- Waardering
- 25.459
- Lengte
- 1m83
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Deze alinea van jou gaat ook niet over de Advent, de Advent dat is de perioden waar de 4 zondagen voor Kerst in vallen.Filmpje gaat niet over advent? Had me wel interessant geleken.
Met 12 dagen zal je wel in de war zijn met de Twelve Days of Christmas? Dat zijn de Kerstdagen en de dagen erna.Zag wel neo-pagan verhalen voorbij komen dat de yule log toevallig 12 dagen gebrand zou moeten worden, wat juist plagiaat op de advent kan zijn. Het interessante is dan dat er pre-christelijk een breder winter feest periode was en niet enkel de solstice/25 dec.
Zoals al vaker gezegd: de datum is uitgerekend op basis van de zogenaamde sterfdag. Zelf denk ik dat als de Christenen echt een symbolische dag hadden willen kiezen ze wel de eerste dag dat de dagen weer langer werden hadden gekozen.Wat hij aan het begin noemt aan claims gaan naar mijn weten niet simpelweg om de datum van 25 december, maar om winter festiviteiten in het algemeen die grotendeels zijn ge-co-opt zoals hij uiteindelijk toegeeft.
De wild hunt die hij noemt kon een langere periode omvatten, en daaruit zijn juist wel verschillende elementen overgenomen in kerst viering. Hetzelfde met de siberische shamanen en slavische father winter figuren.
Die datum is zo eigenlijk een red herring, hoewel er ongetwijfeld personen zijn die daar wel een claim op doen.
Je vraagt van anderen "primary literary sources", maar zelf heb ik je nog met geen enkele bron zien strooien. Laat zelf eens wat zien?Maaree wat zie ik!? Hij verwijst naar een filmpje over de kerstboom!? Die gaan we even bekijken... Hopelijk zoekt het net zo met fotokopien en alles naar de primary literary source en wat die zegt. Hoewel daaruit conclusies kunnen trekken ook nog een ding is, en het m.i. een erg beperkte benadering van de discussie geeft. (die haast niet anders dan op een absense of evidence.. fallacy kan uitlopen)
Is er überhaupt hard bewijs voor jouw religie?
Wel als dat door geleerden wordt bevestigd.Is er überhaupt hard bewijs voor jouw religie?
Als ik zeg dat er een onzichtbare giraffe op een vouwfiets in je woonkamer zit, en jij het tegendeel niet kan bewijzen, neem je het dan ook aan voor waarheid?
Zulke grote vouwfietsen bestaan niet.Is er überhaupt hard bewijs voor jouw religie?
Als ik zeg dat er een onzichtbare giraffe op een vouwfiets in je woonkamer zit, en jij het tegendeel niet kan bewijzen, neem je het dan ook aan voor waarheid?
Jawel, kijk maar naar je moeders fiets

Wat een sfeertje vanmorgen, ben je per ongeluk op je niet uitgevouwen vouwbezem gaan zitten, of expres?

Wat kan ik zeggen, zo af en toe zet ik graag mijn beste (gestrekte) beentje voor!Wat een sfeertje vanmorgen, ben je per ongeluk op je niet uitgevouwen vouwbezem gaan zitten, of expres?
![]()
Je derde?Wat kan ik zeggen, zo af en toe zet ik graag mijn beste (gestrekte) beentje voor!
Die draag ik alleen als ik jou zie

Hij komt alleen maar tevoorschijn als je mij ziet.
Omdat ze weet dat je zo van peggen houdt?
Lang niet zo veel als onze bloedpoeper.
Ohja was niet mijn bedoeling daar de advent letterlijk te correleren. Als periode deed het me aan e.e.a. denken. En ik dacht ik geef eens iets waar de plagiaat misschien andersom heeft plaatsgevonden. Hoewel we altijd kunnen afvragen hoe/waarom de temporale eigenschappen van het bijbelverhaal verzonnen zijn zoals ze zijn.Je reactie valt wat tegen, meestal ben je beter ongeïnformeerd over dergelijke zaken.
Deze alinea van jou gaat ook niet over de Advent, de Advent dat is de perioden waar de 4 zondagen voor Kerst in vallen.
De kop was een beetje spelen met taal, vind ik leuk: Katholieken vs kolder, atheïsten vs Advent.
Met 12 dagen zal je wel in de war zijn met de Twelve Days of Christmas? Dat zijn de Kerstdagen en de dagen erna.
Dat spreek ik daar ook helemaal niet tegen he.Zoals al vaker gezegd: de datum is uitgerekend op basis van de zogenaamde sterfdag. Zelf denk ik dat als de Christenen echt een symbolische dag hadden willen kiezen ze wel de eerste dag dat de dagen weer langer werden hadden gekozen.
Sorry maar met deze vraag laat je zien niet te hebben geluisterd naar wat ik zeg omtrend gebruik van bronnen om deze kwestie te beantwoorden, en hoe ik evolutionaire/comparrative religious studies zou benaderen. (ik vraag ze trouwens niet, maar als ze er zouden zijn zou ik die wel graag zien, meer informatie om te overwegen is meer beter. of ik zou ze net zo graag als jij willen zien van de paganistische claims die ik online lees)Je vraagt van anderen "primary literary sources", maar zelf heb ik je nog met geen enkele bron zien strooien. Laat zelf eens wat zien?
Hoeft van mij ook niet, teksten over folklore zijn uiterst beperkt of alsnog uit christelijke bronnen, het gaat mij meer om de redenaties eromheen. Maar dan wel conclusies trekken gebaseert op absense of evidence. Nja goed ik wou niet zeggen dat het wel duidelijk is waarom hij geen echte wetenschap is gaan bedrijven, dus dat zal ik niet doen.Meer in het algemeen heb ik hem eens horen zeggen dat als hij de algemene stand van de wetenschap, in het bijzonder zijn eigen wetenschapsgebied, weergeeft hij geen bronnen meldt. Dat vindt hij voor dergelijke korte bijdragen niet relevant.
Gezellig, fieldtrip!Het liefst had ik de teletijdmachine om samen te gaan kijken. 😍 Doen we eerst wat dinos en dan de kerstboom?

Geen idee wanneer een kersttak ondersteboven hangt. Naar ik begrepen heb is de mistletoe wel traceerbaar naar een heidense oorsprong. Ook het versieren met groene takken komt vaker voor.@Mentat wat vind je trouwens van een kerstboom/tak ondersteboven hangen? Schijnt ook gedaan te worden, is dat nieuw of is daar ook al een geschiedenis van? Wat vind je van die symbolische inversie? Het lijkt mij een statement, maar ik weet niet wat, en wellicht ironisch als het juist al eens door christenen gedaan werd.
Some versions of this St. Boniface legend say he cut down the new fir tree and hung it upside down, which is believed to have led to the tradition of trees being hung upside down to represent the Holy Trinity — sometimes with an apple wedged at the point instead of a star.