Fitness Seller

Slapeloze nachten

Idd, als ik dat doe lig ik nu zeker nog wakker. Daarom train ik zelfs niet meer 's avonds. Als ik om 22u thuis ben van de gym lig ik nog zeker tot 12u wakker

Heb ik ook als ik van de thaiboxtraining kom. De late training volg ik dan meestal ook niet.

Ik heb zelf ook al ruim 15 jaar slaapproblemen. Niets hielp en ook uit het slaaponderzoek kwam dat ik maar een half uur slaap en verder doezel.
Uiteindelijk was het leren accepteren dat ik minder slaap nodig heb wel een soort van oplossing. Sommige mensen hebben minder slaap nodig.
is het echter van piekeren dan is het een ander verhaal.

Wat mij ook wel heeft geholpen is het boek Slaap als een Roos
https://www.bol.com/nl/p/slaap-als-...rer=ADVNLGOO002008G-SQLKHYVAAX2VS-97836962839
Hierin leer je gedachtes verleggen en zeg maar "niet denken" als je gaat slapen. Misschien kan je het ook wel in de bieb lenen.

Ik heb zelf ook al ruim 15 jaar slaapproblemen. Niets hielp en ook uit het slaaponderzoek kwam dat ik maar een half uur slaap en verder doezel.
Uiteindelijk was het leren accepteren dat ik minder slaap nodig heb wel een soort van oplossing. Sommige mensen hebben minder slaap nodig.
is het echter van piekeren dan is het een ander verhaal.

Wat mij ook wel heeft geholpen is het boek Slaap als een Roos
https://www.bol.com/nl/p/slaap-als-...rer=ADVNLGOO002008G-SQLKHYVAAX2VS-97836962839
Hierin leer je gedachtes verleggen en zeg maar "niet denken" als je gaat slapen. Misschien kan je het ook wel in de bieb lenen.

Ooit eens een reset geprobeerd? Is niet makkelijk en vereist veel discipline maar dat was voor mij het enige dat hielp.

Dat er mensen zijn die met minder slaap toekomen is zo,maar 3 a 5 per nacht in stukken gedurende 20 jaar kan niet gezond zijn.
Toen ik jonger was had ik daar ook minder last van van zo weinig slaap maar nu ik ouder ben ondervind er veel last van.

Gans de dag moe zijn en moe gaan slapen en die lusteloosheid is niet iets wat ik wil accepteren.

Ooit eens een reset geprobeerd? Is niet makkelijk en vereist veel discipline maar dat was voor mij het enige dat hielp.

Dat er mensen zijn die met minder slaap toekomen is zo,maar 3 a 5 per nacht in stukken gedurende 20 jaar kan niet gezond zijn.
Toen ik jonger was had ik daar ook minder last van van zo weinig slaap maar nu ik ouder ben ondervind er veel last van.

Gans de dag moe zijn en moe gaan slapen en die lusteloosheid is niet iets wat ik wil accepteren.
Ik heb dat zeker al eens geprobeerd.. ook alles rondom vaste ritmes, slaaphygiene, geen tv, geen telefoon en leren om niet te hoeven nadenken.. gewoon rusten zonder gedachtes. Het heeft tijd gekost maar toch nog nooit echt gebaat. Ook slaapmeds niet. Ik heb 2 a4-tjes vol met dingen die ik al geprobeerd heb en ook resetten en alles eromheen. Yoga, meditatie, natuurlijke middelen, slaapmedicatie alles.
Soms maak ik een nachtje van 3 a 4 uur en dan neem ik al aardig wat slaapmeds erbij (mirtazapine + zma + 3 mg melatonine + soms een halve zoplicon als ik een keer een paar uur nodig heb.)

Gekke is dat als ik niet teveel stress heb ik overdag niet moe ben. Maar nu met stress, ziek zijn en nog wat extra problemen qua gezondheid is het slapen op een nulpunt gekomen en kan ik gewoon niet eens meer trainen. Maar ik zet door. Gewoon weer opnieuw een reset en opnieuw alles puntjes op de i zetten en weer proberen.

Ik heb dat zeker al eens geprobeerd.. ook alles rondom vaste ritmes, slaaphygiene, geen tv, geen telefoon en leren om niet te hoeven nadenken.. gewoon rusten zonder gedachtes. Het heeft tijd gekost maar toch nog nooit echt gebaat. Ook slaapmeds niet. Ik heb 2 a4-tjes vol met dingen die ik al geprobeerd heb en ook resetten en alles eromheen. Yoga, meditatie, natuurlijke middelen, slaapmedicatie alles.
Soms maak ik een nachtje van 3 a 4 uur en dan neem ik al aardig wat slaapmeds erbij (mirtazapine + zma + 3 mg melatonine + soms een halve zoplicon als ik een keer een paar uur nodig heb.)

