- Waardering
- 12.367
Speciaal voor @chrisk om de kerstbomendiscussie weer op te bergen tot volgend jaar.
Met alvast een vooruitblik naar Pasen, die de gedecoreerde eieren zijn ook al niet gestolen van een heidense traditie.
Ohja leuk, pasen zou ik wel veel paganistisch van verwachten (eostre) maar weet er ook weer niet veel van.
Snap het argument over resurectie niet helemaal. Het is een common motif, maar jesus's ressurection heeft dan toch niks met voorgaande religies te maken? Hoe werkt dat? Weer het ontbreken van bronvermelding => absense of evidence = evidence of absense? De datum deze keer niet behandeld maar wel toevallig dat die dan wel met de solstice en alle ressurectie verhalen daaromtrend overeenkomt. Maar daar heeft het niks mee te maken, natuurlijk. Is zijn wetenschappelijke standpunt dan dat dat werkelijk heeft plaatsgevonden? Dus niet verzonnen is, want indien verzonnen wel erg toevallige overeenkomsten die moeilijk uniek te noemen zijn.
Volgens mij heeft die ander inderdaad ook geen gelijk over het kruizigen van de andere entiteiten. Trouwens wel jammer dat Odin niet genoemd wordt, zijn hanging verhaal komt wat overeen met de kruiziging van Jesus. Maar ik dacht op Crecganford's kanaal gezien te hebben dat die verhalen juist niet perse aan elkaar gerelateerd zijn. Ohja Odin's hanging misschien aangepast juist als tegenhanger van de kruiziging (dus in deze vorm toch naar aanleiding van?). Heeft wel goede videos hierover, even kijken..
Eitjes weet ik niet zo veel van. Neem aan dat sommige gebruiken daaromheen wel ouder zijn dan 0 AD. Hij noemt helemaal niet veel over pasen.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat christenen allemaal met pasen en eitjes doen hoor. Kun je daar eea van noemen?Toe maar, fantasie hadden ze wel.However, the Easter egg itself was defined by early Christians as an Easter symbol of the resurrection of Jesus: the egg symbol was likened to the tomb from which Christ arose.
Heb je hem weer!"We know that Martin Luther had Easter egg hunts where the men hid the eggs for the women and children, and it probably has this connection back to this idea of eggs being the tomb."
Misschien is de paashaas op zich niet ouder, maar connecties tussen konijnen en de vruchtbaarheid van de lenteperiode vast wel. Is de paashaas christelijk? Of een volksgebruik onder mensen die inmiddels in christelijke landen leefden? Ik neem aan dat eieren ook wel allerlei vruchtbaarheid en (weder)geboorte symboliek hadden.
Zou het? [2] ziet er niet al te best uit als primary text.From Wikipedia, the free encyclopedia
An egg dance is a traditional Easter game in which eggs are laid on the ground or floor and the goal is to dance among them, damaging as few as possible.[1] The egg was a symbol of the rebirth of the earth in Pagan celebrations of spring, and was adopted by early Christians as a symbol of the rebirth of man at Easter.[2]

Is het vasten van de lent niet ook ouder? Of laat ik het zo zeggen, er waren dacht ik oudere gebruiken van vasten in die periode van het jaar waar verzonnen christelijke tradities wellicht inspiratie uit hebben gehaald of anders wel heel toevallig wat van weg hebben.
Zal eens kijken wat ik nog tegenkom en overwegen wat daar waar van is, komt ongetwijfeld richting pasen weer meer van op inderdaad.
Als we goed ons best doen om te zorgen dat de zon/zomer weer terugkomt tenminste.
Laatst bewerkt: