XXL Nutrition

Race naar 200 kilo deadlift

Bezoekers in dit topic


En is mijn vorm hierop wel goedgekeurd of doe ik hier ook 'halve deadlifts' ?
 
Je rug staat sowieso van begin tot eind bol. Dat moet je, omwille van je gezondheid, gewoon niet willen.
 

En is mijn vorm hierop wel goedgekeurd of doe ik hier ook 'halve deadlifts' ?
Ik zou om te beginnen smaller gaan staan. Dan kan je beter met een vlakke rug vertrekken. Je kan je greep smaller nemen omdat je benen niet in de weg zitten. Dat maakt de ROM kleiner en het maakt het makkelijker om een juiste startpositie aan te nemen.
Omdat je rug al wat bol staat bij het vertrek is het moeilijk om met een rechte rug te eindigen. Je moet al een heel erg sterke bovenrug hebben om dat op het einde nog recht te trekken.
Verder kom je te snel recht met je bovenlichaam. Je trekt de hoek tussen je benen en je romp te snel open. Hierdoor sta je al redelijk recht met je bovenlijf terwijl je knieën nog redelijk geplooid zijn. Je legt als het ware de barbell op je bovenbenen (hitching, is in de IPF niet toegestaan).
Omdat je bovenlijf al verticaal staan, maar je met een licht bolle rug staat en je knieën nog een eind te gaan hebben, krijg je je heupen moeilijk naar voren geduwd. Wat de lock-out nog moeilijker maakt en het eindigen met een rechte rug ook nog eens bemoeilijkt.
 
Ik zou om te beginnen smaller gaan staan. Dan kan je beter met een vlakke rug vertrekken. Je kan je greep smaller nemen omdat je benen niet in de weg zitten. Dat maakt de ROM kleiner en het maakt het makkelijker om een juiste startpositie aan te nemen.
Omdat je rug al wat bol staat bij het vertrek is het moeilijk om met een rechte rug te eindigen. Je moet al een heel erg sterke bovenrug hebben om dat op het einde nog recht te trekken.
Verder kom je te snel recht met je bovenlichaam. Je trekt de hoek tussen je benen en je romp te snel open. Hierdoor sta je al redelijk recht met je bovenlijf terwijl je knieën nog redelijk geplooid zijn. Je legt als het ware de barbell op je bovenbenen (hitching, is in de IPF niet toegestaan).
Omdat je bovenlijf al verticaal staan, maar je met een licht bolle rug staat en je knieën nog een eind te gaan hebben, krijg je je heupen moeilijk naar voren geduwd. Wat de lock-out nog moeilijker maakt en het eindigen met een rechte rug ook nog eens bemoeilijkt.

Thanks voor je uitgebreide feedback! Ik heb al jaren lang met dezelfde stance en grip (iets verder dan schouderbreedte) gedeadlift. Ik denk dat ik mede hierdoor ook een sterke bovenrug heb gekregen. Klopt het dat hoe smaller de grip, hoe minder rug je pakt tijdens het deadliften?

Zojuist terug van de gym en ik heb geprobeerd om smaller te staan en met een smallere grip te deadliften. Eerste dingen dat ik opmerk is dat ik hiermee iets minder mijn onderrug belast (Sinds mijn 13e al last van een chronisch stijve onderrug, niet door het deadliften maar door een ander complex medisch probleem). En ik kan minder reps dan normaal uitvoeren, maar misschien komt dit omdat ik nog aan deze positie moet wennen.
 
De wijdte van de stance is bij veel mensen verschillend. Je ziet top deadlifters soms heel breed staan (ik bedoel geen sumo) of heel smal. Ik moest ook smaller gaan staan en kreeg niks meer omhoog. Als je wijder gaat staan wordt de ROM ook weer korter btw.
Ik denk dat je sowieso meer rust moet nemen in de setup, eerst goed spanning zetten op de bar en al het slack uit je armen en dan liften.
Ikzelf pak de bar net iets buiten de ringen en schuif mijn voeten daar dan tegenaan (niet strak). En ik denk dat je jouw borst voordat je lift al wat meer omhoog mag trekken (dus je lats beter aanspannen).
Verder al een mooi gewicht hoor, lijkt erop dat er ook nog veel te winnen valt!
 
