Fitness Seller

Reps in setjes?

Ednet

Novice
Waardering
0
Wat raden jullie mij aan m.b.t. het aantal reps dat je in een setje moet uitvoeren?

Ik doe nu 12-10-8-6 ongeacht de oefening. Nu is mijn doel meer massa erbij te krijgen. Er werd mij dan ook aangerade door iemand bij de sportschool om 10-8-6-4 te doen. Wat zijn jullie meningen hierover?

Legio mogelijkheden. Ik durf te beweren dat het weinig uitmaakt.
Pin je niet vast op een aantal reps. Als jij bij je laatste werksets nog een rep extra kunt maken dan pak je die er gewoon bij en lukt het niet ga je dan niet in alle bochten wringen om er toch nog die 6e uit te persen.

blijven varieren.. niet de standaard reps aanhouden.

als je massa wilt winnen, moet je je lichaam laten schrikken, niet laten wennen..

• Topic Starter Topic Starter
blijven varieren.. niet de standaard reps aanhouden.

als je massa wilt winnen, moet je je lichaam laten schrikken, niet laten wennen..

Varieren dus. Wat voor tijdsbestek moet ik dan aan denken en wat voor verschil? Van 12 10 8 6 naar 10 8 6 4 is dat een groot genoeg verschil om het lichaam telaten 'schrikken' ? of moet ik dan echt aan wat anders denken

doe meestal 3 setjes met hetzelfde gewicht. Heb ik met 2 setjes 10 reps of hoger gehaald dan gaat er weer gewicht bij op. Meestal kan ik elke training wel een rep of 1-2 meer.

of ineens 5x5
of 3x8
of negatieven gaan doen

kan vanalles zijn

Varieren dus. Wat voor tijdsbestek moet ik dan aan denken en wat voor verschil? Van 12 10 8 6 naar 10 8 6 4 is dat een groot genoeg verschil om het lichaam telaten 'schrikken' ? of moet ik dan echt aan wat anders denken

ik zou de boel zowat elke keer omgooien, zowel het type oefeningen, aantal reps als aantal sets enz. enz. zodat je lichaam nooit kan wennen.

verzin elke dag een ander strijdplan voor maximale spiergroei.. ik zou me iig niet vasthouden aan die 12 10 8 6 of 10 8 6 4, want je lichaam gaat daar niet van 'schrikken'.

wees creatief, doe je ding en wordt een beest :D

Massa krijg je ten eerste:
Door een voldoende totaal-aantal werk-sets/reps te doen (Volume), met een voldoende zwaar gewicht (intensity).

Dat kan zijn: 4x10, 5x8, 6x6, 5x5 10x3, 10-8-6-4-2-1 etcetera.

Ten tweede: Door deze verschillende sets/reps protocollen regelmatig (1 x per maand bijv.) af te wisselen.

That's all en nu DOEN.

verder goeie post enzo, maar 1x per maand afwisselen is veel te weinig..

Veel BB'ers houden het bij straight sets ...
Persoonlijk vind ik de eerste compounds te doen met piramide,
en de isolatie shit met straight sets ... werkt tot nu toe best voor mij

omdat ik van mening ben dat je lichaam veel sneller went dan dat.. en dan kun je veel willen presteren wat je wilt d.m.v. omhoog gaan in gewicht, maar dan nog krijgt je lichaam niet de gewenste prikkel.

maar goed, dat is mijn mening.. had ik misschien ook wel bij die post kunnen zetten. my bad :cool:

Vaak is het zo dat je lichaam even moet 'wennen' aan een een nieuwe vorm, voordat je er optimaal resultaat kunt halen. Ga je dan meteen weer varieren omwille van het varieren dan zul je (indien je het beginnerstadium echt voorbij bent) in rondjes blijven draaien cq. ter plaatse blijven trappelen.

Het is dus de kunst na de gewenningsfase de werkwijze te blijven volgen totdat de 'winst' die je er per training uithaalt weg begint te zakken. Pas dan stap je weer over op iets anders (en dat best pas na een maadn zijn)

Dit is trouwens een interessant onderwerp in de lijn van periodisering e.d.

idd een zeer interessant onderwerp..

maar weet je wat het is: er zijn ZOOOO veel oefeningen die op mekaar lijken, maar pakken de spier bijv. net even vanaf een andere kant aan enz. enz. waardoor die kant van de spier toch optimaal meegroeit maar toch een nieuwe prikkel meekrijgt..

ik ben dan wél weer van mening dat je niet zomaar wat oefeningen moet pakken, en doelgericht moet trainen..

Ik persoonlijk baseer mijn hele trainingen op prikkels, prikkels en uhhh... prikkels. doelgericht, maar elke dag toch net even anders :D

't is inderdaad uiteindelijk niets anders dan 'fijnstelling der prikkelstrategieen ten bate van het induceren van specifieke homeiostasische disrupties met als gevolg de gewenste fysiologische adaptaties'. ;););)

Nu nog even doen en klaar is Kees...

gaat het nog? niks gebroken? :D

Als Pietje nou voortaan bij alles wat hij beweert erbij zegt dat het zijn mening is ipv een feit. Feiten zijn het al helemaal niet wat je loopt te beweren. Spieren vanuit allerlei hoeken aanpakken is wel heel 1970. :rolleyes:

Terug
Naar boven