat dit gebeurt en betreur het, echter het is wel OOK de realiteit in Nederland.

Maar het is de Nederlandse politiek zelf die daar voor een heel groot debet aan is geweest.
Dus in plaats van ageren tegen de PVV en sussende argumenten aanvoeren t.a.v. het gebrek aan daadkracht (zoals je kunt het nooit iedereen naar de zin maken en zo) zou politiek Nederland de hand in eigen boezem moeten steken en zichzelf eens flink op de schop moeten nemen.....

De PVV is in bepaalde opzichten een zegen voor de democratie. Heb het al meer geschreven en blijf dat vinden. Ja er zijn ook tal van bezwaren, dat is inharent aan een politieke partij. Als je democratie in NL uit wilt leggen in het buitenland lachen ze je uit.

De PVV is in bepaalde opzichten een zegen voor de democratie. Heb het al meer geschreven en blijf dat vinden. Ja er zijn ook tal van bezwaren, dat is inharent aan een politieke partij. Als je democratie in NL uit wilt leggen in het buitenland lachen ze je uit.

Ik zie het op dit moment eerder als een noodzakelijk kwaad in de huidige politiek-ethische context...wat paradoxaal klinkend dus ook een zegen kan zijn.

Ik weet nog goed hoe na Fortuyn de gevestigde politiek de afstand ging verkleinen en zijn achterban serieus ging nemen. Het was tijd voor ondermeer zelfreflectie en het analyseren van de pijnpunten. Nou is het geen gemakkelijke taak, en niet enkel voorbehouden aan politici maar er is niets ondernomen dat kan leiden tot verandering. Voor niks gestorven. Samen met Theo van Gogh.

Ik weet nog goed hoe na Fortuyn de gevestigde politiek de afstand ging verkleinen en zijn achterban serieus ging nemen. Het was tijd voor ondermeer zelfreflectie en het analyseren van de pijnpunten. Nou is het geen gemakkelijke taak, en niet enkel voorbehouden aan politici maar er is gewoon niks veranderd. Geen enkele poging.

Ik weet het ook nog heel goed, aanleiding was ook de enorme zegen van LPF meen ik toen.
Goh, oh oh, guttegut en ach en wee, wat waren ze allemaal geshockeerd, heilige huisjes vielen bij bosjes en wat zijn er een tranen gevloeid bij de achterban.....maar niet heus, want vals sentiment.

En inderdaad, helemaal niets gebeurd daarna. Hoe tergend cliché.

@Thales dit is dus één van de vele voorbeelden waarom mensen hun vertrouwen verliezen in de gevestigde politieke orde.
Dat is ook niet iets van de een op de andere dag, maar een cumulatief proces van jaren aanzien en vooral ook een goed geheugen hebben voor dat soort zaken.....

(Ja die zijn er zeker, echter ben ik van mening dat de serieuze problemen hier op zeer kleine schaal voorkomen (armoede/zorg/vluchtelingen).:eek:)

weet je wel hoeveel stille armoede er in Nederland voorkomt ?

hoeveel mensen van 50 jaar die na een heel werkzaam leven van de ww in de bijstand geflikkerd worden ?

hoeveel bejaarde mensen in eenzaamheid leven en zullen sterven ?

hoeveel kinderen zonder ontbijt naar school moeten ?

dat bijna niemand meer de zekerheid heeft van een vast contract ,

dat heel veel ZZP stumpers maar net boven de bijstandsgrens leven,

dat politieagenten worden beschimpt en bespuugd tijdens hun werk ,

weet je wel hoeveel al die vluchtelingen kosten en wat ze uiteindelijk zullen opbrengen ?

nee, ga je dan maar net zoals die kutklaver je zelf druk maken om een paar windmolens ,dat is pas betrokken zijn met de samenleving :rolleyes:

