AndroidHealthClinic

PVV Topic

De omroep bevoordeelt links

Het lijkt misschien dat ‘De Wereld Draait Door’ een PvdA-programma is, het is niet zo. Op onderzoek naar politici in talkshows promoveert Birte Schohaus volgende week aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Ik durf wel te zeggen dat alle talkshows hun complete programmering zouden omgooien als ze het bericht kregen dat Wilders wilde aanschuiven”, zegt Schohaus. “Maar hij weigert altijd. En ja, ze proberen het wel, steeds opnieuw.”

De politieke voorkeur van een televisieredacteur doet niet ter zake, ontdekte Schohaus. Zij promoveert volgende week op het uitnodigingsbeleid van de zes belangrijkste Nederlandse talkshows: ‘De Wereld Draait Door’, ‘Jinek’, ‘RTL Late Night’, ‘Buitenhof’, ‘WNL op Zondag’ en ‘Pauw’.

Het meest politiek gekleurd is ‘WNL op Zondag’. Schohaus: “Zij profileren zich nadrukkelijk als omroep voor het rechtse geluid, dus bij hen schuiven vooral VVD en in iets mindere mate CDA vaak aan. Maar dat is de uitzondering. Bij alle andere talkshows staat weliswaar de PvdA bovenaan, maar het scheelt maar heel weinig met de VVD. De reden dat die politici worden uitgenodigd is dat hun partijen in de regering zitten.”

Wel een belangrijk criterium is de vraag of een politicus goed kan praten. ‘Talkability’, noemt Schohaus dat. “Ze moeten leuk mee kunnen praten over andere dingen dan alleen het onderwerp waarvoor ze zijn uitgenodigd.” Omdat de talkability van een gast pas echt tijdens het programma blijkt, zijn redacties huiverig om ‘nieuwe’ politieke gasten uit te proberen. Dat zien ze als ‘experimenten’.

Politici gaan graag naar talkshows, zegt Schohaus, al mijden ze het liefst de confrontatie met ‘de gewone man’. “Dat is voor een politicus heel riskant. In deze verkiezingscampagne moeten ze wel omdat de kloof tussen burger en politiek nadrukkelijk een item is. Ze moeten tonen dat ze die willen overbruggen. Maar het blijft ongewis. Rutte’s confrontatie met de Groningers was bijvoorbeeld minder gelukkig dan die van Pechtold met de man die een doodswens had. Pechtold kon juist meer van zijn politieke agenda laten zien.”
TROUW Deze verkiezingsmythen zijn dus niet waar

Ik moet het nuanceren naar; 'rechts' wordt graag uitgenodigd, maar komt zelf niet, 'links' daarentegen wel. Én als de PVV aanschuift is het een lachwekkend geheel zonder inhoud en met veel roeptoeteren over problemen, maar nul (haalbare) oplossingen geven zoals laatste bij pauw en jinek, wat een blamage was dat. Wat Wilders zelf bedoelt met linkse media is een media die tegen hem is, dat is al helemaal bullshit. De media pakken net zo hard denk, pvda en vvd aan, maar Wilders met zijn domme opmerkingen en één a4'tje vraagt er zelf om, om over geschreven te worden. Dat is ook zijn doel, hij wilt dat de 'linkse media' over hem schrijven zodat die kan zeggen: Hé kijk nou eens, ik zei het jullie toch! Hierbij doet die een typische Wildersje, afleiden van de inhoud en over randzaken beginnen die totaal niet boeiend zijn. Zelfde simpele retoriek die Trump doet, iedereen die tegen hem is, is linkse, niet te vertrouwen, media die fake news en facts verspreiden. Wilders doet dit ook, past het niet in zijn straatje of wordt die vastgeluld dan zet die de ander in hetzelfde hoekje. Heb je ook meteen de reden waarom Wilders alleen nog maar problemen benoemd en niks inhoudelijks meer zegt.

Goed dat je nuanceert. De meeste journalisten en 'tafelheren/ dames' in NL stemmen links of aan de linkerkant van het midden. Jouw bron geeft aan dat de PvdA het meeste aanschuift. En dat anderen wel worden uitgenodigd maar niet of niet altijd komen. Geloof ik maar dat veranderd toch niks aan de praktijk.

Zomaar een voorbeeldje van vandaag, 'jong verzet': Jong Verzet: tien jonge Nederlanders over het populisme
Verzet, really?

