Fitness Seller

Sticky Religie & Spiritualiteit

Links is potsierlijk, rechts is saai.
Hangt toch puur van het persoonlijke af toch? Ben je meer voor grandeur en poeha dan kies je links, wens je het meer simpel en sober houden kies je rechts.
Spreek je over vakmanschap en bouwkunst en waardeer je de eenvoudige technieken van vroeger kies je links wss.

Hoe de kerk eruitziet zou niet moeten boeien, of de kerk leeft een het woord preekt zoals hoort, dat moet de doorslag geven

All those people coming home :heart:

Om mezelf en u te helpen...

Mag ik alvast vragen wat de 7 redenen zijn? Of een favoriete selectie ervan? Dan luister ik er nog eens uitgebreid naar.
Dat mag, maar ik heb ze niet in mijn hoofd.

Het is voor mij ook al weer een lange tijd geleden dat ik naar dit verhaal van Peter Kreeft heb geluisterd.

Dat mag, maar ik heb ze niet in mijn hoofd.

Het is voor mij ook al weer een lange tijd geleden dat ik naar dit verhaal van Peter Kreeft heb geluisterd.
Ik zag ergens dit:

1) it's true
2) it's good
3) its beautiful
4) the facts of History prove it
5) it produces Saints
6) you get to go to Heaven
7) you can meet Jesus Christ there

Waren ze zoiets? Ik hoop op wat diepere argumenten dan dat.

ps. ik zie dat hij ook wat praatjes heeft over Tolkien.

Mag ik alvast vragen wat de 7 redenen zijn? Of een favoriete selectie ervan? Dan luister ik er nog eens uitgebreid naar.
1. True: het is waar
2. Good: het is goed
3. Beautiful: het is mooi
4. History: de geschiedenis bewijst dat het waar is
5. Saints: er komen heiligen uit voort
6. Heaven: je komt in de hemel
7. Meet Jesus Christ: je ontmoet Jezus Christus.

Het katholieke geloof bestaat.
Het heeft veel ellende veroorzaakt. Veel ongelijkheid tussen arm en rijk gecreëerd. Veel mensen dom gehouden. ALLE VROUWEN ACHTERGESTELD. En de vooruitgang tegengehouden. En dan noem ik het seksuele misbruik nog niet eens.
Schijnheiligheid ten top.

Mocht Jezus of God bestaan hebben, was het voor hun een kleine moeite om dit onrecht te veroordelen.
Maar het bleef oorverdovend stil vanuit de Hemel.
Gelukkig hebben we onze Germaanse gebruiken nog, ondanks de kerstening.

Het heeft veel ellende veroorzaakt. Veel ongelijkheid tussen arm en rijk gecreëerd. Veel mensen dom gehouden. ALLE VROUWEN ACHTERGESTELD. En de vooruitgang tegengehouden. En dan noem ik het seksuele misbruik nog niet eens.

Mocht Jezus of God bestaan hebben, was het voor hun een kleine moeite om dit onrecht te veroordelen.
Je hebt helemaal gelijk, als we maar bij onze Germaanse gebruiken waren gebleven was alles beter geweest.

Dan hadden vrouwen zeker 2 jaar eerder actief kiesrecht gehad, gelijk met de mannen. Dan had er geen seksueel misbruik plaatsgevonden zoals dat ook in seculiere of andersgelovige organisaties en sportclubs is gebeurd. Dan was iedereen nu precies even rijk.

/sarc

Iedereen even rijk is een communistische droom.

Waar kan je dit uit herleiden? De Christelijke leer brengt juist gelijkheid op alle vormen voort, eerste universitairen, scholen, ziekenhuizen en ontwikkelingshulp komt voort uit het christelijk geloof, sexuele misbruik komt voor in elke laag van de bevolking, door eender welke beoefenaar van eender welk geloof ook. Beetje dom om dit op het Christendom te steken.

Schijnheiligheid? Het besef dat je een zondaar bent en dus veel tekort komt tot de perfectie is juist 1 van de herkenpunten van een Christen, van daaruit ook het besef van de nood aan een redder…..Christus dus.

