MuscleMeat

Slapeloze nachten

Heb ongeveer hetzelfde probleem de afgelopen paar weken, heb voor mij persoonlijk de oorzaak nog niet gevonden. Sinds een paar weken val ik lastig in slaap, word ik gedurende de nacht 3 of 4 keer wakker met het gevoel dat ik moet plassen, als ik ga plassen komen er echt maar een paar druppels uit zeg maar, maar als ik niet ga blijft het gevoel dat ik wel moet. Geen idee of dat de oorzaak is dat ik wakker word of gewoon een neven-effect. Heb het gevoel dat ik de nacht echt slaap in periodes van 1-1,5 uur om telkens weer even 5 minuten wakker te worden o.i.d, droom ook echt de meest random dromen de laatste peer weken alsof ik elke nacht met een dosis party-drugs op ga slapen ofzo.

Waar het door komt, geen idee. Geen echte veranderingen in voedingspatroon, geen verhoogd stressniveau (in ieder geval niet waar ik me bewust van ben), wel enigszins veel koffie gedurende de werkdag, maar nooit meer na 5 uur 's avonds en het lijkt mij persoonlijk sterk dat vanuit je slaap wakker worden veroorzaakt wordt door caffeine. Zit te denken dat als het door veranderde voeding komt het misschien zou kunnen liggen aan hoge vezel inname, dat is namelijk het enige wat ik sinds korte tijd vrij veel verhoogd heb in m'n schema (200 gram havermout op een dag bv). Al heb ik geen idee of dat wetenschappelijk onderbouwd kan worden. Voorlopig accepteer ik het maar gewoon en heb ik de hoop dat het met de tijd vanzelf over zal gaan, zoals het ook vanzelf is ontstaan, of dat de oorzaak me in de loop van de tijd duidelijker wordt zodat ik het zelf kan voorkomen.

Moeten plassen is aangeleerd, enige manier hoe je daarvan af gaat komen is het om het gewoon niet te doen (of in jouw geval waarschijnlijk minder te doen en daarna niet meer te doen). Gewoon niet drinken 2 uur voordat je gaat slapen. Yoghurt e.d. telt als drinken btw.

Verder: kan wel degelijk door de caffeine komen, ookal neem je deze 's ochtends in. Eet je bananen of pak je een multivit in de avond? Verder zou je time-release melatonine kunnen proberen (of gewoon normale melatonine). 1mg zal waarschijnlijk genoeg zijn maar de meeste shops verkopen het in 3mg.

Het klinkt meer als obsessief nadenken het probleem is dan iets fysieks zoals teveel drinken of een vitamine-tekort hoe je het beschrijft.

Ik heb hier zelf ook heel erg veel last van gehad. Toen ik begon met studeren en voor het eerst op mezelf woonde ging er van alles fout, en ontwikkelde ik langzaam serieuze slaapproblemen. Ik voelde me in bed extreem opgejaagd en energiek, maar kon de rest van de dag zo goed als niks, waardoor het steeds erger werd. Heb een half jaar ongeveer 2 uur per nacht geslapen. Alcohol of andere dingen om het beter te maken wil je niet aan beginnen: zowel drinken als blowen (wel met mate) maakte het voor mij in het begin beter, maar verergerde het uiteindelijk alleen maar. Met een slaap tekort ben je in feite al emotioneel instabiel, en dat maakt het alleen maar erger.

Nu, inmiddels anderhalf jaar later slaap ik elke nacht als een baby en voel ik me prima, zonder iets van hulpmiddelen. Maar het probleem is dat het moeilijk is het slaapprobleem op zichzelf te isoleren. Ik moest heel erg veel dingen aanpassen: mijn algemene levensstijl was gewoon verkeerd, mijn manier van denken te deprimerend en gestressd, mijn ademhaling te ondiep en chaotisch, de spanning in mijn spieren te groot etc...

