MuscleMeat

Sticky Religie & Spiritualiteit

Speciaal voor @chrisk om de kerstbomendiscussie weer op te bergen tot volgend jaar.

Met alvast een vooruitblik naar Pasen, die de gedecoreerde eieren zijn ook al niet gestolen van een heidense traditie.

Ohja leuk, pasen zou ik wel veel paganistisch van verwachten (eostre) maar weet er ook weer niet veel van.

Snap het argument over resurectie niet helemaal. Het is een common motif, maar jesus's ressurection heeft dan toch niks met voorgaande religies te maken? Hoe werkt dat? Weer het ontbreken van bronvermelding => absense of evidence = evidence of absense? De datum deze keer niet behandeld maar wel toevallig dat die dan wel met de solstice en alle ressurectie verhalen daaromtrend overeenkomt. Maar daar heeft het niks mee te maken, natuurlijk. Is zijn wetenschappelijke standpunt dan dat dat werkelijk heeft plaatsgevonden? Dus niet verzonnen is, want indien verzonnen wel erg toevallige overeenkomsten die moeilijk uniek te noemen zijn.

Volgens mij heeft die ander inderdaad ook geen gelijk over het kruizigen van de andere entiteiten. Trouwens wel jammer dat Odin niet genoemd wordt, zijn hanging verhaal komt wat overeen met de kruiziging van Jesus. Maar ik dacht op Crecganford's kanaal gezien te hebben dat die verhalen juist niet perse aan elkaar gerelateerd zijn. Ohja Odin's hanging misschien aangepast juist als tegenhanger van de kruiziging (dus in deze vorm toch naar aanleiding van?). Heeft wel goede videos hierover, even kijken..

Eitjes weet ik niet zo veel van. Neem aan dat sommige gebruiken daaromheen wel ouder zijn dan 0 AD. Hij noemt helemaal niet veel over pasen. :mad: Ik weet eerlijk gezegd niet wat christenen allemaal met pasen en eitjes doen hoor. Kun je daar eea van noemen?

However, the Easter egg itself was defined by early Christians as an Easter symbol of the resurrection of Jesus: the egg symbol was likened to the tomb from which Christ arose.
Toe maar, fantasie hadden ze wel.
"We know that Martin Luther had Easter egg hunts where the men hid the eggs for the women and children, and it probably has this connection back to this idea of eggs being the tomb."
Heb je hem weer!

Misschien is de paashaas op zich niet ouder, maar connecties tussen konijnen en de vruchtbaarheid van de lenteperiode vast wel. Is de paashaas christelijk? Of een volksgebruik onder mensen die inmiddels in christelijke landen leefden? Ik neem aan dat eieren ook wel allerlei vruchtbaarheid en (weder)geboorte symboliek hadden.

From Wikipedia, the free encyclopedia
An egg dance is a traditional Easter game in which eggs are laid on the ground or floor and the goal is to dance among them, damaging as few as possible.[1] The egg was a symbol of the rebirth of the earth in Pagan celebrations of spring, and was adopted by early Christians as a symbol of the rebirth of man at Easter.[2]
Zou het? [2] ziet er niet al te best uit als primary text. :o

Is het vasten van de lent niet ook ouder? Of laat ik het zo zeggen, er waren dacht ik oudere gebruiken van vasten in die periode van het jaar waar verzonnen christelijke tradities wellicht inspiratie uit hebben gehaald of anders wel heel toevallig wat van weg hebben.

Zal eens kijken wat ik nog tegenkom en overwegen wat daar waar van is, komt ongetwijfeld richting pasen weer meer van op inderdaad.

Als we goed ons best doen om te zorgen dat de zon/zomer weer terugkomt tenminste.

Laatst bewerkt:

Ik dacht wat een leuke stelling op het eind, die tegenhanger van atheïsten zijn eigenlijk gelovig, vind jij daar iets van @Mentat ?

(ik vind beide stellingen inderdaad wel wat hebben) (in dit geval even terzijde dat een geloof niet perse een hemel als afterlife heeft, daar wordt even het katholieke mee bedoelt denk ik?)