Misschien weet je het of misschien ook niet, maar er zijn tijden en gebeurtenissen geweest waardoor het oordeel van God zeer duidelijk en voelbaar is geweest voor de mensheid. Denk maar aan de zondvloed, toren van Babel, ….. verder belooft de Bijbel ook een terugkomst van de Heer Jezus die een laatste keer het oordeel zal vellen.

Wat overigens ook in de Koran voorkomt. Jezus komt om te oordelen.

Dus…. Doet God wat je van hem vraagt, is het niet goed, doet hij het niet….ook niet goed….

Uit je bericht merk ik veel boosheid en onbegrip op, wellicht iets wat ooit gebeurt is bij jou of je omgeving.

Leg nooit de schuld van een mens ten laste van God.
Het is het voorbeeld van Christus en de Bijbel dat mensen als waarheid moeten nemen en niet het voorbeeld van falende, zondige mensen.

Waar kan je dit uit herleiden? De Christelijke leer brengt juist gelijkheid op alle vormen voort, eerste universitairen, scholen, ziekenhuizen en ontwikkelingshulp komt voort uit het christelijk geloof, sexuele misbruik komt voor in elke laag van de bevolking, door eender welke beoefenaar van eender welk geloof ook. Beetje dom om dit op het Christendom te steken.

Schijnheiligheid? Het besef dat je een zondaar bent en dus veel tekort komt tot de perfectie is juist 1 van de herkenpunten van een Christen, van daaruit ook het besef van de nood aan een redder…..Christus dus.

Misschien weet je het of misschien ook niet, maar er zijn tijden en gebeurtenissen geweest waardoor het oordeel van God zeer duidelijk en voelbaar is geweest voor de mensheid. Denk maar aan de zondvloed, toren van Babel, ….. verder belooft de Bijbel ook een terugkomst van de Heer Jezus die een laatste keer het oordeel zal vellen.

Wat overigens ook in de Koran voorkomt. Jezus komt om te oordelen.

Dus…. Doet God wat je van hem vraagt, is het niet goed, doet hij het niet….ook niet goed….

Uit je bericht merk ik veel boosheid en onbegrip op, wellicht iets wat ooit gebeurt is bij jou of je omgeving.

Leg nooit de schuld van een mens ten laste van God.
Het is het voorbeeld van Christus en de Bijbel dat mensen als waarheid moeten nemen en niet het voorbeeld van falende, zondige mensen.
De Katholieke Kerk heeft echt wel foutjes en fouten gemaakt, ook als je meeneemt dat er vroeger anders over sommige zaken werd gedacht en het met de kennis en wijsheid van nu achteraf makkelijk oordelen is. Als je als organisatie op het "moral high horse" gaat zitten schept dit verplichtingen.

Ik had hier een gesprek over met een vriendin van mij, dat wat jij nu zegt typisch is (vaak gezegd door) voor atheïsten, want als je wel een godsdienst volgt, snap je waarom dat wat je zegt, niet gebeurt.

Ik had hier een gesprek over met een vriendin van mij, dat wat jij nu zegt typisch is (vaak gezegd door) voor atheïsten, want als je wel een godsdienst volgt, snap je waarom dat wat je zegt, niet gebeurt.
Ook gelovigen of twijfelaars hebben dergelijke gesprekken en discussies, alleen voeren de meeste (zelfverklaarde) atheïsten deze wat basaler en denken ze zelf vaak dat ze, of het YT-filmpje waar ze het van hebben, een heel origineel en vernieuwend idee is.

Wat vinden jullie dan van al die mega-churches in Amerika?
Figuren als Joel Osteen en Kenneth Copeland, die het geloof hebben omgetoverd tot kapitalistisch verdienmodel?
Ze bouwen gigantische attracties in de vorm van mega-churches, maar wanneer mensen hulp nodig hebben, zoals bij overstromingen of orkanen, blijven de deuren gesloten.

Voor de context, ik ben zelf atheist. Kom wel uit een grote gelovige familie.
Oud-oom was bisschop van Breda, verschillende pastoren en "normale" kerkgangers.
Wel opgegroeid met interesse in geloof en bijbelleer op school enzo.
Verder progressieve familie, nooit problemen gehad met dat ik (en mijn ouders) afwijken qua geloofsovertuiging.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven