MuscleMeat

Ritalin/ADHD

Je bedoelt dat het je wel belemmerd? En wat bedoel je met dat misselijke? denk je dat je met ritalin niet misselijk was geweest?

Ritalin helpt mij met m'n afstuderen, maar het belemmerd mij in mijn sociale contacten en het belemmerd mij te ontspannen.
Sinds vorige week train ik na een dagje ritalin, even kijken hoe het gaat. Ik gebruik het alleen wel heel weinig (2x daags 10mg) en alleen op de momenten wanneer ik het nodig heb.

Belemmering in training met het gebruik van ritalin durf ik nu niet te zeggen, dat ben ik aan het experimenteren. Ik train echter nooit direct onder invloed van en dat zal ik ook nooit doen. Ik train op het moment dat het al is uitgewerkt, anders gaat m'n hart als een razende tekeer. Ik zit meer te kijken in hoeverre ritalin je spierherstel belemmerd.

Voor mijn doen train ik de laatste tijd erg intensief. Als ik mijn benen (zonder ritalin) erg zwaar train word ik er misselijk van, zelfs een keer de volgende dag een grieperig gevoel. Laatst heb ik mijn benen lichter getraind en dat ging goed. Nu wil ik kijken hoe dat trainen gaat gedurende het gebruik mét ritalin over het algemeen. Ik denk niet dat ik minder misselijk geweest zou zijn als ik ritalin had gebruikt, mijn gevoel zegt dat ik er juist misselijk van word.
Ik moet wel, ik wil afstuderen en ik wil trainen. Zodra ik een negatief effect merk laat ik het je wel weten. ik zie verder nergens bewijs dat ritalin spiergroei zou tegengaan of zou afbreken. Graag zie ik deze bewijzen van iemand. In de bijsluiter zie ik niets bijzonders.
Het enige wat ik denk dat zou kunnen is dat je jezelf overbelast omdat je 'harder' gaat dan normaal (dit geld voor mij dan en alleen als ik direct onder invloed ben).

EDIT: wellicht interessant als het gaat om adhd over het algemeen [Link niet meer beschikbaar]

Ritalin helpt mij met m'n afstuderen, maar het belemmerd mij in mijn sociale contacten en het belemmerd mij te ontspannen.
Sinds vorige week train ik na een dagje ritalin, even kijken hoe het gaat. Ik gebruik het alleen wel heel weinig (2x daags 10mg) en alleen op de momenten wanneer ik het nodig heb.

Belemmering in training met het gebruik van ritalin durf ik nu niet te zeggen, dat ben ik aan het experimenteren. Ik train echter nooit direct onder invloed van en dat zal ik ook nooit doen. Ik train op het moment dat het al is uitgewerkt, anders gaat m'n hart als een razende tekeer. Ik zit meer te kijken in hoeverre ritalin je spierherstel belemmerd.

Voor mijn doen train ik de laatste tijd erg intensief. Als ik mijn benen (zonder ritalin) erg zwaar train word ik er misselijk van, zelfs een keer de volgende dag een grieperig gevoel. Laatst heb ik mijn benen lichter getraind en dat ging goed. Nu wil ik kijken hoe dat trainen gaat gedurende het gebruik mét ritalin over het algemeen.
Ik moet wel, ik wil afstuderen en ik wil trainen. Zodra ik een negatief effect merk laat ik het je wel weten. ik zie verder nergens bewijs dat ritalin spiergroei zou tegengaan of zou afbreken. Graag zie ik deze bewijzen van iemand. In de bijsluiter zie ik niets bijzonders.
Het enige wat ik denk dat zou kunnen is dat je jezelf overbelast omdat je 'harder' gaat dan normaal.

Gebruik je ritalin ook, omdat je ADHD hebt of alleen omdat het je helpt met studeren?

heb ook adhd gebruik niks daarvoor ben zo geboren dus zo ga ik dood ben liever wat drukker in me hoofd dan dat ik van die rotzooi ga slikken;)

heb ook adhd gebruik niks daarvoor ben zo geboren dus zo ga ik dood ben liever wat drukker in me hoofd dan dat ik van die rotzooi ga slikken;)

Mooi dat je er zo mee om kan gaan, voor anderen vormt het een groter probleem. Daarbij kan het uitvoeren van dagelijkse normale activiteiten al een groot probleem vormen.