Dit is een ongelofelijk ondoordacht idee. Waarom een tegenstem? Waarom je stem weggooien als je ook op een andere partij kunt stemmen, een partij die wel een coalitie kan vormen en een partij die wel realistische doelstellingen heeft. Gaat het slecht in Nederland? Nee, ik kan je garanderen dat NL in alle positieve dingen in de top 10 staat. Welvaart, veiligheid, zorg enz. We hebben een crisis achter de rug en een liberaal kabinet. Dit is een combinatie die naar mijn idee niet de beste is maar goed de meerderheid heeft gekozen. Maar het blijft staan dat wij een van de meest fijne landen zijn om in te wonen, een PVV gaat hier niets goeds aan toevoegen, want ze kunnen geen coalitie vormen en hierdoor hun plannen niet realiseren. Dus een tegenstem op de PVV is een blanco stem voor niets.

Dat is jou mening. Alsof die top 10 zo representatief is het gaat erom wat jij er zelf van vind. Wat je op straat ziet gebeuren. Die top 10 wat een argument zeg. Nee heel erg doordacht.

Ik weet het ook nog heel goed, aanleiding was ook de enorme zegen van LPF meen ik toen.
Goh, oh oh, guttegut en ach en wee, wat waren ze allemaal geshockeerd, heilige huisjes vielen bij bosjes en wat zijn er een tranen gevloeid bij de achterban.....maar niet heus, want vals sentiment.

En inderdaad, helemaal niets gebeurd daarna. Hoe tergend cliché.

@Thales dit is dus één van de vele voorbeelden waarom mensen hun vertrouwen verliezen in de gevestigde politieke orde.
Dat is ook niet iets van de een op de andere dag, maar een cumulatief proces van jaren aanzien en vooral ook een goed geheugen hebben voor dat soort zaken.....
Yep. En PVV kan het ook niet alleen, het moet vanuit de hele breedte komen. En dat lukt pas wanneer de partijen die van oudsher het land besturen meer overnemen van de PVV. Nog meer, want er is wat dat betreft de afgelopen tien jaar al mondjesmaat veranderd. Als dat zou lukken is de PVV het meest waardevol. Denk ik.

Dat is jou mening. Alsof die top 10 zo representatief is het gaat erom wat jij er zelf van vind. Wat je op straat ziet gebeuren. Die top 10 wat een argument zeg. Nee heel erg doordacht.

Dat is geen mening, hier zijn studies voor dus het is wel een doordacht argument. Niks losse pols werk dit zijn gewoon feiten. Ik denk dat ik zelf een top 5 niet eens onrealistisch is op het gebied van welvaart, armoedegrens, scholing, binnenlandse veiligheid. Maar goed ieder zijn mening idd en keuze.

Ik ontken die onderzoeken niet. Maar ik snap het argument niet. Het is goed om in NL te leven en op te groeien, het is hier beter geregeld dan In een hoop andere landen. Dat vraagt juist om staan voor de waarden die het land heeft gebracht tot waar het decennia geleden stond en staat. Er zijn momenteel grote spanningen in de maatschappij, een parallele samenleving en o.a. de zorgstaat (om maar iets te noemen) staat zwaar onder druk. Als je in dat lijstje wilt blijven is er naast onderhoud op een aantal punten een meer ingrijpende koers nodig. Niet alleen een koers voor de komende jaren maar ook de rest van deze eeuw.

Dat is geen mening, hier zijn studies voor dus het is wel een doordacht argument. Niks losse pols werk dit zijn gewoon feiten. Ik denk dat ik zelf een top 5 niet eens onrealistisch is op het gebied van welvaart, armoedegrens, scholing, binnenlandse veiligheid. Maar goed ieder zijn mening idd en keuze.

Ieder zn keuze idd. Maar stel je dit eens voor als 9 lui 2k per maand verdienen en jij 3k moet je dan tevreden zijn?

