AndroidHealthClinic

Rippetoe NIET voor absolute beginners...

Genoeg powerlifters (waaronder ik) doen ook full high bar squats met smallere stance in season. Genoeg andere powerlifters squatten op wedstrijden ook highbar.
Overigens zijn IPF diepte squats bijna full squats.
IPF klopt. Daar is low bar zoals ik soms zie op youtube niet eens toegestaan, vanwege IPf reglement. En parallel is door de haak en voor de meesten onder ons niet veel verwijderd van diepste punt idd.

Met deze squats bouw je kracht, met de low bar pl squat etaleer je de kracht is weleens 'enigszins gechargeerd' geschreven door Fred Hatfield, iets waar een Pendlay e.a voor een stuk in mee willen gaan.
...

2) As I see it, the heart of this argument is really about the carry-over of LB and HB squats to other things, specifically OL. Here are a few general observations about carry-over.

When I was a good LB squatter, that strength did not carry over well to HB or front squats, as evidenced by some of the numbers above. When later in my lifting career, I became a decent HB squatter, it directly and immedietly carried over to being able to do very respectable numbers in the LB squat.
...

Datzelfde kan denk ik ook van toepassing zijn op overhead presses en bench press?

Datzelfde kan denk ik ook van toepassing zijn op overhead presses en bench press?
Bedoel je van overhead press naar bench? Persoonlijk nooit veel van ervaren, maar een overhead kan wel als ondersteuning dienen op lange termijn omdat je triceps, schouders ermee versterkt wat handig is bij bench. Spiermassa is iets dat zeker overdracht heeft maar in deze twee oefeningen pas op langere termijn, net zoals dips naar bench op lange termijn iets doet. Voor overdracht qua techniek luistert de beweging behoorlijk nauw vind ik en vanuit dit perspectief doet een overhead bizar weinig vind ik.

Dan kan je beter als je het over een normale bench hebt denken aan, floor press- touch 'n go, pause bench, vanaf pins enz. Zijn oefeningen die (in zekere zin) qua beweging aardig op normale bench lijken en kracht kunnen ontwikkelen welke de bench omhoog kunnen stuwen. Dan kan je als ondersteuning denken aan cgbp, dips, rows, overhead, bench shrugs, pullups etc. Deze oefeningen pakken spieren aan die nuttig zijn bij benchen. Als je bv een sterke bovenrug hebt heb je ook op lange termijn dikke bench over het algemeen, geldt ook voor triceps, schouders etc. Maar het is niet in steen geschreven. Persoonlijk nooit veel gemerkt van een overhead maar anderen misschien wel. Mijn beste ondersteuning zijn cgbp + dips + pullups + bor. En veel banken!!

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb power cleans sinds het begin in m'n basis maar verwacht er met minder dan 100kg ofzo toch niet veel van. Veel zwaardere clean pulls en power shrugs hebben dan denk ik meer waarde.

Trainen voor basketball is iets heel anders als trainen als een bodybuilder of powerlifter...

Die powercleans waren puur gericht op het vergroten van explosiviteit van de spieren en het versterken van de samenwerking tussen kuiten - hams - glutes - back - shoulders...de belangrijkste muscle - chain voor een basketballer om te trainen.

Bedenk ook dat ik die powercleans deed na sessies zware fullsquat, weighted swiss ball hip raises & curls, stiff legged deadlifts, hyperextensions, barbell row en dumbbell shoulder presses...met als warming up een 10 minuten roeien op medium weerstand en twee caterpillars...

Ik heb de reacties na de begin post niet gelezen, dat vooropgesteld.
Ik vind het een beetje vreemd dat je aangeeft dat het door rippetoe zou komen, terwijl je als beginner net zo goed je pezen kunt beschadigen of overtraint kunt raken.
Feit is gewoon dat je als beginner niet weet waar je grens ligt en dus net zo goed in de problemen kunt raken met een te zware dumbbell curl (in het squatrack uiteraard :P).
Als je als beginner zorgt dat je je inleest (wat ze goed doen zo te horen) en zorgen dat er iemand met een beetje ervaring in de buurt is, is het risico al een stuk kleiner.
Er zijn duizenden mensen die verkeerd trainen, en vind de manier waarop je stronglifts en rippetoe in een kwaad daglicht zet een beetje jammer.

Trainen voor basketball is iets heel anders als trainen als een bodybuilder of powerlifter...

Die powercleans waren puur gericht op het vergroten van explosiviteit van de spieren en het versterken van de samenwerking tussen kuiten - hams - glutes - back - shoulders...de belangrijkste muscle - chain voor een basketballer om te trainen.

Bedenk ook dat ik die powercleans deed na sessies zware fullsquat, weighted swiss ball hip raises & curls, stiff legged deadlifts, hyperextensions, barbell row en dumbbell shoulder presses...met als warming up een 10 minuten roeien op medium weerstand en twee caterpillars...
Ik heb geen explosieve pulls in m'n basis om mee te bodybuilden hoor ;)

Ik bedoelde dat je met power cleans weinig doet voor explosieve kracht in vergelijking met minder technische explosieve pulls die met veel meer gewicht gedaan kunnen worden. Die helpen dan ook de power cleans te verhogen.

Ik heb geen explosieve pulls in m'n basis om mee te bodybuilden hoor ;)

Ik bedoelde dat je met power cleans weinig doet voor explosieve kracht in vergelijking met minder technische explosieve pulls die met veel meer gewicht gedaan kunnen worden. Die helpen dan ook de power cleans te verhogen.

Wat ik al zei...om die gehele muscle chain met 1 oefening te trainen.

Ik ben zelf een beginnend tiller.

En mij valt het volgende op:

Deze hele discussie gaat over het juiste schema voor de absolute beginner. Ik denk dat dit een compleet verkeerde insteek is.
Als je kijkt naar het aantal forum aanmeldingen en posts die door hun zijn gemaakt, kom je al snel tot de conclusie dat mensen maar 1 vraag stellen en misschien daarop op antwoorden 1x dankjewel zeggen.

Misschien moeten mensen die gaan beginnen niet vragen wat het juiste beginschema is, of hoe word ik snel breed. Sterker, ik zag een post van nog geen dag oud: Hoe krijg ik een sixpak en dikke armen.

Een beginner moet in mijn opinie eerst beginnen met het stellen van doelen en zoeken van motivatie.
Wat wil ik halen en waarom?

Tuurlijk, elke man droomt van een goed en gezond lichaam. De echte BB'ers gaan daarin een stap verder. Dat is voor hun de sport. Daarvoor alle respect.

Maar je kan niet een lange reis maken zonder een eerste stap te zetten. Die eerste stap kan niet een volledig getest en bewezen schema zijn, als de beginneling niet eens weet waar hij/zij aan begint.

Ik vind (dit is dus een mening) dat een absolute beginneling als eerste schema het volgende moet gebruiken:

een goed voedingsschema.

Zonder goed te eten, kun je nooit voldoende binnen krijgen om te groeien

2e schema is het rust schema. Kun jij niet rusten, dan kunnen je spieren niet herstellen.

Als je weet hoe je moet rusten, dan weet je ook hoe je je schema in kunt delen op basis van je mogelijkheden en behoeften.

Hierin zijn de ervaren mensen een voordeel. Die kunnen je dan als 3e stap adviseren, niet verplichten, maar adviseren.

Mensen die echt alleen een 6pack en dikke armen willen, die kunnen op de bench liggen en crunchen, core workouts en military/bencen. Curltje hier of daar. klaar, want ze willen niet meer.

Persoonlijk pak ik de volgende aanpak, want, ik ben een absolute beginner.

Stap 1:
Creëer een goed voedinsschema. Iets wat je lukt, waar alles in zit en belangrijkste, wat je volhoud.
Stap 2:
Kijk naar je mogelijkheden om te gaan trainen in combinatie met je rust momenten.
Stap 3:
Kijk naar je mogelijkheden om te trainen, locatie, apparatuur.
Hiervoor heb ik thuis een bench met losse gewichten en een abonnement bij de sportschool.
Stap 4:
Maak een goed trainingschema, alleen of met hulp. Ik heb gekozen om op de sportschool samen met een trainer, te starten met hypotrofie.
Dit om de techniek en machines te leren kennen, mijzelf te leren kennen om te zien wat kan mijn lichaam aan. Dit voor 8 weken.
Daarna ga ik over op een pyramide model, puur om te kijken hoe dit werkt. En dat ook weer voor 8 weken.
Hierna komt het punt, ga ik voor rippetoe, stronglifts of misschien iets anders.

Voor zover bij mij bekend heeft een wedstrijd bodybuilder nog nooit 3 weken na zijn begin met de sport een prijs gewonnen, maar is het een kwestie van commitment, doorzetting.

Misschien is dat iets wat men aan de absolute beginner moet vragen:

Wat heb jij over om je doelen te halen.

Het is niet een kwestie van welk schema is het best geschikt voor een absolute beginner. Het is meer, is de absolute beginner geschikt voor het schema. En laten we eerlijk zijn, 80% is dat niet. En die zorgen er voor dat jullie, goed bedoelde adviesen, verkeerd uitpakken.

Niet jullie schuld dus.

just my 2 cents.

Ik ben zelf een beginnend tiller.

