MuscleMeat

Slapeloze nachten

Been there and done that. Meer ritme in m'n leven zou iets of wat kunnen helpen, maar dan zou ik heel m'n leven moeten gaan leiden om goed te kunnen slapen (zoals: niet meer uitgaan, op vaste tijden gaan slapen en opstaan etc) en zo'n persoon ben ik niet; ik hou van wat flexibiliteit... (vooral ook om extra stress te vermijden)

ik vrees dat je dan slecht zal blijven slapen.

En na 20 jaar heb ik al die beperkingen over om goed te kunnen slapen.

Gans de dag moe en lusteloos is ook geen leven.

Blijkbaar wel, maar dan is eigenlijk vraag/probleem niet slaap gerelateerd, maar stress gerelateerd.

Waar ligt de diepere oorzaak van deze stress en hoe laat je dat 'los' want als je dat weet en kunt, dan ben je er waarschijnlijk ook vanaf......

Ik had zowat zelfde klachten als TS en er was niet echt een oorzaak gevonden bij mij.Maar die regelmaat inbouwen + nog wat andere tips en tricks (slaaphygiene noemden ze dat) hebben wel geholpen.

• Topic Starter Topic Starter
Maar kan of mag je uren die je wakker ligt in bed, meetellen als "rust"? Of zijn dat gewoon verspilde uren en kan je dan net zo goed nog aan je bureau gaan zitten en wat werk verrichten, i.p.v. in bed te liggen?

Maar kan of mag je uren die je wakker ligt in bed, meetellen als "rust"? Of zijn dat gewoon verspilde uren en kan je dan net zo goed nog aan je bureau gaan zitten en wat werk verrichten, i.p.v. in bed te liggen?

hoe de wetenschap daar over denkt geen idee.

Maar mij is aangeleerd dat gewoon wakker in bed liggen slecht is.

Als ik langer dan 15 minuten(schatting want naar de wekker kijken mocht niet) wakker lig moet ik mn bed uit om in de kamer ernaast een magazine te lezen tot ik terug slaapdrang krijg.
Dit was in de opbouwende fase zo.Na een tijdje lag ik gewoon zelden nog wakker dus moest ik ook mn bed niet meer uit.

Maar werk gaan verrichten zou ik ook niet Mogen,dan ben je met je gedachten weer bij je werk.En dit kan je verhinderen in slaap te vallen.
Ik moest iets luchtig lezen.Geen spannend boek,geen tv meer gaan kijken.Dus ik las dan wat in een bb magazine.

De term vind ik stom maar ik moest dus in de avond "onthaasten"niet savonds laat nog eten en spullen voor het werk gaan gereed leggen (weer denken aan het werk) ook huishoudelijke taken moest ik voor een bepaald uur gedaan hebben.

Al die tips en tricks lijken veel maar ik vind dat dat goed meevalt.

Laatst bewerkt:

Als je in bed ligt met het idee dat je eigenlijk zou MOETEN slapen, maar dat dit niet lukt, dan is er geen sprake van rust, eerder stress.
Helemaal als je ook ligt te 'malen' en je druk te maken dat je alweer niet kan slapen of iets dergelijks.

Dan kun je in mijn optiek beter gewoon opstaan en 'iets' gaan doen. Lijkt mij ontspannender....

Iedere dag op het zelfde uur opstaan, doet er niet toe hoe weinig je hebt geslapen.
Dit is echt het ENIGE dat helpt, trust me...
Maar je moet er wel wat voor over hebben, dit is werk dat maanden duurt.
Maar je zal resetten na een tijd.
Jij zit nu nog maar in de pre fase van insomnia.
Pure insomnia is geen lachertje, je kan het tij nog keren.

Had het toen ik studeerde ook nog vaak. Ben je zeker dat je gewoon niet zoveel slaap nodig hebt? Als je studeert ben je niet altijd even fysiek bezig. Buiten mss dat beetje trainen paar keer in de week, wat eigenlijk niks is vergeleken met 40u per week werken+trainen :)
Lag vaak lang wakker en sliep regelmatig 4-5 uur, soms ook maar 2u of niet.
Nu ik werk en elke dag op hetzelfde moment wakker word/ga slapen, lig ik 's avonds soms na 5 minuten al in slaap. Als het wat rustiger is op het werk of heb enkele vrije dagen oid, durft het ook wel eens 3u 's nachts zijn eer ik slaap. Als ik lange periode thuis ben (2-3 wekenin groot verlof) en echt rust neem, dus niet bijwerken/in huis werken/... dan heb ik het nog steeds :)

Iedere dag op het zelfde uur opstaan, doet er niet toe hoe weinig je hebt geslapen.