@ rougemonkey, omdat ik 't zelf heb. De noordzij uit het artikel is m'n shrink, echt een topvent.

Mooi dat je er zo mee om kan gaan, voor anderen vormt het een groter probleem. Daarbij kan het uitvoeren van dagelijkse normale activiteiten al een groot probleem vormen.

@ rougemonkey, omdat ik 't zelf heb. De noordzij uit het artikel is m'n shrink, echt een topvent.

MAar de meeste ADHD-ers hebben moeite met alle activiteiten, dus niet alleen studie-activiteiten. Waarom kies je er voor om alleen te gebruiken voor het studeren?

Waarom en gebruik je geen langwerkend ritalin: concerta?

MAar de meeste ADHD-ers hebben moeite met alle activiteiten, dus niet alleen studie-activiteiten. Waarom kies je er voor om alleen te gebruiken voor het studeren?

Waarom en gebruik je geen langwerkend ritalin: concerta?

Concerta heb ik een tijdlang aan gezeten, maar ik werd het zat om me 12 uur dag in dag uit gedrogeerd te voelen. Naast alleen maar dat medicijn, heb ik vroeger heel veel begeleiding gehad. Zoals in planning, taalvaardigheid, huiswerkcursus en ouders die mij een schop gaven als ik geen huiswerk maakte. Ik heb voor een deel geleerd met de problemen om te gaan. Simpele dagelijkse activiteiten zoiets als boodschappen doen plan ik in, hoe dom dat ook klinkt.
Nog steeds ben ik een chaoot, maar dat neem ik voor lief.
Lezen kan ik gewoon niet zonder medicijn, op werk heb ik mensen om mee te praten, lawaai, muziek, interessante fora ;) thuis gaat het me al helemaal niet lukken, daarom alleen bij het opnemen van info.

Ik snap 't.

Wat doe je voor werk?

Ik snap 't.

Wat doe je voor werk?

Ik werk nog niet, ben nog bezig met m'n hbo. Nu aan het afstuderen bij een overheidsinstelling, maar daar zou ik niet willen blijven. jij?

Wat ik trouwens nog even wil toevoegen op het vorige: het betekend niet dat ik gebruik van ritalin afraad. Ik heb voor mezelf een manier bedacht om voor een deel zonder te leven, maar ik blijf nog steeds veel moeite houden met de simpelste dingen. Gebruik jij het?

Nee nog niet. Maar ik ga concerta in een soort behandeltraject bij psyQ gebruiken. Ik hoop dat ik mezelf genoeg strategieen kan aanleren om ze vervolgens toe te passen zonder medicijnen. Bij mij is de diagnose pas 2 maanden geleden gesteld, vandaar dat ik nooit echt aandacht aan planning, coping en compensatiestrategieen etc heb besteed en mezelf hier dus ook niet in heb ontwikkeld.

Ik ben nu bijna klaar met fysiotherapie.

Fysio, lijkt me ook erg interessant! doe je dat op de uni?

Hoe kwam je er eigenlijk op dat je het mogelijk zou hebben?

Fysio, lijkt me ook erg interessant! doe je dat op de uni?

Hoe kwam je er eigenlijk op dat je het mogelijk zou hebben?

Een hoop dingen:). Voornamelijk onderpresteren op school, gebrek aan concentratie, verslavingsgevoelig, thrill seeking, alles uitstellen, behoefte aan structuur.

Ook dingen uit verleden worden hiermee verklaart.

Fysio is HBO. Doe ik op de Hogeschool van Amsterdam.

Laatst bewerkt:
Een hoop dingen:). Voornamelijk onderpresteren op school, gebrek aan concentratie, verslavingsgevoelig, thrill seeking, alles uitstellen, behoefte aan structuur.

Dan ben je al een aardig eind gekomen toch :) Zijn idd wel harde symptomen, ben benieuwd hoe je functioneerd als je je medicatie hebt.

SebastiaanG ook ADHD met precies dezelfde verschijnselen, nu al bijna 6 jaar zonder Ritalin! Af en toe moet ik wel HEEL goed m'n best doen om me te concentreren, maar verder gaat het nu wel prima zonder meds! :cool:

Mooi zo!

ik heb ook altijd al gehad dat ik me slecht kan concentreren, kon daarom ook op school slecht meekomen. nu met curssusen op mijn werk heb ik het ook, een boek lukt me nooit om uit te lezen. ook heb ik een behoefte aan structuur, niet extreem maar het valt me wel op.

ook heb ik meestal weinig zin in activiteiten en slaap ook soms slecht. nu weet ik niet of ik een vorm van adhd of een depressie heb, of ik me gewoon aanstel :D

ik heb ook altijd al gehad dat ik me slecht kan concentreren, kon daarom ook op school slecht meekomen. nu met curssusen op mijn werk heb ik het ook, een boek lukt me nooit om uit te lezen. ook heb ik een behoefte aan structuur, niet extreem maar het valt me wel op.

ook heb ik meestal weinig zin in activiteiten en slaap ook soms slecht. nu weet ik niet of ik een vorm van adhd of een depressie heb, of ik me gewoon aanstel :D

Als je problemen ondervind, zou ik naar een arts gaan.

Als je je bijvoorbeeld een keer niet kan concentreren, dan is er natuurlijk niet per direct iets aan de hand. Dat hebben meer mensen. Sommigen zien dan; he dat heb ik ook en dat ook, maar je kan ook gewoon een mindere dag hebben.

Als je bijvoorbeeld een (studie)boek niet uit krijgt, kan het ook zijn dat het onderwerp je gewoon totaal niet boeit :)

Als je een boek niet uitkrijgt omdat je heel de tijd moet denken aan een ongelukkig probleem dat je is overkomen, kan je zeggen dat je verdrietig bent.

Als je een boek niet uitkrijgt omdat je een lichtje in je ooghoek ziet knipperen dat afgedekt moet worden, het gordijn helemaal dicht moet omdat je anders door het licht van buiten afgeleid wordt, omdat de cv tikt, omdat je tijdens het lezen denkt dat je vandaag had moeten stofzuigen maar dat je dat wéér niet hebt gedaan omdat je hoofd al vol zat met andere dingen, die je uiteindelijk ook niet hebt gedaan (de lijst kan veel langer): ja dan zou ik het even laten checken.

EDIT: er zijn een aantal varianten die ook in dat eerder geposte artikel staan. Zoals extreem hyper met gedragsproblemen, die meestal crimineel worden. Of de zeer chaotische die zich op de been kunnen houden maar er niet veel meer bij moeten krijgen.

Laatst bewerkt:
strattera heeft ook weer bijwerkingen die hetzelfde of erger kunnen zijn als concerta! Vooral bij jongere kinderen kan dit nogal eens het geval zijn, dan komt er plotseling een diepe depressie op, het is een nogal nieuw middel, dus pas op.

Zelf gebruik ik sinds ongeveer een jaar concerta (eerst 36 nu 54) omdat ritalin teveel pieken en dalen gaf, en ik mezelf net een junk vond met dat klokkijken steeds. (ik slikte 2 ritalin per 2 uur ongeveer) En dat gaat prima. Geen last van bijwerkingen. En ik ben vanaf mijn 8e anorect geweest, dus men heeft mij enorm in de gaten gehouden. Ik had wel last met ritalin, maar met concerta helemaal niet. Veel stabieler.

Verzekerd via FBTO en die vergoeden ALLE middelen voor ADHD behandeling. Mijn concerta kost ook 75 euro per maand, dus ja... mijn man gebruikt concerta 72 (2x 36, dus dat is helemaal een dure grap, en die is bij Avero verzekerd, ook die vergoed dit)

75euro eigen bijdrage of in totaal?

60 euro kosten mijne.. 54mg.. Paar verzekeringen dekken volledig:)

Heb hier ook nog heel veel doosjes ritalin en concerta liggen. Ik gebruik het niet meer.
Als je adhd hebt ben je beter af zonder!

Terug
Naar boven