Gekke is dat als ik niet teveel stress heb ik overdag niet moe ben. Maar nu met stress, ziek zijn en nog wat extra problemen qua gezondheid is het slapen op een nulpunt gekomen en kan ik gewoon niet eens meer trainen. Maar ik zet door. Gewoon weer opnieuw een reset en opnieuw alles puntjes op de i zetten en weer proberen.

Ik ben nu ook net bezig met de reset. Heeft bij mij in het verleden wel geholpen.

Slaapmeds zijn geen optie voor mij. Na een maand of 2 was ik nog meer vermoeid.

Ik ben nu ook net bezig met de reset. Heeft bij mij in het verleden wel geholpen.

Slaapmeds zijn geen optie voor mij. Na een maand of 2 was ik nog meer vermoeid.
Ik heb nu 4 slaappillen gebruikt en ben inderdaad moeier dan ervoor... dus ben alweer gestopt en nu 2 dagen niet geslapen.
Dus ook voor mij weer een reset. Nadeel is alleen nu dat net de klachten van mijn nekhernia weer opspelen... wat slapen nog lastiger maakt.

Ik heb nu 4 slaappillen gebruikt en ben inderdaad moeier dan ervoor... dus ben alweer gestopt en nu 2 dagen niet geslapen.
Dus ook voor mij weer een reset. Nadeel is alleen nu dat net de klachten van mijn nekhernia weer opspelen... wat slapen nog lastiger maakt.

Dat maakt het slapen natuurlijk nog een pak lastiger.

Rook een jointje.

Ik deed vorig jaar in de zomer nachtwerk en dat heeft mijn bioritme erg verneukt aangezien ik door het jaar om 5u op moet om naar uni te gaan.

Wat voor mij hielp:
-Geen pc meer na 8u.
-Films, Gsm op heel lage helderheid
-Hardnekkig in bed kruipen en blijven liggen om 22u, hoofd leegmaken en ogen sluiten al lig je daar 2 uur.
-Raam open en scherm naar boven. Zo hoor je de ochtendglorie en komt er licht binnen waarvan je natuurlijk wakker wordt.

Geeft me eerlijk waar enkele maanden gekost, maar daarna voelde ik me kiplekker en fit.

Maar kan of mag je uren die je wakker ligt in bed, meetellen als "rust"? Of zijn dat gewoon verspilde uren en kan je dan net zo goed nog aan je bureau gaan zitten en wat werk verrichten, i.p.v. in bed te liggen?

Nee, absoluut niet.

Ik zou je via je huisarts door laten verwijzen naar een neuroloog of psychiater, die kan je indelen in een slaaphygiene-groep met lotgenoten. Wat je doet (constant overal over nadenken) heet trouwens associeren. Mocht je dit niet willen, probeer eens een stack van het volgende:

glycine (ik zou ~3000mg pakken, je kunt ook een whey van bodyenfit gebruiken als je niet aan glycine kunt komen)
melatonine (1-3mg, de dosering lijkt bij de meeste personen niet veel uit te maken)
lemon balm (300-1200mg is de klinische dosis)
theanine (100-400mg)
valeriaan (afhankelijk van extract, maar 500-2000mg equiv)
+ stretchen voor het slapen (benen, maar vooral thoracaal + cervicaal gebied)

Werkt dit niet probeer de melatonine dan eens te vervangen door l-tryptofaan (niet ermee stacken), zelf even dosis opzoeken, ken dit niet zo 1-2-3.

Daarbij zijn je gedachten waarschijnlijk ook nogal van actieve aard (je geeft dit zelf aan met dat je gedachten je 'adrenaline' geven), probeer jezelf niet in te beelden in situaties waar je moet vechten, rennen enz., ga ook niet over presentaties/spreekbeurten/whatever heen want dat is te belastend. Mediteren kan ook werken maar dat correct uitvoeren is niets iets wat je jezelf zo 1-2-3 kan aanleren, vooral bij jou gezien je huidige klachten.

oeoe
Nee, absoluut niet.

Ik zou je via je huisarts door laten verwijzen naar een neuroloog of psychiater, die kan je indelen in een slaaphygiene-groep met lotgenoten. Wat je doet (constant overal over nadenken) heet trouwens associeren. Mocht je dit niet willen, probeer eens een stack van het volgende:

glycine (ik zou ~3000mg pakken, je kunt ook een whey van bodyenfit gebruiken als je niet aan glycine kunt komen)
melatonine (1-3mg, de dosering lijkt bij de meeste personen niet veel uit te maken)
lemon balm (300-1200mg is de klinische dosis)
theanine (100-400mg)
valeriaan (afhankelijk van extract, maar 500-2000mg equiv)
+ stretchen voor het slapen (benen, maar vooral thoracaal + cervicaal gebied)

Werkt dit niet probeer de melatonine dan eens te vervangen door l-tryptofaan (niet ermee stacken), zelf even dosis opzoeken, ken dit niet zo 1-2-3.

