Reactie door Robertjan op July 25th, 2005 @ 9:34 am
Hmm. Dat rekken en strekken blijft wel lastig. IK moet zeggen dat wat ik op het CIOS te Goes (jaja, slechts MBO) heb geleerd, toch erg verduidelijkend was. Namelijk dat er 3 soorten rekken/strekken bestaan:
1) Dynamisch strekken: door middel van actieve prikkels een spier op een bepaalde spanning brengen (kan hoge maar ook lage spanning zijn),
2) Statisch strekken: het op lage spanning brengen van spieren door deze enige tijd in een bepaalde stand te houden (dit is waar je zoveel moeite voor doet in je artikelen), en
3) het REKKEN: dit is het vergroten van de bewegingsuitslag van de betreffende spier.
Je ziet al: ik maak onderscheid tussen REKKEN en STREKKEN. Onder STREKKEN versta ik het met spanningen spelen van spieren bÃnnen de huidige bewegingsuitslag. Je strekt de spier tot het maximum, tot de pijngrens, zodat je hersens weer even eraan herinnerd worden wat die spier ook al weer kan. Met REKKEN bedoel ik het vergróten van die bewegingsuitslag. Je las net al dat ik bij strekken tót de pijngrens wil gaan, bij rekken ga je dus over de pijngrens heen (het doet dus pijn). Dit doen die turn(st)ers dus behoorlijk vaak om dus maar de mooiste bewegingsuitslag te halen op de WK’s. Het is dan ook de toenmalige turndocent van het CIOS Goes geweest die ons de theorie duidelijk heeft gemaakt.
Dus kortweg:
STREKKEN:
dynamisch=voor zowel hoge als lage spanningen
statisch=voor lage spanningen
REKKEN:
Het vergroten van de bewegingsuitslag, waardoor “extremere” bewegingen mogelijk gaan worden. Dit hoort een 2 minuten volgehouden te worden en doet ook pijn. Maar voor dit soort rekken geldt: voor wat hoort wat. Het gaat dan vaak om mensen die topsporter willen worden en daarvoor een nog weinig onderzocht terrein van de wetenschap willen opzoeken. Weinig? Jazeker, want het soort (st)rekken waar het in de artikelen op deze site over gaat gaan (met name) over het statische strekken van mijn indeling.
Vraag me niet een verdere wetenschappelijke uitbreiding, want dit is wat me nog bijstaat. En de wetenschappelijke onderzoeken zijn, vermoed ik, goed uitgeplozen door onze docenten van de sportleidersopleidingen. Bijvoorbeeld lang voordat op deze site stond dat strekken voor een inspanning waarschijnlijk geen positief resultaat oplevert, stond dat al uitgebreid te lezen in de schoolboeken van het CIOS Goes. Overigens heeft dat ook al in een krant gestaan (man van in de 60 die 10km’s loopt met alleen een warming-up zónder rekken/strekken/oefeningen), hoewel ik sommige dingen in de krant als erg amateuristisch waardeer (maar da’s een ander verhaal).