En mij valt het volgende op:

Deze hele discussie gaat over het juiste schema voor de absolute beginner. Ik denk dat dit een compleet verkeerde insteek is.
Als je kijkt naar het aantal forum aanmeldingen en posts die door hun zijn gemaakt, kom je al snel tot de conclusie dat mensen maar 1 vraag stellen en misschien daarop op antwoorden 1x dankjewel zeggen.

Misschien moeten mensen die gaan beginnen niet vragen wat het juiste beginschema is, of hoe word ik snel breed. Sterker, ik zag een post van nog geen dag oud: Hoe krijg ik een sixpak en dikke armen.

Een beginner moet in mijn opinie eerst beginnen met het stellen van doelen en zoeken van motivatie.
Wat wil ik halen en waarom?

Tuurlijk, elke man droomt van een goed en gezond lichaam. De echte BB'ers gaan daarin een stap verder. Dat is voor hun de sport. Daarvoor alle respect.

Maar je kan niet een lange reis maken zonder een eerste stap te zetten. Die eerste stap kan niet een volledig getest en bewezen schema zijn, als de beginneling niet eens weet waar hij/zij aan begint.

Ik vind (dit is dus een mening) dat een absolute beginneling als eerste schema het volgende moet gebruiken:

een goed voedingsschema.

Zonder goed te eten, kun je nooit voldoende binnen krijgen om te groeien

2e schema is het rust schema. Kun jij niet rusten, dan kunnen je spieren niet herstellen.

Als je weet hoe je moet rusten, dan weet je ook hoe je je schema in kunt delen op basis van je mogelijkheden en behoeften.

Hierin zijn de ervaren mensen een voordeel. Die kunnen je dan als 3e stap adviseren, niet verplichten, maar adviseren.

Mensen die echt alleen een 6pack en dikke armen willen, die kunnen op de bench liggen en crunchen, core workouts en military/bencen. Curltje hier of daar. klaar, want ze willen niet meer.

Persoonlijk pak ik de volgende aanpak, want, ik ben een absolute beginner.

Stap 1:
Creëer een goed voedinsschema. Iets wat je lukt, waar alles in zit en belangrijkste, wat je volhoud.
Stap 2:
Kijk naar je mogelijkheden om te gaan trainen in combinatie met je rust momenten.
Stap 3:
Kijk naar je mogelijkheden om te trainen, locatie, apparatuur.
Hiervoor heb ik thuis een bench met losse gewichten en een abonnement bij de sportschool.
Stap 4:
Maak een goed trainingschema, alleen of met hulp. Ik heb gekozen om op de sportschool samen met een trainer, te starten met hypotrofie.
Dit om de techniek en machines te leren kennen, mijzelf te leren kennen om te zien wat kan mijn lichaam aan. Dit voor 8 weken.
Daarna ga ik over op een pyramide model, puur om te kijken hoe dit werkt. En dat ook weer voor 8 weken.
Hierna komt het punt, ga ik voor rippetoe, stronglifts of misschien iets anders.

Voor zover bij mij bekend heeft een wedstrijd bodybuilder nog nooit 3 weken na zijn begin met de sport een prijs gewonnen, maar is het een kwestie van commitment, doorzetting.

Misschien is dat iets wat men aan de absolute beginner moet vragen:

Wat heb jij over om je doelen te halen.

Het is niet een kwestie van welk schema is het best geschikt voor een absolute beginner. Het is meer, is de absolute beginner geschikt voor het schema. En laten we eerlijk zijn, 80% is dat niet. En die zorgen er voor dat jullie, goed bedoelde adviesen, verkeerd uitpakken.

Niet jullie schuld dus.

just my 2 cents.

Zoals Denzel Washington in Training day nu zou zeggen..."My man!"

Heel het punt van mijn topic. Goeie post, Couchpotato!

Je hebt een punt.

Maar als ze dikke armen en een buik willen moeten ze niet op dit forum vragen hoe het moet maar op het fitness gedeelte.:)

En een beginner is nooit 100% geschikt voor een schema. In veel schema's zal er wel iets zitten dat iemand niet leuk vind om te doen, je moet dit erbij nemen om je doel te bereiken.

Verder kunnen we er wel vanuit gaan dat als ze informatie vragen in de trainingsschemasectie dat we ze geen advies hoeven te geven over voeding. Dan moeten ze naar de voedingssectie gaan;)

Verder denk ik ook dat er geen juist schema bestaat voor een beginner, enkel een juiste ingesteldheid. Heeft de beginner dat, dan kan hij zijn doel bereiken. Maar wij kunnen de beginner die ingesteldheid niet geven, dus kunnen we enkel aanraden wat in onze ogen het beste lijkt voor hem om te doen met zijn doelstellingen.;)

Terug
Naar boven