MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

Katholieken zijn druk met de Advent,
Kolder is het tijdverdrijf voor atheïsten.

Filmpje gaat niet over advent? Had me wel interessant geleken. Zag wel neo-pagan verhalen voorbij komen dat de yule log toevallig 12 dagen gebrand zou moeten worden, wat juist plagiaat op de advent kan zijn. Het interessante is dan dat er pre-christelijk een breder winter feest periode was en niet enkel de solstice/25 dec.

Wat hij aan het begin noemt aan claims gaan naar mijn weten niet simpelweg om de datum van 25 december, maar om winter festiviteiten in het algemeen die grotendeels zijn ge-co-opt zoals hij uiteindelijk toegeeft.

De wild hunt die hij noemt kon een langere periode omvatten, en daaruit zijn juist wel verschillende elementen overgenomen in kerst viering. Hetzelfde met de siberische shamanen en slavische father winter figuren.

Die datum is zo eigenlijk een red herring, hoewel er ongetwijfeld personen zijn die daar wel een claim op doen.

Maaree wat zie ik!? Hij verwijst naar een filmpje over de kerstboom!? Die gaan we even bekijken... Hopelijk zoekt het net zo met fotokopien en alles naar de primary literary source en wat die zegt. Hoewel daaruit conclusies kunnen trekken ook nog een ding is, en het m.i. een erg beperkte benadering van de discussie geeft. (die haast niet anders dan op een absense of evidence.. fallacy kan uitlopen)

Je reactie valt wat tegen, meestal ben je beter ongeïnformeerd over dergelijke zaken.
:trollface:
Filmpje gaat niet over advent? Had me wel interessant geleken.
Deze alinea van jou gaat ook niet over de Advent, de Advent dat is de perioden waar de 4 zondagen voor Kerst in vallen.

De kop was een beetje spelen met taal, vind ik leuk: Katholieken vs kolder, atheïsten vs Advent.
Zag wel neo-pagan verhalen voorbij komen dat de yule log toevallig 12 dagen gebrand zou moeten worden, wat juist plagiaat op de advent kan zijn. Het interessante is dan dat er pre-christelijk een breder winter feest periode was en niet enkel de solstice/25 dec.
Met 12 dagen zal je wel in de war zijn met de Twelve Days of Christmas? Dat zijn de Kerstdagen en de dagen erna.
Wat hij aan het begin noemt aan claims gaan naar mijn weten niet simpelweg om de datum van 25 december, maar om winter festiviteiten in het algemeen die grotendeels zijn ge-co-opt zoals hij uiteindelijk toegeeft.

De wild hunt die hij noemt kon een langere periode omvatten, en daaruit zijn juist wel verschillende elementen overgenomen in kerst viering. Hetzelfde met de siberische shamanen en slavische father winter figuren.

Die datum is zo eigenlijk een red herring, hoewel er ongetwijfeld personen zijn die daar wel een claim op doen.
Zoals al vaker gezegd: de datum is uitgerekend op basis van de zogenaamde sterfdag. Zelf denk ik dat als de Christenen echt een symbolische dag hadden willen kiezen ze wel de eerste dag dat de dagen weer langer werden hadden gekozen.
Maaree wat zie ik!? Hij verwijst naar een filmpje over de kerstboom!? Die gaan we even bekijken... Hopelijk zoekt het net zo met fotokopien en alles naar de primary literary source en wat die zegt. Hoewel daaruit conclusies kunnen trekken ook nog een ding is, en het m.i. een erg beperkte benadering van de discussie geeft. (die haast niet anders dan op een absense of evidence.. fallacy kan uitlopen)
Je vraagt van anderen "primary literary sources", maar zelf heb ik je nog met geen enkele bron zien strooien. Laat zelf eens wat zien?

Meer in het algemeen heb ik hem eens horen zeggen dat als hij de algemene stand van de wetenschap, in het bijzonder zijn eigen wetenschapsgebied, weergeeft hij geen bronnen meldt. Dat vindt hij voor dergelijke korte bijdragen niet relevant.

