MuscleMeat

Shoulder Press - dumbbells of barbell?

Vanavond gewoon staand barbell press. Als je BW kunt drukken mag je nadenken over allerlei variaties.

• Topic Starter Topic Starter
Ik ook wel hoor. Niets mis met een beetje variatie. Ik Press nu 3x in de week, waarvan 1x met dumbbelltjes.

Barbell zakt voor je hoofd, meer front delts.
Dumbell kan naast je hoofd.

Barbell zakt voor je hoofd, meer front delts.
Dumbell kan naast je hoofd.
Ik maak wel een knik in de stang. ;) maar idd. Ik doe ze beiden wel.
Vanavond toch de dumbbell press, ik bewaar de barbell press wel voor de mixed training op de zondagen.

Barbell militairy press vind ik meer compound dan dumbell

Ik zelf heb een voorkeur voor standing barbell / military.

Met dumbells kun je wel beter isoleren denk ik.

Ik zelf heb een voorkeur voor standing barbell / military.

Met dumbells kun je wel beter isoleren denk ik.
Ik vind de lateral raises veel meer een isolation dan de dumbbell shoulder press hoor. Dat is in mijn ogen ook echt wel een compound.

Barbell heeft een betere range of motion dan dumbells voor OH presses, ondanks dat veel mensen denken dat het juist andersom is. Je stopt namelijk bij de dumbells als het gewicht je schouder raakt en bij een barbell stop je als de bar op je schouders komt. Verder vind ik persoonlijk dat staand het meest geschikt is en anders z-presses vanaf de grond.

Barbell heeft een betere range of motion dan dumbells voor OH presses, ondanks dat veel mensen denken dat het juist andersom is. Je stopt namelijk bij de dumbells als het gewicht je schouder raakt en bij een barbell stop je als de bar op je schouders komt. Verder vind ik persoonlijk dat staand het meest geschikt is en anders z-presses vanaf de grond.
Daar zit wel wat in. Ik wissel ze gewoon af.

Ik doe veel aan Z-presses en one-arm dumbell presses. Ik vind dat met Z-presses (overhead press variatie maar dan zitten liever dan opstaan) ook je buikspieren en rug flink meegepakt worden want deze spiergroepen moeten je hele boven lichaam stabiliseren tijdens uitvoeren. Er is ook minder kans om de beweging te cheaten (hetzelfde verhaal met one-arm dumbell presses). Zou toch wel goede zijn om alles af en toe te wisselen (Z-press, standing overhead press, one-arm, two-arm dumbell presses) om wat meer variatie in je schema te gooien.

Huh. Definieer 'compound' dan eens?
Military press doe je met barbell en sta jr waardoor er meer spieren betrokken zijn bij de beweging er is ook maar 1 beweging. Dumbell press kan je zitten en je houding veranderen/positie van de armen, vaak zie je het gewicht zakken tot naast de oren en niet zo laag als bij barbell.

Ervaring zegt mij push press maar als je dit lees dan stellen ze staande dumbbell press (zo op het eerste zicht)

Effects of Body Position and Loading Modality on Muscle Activity and Strength in Shoulder Presses (PDF Download Available)

In conclusion, the exercise with the greatest stability requirement (standing and dumbbells) demonstrated the highest neuromuscular activity of the deltoid muscles, although this was the exercise with the lowest 1-RM strength.
De staande dumbbell press triggered de meeste respons idd, toch wissel ik ze maar gewoon af, ook al is het dan alleen maar voor de afwisseling. Ik heb ze net beiden gedaan. Door de langere rom had ik met de staande barbell press meer moeite dan met de zittende dumbbell press. Waarschijnlijk ook een beetje lam al van de dumbbell shoulder press.

Voor een naturel is meer gewicht, meer spiergroei. Je lichaam wil zich aanpassen (om te overleven), hoe groter het 'gevaar' hoe sneller je lichaam zich zal aanpassen.

Je lichaam heeft zich idd aangepast, maar dan door slimmer te worden. De sterksten gingen vechten, sneuvelden en stierven uit. De slimste vluchtte en plantte zich voort met als resultaat WIJ!!!!!

:D

De staande dumbbell press triggered de meeste respons idd, toch wissel ik ze maar gewoon af, ook al is het dan alleen maar voor de afwisseling. Ik heb ze net beiden gedaan. Door de langere rom had ik met de staande barbell press meer moeite dan met de zittende dumbbell press. Waarschijnlijk ook een beetje lam al van de dumbbell shoulder press.

Wel eens arm voor arm geprobeerd terwijl je je met je vrije hand ergens aan vast houd? Ik kon op die manier een stuk meer drukken met goed resultaat.

Military press doe je met barbell en sta jr waardoor er meer spieren betrokken zijn bij de beweging er is ook maar 1 beweging. Dumbell press kan je zitten en je houding veranderen/positie van de armen, vaak zie je het gewicht zakken tot naast de oren en niet zo laag als bij barbell.

Aha, op die manier! De dumbbell press kan je echter ook staand uitvoeren.
Het is alleen wel zaak om verder te zakken daar oor-hoogte inderdaad ;).

Terug
Naar boven