Fitness Seller

Rücken jullie ook? ;)

In dat zelfde terrein en neemt het dan procentueel ook toe?
Geen idee.

Het is één blogpost van iemand die wat loopjes van zichzelf heeft vergeleken, geen wetenschappelijk onderzoek.

Er is wel een ander onderzoek dst laat zien dat militairen met bepakking die door moeilijk terrein lopen veel meer caloriën verbranden dan eerst werd aangenomen, maar de waarde daarvan is minimaal voor iemand die gewoon op de stoep en andere paden loopt.

Daarbij nemen zulke militairen gewicht mee op hun rug wat veel meer is dan wordt aangeraden voor rucking. Amerikanen die een paar tours in de Afghaanse bergen hebben rondgelopen met veel kilo's op de rug zijn een paar cm's kleiner teruggekomen.

Mooi punt vind ik ook dat niet in alle gevallen zijn rate of perceived exertion iets zegt over het aantal verbrande kcals, maar dat heeft wellicht met mijn 3e punt te maken.

Wat zijn trouwens typische gewichten om hierbij te gebruiken? 10, 20 kg?

Hey. Ik ben achter iets nieuws gekomen en nogal enthousiast over: Rücken! Kennen jullie dit? Het komt simpelweg neer op wandelen met gewicht in je rugzak. Je verbrand hiermee 2-3x zoveel calorieen als normaal wandelen, is goed voor botdichtheid, 70% minder kans op blessures als hardlopen en hartslag/cardio vergelijkbaar met joggen en het traint de core, benen, rug en schouders. Conditioning en cardio is het eigenlijk. Verder ook heel chill om te doen. Ik heb het nog maar 2x gedaan en beide keren met 10 kilo gelopen in de rugzak. Verder heb ik bij hardlopen dat ik vaak lang moet wachten voordat ik na het eten kan beginnen zonder dat ik steken/last krijg tijdens het lopen. Hiermee kan ik gelijk na het eten aan de slag, veel praktischer.

Dit klopt ook niet trouwens. Je gewrichten en pezen krijgen het zwaarder te verduren als je met +10kg loopt

Dit klopt ook niet trouwens. Je gewrichten en pezen krijgen het zwaarder te verduren als je met +10kg loopt
Hier heb ik mijn twijfels bij.

De impact van hardlopen (zweeffase, landing) is toch veel groter dan bij rucken (wandelen met gewicht)?

Hier heb ik mijn twijfels bij.

De impact van hardlopen (zweeffase, landing) is toch veel groter dan bij rucken (wandelen met gewicht)?
gaat oom extra gewicht, of je hard gaat lopen of gaat wandelen is dat extra belasting op je gewrichten en pezen. Mijn reactie was niet verschil tussen hardlopen en wandelen. waar hardlopen dan een zwaardere belasting is

Terug
Naar boven