Laatst bewerkt:
Je reactie valt wat tegen, meestal ben je beter ongeïnformeerd over dergelijke zaken.

Deze alinea van jou gaat ook niet over de Advent, de Advent dat is de perioden waar de 4 zondagen voor Kerst in vallen.

De kop was een beetje spelen met taal, vind ik leuk: Katholieken vs kolder, atheïsten vs Advent.

Met 12 dagen zal je wel in de war zijn met de Twelve Days of Christmas? Dat zijn de Kerstdagen en de dagen erna.
Ohja was niet mijn bedoeling daar de advent letterlijk te correleren. Als periode deed het me aan e.e.a. denken. En ik dacht ik geef eens iets waar de plagiaat misschien andersom heeft plaatsgevonden. Hoewel we altijd kunnen afvragen hoe/waarom de temporale eigenschappen van het bijbelverhaal verzonnen zijn zoals ze zijn.

Zoals al vaker gezegd: de datum is uitgerekend op basis van de zogenaamde sterfdag. Zelf denk ik dat als de Christenen echt een symbolische dag hadden willen kiezen ze wel de eerste dag dat de dagen weer langer werden hadden gekozen.
Dat spreek ik daar ook helemaal niet tegen he.

Hoewel de basering op de geboorte je dan weer kan laten afvragen hoe die geboortedatum is verzonnen, en of er niet al verhalen/ideeën waren die o.b.v. de menselijke gestatieperiode de lente en solstice net zo aan elkaar verbonden. Die zaken zijn toch altijd heel sterk aanwezig in onze meta beleving van het bestaan geweest. Zeker heel toevallig dat zulke eeuwig belangrijke data van de spring equinox en winter solstice op de bezwangering en geboorte van meneer jesus uitkomen. Of misschien heeft god dat expres zo gemaakt omdat dat zo mooi uitkomt, zal een simpele kwestie zijn geweest om alvast de aarde en zon zo om elkaar heen te plaatsen en dan die dag zijn zaadje planten.

Nu is zelfs het woord "god" een verbastering vanuit paganisme, and so on and so forth. Het is historisch gezien moeilijk te onderbouwen of er ook maar iets uniek origineels aan is. Of je moet je geest sluiten voor alles buiten een secuur gekozen selectie van bepaalde christelijke bronnen, tsja. Wellicht zijn juist de versimpeling en politieke dogmatisering, argumentum ad deus?, de "innovatie."

Je vraagt van anderen "primary literary sources", maar zelf heb ik je nog met geen enkele bron zien strooien. Laat zelf eens wat zien?
Sorry maar met deze vraag laat je zien niet te hebben geluisterd naar wat ik zeg omtrend gebruik van bronnen om deze kwestie te beantwoorden, en hoe ik evolutionaire/comparrative religious studies zou benaderen. (ik vraag ze trouwens niet, maar als ze er zouden zijn zou ik die wel graag zien, meer informatie om te overwegen is meer beter. of ik zou ze net zo graag als jij willen zien van de paganistische claims die ik online lees)

Genocide plegen op orale tradities en dan afvragen waarom ze geen boekjes als bewijs van hun erfgoed hebben..

Kunnen we ook nog lullig gaan doen dat de bijbel verhalen en geschiedenis van nativity onderling niet eens coherent zijn, dus ontkrachten de literaire bronnen elkaar eigenlijk al.

Overigens in het voorbeeld van de literaire bronnen voor de kerstboom heb ik al gewezen op hoe die juist ook als meer/deels paganistische oorsprong geinterpreteerd kunnen worden. Dat de vroegste vermeldingen de boom op een publieke/centrale plaats zetten en niet thuis in de woonkamer, dat is letterlijk nog hetzelfde als hoe bomen altijd al aangebeden werden. Dat het van die nativity plays zou komen kun je ook van maken dat het eigenlijk om paganisten ging, immers waren die optredens gebruikt om ongeletterde heidense boeren te converteren. Als ongeletterde heidense boeren die niks van de bijbel/bronnen afweten dan door gaan met boompjes te spelen is dat dan oppeens christelijk? Omdat ze de bomen ook een keer in een christelijk optreden hebben gezien? Misschien werkt dat zo. Kwestie van aannames en framing zelfs met boekjes erbij.

Maar tenminste een deel van de christenen was het niet met die conclusie eens (en nog steeds niet) gezien zij het destijds juist niet christelijk vonden en het gebruik verboden. Het lijkt mij dat de christenen eerst onderling moeten uitvechten of ze zelf allemaal wel christelijk zijn voordat ze claims kunnen maken dat alles in het universum (zelfs atheisten met expliciete opt-out) christelijk is.

Trouwens had ik ook een bron gegeven waarin romeinse versierde winter bomen genoemd zouden zijn. De vraag is of dat een werkelijke bron is of internet hallucinatie. Ik zou dat graag uitvinden maar heb geen toegang tot de materie met fotokopieen etc. Wat dat betreft is het internet nog meer beperkt om deze vragen te beantwoorden dan de boekjes zijn.

Het liefst had ik de teletijdmachine om samen te gaan kijken. 😍 Doen we eerst wat dinos en dan de kerstboom?

Meer in het algemeen heb ik hem eens horen zeggen dat als hij de algemene stand van de wetenschap, in het bijzonder zijn eigen wetenschapsgebied, weergeeft hij geen bronnen meldt. Dat vindt hij voor dergelijke korte bijdragen niet relevant.
Hoeft van mij ook niet, teksten over folklore zijn uiterst beperkt of alsnog uit christelijke bronnen, het gaat mij meer om de redenaties eromheen. Maar dan wel conclusies trekken gebaseert op absense of evidence. Nja goed ik wou niet zeggen dat het wel duidelijk is waarom hij geen echte wetenschap is gaan bedrijven, dus dat zal ik niet doen.

Laatst bewerkt:
@Mentat wat vind je trouwens van een kerstboom/tak ondersteboven hangen? Schijnt ook gedaan te worden, is dat nieuw of is daar ook al een geschiedenis van? Wat vind je van die symbolische inversie? Het lijkt mij een statement, maar ik weet niet wat, en wellicht ironisch als het juist al eens door christenen gedaan werd.

Het liefst had ik de teletijdmachine om samen te gaan kijken. 😍 Doen we eerst wat dinos en dan de kerstboom?
Gezellig, fieldtrip!

Wel oppassen, volgens mij waren rond het uitsterven van de dino's de koolstofdioxide gehaltes ook gevaarlijk hoog!

@Mentat wat vind je trouwens van een kerstboom/tak ondersteboven hangen? Schijnt ook gedaan te worden, is dat nieuw of is daar ook al een geschiedenis van? Wat vind je van die symbolische inversie? Het lijkt mij een statement, maar ik weet niet wat, en wellicht ironisch als het juist al eens door christenen gedaan werd.
Geen idee wanneer een kersttak ondersteboven hangt. Naar ik begrepen heb is de mistletoe wel traceerbaar naar een heidense oorsprong. Ook het versieren met groene takken komt vaker voor.

Ik weet wel dat sommige zogenaamde "satanisten" rituelen of symbolen hebben die een bewuste omkering zijn van de Christelijke variant. Als je bewust het omgekeerde doet dan is het spot en/of erkenning dat het wél iets betekent.

Some versions of this St. Boniface legend say he cut down the new fir tree and hung it upside down, which is believed to have led to the tradition of trees being hung upside down to represent the Holy Trinity — sometimes with an apple wedged at the point instead of a star.

Zo zie je maar, die satanisten zijn eigenlijk christenen.

1703408384423.jpeg

Terug
Naar boven