Deze opmerking van Seppuku nog even terugkoppelen naar mijn vorige posts in dit topic:

Hoe vroeg of laat ik uiteindelijk ik ook ging slapen, ik stond voor 99,9% van de tijd op, op (nagenoeg) hetzelfde tijdstip.
Dat was tussen 7:00 en 7:30 in de ochtend. (ook in het weekend)

Uiteindelijk heeft het slaappatroon zich bij mij weer 'genormaliseerd, dus zijn punt is denk ik heel valide in dit probleem.

Deze opmerking van Seppuku nog even terugkoppelen naar mijn vorige posts in dit topic:

Hoe vroeg of laat ik uiteindelijk ik ook ging slapen, ik stond voor 99,9% van de tijd op, op (nagenoeg) hetzelfde tijdstip.
Dat was tussen 7:00 en 7:30 in de ochtend. (ook in het weekend)

Uiteindelijk heeft het slaappatroon zich bij mij weer 'genormaliseerd, dus zijn punt is denk ik heel valide in dit probleem.
Een vast patroon is altijd handig voor de meesten denk ik. Alleen kan het tegenovergesteld werken ook. Ben nu elke vrijdagavond om 21-22u steendood en ga amper nog weg op vrijdag hierdoor. Ik heb wel het geluk dat ik eens ik slaap, ik wel door kan slapen in het weekend. Mede doordat ik uiteindelijk ook de 6u slaap bijna nooit haal in de week. Lig dan in het weekend soms makkelijk 10-12u aan een stuk te slapen. Lijkt wel of ik mijn slaap die ik verloren heb in de week telkens inhaal...

.

Laatst bewerkt:
Same here. Ik los het op met of melatonine 3mg of diazepam. Momenteel zit ik weer in mijn "afkick" fase. En neem ik niks. En slaap ik kut. Holadieeee.

Wat ik wel heb geleerd wat absoluut NIET werkt is telkens denken "Ik MOET NU slapen! Want anders dan ben ik weer kapot" Dan slaap ik dus gewoon helemaal niet :P

Maar je moet er wel wat voor over hebben, dit is werk dat maanden duurt.
Maar je zal resetten na een tijd.
Jij zit nu nog maar in de pre fase van insomnia.
Pure insomnia is geen lachertje, je kan het tij nog keren.

Hier kan ik van meespreken.

Zo erg als jij had ik het wel niet.Ik sliep wel maar veel te weinig . 5 uur maar niet aan één stuk.
sommige nachten helemaal niet.

Bij mij duurde het resetten een 6 a 8 weken.

Eerst slaaptekort creeeren en als ik aan 85% slaap (volgens berekeningen) die week kwam mocht een kwartier vroeger mn bed in.

Mocht in het begin pas om 00u gaan slapen en moest er uit om 5. ook in het week end.

Probleem is als ik door het werk andere uren heb gedurende 1 week (wat gelukkig zelden voorvalt) dan is mn patroon weer om zeep en moet ik opnieuw beginnen.

Same here. Ik los het op met of melatonine 3mg of diazepam. Momenteel zit ik weer in mijn "afkick" fase. En neem ik niks. En slaap ik kut. Holadieeee.

Wat ik wel heb geleerd wat absoluut NIET werkt is telkens denken "Ik MOET NU slapen! Want anders dan ben ik weer kapot" Dan slaap ik dus gewoon helemaal niet :P

Melatonine deed voor mij niks. En diazepam en zolpidem en van die zaken was goed voor een maandje of 2.
Ik was na 2 maand die Rommel te nemen nog meer vermoeid dan voor ik ze begon te nemen en dan kan ik er beter mee stoppen.

Hm ja, iets meer regelmaat in m'n slaappatroon zal ik wanneer ik het weer drukker krijg, wel weer eens proberen dan.

-

Laatst bewerkt:
Is mogelijk wel een optie die ik eerder ook al eens hoorde ja, alleen geen idee hoe ik daar concreet aan zou moeten beginnen.

ik fiets voor het slapen gaan af en toe een kwartiertje/half uur. Val echt als een blok in slaap daar na altijd.

Terug
Naar boven