Geen idee wat jou verdere situatie is, maar wat mij het meest hielp is dus het compulsieve denken afleren, en leren om spanning in het lichaam los te laten. Hiervoor heb ik de volgende dingen gedaan:
-Ademhalings oefeningen en meditatie, direct opgevolgd met stretching en foamrollen: door diep in en uit te ademen ontspan je en verlaag je de bloeddruk, en door te focussen op die ademhaling leer je om los te bestaan van je gedachte. Wat ik hiermee bedoel is dat je door die focus even niet zelf na lijkt te denken, maar je gedachtes gewoon vanaf een afstand kan waarnemen waardoor ze minder drukkend en stressvol zijn. Diep ademen (naar je buik) zorgt er ook nog eens voor dat je volledig ontspant, en door daarna goed te stretchen en foamrollen verwijder je nog meer spanning uit je lichaam. Sporten is misschien erg goed en verbeterd slaapproblemen meestal, maar zware krachttraining en bodybuilding kan (als je niet goed stretcht etc) er wel voor zorgen dat je een slechtere houding aanneemt en gespannen bent. En als je een slechte houding hebt adem je slecht, wat betekent dat je stresst, enzovoorts. En als je gespannen bent kan je niet comfortabel liggen, en dus ook niet echt goed slapen.
-Een avondritueel: zelf maak ik elke avond mijn hele appartement schoon, zet ik alles op exact dezelfde plek neer en schrijf ik alles op waar ik mogelijk over zou gaan piekeren: van frustraties tot dingen die ik nog moet doen. Als deze 'uit' je hoofd zijn is het echt veel makkelijker in slaap te komen
-In bed ook focussen op ademhaling: een groot probleem is vaak dat je al bang bent om niet te kunnen slapen zodra je in bed gaat liggen. Als je daar uberhaupt over nadenkt is je slaap bijna gedoemd om te mislukken. Door te focussen op je ademhaling (of iets anders makkelijks, een beeld wat je voor je moet blijven zien ofzo) denk je minder na en slaap je eerder.

Wat voor mij werkt:

-Meditatie (Kost wel een investering qua tijd en discipline).
-Geen wit licht vlak voor het slapen, dus geen tv/pc of smartphone (smartphone met nachtstand functie kan).
-Lezen
-Vast slaapritme, dus in het weekend niet te lang uitslapen bijvoorbeeld.

Zware medicatie/alcohol/wiet zou ik ten alle tijden mijden, het lost het eigenlijke probleem niet op.

Wat voor mij werkt:

-Meditatie (Kost wel een investering qua tijd en discipline).
-Geen wit licht vlak voor het slapen, dus geen tv/pc of smartphone (smartphone met nachtstand functie kan).
-Lezen
-Vast slaapritme, dus in het weekend niet te lang uitslapen bijvoorbeeld.

Zware medicatie/alcohol/wiet zou ik ten alle tijden mijden, het lost het eigenlijke probleem niet op.

Verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.

Heb al 20 j of langer een slaapprobleem.

Ik moet een vast slaapritme aanhouden. Tijdens de week opstaan om 5uur en in het week end slaap ik een half uurtje langer.

Langer dan 15 minuten wakker liggen in bed dan moet ik de slaapkamer uit.

In de slaapkamer niet lezen,geen nintendio ds toestanden,niks meer op de gsm doen.

Voor 19 uur alle huishoudelijke taken afhandelen en na 19u niks meer voor het werk gaan liggen klaarleggen.

De brievenbus smorgens of vlak na het werk leegmaken.

Maar het belangrijkste is een vast slaappatroon.

Slaapmedicatie is een kortetermijn oplossing die het na verloop van tijd alleen maar erger maakt.

Specifieke slaapmedicatie wel (met uitzondering van melatonine), maar van die off-label dingen zoals magnesium, lemon balm enz. zijn onschuldig.

Onschuldig en zullen niks doen voor iemand met een serieus slaapprobleem.
Ikzelf en andere mensen die ik ken met een serieus slaapprobleem hebben die off label dingen allemaal geprobeerd en het deed niks.

Ik zeg niet dat ze voor niemand gaan helpen.

Laatst bewerkt:
Ben zelf ook een slechte slaper. Niet zo erg als sommigen hier hoor.
Ik doe er minimaal 1 uur over om in slaap te vallen en zelfs langer hoe vroeger ik naar bed ga. Ga ik om half drie 's nachts naar bed slaap ik pas om half 4. Merk zelf dat ik heel veel na lig te denken in bed. Mijn zus is compleet omgekeerd, die kan direct slapen en heeft ook minimaal 9 uur slaap per nacht nodig. Ik functioneer het beste op 6 uur merk ik zelf. Dan ben ik energiek, gefocussed en heb ik een goed humeur. Slaap ik meer dan 7/8 uur ben ik ontzettend chagrijnig, hoofdpijn en moe.
Dit is al sinds kinds af aan. Toen ik vroeger in bed werd gestopt om 8 uur en mijn ouders om 12 uur naar boven kwamen, kwam ik weer vrolijk de badkamer in huppelen. Ze begrepen er niets van, en nog steeds niet. Ik heb het maar geaccepteerd dat ik minder slaap nodig heb. Overigens als ik eenmaal slaap, slaap ik ontzettend diep. Ik word echt bijna nooit wakker.
Heb een half jaar stage gelopen en toen iedere dag wekker om 6, zodat ik dus ritme kreeg. Hielp ook voor geen meter.
Andere tips die hier al genoemd zijn zoals geen electronica na 8 uur, niet laat sporten, boek lezen noem maar op helpt niet. Ik heb zelfs geprobeerd om niet meer 's avonds laat zwaar te eten of te drinken.
Merk dat ik beter slaap als het koud in mijn kamer is (heb het overigens al heel gauw warm...).
Homeopathische geneesmiddelen geprobeerd, had geen effect. Melatonine geen effect. Andere slaappillen geen effect.

Eigenlijk dus ten einde raad, maar aangezien ik hier al mijn gehele leven mee zit heb ik het opgegeven ;)

Ben zelf ook een slechte slaper. Niet zo erg als sommigen hier hoor.
Ik doe er minimaal 1 uur over om in slaap te vallen en zelfs langer hoe vroeger ik naar bed ga. Ga ik om half drie 's nachts naar bed slaap ik pas om half 4. Merk zelf dat ik heel veel na lig te denken in bed. Mijn zus is compleet omgekeerd, die kan direct slapen en heeft ook minimaal 9 uur slaap per nacht nodig. Ik functioneer het beste op 6 uur merk ik zelf. Dan ben ik energiek, gefocussed en heb ik een goed humeur. Slaap ik meer dan 7/8 uur ben ik ontzettend chagrijnig, hoofdpijn en moe.
Dit is al sinds kinds af aan. Toen ik vroeger in bed werd gestopt om 8 uur en mijn ouders om 12 uur naar boven kwamen, kwam ik weer vrolijk de badkamer in huppelen. Ze begrepen er niets van, en nog steeds niet. Ik heb het maar geaccepteerd dat ik minder slaap nodig heb. Overigens als ik eenmaal slaap, slaap ik ontzettend diep. Ik word echt bijna nooit wakker.
Heb een half jaar stage gelopen en toen iedere dag wekker om 6, zodat ik dus ritme kreeg. Hielp ook voor geen meter.
Andere tips die hier al genoemd zijn zoals geen electronica na 8 uur, niet laat sporten, boek lezen noem maar op helpt niet. Ik heb zelfs geprobeerd om niet meer 's avonds laat zwaar te eten of te drinken.
Merk dat ik beter slaap als het koud in mijn kamer is (heb het overigens al heel gauw warm...).
Homeopathische geneesmiddelen geprobeerd, had geen effect. Melatonine geen effect. Andere slaappillen geen effect.

Eigenlijk dus ten einde raad, maar aangezien ik hier al mijn gehele leven mee zit heb ik het opgegeven ;)

Je moet al die tips lang genoeg aanhouden.

Gaat niet lukken door dat een paar nachtjes en dagen te proberen.

Belangrijk is ook slaapdeprivatie opbouwen in het begin.

Duurt minstens 8 weken alvorens je slaapritme terug op orde is.

Maar er waren tijdens de slaapcursus ook een paar die er niet mee geholpen waren. 1 waarvan het wel haar Eigen schuld was.