De wijdte van de stance is bij veel mensen verschillend. Je ziet top deadlifters soms heel breed staan (ik bedoel geen sumo) of heel smal. Ik moest ook smaller gaan staan en kreeg niks meer omhoog. Als je wijder gaat staan wordt de ROM ook weer korter btw.
Ik denk dat je sowieso meer rust moet nemen in de setup, eerst goed spanning zetten op de bar en al het slack uit je armen en dan liften.
Ikzelf pak de bar net iets buiten de ringen en schuif mijn voeten daar dan tegenaan (niet strak). En ik denk dat je jouw borst voordat je lift al wat meer omhoog mag trekken (dus je lats beter aanspannen).
Verder al een mooi gewicht hoor, lijkt erop dat er ook nog veel te winnen valt!
Dat is een misverstand. Als je wijd gaat staan wordt de rom groter als je conventional lift. Je armen moeten rond je benen waardoor je greep veel breder wordt en je verder naar beneden moet.
Dat veel top-deadlifters heel breed staan is omdat hun pens in de weg zit. Hierdoor is het ofwel heel breed staan ofwel niet in positie geraken. Ze hebben vaak ook een techniek dat ze de barbell naar zich toe rollen wat de lift-off in hun situatie vergemakkelijkt (op zich is dit moeilijker omdat je een timing component aan de lift toevoegt). Maar die techniek is dan ook weggelegd voor, zoals je zelf al zegt, top-deadlifters.
Ik ben het wel eens met je opmerking dat er meer rust in de set-up moet komen. Overal eerst spanning op zetten en de bar niet van de grond proberen rukken maar geduld hebben en "langzaam" de druk opvoeren. Eens de barbell los komt van de vloer kan je er snelheid in gaan steken.
 
Ik heb het nu over centimeters he, ervan uitgaande dat mijn handen op de ideale plek zitten voor een zo kort mogelijke ROM.
 
Vind de uitleg wel wat uitgebreid misschien wel wat te uitgebreid worden nu. Paar dingen die opvallen:

Bar dichter bij je houden. Dus stang langs schenen en bovenbenen omhoogtrekken.
Smaller staan en grip smaller.
Borst wat meer laten leiden omhoog en daarmee dus je lats wat meer aanspannen inderdaad.
Eerder en krachtiger je heup inzetten.

Ben benieuwd hoe je deadlift er dan al uit gaat zien en je zelf altijd grondig blíjven filmen en analyseren. Lijkt me voor nu genoeg cues om mee aan de slag te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Als aanvulling op lloydatoni
Film ook de lift eens vanaf de zijkant.
 
Afgelopen week mn pr getest aan het einde van het programma. (let dus nier op de vorm)
180 was het resultaat @85kg.
Nu een nieuw programma gestart en op naar die 200.....

het is de scene uit een vlog van mij, vandaar de muziek / tekst.
 
Afgelopen week mn pr getest aan het einde van het programma. (let dus nier op de vorm)
180 was het resultaat @85kg.
Nu een nieuw programma gestart en op naar die 200.....

het is de scene uit een vlog van mij, vandaar de muziek / tekst.
sorry, ongeldig, no lift :)
 
+10kg voor die baard.
 
210kg @71kg bw:

vZr5K6r.jpg


P.S. Mijn vorm was verschrikkelijk en volgens powerlifting regels zou deze absoluut niet tellen ;)
 
210kg @71kg bw:

vZr5K6r.jpg


P.S. Mijn vorm was verschrikkelijk en volgens powerlifting regels zou deze absoluut niet tellen ;)
Nog niet veel met de tips gedaan dus.

Wachten op blessures zo imo.
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Back
Naar boven