Daarbij zijn je gedachten waarschijnlijk ook nogal van actieve aard (je geeft dit zelf aan met dat je gedachten je 'adrenaline' geven), probeer jezelf niet in te beelden in situaties waar je moet vechten, rennen enz., ga ook niet over presentaties/spreekbeurten/whatever heen want dat is te belastend. Mediteren kan ook werken maar dat correct uitvoeren is niets iets wat je jezelf zo 1-2-3 kan aanleren, vooral bij jou gezien je huidige klachten.

Dit heb ik ook gedaan en heeft dus echt geholpen.

Via huisarts doorverwezen naar de slaapkliniek om een "slaapcursus" te volgen.

1 x de week in een groepje praten en tips en tricks krijgen.

Ik geloofde er echt niet in,ik dacht hoe kan zo 1 x de week samenkomen gedurende 5 weken mij helpen met slapen.Ik sleip max 5 uur en niet in één stuk.Sommige nachten sliep ik zelfs niet.

Maar bij mij heeft het geholpen.Ik viel direct in slaap werd zelden nog wakker tijdens de nacht en sliep door tot aan de wekker.Iets wat daarvoor nooit was.1uur wakker liggen voor ik in slaap lag.Verschillende keren wakker worden en 1 uur voor de wekker afging wakker liggen.

Ik lag ook veel na te denken over vanalles en nog wat,vaak zelfs banale dingen en dat heb ik daar afgeleerd.Dit nadenken hield mij dus wakker.

Die cursus vereist veel discipline maar dit heb ik er graag voor over als dit mij een goede nachtrust bezorgd.

Laatst bewerkt:
Meteen via de huisarts? Ik was onder de indruk dat je eerst circadiane ritmestoornissen e.d. moest uitsluiten door bv. actigrafie-onderzoek.

had toen al zeker 15 jaar een slaapprobleem.Gewoon uitgelegd aan mn huisarts (sportdokter) en die heeft me doorverwezen naar de slaapkliniek.

In de slaapkliniek 1 gesprek gehad en toen vroegen ze of ik het zag zitten om die slaapcursus te volgen.

Ik heb niet een nachtje in de kliniek moeten liggen met allemaal draden aan mn hoofd :) En of ze daar wijzer uit zouden worden weet ik niet,ik zou daar helemaal niet slapen waarschijnlijk.

had toen al zeker 15 jaar een slaapprobleem.Gewoon uitgelegd aan mn huisarts (sportdokter) en die heeft me doorverwezen naar de slaapkliniek.

In de slaapkliniek 1 gesprek gehad en toen vroegen ze of ik het zag zitten om die slaapcursus te volgen.

Ik heb niet een nachtje in de kliniek moeten liggen met allemaal draden aan mn hoofd :) En of ze daar wijzer uit zouden worden weet ik niet,ik zou daar helemaal niet slapen waarschijnlijk.
Ze kunnen in ieder geval wel wat dingen uit een slaaponderzoek halen.
Voordeel... ik mocht gewoon thuis slapen met die hele kerstboom optuiging op mijn hoofd enzo :D

Heb ongeveer hetzelfde probleem de afgelopen paar weken, heb voor mij persoonlijk de oorzaak nog niet gevonden. Sinds een paar weken val ik lastig in slaap, word ik gedurende de nacht 3 of 4 keer wakker met het gevoel dat ik moet plassen, als ik ga plassen komen er echt maar een paar druppels uit zeg maar, maar als ik niet ga blijft het gevoel dat ik wel moet. Geen idee of dat de oorzaak is dat ik wakker word of gewoon een neven-effect. Heb het gevoel dat ik de nacht echt slaap in periodes van 1-1,5 uur om telkens weer even 5 minuten wakker te worden o.i.d, droom ook echt de meest random dromen de laatste peer weken alsof ik elke nacht met een dosis party-drugs op ga slapen ofzo.

Waar het door komt, geen idee. Geen echte veranderingen in voedingspatroon, geen verhoogd stressniveau (in ieder geval niet waar ik me bewust van ben), wel enigszins veel koffie gedurende de werkdag, maar nooit meer na 5 uur 's avonds en het lijkt mij persoonlijk sterk dat vanuit je slaap wakker worden veroorzaakt wordt door caffeine. Zit te denken dat als het door veranderde voeding komt het misschien zou kunnen liggen aan hoge vezel inname, dat is namelijk het enige wat ik sinds korte tijd vrij veel verhoogd heb in m'n schema (200 gram havermout op een dag bv). Al heb ik geen idee of dat wetenschappelijk onderbouwd kan worden. Voorlopig accepteer ik het maar gewoon en heb ik de hoop dat het met de tijd vanzelf over zal gaan, zoals het ook vanzelf is ontstaan, of dat de oorzaak me in de loop van de tijd duidelijker wordt zodat ik het zelf kan voorkomen.

Terug
Naar boven