Ik dacht wat een leuke stelling op het eind, die tegenhanger van atheïsten zijn eigenlijk gelovig,

Je zou dat stuk van Erik Hendriks (sp?) eens moeten lezen, dat is een stuk inhoudelijker dan dit.
Gelul. Stel je hebt een collega met wie je prettig samenwerkt (misschien niet het beste voorbeeld in jouw geval) en die collega krijgt een promotie, maar moet daarvoor naar een andere locatie. Dan kan je toch ook blij voor je collega zijn, maar verdrietig dat de fijne samenwerking ophoudt?

Het gaat ook voorbij aan het feit dat het idee dat alle gelovigen een rotsvast geloof zonder twijfel kennen natuurlijk een domme versimpeling van de werkelijkheid is. Gelovigen zijn er in alle vormen en maten, ook is het niet ongebruikelijk dat mensen (soms) worstelen met hun geloof. Waarom is er kwaad in de wereld, waarom overkomt goede en onschuldige mensen zoveel narigheid, dat soort vragen. Een concept uit de Katholieke traditie is de "dark night of the soul". Ook professionele gelovigen: monniken, nonnen, kunnen grote periodes van twijfel hebben of het idee hebben dat ze het contact met God hebben verloren.
(ik vind beide stellingen inderdaad wel wat hebben) (in dit geval even terzijde dat een geloof niet perse een hemel als afterlife heeft, daar wordt even het katholieke mee bedoelt denk ik?)
Als het over Atheïsten gaat, zeker in de Anglo-Amerikaanse context dan gaat het meestal over ex-Christenen of over mensen die zijn opgegroeid in een van oorsprong Christelijke samenleving. Zowel Christenen in alle soorten en maten, maar ook moslims geloven in een leven na de dood. Dat is echt niet voorbehouden aan Katholieken en/of Oosters-Orthoxe Kerken. Al twijfel ik er niet aan, dat als er een leven na de dood zou zijn, deze twee groepen er het meest dichtbij zitten, die hebben namelijk bij mij een streepje voor, dat is een gevoelsmatige kwestie.

Laatst bewerkt:
Je zou dat stuk van Erik Hendriks (sp?) eens moeten lezen, dat is een stuk inhoudelijker dan dit.
Welk stuk?

Gelul. Stel je hebt een collega met wie je prettig samenwerkt (misschien niet het beste voorbeeld in jouw geval) en die collega krijgt een promotie, maar moet daarvoor naar een andere locatie. Dan kan je toch ook blij voor je collega zijn, maar verdrietig dat de fijne samenwerking ophoudt?
Ah ja een gemengd gevoel. Toch denk ik niet dat het verdriet bij overlijden er alleen maar is om die persoon te moeten missen. Het voorbeeld zie ik er meer op wijzen dat er een nog erger verdriet is (bij komt?) vanuit de realisering dat diegene echt ten einde is gekomen.

Maar hoeft inderdaad niet binair te zijn, of een gotcha! argument. Hoewel ik wat dat betreft het omgekeerde ook flauw vind, dat als atheïsten toch meer zouden geloven dan ze denken dat dan weer eigenlijk bij default als het christelijke opgeëist wordt. Des te meer als het juist om ex-christenen gaat die zich er absoluut niet thuis voelden.

"promotie" :lol:

Het gaat ook voorbij aan het feit dat het idee dat alle gelovigen een rotsvast geloof zonder twijfel kennen natuurlijk een domme versimpeling van de werkelijkheid is. Gelovigen zijn er in alle vormen en maten, ook is het niet ongebruikelijk dat mensen soms ook worstelen met hun geloof. Waarom is er kwaad in de wereld, waarom overkomt goede en onschuldige mensen zoveel narigheid, dat soort vragen. Een concept uit de Katholieke traditie is de "dark night of the soul". Ook professionele gelovigen: monniken, nonnen, kunnen grote periodes van twijfel hebben of het idee hebben dat ze het contact met God hebben verloren.
Moah gaat voorbij aan, ik dacht dat het juist wees op iets waaruit zulke twijfel manifesteert.

