AndroidHealthClinic

Rust momenten tussen je reps door

TheW0rldIsYours

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
75kg
Nu ben ik er laatst achter gekomen dat bij het bankdrukken met dumbbells het niet goed is als je de dumbbells aan de bovenkant tegen elkaar aan laat tikken elke keer als je boven bent, dit omdat je dan elke keer rust als het ware.

Bij chin ups / pull ups heb ik zelf wel elke keer een rust moment tussen elke rep door. Ik ga hangen, strek me helemaal uit, trek me dan helemaal op naar boven en zak dan weer naar beneden. Ik zak elke keer zo ver naar beneden, alsof ik ''hangend zou rusten''. Deze ''rust'' tussen elke rep duurt maar 0,5 seconden, maar toch begon ik hierover te twijfelen of het niet beter is om de spanning er constant op te houden.
Heb dit eens geprobeerd en merk dan al snel dat dit een stuk moeilijker is. Toch zie ik vaak mensen bij elke rep van chin ups / pull ups terug keren in de rust positie voor een halve seconde.

Hoe kun je nu onderscheiden wanneer een zeer korte rust moment in een oefening goed is of juist niet? Bij deadlifte laat je de gewichten toch ook elke keer tegen de grond tikken?

Laatst bewerkt:
Nu ben ik er laatst achter gekomen dat bij het bankdrukken met dumbbells het niet goed is als je de dumbbells aan de bovenkant tegen elkaar aan laat tikken elke keer als je boven bent, dit omdat je dan elke keer rust als het ware.

Heb ik ook al vaak gehoord. Kan het kwaad dat je effe rust? :rolleyes:

Nu ben ik er laatst achter gekomen dat bij het bankdrukken met dumbbells het niet goed is als je de dumbbells aan de bovenkant tegen elkaar aan laat tikken elke keer als je boven bent, dit omdat je dan elke keer rust als het ware. Bij chin ups / pull ups heb ik zelf wel elke keer een rust moment tussen elke rep door. Ik ga hangen, strek me helemaal uit, trek me dan helemaal op naar boven en zak dan weer naar beneden. Ik zak elke keer zo ver naar beneden, alsof ik ''hangend zou rusten''. Deze ''rust'' tussen elke rep duurt maar 0,5 seconden, maar toch begon ik hierover te twijfelen of het niet beter is om de spanning er constant op te houden. Heb dit eens geprobeerd en merk dan al snel dat dit een stuk moeilijker is. Toch zie ik vaak mensen bij elke rep van chin ups / pull ups terug keren in de rust positie voor een halve seconde. Hoe kun je nu onderscheiden wanneer een zeer korte rust moment in een oefening goed is of juist niet? Bij deadliften laat je de gewichten toch ook elke keer tegen de grond tikken?

Jawel :rolleyes:

Verder is het volgens mij meer persoonsgebonden, als je 'rust' neemt is je spanning weg, en moet je dus meer kracht zetten. Terwijl als je geen rust neemt is er langer spanning en dus uitputtender voor je spieren. Gewoon kijken waar je beter op groeit?

Onder spanning houden kan ook wel zwaarder zijn. Maar ik vind het dan geen full ROM om eerlijk te zijn.

Je moet de dumbbells niet tegen elkaar laten tikken,span je borst goed aan als je boven bent en laat dan gecontroleerd zakken.
Zelfde met chin up,niet rusten ,spanning houden op je spier is belangrijk.

Bij deadlift laat je het gewicht op de grond tikken om je ruggenwervel te beschermen,als je dat niet doet ga je wel eens door je rug binnen de kortste keren.
Denk dat deadlift wel een van de gevaarlijkste oefeningen is om fouten te maken en je te blesseren.

Ik hou bij het deadliften meestal de barbell 1cm van de grond. Enkel en alleen om de spanning er in te houden. Ik doe wel de juiste houding natuurlijk ;)

Gewoon trainen. Maakt toch allemaal niet zoveel uit. Ik snap wel dat je je training wil ''finetunen'' maar zoveel maakt het allemaal niet uit. De oefening is het belangrijkst om je spiergroep aan te pakken, als je op het einde echt kapot zit dan heb je 80% kans dat je gewoon goed getrained hebt.

Het gaat echt niet op die 0.5 seconden tussen je pull-ups komen of het tikken van je Dumbbells tegen elkaar..

+1 Jonas ;)

• Topic Starter Topic Starter
Gewoon trainen. Maakt toch allemaal niet zoveel uit. Ik snap wel dat je je training wil ''finetunen'' maar zoveel maakt het allemaal niet uit. De oefening is het belangrijkst om je spiergroep aan te pakken, als je op het einde echt kapot zit dan heb je 80% kans dat je gewoon goed getrained hebt.

Het gaat echt niet op die 0.5 seconden tussen je pull-ups komen of het tikken van je Dumbbells tegen elkaar..

Thanks, hier heb ik wat aan. Betwijfelden zelf ook al of het echt op die rust momenten aan kwam, maar wilde m'n oefeningen inderdaad wat verfijnen. Vroeg me daarom af of mensen op het rust moment een sterke mening hadden.

Gewoon blijven knallen ;) Succes

Bij chins helemaal uithangen zou ik NIET doen. Je verliest spanning. Ongeveer net zoals dat je aan het bankdrukken bent met je schouders naar achter, je bovenin wacht en je schouders ook maar laat rusten. Is erg blessuregevoelig. Met spanning erop kan je het wel gerust doen. Zie hier:
[Link niet meer beschikbaar]

Je verliest dus echt bijna geen spanning als je je laat uithangen he. Je lats worden veel harder geraakt als je laat hangen. A stretched muscle is a recruited muscle. Verder gebruik je ook minder momentum. Ik ben niet voor half assed chin ups en dan denken dat je sterk bent.

Laten hangen en opnieuw beginnen vind ik persoonlijk ook zwaarder ..

Bij bijv. leg press kan het helpen om even 2 seconden rust te pakken met je benen gestrekt voor die laatste paar herhalingen. Als ik die rust dan niet zou pakken zou ik gewoon eerder failen. ;)

Je moet de dumbbells niet tegen elkaar laten tikken,span je borst goed aan als je boven bent en laat dan gecontroleerd zakken.
Zelfde met chin up,niet rusten ,spanning houden op je spier is belangrijk.

Bij deadlift laat je het gewicht op de grond tikken om je ruggenwervel te beschermen,als je dat niet doet ga je wel eens door je rug binnen de kortste keren.
Denk dat deadlift wel een van de gevaarlijkste oefeningen is om fouten te maken en je te blesseren.

Waarom niet eigenlijk? Al is het een zachte tik, het gaat toch om dat je een volledige ROM krijgt?

Zijn allebei chin-ups, reverse grip is palmen naar je toe.

Nee palmen naar je toe is chin-up, van je weg is pull-up.

Huh dus ik doe al maanden pull-ups? Faal..

Ik voer het zo uit en op deze site heet het wide arm chin up. Snap het niet echt..

wide-arm-chin-up.jpg

http://www.criticalbench.com/exercises/wide-arm-chin-up.htm

Waarom niet eigenlijk? Al is het een zachte tik, het gaat toch om dat je een volledige ROM krijgt?

Je hebt gelijk,tikken is niet erg, als je je borst maar goed aanspant , of de dumbbells nu tegen elkaar komen of niet. Het gaat om de spier die je moet voelen.

Terug
Naar boven