Ik zit hier ook al meer dan 20 jaar mee. Die slaapcursus volgen heft mij wel geholpen. Maar als ik door werk ofzo andere uren heb dan is mn ritme weer om zeep en moet ik opnieuw beginnen.

Je moet al die tips lang genoeg aanhouden.

Gaat niet lukken door dat een paar nachtjes en dagen te proberen.

Belangrijk is ook slaapdeprivatie opbouwen in het begin.

Duurt minstens 8 weken alvorens je slaapritme terug op orde is.

Maar er waren tijdens de slaapcursus ook een paar die er niet mee geholpen waren. 1 waarvan het wel haar Eigen schuld was.

Bovenstaande tips ongeveer een half jaar aangehouden. Geen effect
Slaapdeprivatie heb ik al 20 jaar volgens normale standaarden dus lol

Bovenstaande tips ongeveer een half jaar aangehouden. Geen effect
Slaapdeprivatie heb ik al 20 jaar volgens normale standaarden dus lol

Heb ik ook. En toch is er een verschil tss heel weinig slapen en slaapdeprivatie opbouwen.

Zo moet ik wakker blijven tot 00.00u en er uit om 5. Mag dus niet al om 22 u mn bed in om wat wakker te liggen.
In het week end mag ik half uurtje langer slapen.

Heb ook moeten leren om mn gedachten stil te zetten als ik in mn bed lig. Dit was het moeilijkste voor mij.

Geloofde er niet in in die cursus. Maar heb deze gevolgd. 1x per week samen komen en geleidelijk aan tips en tricks en andere dingen aanleren.
Onder begeleiding van mensen die er wel iets van wisten.

Zal niet voor iedereen werken maar wel de moeite waard om te proberen.

Heb ik ook. En toch is er een verschil tss heel weinig slapen en slaapdeprivatie opbouwen.

Zo moet ik wakker blijven tot 00.00u en er uit om 5. Mag dus niet al om 22 u mn bed in om wat wakker te liggen.
In het week end mag ik half uurtje langer slapen.

Heb ook moeten leren om mn gedachten stil te zetten als ik in mn bed lig. Dit was het moeilijkste voor mij.

Geloofde er niet in in die cursus. Maar heb deze gevolgd. 1x per week samen komen en geleidelijk aan tips en tricks en andere dingen aanleren.

Nouja zoals ik al zei is het bij mij niet zo erg als sommigen hier, maar wel knap vervelend. Ik functioneer verder prima en haal uitstekende studieresultaten, dus slaap beïnvloedt dat niet echt.

Nouja zoals ik al zei is het bij mij niet zo erg als sommigen hier, maar wel knap vervelend. Ik functioneer verder prima en haal uitstekende studieresultaten, dus slaap beïnvloedt dat niet echt.

Wat is je leeftijd?

Toen ik jonger was kon ik ook studeren,zwaar werk en zwaar trainen soms 2 x per dag op 5 uur en vaak minder per nacht.

Naarmate ik ouder werd kreeg ik er wel last van.

Lusteloos,zin in niks,constant moe(moe opstaan,moe op het werk en moe thuis) Tot zelf bloedende uitslag in mn wenksbrouwen. Enorm veel vergeten en nog tal van andere klachten.

Wat is je leeftijd?

Toen ik jonger was kon ik ook studeren,zwaar werk en zwaar trainen soms 2 x per dag op 5 uur en vaak minder per nacht.

Naarmate ik ouder werd kreeg ik er wel last van.

Lusteloos,zin in niks,constant moe(moe opstaan,moe op het werk en moe thuis) Tot zelf bloedende uitslag in mn wenksbrouwen. Enorm veel vergeten en nog tal van andere klachten.
20 jaar.
Slaap ~6 uur per nacht. Het wakkerliggen voordat ik slaap is het irritante.

20 jaar.
Slaap ~6 uur per nacht. Het wakkerliggen voordat ik slaap is het irritante.

Dat vind ik ook irritant. En 1 uur wakker liggen voor de wekker afloopt ook.

Ik slaap max 5 uur. gebeurde ook vaak dat ik maar 3uur sliep en heel soms gewoon niet.

Ik weet dat ik het al heb van toen ik 16 was .Weet niet of ik het op de lagere school ook al had. Das te lang geleden :D Dus ja al zeker 23j.

Ik heb ook te kampen met moeilijke slaap. Sinds januari dit jaar woon ik samen met mijn (nieuwe) vriendin. Ze heeft variabele werktijden, dat wil zeggen dat ze ofwel erg laat naar bed gaat, ofwel een uur eerder op moet dan ik (wekker, snoozen). Ik wordt er echt helemaal gek van en kijk zo uit naar alleen in bed liggen en de slaapkamer voor me alleen hebben dat ik er de relatie voor zou beeindigen.

Mensen die slecht slapen hebben vaak wel iets dat de omstandigheden in de slaapkamer goed moeten zijn. Voor mij is dat koud, frisse lucht, etc. Tegenovergestelde van mijn vriendin. Zij vind dat ze al heel veel rekening met me houdt, wat ook wel is. Maar voor mij is die onregelmatigheid een reden dat is sowieso iedere nacht wel minimaal 1 keer van haar wakker wordt en meestal vaker. Bovenop mijn toch al matige slaap is dat killing.

Het zorgt voor erg veel frustratie en apart slapen is op dit moment noodzaak. Op zich is dat nog wel bespreekbaar maar we hebben wel erg weinig ruimte. Moet het of een lichtbed, de bank of we moeten een apart bed gaan kopen.

Hoe gaan slechte slapers er hier mee om en dan vooral dus met je partner?

Ik heb ook te kampen met moeilijke slaap. Sinds januari dit jaar woon ik samen met mijn (nieuwe) vriendin. Ze heeft variabele werktijden, dat wil zeggen dat ze ofwel erg laat naar bed gaat, ofwel een uur eerder op moet dan ik (wekker, snoozen). Ik wordt er echt helemaal gek van en kijk zo uit naar alleen in bed liggen en de slaapkamer voor me alleen hebben dat ik er de relatie voor zou beeindigen.

Mensen die slecht slapen hebben vaak wel iets dat de omstandigheden in de slaapkamer goed moeten zijn. Voor mij is dat koud, frisse lucht, etc. Tegenovergestelde van mijn vriendin. Zij vind dat ze al heel veel rekening met me houdt, wat ook wel is. Maar voor mij is die onregelmatigheid een reden dat is sowieso iedere nacht wel minimaal 1 keer van haar wakker wordt en meestal vaker. Bovenop mijn toch al matige slaap is dat killing.

Het zorgt voor erg veel frustratie en apart slapen is op dit moment noodzaak. Op zich is dat nog wel bespreekbaar maar we hebben wel erg weinig ruimte. Moet het of een lichtbed, de bank of we moeten een apart bed gaan kopen.

Ik krijg het schijt van snoozebitchen. Wordt ik helemaal zot van.

Heb er ook gehad dien zitten te zeiken dat ik op vaste tijdstippen moet gaan slapen en opstaan.
Maar dat ik dan stikkapot ben als ik het niet doe das niet erg. f**k that.

Ik krijg het schijt van snoozebitchen. Wordt ik helemaal zot van.

Heb er ook gehad dien zitten te zeiken dat ik op vaste tijdstippen moet gaan slapen en opstaan.
Maar dat ik dan stikkapot ben als ik het niet doe das niet erg. f**k that.

Ja maar srs mensen die geen slaap issues hebben die kunnen niet bevatten hoe het is om nachten aan een stuk slecht te slapen. En dan kan ik pitten tot 08:00 en dan gaat om 06:30 de wekker voor iemand die er om 07:15 uit gaat. Ik lig dan vanaf 06:30 wakker, fucking geirriteerd.

Optie die ik heb is bedje op klamme zolder zetten. Heb tijd geleden compleet nieuw 180 bij 200 bed gekocht, geniaal matras en topping. Nu kan ik weer matrasje kopen en op de zolder gaan liggen. Srs ik heb vaak momenten waarop ik denk: was ik maar niet aan deze relatie begonnen.

Slaapproblematiek is ca 1,5 jaar geledenernstig geworden en daarna 2x verhuisd etc. nu eindelijk ristig apartememt, heerlijk bed, kan lekker ramen tegen elkaar open zetten. Ik baal hier goed van en speel serieus met de gedachte er een punt achter te zetten om mijn ownership over de slaapkamer terug te krijgen.

Gewoon apart slapen, is niets mis mee en is zelfs vrij populair, wordt ook steeds populairder. Je kunt makkelijk communiceren dat het niets te maken heeft met je gevoelens jegens haar maar dat je gewoon nachtrust nodig hebt.

Haar wel gewoon nog goed neuken of course dus je zult qua logistics iets meer moeten plannen want dat zal iets moeilijker gaan als je apart slaapt :roflol:

Ja maar srs mensen die geen slaap issues hebben die kunnen niet bevatten hoe het is om nachten aan een stuk slecht te slapen. En dan kan ik pitten tot 08:00 en dan gaat om 06:30 de wekker voor iemand die er om 07:15 uit gaat. Ik lig dan vanaf 06:30 wakker, fucking geirriteerd.

Optie die ik heb is bedje op klamme zolder zetten. Heb tijd geleden compleet nieuw 180 bij 200 bed gekocht, geniaal matras en topping. Nu kan ik weer matrasje kopen en op de zolder gaan liggen. Srs ik heb vaak momenten waarop ik denk: was ik maar niet aan deze relatie begonnen.

Slaapproblematiek is ca 1,5 jaar geledenernstig geworden en daarna 2x verhuisd etc. nu eindelijk ristig apartememt, heerlijk bed, kan lekker ramen tegen elkaar open zetten. Ik baal hier goed van en speel serieus met de gedachte er een punt achter te zetten om mijn ownership over de slaapkamer terug te krijgen.

Ik snap wat je bedoeld.

Mensen die goed of redelijk goed slapen kunnen idd niet bevatten hoe het is om met 5 uur of minder te moeten doen en dan nog in stukken.

Ik begrijp dat je er een punt wil achter zetten.Heb ik ook gehad.Ik vind het ook irritant en dan gaat die wekker om de 10 minuten af en dan denk ik in mezelf f**k b*ch kan je niet gewoon opstaan.

En ik snap het nut niet van dat snoozen dan. Je kan toch beter doorslapen tot aan de wekker ipv die wekker 4 keer te laten afgaan en 4 keer wakker te worden.

Is apart slapen geen optie ipv er een punt achter te willen zetten?
Nu ja voor de meeste vrouwen is alleen slapen geen optie. En mss ook niet zo goed voor het sexleven dat alleen slapen.

Door het onbegrip langs de kant van mijn vriendin en die snoozedingen is de relatie beginnen verzuren.

Het is voor mij nu heel simpel: apart slapen of einde relatie. Dus dat apart slapen dat gaat wel geaccepteerd worden. Ik ben aantal keer full frenzie r*tard gegaan in de nacht toen mijn meisje me wakker zat te porren omdat ik te hard snurkte. Let wel: ik slaap met oordoppen omdat ze zelf snurkt. Ze deed dat wel vaker blijkt maar ik had dat niet zo snel in de gaten. Let wel dat als ik wakker wordt gemaakt in mijn premium sleep ik ooit weer 1 a 2 uur nodig heb terug te komen. Toen ik dat besefte ging echt de knop om. Was voor mij eigenlijk wel een breekmoment voor de relatie, die al 2 jaar serieus is. Vond het echt niet te bevatten. En dan in een discussie komen van "jouw slaapprobleem heeft ook effect op mij" en "alles draait altijd om jou, egoist". Dat moet je tegen iemand zeggen met een slaapgebrek. No shit dat alles om mij draait ja. Zonder slaap geen gains, geen leven, geen relatie. Dus ja dit is mijn hok en mijn regels en het is al irritant genoeg dat ik het moet delen.

Nu kan ik zo verkassen naar de zolder naar een kut matrasje. Wordt al weer nijdig als ik er over nadenk. Vraag me af hoe lang dit stand houdt want als dit soort dingen in je hoofd gaan zitten dan gaat het een nare uitwerking hebben.

Terug
Naar boven