AndroidHealthClinic

Set & reps trainingsschema bijhouden of niet?

Bezoekers in dit topic

YinYang

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
835
Waardering
38
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
15%
Ik vraag me af met wat voor doel iedereen hier zijn trainingsschema/oefeningen/sets/reps bijhoudt. Is dat omdat je wilt kunnen zien of je kwa kracht vooruit gaat of een andere reden?

Ik volg nu zo'n 5 maanden ICF5x5, waarvan 3 maanden de bulk versie en nu de laatste 2 maanden de cut versie (3x5). Na zolang hetzelfde trainingsschema te hebben wordt het al gauw saai alléén maar het ICF schema aan te houden. Ik gooi er daarom af en toe eens een extra iso oefening in of doe ipv BOR de seated row. Neig laatste tijd ook meer naar piramide setjes ipv 3x5, weet niet of dat heel erg is. In principe volg ik dan natuurlijk niet ICF :) De compounds hou ik er wel sowieso altijd in.
 
Idd zien of je vooruitgaat en min of meer jezelf dwingen om vooruit te gaan en meer reps/gewicht te gebruiken. Door deze progressieve overload maak je gains niet door maar wat te doen.

Als je je schema beu bent kun je natuurlijk een ander schema gaan volgen. Compounds zijn de basis dat doe je iig goed.
 
Ik vraag me af met wat voor doel iedereen hier zijn trainingsschema/oefeningen/sets/reps bijhoudt. Is dat omdat je wilt kunnen zien of je kwa kracht vooruit gaat of een andere reden?

Inderdaad om te zien of je progressie aan het boeken bent. Is voor zowel physique als krachtsport doeleinden belangrijk. http://www.weightxreps.com is hier trouwens een heel handige website voor.

Ik volg nu zo'n 5 maanden ICF5x5, waarvan 3 maanden de bulk versie en nu de laatste 2 maanden de cut versie (3x5). Na zolang hetzelfde trainingsschema te hebben wordt het al gauw saai alléén maar het ICF schema aan te houden. Ik gooi er daarom af en toe eens een extra iso oefening in of doe ipv BOR de seated row. Neig laatste tijd ook meer naar piramide setjes ipv 3x5, weet niet of dat heel erg is. In principe volg ik dan natuurlijk niet ICF :) De compounds hou ik er wel sowieso altijd in.

Over het algemeen kan een extra isolatie oefening of een keer een andere variatie van een oefening best prima, zo lang je maar niet zo veel gaat varieren en improviseren dat je het jezelf moeilijk maakt om te zien of je nog progressie boekt. Piramide setjes hebben op zich wel hun functie maar sets across met hetzelfde gewicht op de compound lifts levert over het algemeen toch een iets gunstigeren hoeveelheid massa en kracht.

Piramide sets zou ik eerder bij assistance work na de zware compounds gebruiken. Op assistance is het sowieso minder belangrijk dat je actief die progressie probeert te maken en met piramide sets kan je makkelijk wat volume draaien met gewichten die op dat moment goed voelen. De compounds zou ik wat vaster programmeren en gewichtenkeuze wat minder baseren op gevoel.
 
Uiteraard hou je een schema bij om je progressie te kunnen zien. Maar ik merk ook dat het bijhouden van mijn trainingen me beter motiveert om het vol te blijven houden.
 
Laatst bewerkt:
Piramide setjes hebben op zich wel hun functie maar sets across met hetzelfde gewicht op de compound lifts levert over het algemeen toch een iets gunstigeren hoeveelheid massa en kracht.

Dus ook beter voor kracht en massabehoud tijdens de cut?



Piramide sets zou ik eerder bij assistance work na de zware compounds gebruiken. Op assistance is het sowieso minder belangrijk dat je actief die progressie probeert te maken en met piramide sets kan je makkelijk wat volume draaien met gewichten die op dat moment goed voelen. De compounds zou ik wat vaster programmeren en gewichtenkeuze wat minder baseren op gevoel.

Dat is een goede tip die ik erin ga houden! :)


Wat ik zelf soms wel merk is dat ik het best irritant vind om mijn sets en reps in te voeren in Jefit. Dan ben je toch weer even afgeleid. En als ik het na 5 oefeningen pas invoer, dan ben ik een aantal gewichten alweer vergeten :rolleyes: Hebben jullie daar geen last van?

Wat ik zelf dacht is misschien 1x per 2-3 weken de training loggen, zodat je dan toch kunt zien of je progressie boekt, het nadeel is dan wel weer dat je niet altijd weet wat voor gewichten je de vorige training gebruikt hebt...
 
Gewoon een notitieblok en een pen gebruiken, dan hoef je ook niet met je telefoon te rommelen. Ouderwets? Ja, maar het is snel, efficiënt en het werkt.
 
Gewoon een notitieblok en een pen gebruiken, dan hoef je ook niet met je telefoon te rommelen. Ouderwets? Ja, maar het is snel, efficiënt en het werkt.

doe ik ook, echt een aanrader:D
 
Back
Naar boven