Vooruit, ik google het even voor jou en de rest. Ik weet niet zeker of het dit stuk is, of dat ik er een andere meer uitgebreide versie van las.
Een belangrijk verschil is dat atheïsme nu geen belangrijk deel van mijn identiteit meer is. Dat komt door China. In China heb ik het algemeen westerse en christelijke aan mezelf ontdekt. Ik zie nu dat westerse christenen en atheïsten dezelfde fundamentele moreel-politieke verbeelding delen. Verschillen worden kleiner als je ze naast grotere verschillen legt. En er is zoiets als een westerse traditie, maar die is zo heterogeen en wijdverbreid, dat je haar alleen vanuit een heel vreemde cultuur, zoals de Chinese, waar kunt nemen als een object met samenhang.

Vooruit, ik google het even voor jou en de rest. Ik weet niet zeker of het dit stuk is, of dat ik er een andere meer uitgebreide versie van las.
Oh zo over dat christelijke atheisten, ja in algemene zin wel inderdaad. En het argument van Nietzsche past daar goed bij, dat god wel dood voor ze is maar dat ook de menigte nog de problemen van het christelijke moraal voortzet. (zou zeggen dat die al in de menigte zaten meer zijn opgekomen en het christelijke daaruit zo is gegroeid)

En inderdaad de bredere "westerse traditie" - christendom is veel samengewoven.
Ik duid die samenhang trouwens nooit als een ‘joods-christelijke traditie’, [..] Als het met twee woordjes moet, prefereer ik ‘Grieks-christelijk’.
Ja precies. Overigens was er ook wel kruisbestuiving met het oosten daarin, platonisme <-> boeddisme.

Ik dacht dan weer aan uitzonderingen die wel atheistisch maar niet uitsluitend westerlijk zijn.

Vind het wel een beetje apart dat het allemaal toch steeds als christelijk toegeëigend moet worden. Ook wie juist van de christelijke slave morality af willen terug naar de hogere filosofie. Misschien onwetendheid van de christenen dat ze niet weten waar het vandaan komt en dan maar alles zien als wat ze wel kennen. Ohja ook wel typisch slaafs, zich verrijken door de associatie zonder het zelf voortgebracht hebben.

Trouwens, ik denk dat het misschien ook wel op kan gaan voor volksgeloof en spiritualiteit ten tijde van de "paganisten." Dat het volk niet zo veel te maken had met de bekende goden, welke meer voor poeten en koningen en leiders waren, en het plebs zo dus praktisch atheistisch waren. Wel in spirits/geesten geloven, maar dat is nog atheistisch te noemen toch? Alledaagse offers ed waren giften aan lokale geesten in het bos, heuvels, waters, rond het huis etc, vanuit de familie, niet naar goden.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd allemaal met deze strijders!

Mijn voorkeur is nog altijd kardinaal Robert Sarah, maar een Nederlander zou ook wel wat zijn. Zolang hij maar voor Pius XIII gaat!

En een beetje meer in stijl graag.

Wel mooi, niet erg bekend materiaal.

Vergeten geschiedenis: De Rode Duivel van Zijne Heiligheid.

Vandaag en morgen toch nog even aan de bacon en de pannekoeken denken.

Met als aantekening dat er volgens wat oudere tradities meer regels en dagen van vasten en onthouden waren en sommigen deze nog (deels) naleven.

Laatst bewerkt:
Ik zie vanaf je 18de en vanaf je 14de, dan mag je toch ook stoppen met 59 en ook 55 ?
Komt toch niet zo precies?

Ik had de en, gemist ik dacht of :D
Bij ons thuis hebben ze het nooit over leeftijd gehad, toen we dit nog deden. En als kind at je sowieso wat de pot schafte of niks.

Ik had de en, gemist ik dacht of :D
Bij ons thuis hebben ze het nooit over leeftijd gehad, toen we dit nog deden. En als kind at je sowieso wat de pot schafte of niks.
Ik weet niet precies per wanneer deze regels gelden, er is ook veel mogelijkheid tot afwijken door lokale bisschoppen.

Nu ben ik eigenlijk niet religieus, maar ik vind het voor de (sub)cultuur wel belangrijk. Vergelijk seculiere Joden die geen garnalen of varken eten, ook al hebben ze geen twee keukens, en seculiere of minder gelovige moslims die wel Ramadan doen.

I guess they were called the X-men for a reason.

Fascinerend!

Over de geschiedenis van de religieuze beeldende kunst en optimisme.

Dan wordt de "goede boodschap" (evangelie), eu-angelion, vergelijk engel (angel = boodschapper) ook vooral een "blijde boodschap".

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven