AndroidHealthClinic

Spiergroei door "spier falen" binnen een set van 40 a 70 seconden?

Jij misschien :p. Niet iedereen heeft goede genen he. Ik ken er wel een paar die dat niet hebben, maar toch aan die eisen voldoen.

Best knap als ze sterker worden en meer eten dan dat ze nodig hebben, dat ze dan nog niet groeien.

En gewicht aan een halter, dus squats, bench, deadlift, oh press en rows. Geen isolatie oefeningen, daar maakt het weinig uit of je daar nou gewicht bij plakt of niet.

• Topic Starter Topic Starter
met ervaring leer je wat wel en niet werkt en ga je aanpassingen maken. Dat is beter dan te blijven zitten met de vraag wat NU het beste voor je is, want dat weet je klaarblijkelijk niet.

Ik heb voorheen eerder getrained en weet wel een beetje waar ik mee bezig ben, maar ik deed het puur op gevoel. Ging prima, maar achteraf gezien te chaotisch. Ik heb behoefte aan theorie waarop ik de praktijk kan baseren.

Momenteel train ik met 3 x 15 herhalingen, met name omdat ik niet zo heel lang geleden weer opnieuw ben begonnen met trainen en ik ervoor heb gekozen bij meer herhalingen pas die muscle-failure te bereiken zodat ik mij niet per ongeluk genoodzaakt voel onnodig stoer te doen, een te zwaar gewicht te pakken met mogelijke blessures als gevolg.

Ik heb door middel van aftasten ervaren wat nu het juiste gewicht per oefening is, wat ik maximaal 15 keer kan hebben. Nadat ik een gewicht 3 x maximaal 15 keer heb weten te "bewegen" stap ik pas over op een volgend zwaarder gewicht.

Over het algemeen ben ik 2 a 3 sec. (in totaal) per herhaling bezig waarmee ik dus uitkom op 30 a 45 seconden per set. Waardoor ik mij, vanwege die 40 a 70 seconden indicatie, begon af te vragen of ik wellicht niet doel-gericht genoeg train.

---------- Toegevoegd om 12:30 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:25 ----------

Meten is weten 500kcal is een verschil van wel groeien of niet. In de bulk gooi je er max 500 kcal bovenop, dus het is een te grote schatting. Als je echt vooruit wilt gaan zul je de calorieën elke dag moeten tellen. Aangezien jij alles zo wetenschappelijk wil benaderen, maar je voeding ziet er wel goed uit.

Ik wil tegelijkertijd ook mijn vet % verminderen, vandaar dat ik liever niet teveel wil eten. Zo begin zomer heb ik eindelijk genoeg geld mijzelf vol te gaan tattooeren en dan moeten de lijntjes alweer goed genoeg zichtbaar zijn die weer een rol zullen spelen in waar de tattoo's (en ook hoe ze) worden geplaatst.

Voor mijzelf hou ik in mijn achterhoofd dat als ik merk niet langer meer vooruit te gaan qua kracht en gewichten, ik voorzichtig aan iets meer ga eten, zodat ik niet te veel eet, waardoor ik weer onnodig veel extra tijd aan cardio moet spenderen om dat er weer af te trainen.

Hun dieet is uiteraard "spot on"?
Ja, heb ik zelf gecontroleerd. Toen ik iets veranderde in zijn trainschema kwam hij eindelijk aan. Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat het trainschema niet zo veel uitmaakt, want sommigen groeien nou eenmaal veel minder snel dan anderen.

Best knap als ze sterker worden en meer eten dan dat ze nodig hebben, dat ze dan nog niet groeien.

En gewicht aan een halter, dus squats, bench, deadlift, oh press en rows. Geen isolatie oefeningen, daar maakt het weinig uit of je daar nou gewicht bij plakt of niet.
Je kunt wel gewicht toevoegen aan een oefening, maar als je op een keer de oefening dan maar 3 herhalingen kan uitvoeren schiet het niet op he ;). Steeds gewicht toevoegen is niet iedereen weggelegd, want elke 3 trainingen weer moeten deloaden werkt nou niet echt goed.

Je kunt wel gewicht toevoegen aan een oefening, maar als je op een keer de oefening dan maar 3 herhalingen kan uitvoeren schiet het niet op he ;). Steeds gewicht toevoegen is niet iedereen weggelegd, want elke 3 trainingen weer moeten deloaden werkt nou niet echt goed.

3 reps bouw je ook nog genoeg massa op.

Op den duur loop je vast maar dat is met elke rep range zo. Maar als je op 5 reps vast zou lopen kan je altijd nog verder met 3 of 4 reps. Wanneer je dan vast loopt, je max testen(of met een calculator berekenen) en 75-80% weer volume draaien enzovoort

Maar wat had jij dan veranderd in hun schema waardoor ze dan wel gains maakten?

• Topic Starter Topic Starter
Op basis van wat Harpep heeft vermeld heb ik besloten voor een gemiddelde te gaan en dit als standaard uitgangspunt te gebruiken vanwaaruit ik verder ga experimenteren wat voor mij het beste werkt.

3 sets van 9 herhalingen, 1 sec. positief, 2 sec. negatief waarmee ik in totaal op minimaal 27 sec. per set terecht kom, wat naarmate ik meer herhalingen maak vanzelf langer zal gaan duren door krachtverlies/uitputting en ik hiermee nog steeds binnen de 40 a 70 seconden zal blijven.

Ik train iedere ochtend en iedere avond 1 spiergroep, met 1 dag rust na 3 dagen sporten. Ik slaap minimaal 8 a 12 uur per nacht. Per spiergroep train ik met 3 oefeningen, waardoor ik in totaal op 81 herhalingen terecht zou komen. Net 1 meer boven de richtlijn van 40-80 herhalingen, maar ik neem aan dat dit verder geen negatieve invloed zal hebben op het zo tactisch en tijds-economisch mogelijk realiseren van zoveel mogelijk spiermassa.

3 reps bouw je ook nog genoeg massa op.

Op den duur loop je vast maar dat is met elke rep range zo. Maar als je op 5 reps vast zou lopen kan je altijd nog verder met 3 of 4 reps. Wanneer je dan vast loopt, je max testen(of met een calculator berekenen) en 75-80% weer volume draaien enzovoort

Maar wat had jij dan veranderd in hun schema waardoor ze dan wel gains maakten?
Hij kwam van een vrij goed in elkaar gezet 2-split schema. Daar heeft hij nooit goed op kunnen gainen. Toen ging hij Kelei doen en ging hij duidelijk beter vooruit. Echter, het ging nog steeds relatief langzaam. Nu zorgt hij er sinds kort geleden voor dat hij de excentrische contractie veel langzamer uitvoert (3-5 sec), en hij groeit nu veel beter dan eerst. Dan zou je zeggen "ja maar dat komt gewoon omdat hij zijn schema aanpast, dan groei je altijd beter", maar hij groeit duidelijk sneller dan aan het begin van de vorige schema's. En dat terwijl hij nu meer massa heeft. Het voedingsschema is altijd hetzelfde gebleven.

Ik geloof trouwens best dat steeds gewicht toevoegen voor veel mensen helpt, maar sommigen gaan nou eenmaal veel langzamer vooruit dan anderen. Ik zie steeds gewicht toevoegen in zulke gevallen niet als een voordelige methode.

Jij misschien :p. Niet iedereen heeft goede genen he. Ik ken er wel een paar die dat niet hebben, maar toch aan die eisen voldoen.

Tenzij jij in een ziekenhuis werkt en veel mensen met rare ziektes kent, betwijfel ik dat jij een paar mensen kent die genoeg eten, sterker worden maar niet groeien. Iemand die 2 jaar 5x3 doet op al zijn oefeningen wordt volgens jou dus niet groter?

Hypertrofie is gewoon het resultaat van training die alsmaar zwaarder wordt. Jammer genoeg lult iedereen liever hele dagen slap over compleet irrelevante shit zoals langzame eccentrics, 'mind muscle connectie', 10 duizend verschillende rep ranges, super extra monster myo terror drop sets.

Als iemand zijn squat hard traint tot op het punt waar hij 200kg kan squatten voor reps heeft hij waarschijnlijk echt wel grote benen.

Hij kwam van een vrij goed in elkaar gezet 2-split schema. Daar heeft hij nooit goed op kunnen gainen. Toen ging hij Kelei doen en ging hij duidelijk beter vooruit. Echter, het ging nog steeds relatief langzaam. Nu zorgt hij er sinds kort geleden voor dat hij de excentrische contractie veel langzamer uitvoert (3-5 sec), en hij groeit nu veel beter dan eerst. Dan zou je zeggen "ja maar dat komt gewoon omdat hij zijn schema aanpast, dan groei je altijd beter", maar hij groeit duidelijk sneller dan aan het begin van de vorige schema's. En dat terwijl hij nu meer massa heeft. Het voedingsschema is altijd hetzelfde gebleven.

Ik geloof trouwens best dat steeds gewicht toevoegen voor veel mensen helpt, maar sommigen gaan nou eenmaal veel langzamer vooruit dan anderen. Ik zie steeds gewicht toevoegen in zulke gevallen niet als een voordelige methode.

Er zijn teveel factoren die hier meespelen die hij fout heeft kunnen doen, en hier niet besproken (hoeven) worden, waardoor het lastig is te zeggen dat de langzamere reps de absolute bepalende factor zijn.
Ik zie dat bij veel mensen, maar vaak hebben die bij explosievere reps ook niet voldoende controle over het gewicht wat natuurlijk ook geen zoden aan de dijk zet.

Daarnaast is het stomweg blijven toevoegen van gewicht iets wat ook enkel voor een beginner werkt. Veranderd niks aan het feit dat gewicht toevoegen voor zowel een pler als bber essentieel is. Alleen zul je het buiten de beginners fase een stuk anders moeten aanpakken, wil je effectief zijn.

Op basis van wat Harpep heeft vermeld heb ik besloten voor een gemiddelde te gaan en dit als standaard uitgangspunt te gebruiken vanwaaruit ik verder ga experimenteren wat voor mij het beste werkt.

3 sets van 9 herhalingen, 1 sec. positief, 2 sec. negatief waarmee ik in totaal op minimaal 27 sec. per set terecht kom, wat naarmate ik meer herhalingen maak vanzelf langer zal gaan duren door krachtverlies/uitputting en ik hiermee nog steeds binnen de 40 a 70 seconden zal blijven.

Ik train iedere ochtend en iedere avond 1 spiergroep, met 1 dag rust na 3 dagen sporten. Ik slaap minimaal 8 a 12 uur per nacht. Per spiergroep train ik met 3 oefeningen, waardoor ik in totaal op 81 herhalingen terecht zou komen. Net 1 meer boven de richtlijn van 40-80 herhalingen, maar ik neem aan dat dit verder geen negatieve invloed zal hebben op het zo tactisch en tijds-economisch mogelijk realiseren van zoveel mogelijk spiermassa.

klinkt allemaal wel heel autistisch, vind je zelf niet? :D

• Like
Waarderingen: mat
Tenzij jij in een ziekenhuis werkt en veel mensen met rare ziektes kent, betwijfel ik dat jij een paar mensen kent die genoeg eten, sterker worden maar niet groeien. Iemand die 2 jaar 5x3 doet op al zijn oefeningen wordt volgens jou dus niet groter?

Hypertrofie is gewoon het resultaat van training die alsmaar zwaarder wordt. Jammer genoeg lult iedereen liever hele dagen slap over compleet irrelevante shit zoals langzame eccentrics, 'mind muscle connectie', 10 duizend verschillende rep ranges, super extra monster myo terror drop sets.

Als iemand zijn squat hard traint tot op het punt waar hij 200kg kan squatten voor reps heeft hij waarschijnlijk echt wel grote benen.
Dat heb ik nooit gezegd. Ik heb gezegd dat niet iedereen blijft groeien op een schema waarbij steeds gewicht wordt toegevoegd, omdat sommigen dat niet volhouden. Er is geen progressie. Je kunt dan wel steeds gewicht toevoegen en blijven deloaden, als het gewicht niet vooruit gaat dan groei je amper tot niet. Dat jij en je maten allemaal steeds gewicht kunnen toevoegen aan een oefening en zo progressie boeken, dat lijkt me een goede methode ja. Maar dat betekent niet dat dat geldt voor iedereen die zijn voeding op orde heeft. Dat betekent ook niet dat het onbelangrijk is hoeveel reps je maakt. In de wetenschappelijke literatuur is te vinden dat 8-12 herhalingen de beste resultaten opleveren voor spierhypertrofie.

Dat heb ik nooit gezegd. Ik heb gezegd dat niet iedereen blijft groeien op een schema waarbij steeds gewicht wordt toegevoegd, omdat sommigen dat niet volhouden. Er is geen progressie. Je kunt dan wel steeds gewicht toevoegen en blijven deloaden, als het gewicht niet vooruit gaat dan groei je amper tot niet. Dat jij en je maten allemaal steeds gewicht kunnen toevoegen aan een oefening en zo progressie boeken, dat lijkt me een goede methode ja. Maar dat betekent niet dat dat geldt voor iedereen die zijn voeding op orde heeft. Dat betekent ook niet dat het onbelangrijk is hoeveel reps je maakt. In de wetenschappelijke literatuur is te vinden dat 8-12 herhalingen de beste resultaten opleveren voor spierhypertrofie.

Je moet doelgericht bezig zijn met proberen je trainingen zwaarder te kunnen maken. Dat is iets anders dan 'steeds gewicht toevoegen'. Het uiteindelijke streven is om meer gewicht aan de halter te kunnen hangen maar dat betekent niet dat je elke dag 5kg aan al je lifts gaat toevoegen, dat houdt niemand vol.

Link naar wetenschappelijke literatuur over verschillende rep ranges en hoeveel hypertrofie zij induceren?

typetjes als OP zijn ook vaak diegenen die nooit echt iets bereiken in de sport. iets met majoring in de minors, en minoring in de majors.

Ga je toch lekker zo trainen. .

Terug
Naar boven