Ik ontken die onderzoeken niet. Maar ik snap het argument niet. Het is goed om in NL te leven en op te groeien, het is hier beter geregeld dan In een hoop andere landen. Dat vraagt juist om staan voor de waarden die het land heeft gebracht tot waar het decennia geleden stond en staat. Er zijn momenteel grote spanningen in de maatschappij, een parallele samenleving en o.a. de zorgstaat (om maar iets te noemen) staat zwaar onder druk. Als je in dat lijstje wilt blijven is er naast onderhoud op een aantal punten een meer ingrijpende koers nodig.

Die spanning ervaar ik persoonlijk niet. Wat ik wel ervaar dat populisme ervoor zorgt dat er polarisatie ontstaat. Wel delen we dezelfde mening over de zorgstaat, hier moet iets aan veranderen. Ouderenzorg is belabberd, eigen risico moet afgeschaft worden en premie omhoog. Het probleem ligt naar mijn idee bij de privatisering die plaatsvonden enkele decennia geleden. Blijf ik nog wel bij mijn standpunt dat een keuze om de zorg te verbeteren, niet weggelegd is voor de PVV. Zoals ik al zei, ze kunnen geen coalitie vormen en hierdoor is de kans klein dat de PVV standpunten kan realiseren. Of dit in de praktijk gaat gebeuren weet ik niet maar, zoals het er nu voor staat is er geen enkele partij die gaat samenwerken. Dit betekent 25 loze zetels.

Ieder zn keuze idd. Maar stel je dit eens voor als 9 lui 2k per maand verdienen en jij 3k moet je dan tevreden zijn?

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen? Ik ben wel van mening dat 3k p/m een goed bedrag is om een mooi leven van te leiden.

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen? Ik ben wel van mening dat 3k p/m een goed bedrag is om een mooi leven van te leiden.
Ik bedoel te zeggen wrom zou je niet streven naar 10k. Ondanks dat anderen 2 hebben. Om maar een analogie te maken op dat verhaal van die top 10 beste landen.

Die spanning ervaar ik persoonlijk niet. Wat ik wel ervaar dat populisme ervoor zorgt dat er polarisatie ontstaat. Wel delen we dezelfde mening over de zorgstaat, hier moet iets aan veranderen. Ouderenzorg is belabberd, eigen risico moet afgeschaft worden en premie omhoog. Het probleem ligt naar mijn idee bij de privatisering die plaatsvonden enkele decennia geleden. Blijf ik nog wel bij mijn standpunt dat een keuze om de zorg te verbeteren, niet weggelegd is voor de PVV. Zoals ik al zei, ze kunnen geen coalitie vormen en hierdoor is de kans klein dat de PVV standpunten kan realiseren. Of dit in de praktijk gaat gebeuren weet ik niet maar, zoals het er nu voor staat is er geen enkele partij die gaat samenwerken. Dit betekent 25 loze zetels.
Dat jij die spanning niet ervaart betekent niet dat ze er niet zijn, je hoeft de kranten (zelfs VK) maar een beetje te volgen om dat te erkennen. Of ga naar o.a. stadsdeel oud west in A'dam en je ervaart de parallele samenleving zelf. Eigen risico afschaffen gaat niet gebeuren. AOW naar 65 gaat ook niet gebeuren. En wat je zegt over geen enkele partij die met de PVV wilt samenwerken is toch schandalig genoeg om die partijen per definitie te wantrouwen? De PVV heeft genoeg standpunten waarmee andere partijen kunnen samenwerken, dat niet willen samenwerken is puur vorm.

En populisme tja. Elke partij doet daaraan. De roep om een nationaal zorgfonds is een en al populisme. De roep om de islam vooral als een religie van vrede te zien is populisme. De roep naar AOW naar 65 idem, de vergelijking tussen Wilders en Hitler, de stigmatisering van zijn achterban. Zeggen dat tussen de vluchtelingen geen terroristen zitten, dat Europa bijeen moet blijven anders zal de wereld vergaan. Tegenwoordig is het bijna politiek correct om populistisch te zijn. Politiek correct is ook populisme.

