Dit zijn nu precies twee voorbeelden waarin mijn standpunt bevestigd wordt. Je ziet alleen de nadelen, niet de voordelen. Wouter Bos maakte die beslissing op basis van afwegingen. Denk maar niet dat hij zomaar de geldkraan open zet voor IJsland of Griekenland. Waarschijnlijk wogen de nadelen van het niet geven van geld zwaarder op dan de voordelen. Het is trouwens voor een leek heel moeilijk te beoordelen of een beslissing goed of fout is, je hebt de juiste stukken en inzichten niet om een oordeel te kunnen vellen. En al had je de juiste stukken EN inzichten, blijft het erg moeilijk om een keuze te maken die 100% het beste is.
Natuurlijk is het een fiasco dat IJsland gewoon lekker droog vermeld dat we geen cent gaan terug zien. Hoewel deze zaak nog loopt, had Wouter Bos dit waarschijnlijk van te voren aan kunnen zien komen. Aan de andere kant zag hij ook de enorme problemen die de gedupeerde burgers zouden krijgen, midden in een crisis. Van gemeentelijk niveau tot particulier niveau heeft de actie van Wouter Bos in ieder geval het leed verzacht, wat uiteindelijk goed is op macro-niveau voor Nederland ( zie het als een soort van stimuleringsmaatregel ten tijde van een crisis, meestal de enige manier om er weer een beetje vaart in te krijgen). Over Griekenland kan ik een soortgelijk stuk gaan typen.
Neem de invoering van de euro. Massa's mensen vielen en vallen nog steeds over de invoering van de euro. Langzamerhand wordt duidelijk dat Nederland in veel grotere problemen had gezeten zonder de stabiliteit van de euro ( stabiliteit in deze context betekend dat de gulden waarschijnlijk als een achtbaan op en neer was gegaan). Ook het leven is helemaal niet duurder geworden door de euro. De afdrachten en lasten aan de staat zijn explosief gestegen, maar dit heeft volgens mij niets met de euro zelf te maken. Producten en diensten zijn over de hele breedte niet explosief gestegen door de euro. Er zijn uitzonderingen waarbij prijzen wel substantieel zijn toegenomen, maar zo zijn er ook uitzonderingen waarbij prijzen belachelijk laag blijven ( lees: supermarkten).