Edit:
Politiek gezien beschouwen de journalisten zich bijna zonder uitzondering als links (32 procent) dan wel links van het midden (47 procent), hoewel vele journalisten opmerkten dat dergelijke classificaties toch 'niet meer van deze tijd' zijn. Slechts 20 procent situeert zichzelf in het politieke midden en maar 1 procent noemt zichzelf 'rechts'.
De Journalist

Niet alle natuurlijk, de werkelijkheid ligt genuanceerder, maar er zijn veel zgn. journalisten rondom het binnenhof die niet al te veel doorvragen bij politici omdat het kan betekenen dat 'primeurtjes' aan hen voorbij gaan.

Laatst bewerkt:
Wat een bullshit weer.. Weer hetzelfde kut verhaaltje van de linkse elite media vs de rechtse rakkers. Er komen meer 'rechtse' mensen op tv dan linkse en als de PVV op tv komt, worden ze met feiten weggediscussieert door kritische mensen, die dan als linkse elite worden weggezet. Het is zo een simpele retoriek dat het ergens lachwekkend is. Maarja we hebben dan ook alleen maar linkse media in Nederland, zoals de telegraaf, nrc, financieel dagblad, business club, etc. Allemaal vieze linkse bolwerken waar alleen linkse propagandisten komen om hun ongure moslimknuffelmening te verkondigen en waar iedereen instemmend ja knikt. Als meneer Wilders eens wat vaker pauw en jinek zou kijken, dan zie je duidelijk dat maar één ding voor hen telt en dat zijn de kijkcijfers en als je daarvoor een paar domme boze witte mannen moet uitnodigen dan doen ze dat. Iedereen wegzetten als links, als hij kritisch is over zijn onnozel programma wat niet eens haalbaar is, dan denk ik, moet dit nou het land leiden?

TMG is rechts en Vara (PenJ, DWDD, Joop.nl) is links. Als je dat niet doorhebt kan je beter niet gaan stemmen.

• Topic Starter Topic Starter
Wilders debat gewonnen.

Niet gezien was het een echt debat of verviel het in flauwe soundbites met een kefferige presentatrice ernaast. Is het terug te zien?

Weinig nieuws van beide heren. Wel wat humor om te lachen af en toe. Wel de moeite waard om op de achtergrond even te luisteren imo.

Ik zit nu Het Lagerhuis op NPO 1 te kijken waar 'gedebatteerd' wordt over het debat van net tussen Rutte en Wilders.

Ik had niet bepaald een hoog niveau verwacht, nog los van de linkse partijdigheid, maar jezus wat zitten daar een stel proleten. Het is leuk als je burgers uitnodigt voor een debat, maar zorg dan op z'n minst dat de kandidaten voldoen aan een bepaald denk niveau. Dit gaat echt helemaal nergens over.

Ging het over de '€1000' belofte van Rutte en of dat iets zegt over de betrouwbaarheid van hem, stond er zo'n oud seniel wijf te lullen "ja dat is zo lang geleden, laten we dat gewoon vergeten". Man man man.:schoot:

Kan beter een poll van JOOP linken de volgende keer dan

Gelijkspelletje vond ik. Rutte draafde beetje door met zijn ingestudeerde grapjes, Wilders liet punten liggen op inhoud. Hij heeft al eerder gezegd dat er geen koran politie komt, dat is onzin. Slim van Rutte om het toch een paar keer te herhalen. Wilders heeft een goed punt met de groei in Afrika en hoe Europa daar niet tegen opgewassen is zoals dat nu wordt geregeld. Rutte kwam daar onvoldoende op terug. Ik denk dat Wilders zich ook inhield en niet alleen als islam basher wilde overkomen. Rutte wilde als premier overkomen.

:)

• Like
Waarderingen: mat

Nu ben ik niet van plan om PVV te stemmen maar ze laat me twijfelen.

Wat te denken van de vijfde colonne die al hitlergroetend door de hoofdstad stappen. Agenten aanvallen en Erdogan die Nederlandse Turken telkens zijn staatsburgers noemt.

----------
Dat wordt geen kunstacademie.
'Dion Graus, waarom is Wilders nog niet vermoord?', is in rode verf op de muur gekalkt. De bekladding gebeurde in de nacht van maandag op dinsdag.

L1 heeft bij de politie aangifte gedaan van de bekladding.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Bekladding tegen Geert Wilders op gevel L1-studio

Terug
Naar boven