Ik bedoel te zeggen wrom zou je niet streven naar 10k. Ondanks dat anderen 2 hebben. Om maar een analogie te maken op dat verhaal van die top 10 beste landen.

Hoe meer mensen goed verdienen hoe beter ja. Zie niet in waarom dat geen streef moet zijn. Het is vrij logisch dat een overheid die veel belasting ontvangt, hier meer voor kan doen. Meer en betere mogelijkheden om zoveel mogelijk mensen kansen te bieden. Wel de opmerking hierbij dat nivelleren belangrijk is om de kloof arm-rijk in balans te houden.

Dat jij die spanning niet ervaart betekent niet dat ze er niet zijn, je hoeft de kranten (zelfs VK) maar een beetje te volgen om dat te erkennen. Eigen risico afschaffen gaat niet gebeuren. AOW naar 65 gaat ook niet gebeuren. En wat je zegt over geen enkele partij die met de PVV wilt samenwerken is toch schandalig genoeg om die partijen per definitie te wantrouwen? De PVV heeft genoeg standpunten waarmee andere partijen kunnen samenwerken, dat niet willen samenwerken is puur vorm.

Nee want de PVV maakt zich schuldig aan het tegenspraak op meerdere artikelen van de Grondwet. Geloofsovertuiging maar even als voorbeeld. Het probleem hiervan is dat door populistische uitspraken zoals deze (in tegenspraak met de Grondwet) creëert de partij een cordon sanitair voor zichzelf. Dit betekent dus dat veel stemmers niet worden gehoord die dus op de PVV hebben gestemd. Gaat dus resulteren in een volksvertegenwoordiging die een relatief groot deel van de bevolking niet representeert. De schuld ligt niet bij de andere partijen, de schuld hiervan ligt bij Wilders. Zeg nou zelf, Wilders weet dondergoed dat hij niet gaat regeren zolang hij de Grondwet niet kan wijzigen. Hierdoor vind ik dat hij, niet andere partijen, zich schuldig maakt aan het voorliegen van een grote (+/- 25 zetels) mensen die met goede hoop op de PVV stemmen.

En populisme tja. Elke partij doet daaraan. De roep om een nationaal zorgfonds is een en al populisme. De roep om de islam vooral als een religie van vrede te zien is populisme. De roep naar AOW naar 65 idem, etcetera.

Wat hierboven staat. Ben het wel met je eens, zorgfonds, AOW is natuurlijk populisme en zieltjes trekken. Meerdere partijen doen dit. Het verschil zit hem erin dat de kans aanzienlijk groter is voor andere partijen om coalities te vormen waardoor toch een deel van de mensen gerepresenteerd wordt.

Thales mijn anologie ziet op een verschil tussen landen die verder niet zoveel met elkaar te maken hebben. Zoals jij het uitlegt lijkt het meer over een groepje mensen te gaan binnen een land. Waarom zou je als land niet iedereen 10k gunnen ipv 2k zoals die andere landen hun inwoners geven.

En dat artikel van vrijheid van geloof hoort geen eigen art in de GW te hebben. Het is een te zwaar uitgementen aftreksel van de vrijheid van meningsuiting imo.

Ik vind tot dusver dat Wilders beter op zijn plek is in de oppositie. En de controverse over bepaalde uitlatingen herken ik ook ten dele. Kopvoddentax gaat echt niet gebeuren, alle moskeeen dicht evenmin. Wat wel kan is een moskee sluiten wanneer deze zaken laat prediken die niet overeenkomen met de waarden en normen in NL, wanneer deze enkel door buitenlandse mogenheden worden gefinancierd e.d. Ik weet overigens niet precies welke standpunten in strijd zijn met de grondwet maar dan zal op die punten moeten worden geschaafd en/ of de wet op punten moeten worden aangepast. Neem nou dat artikel 137d, dat werkt niet in de praktijk. Weg ermee. Zolang Wilders niet oproept tot geweld of wetten overtreedt is er wat mij betreft geen reden om hem bij voorbaat uit te sluiten.

Edit.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven