AndroidHealthClinic

Spierverlies in cut?

instyle9

Cool Novice
Waardering
7
Lengte
1m84
Massa
85kg
Vetpercentage
13%
Beste mensen,

Er wordt vaak gesproken over een 'juiste' manier van cutten. Oftewel, zo min mogelijk spierverlies en zoveel mogelijk vetverlies. Een duidelijk streven natuurlijk. Toch zullen er mensen zijn die tijdens hun cut ook een aanzienlijke hoeveelheid spier verliezen. Ik vraag me af waarom dat zo erg is. Zo zijn er mensen die bijvoorbeeld een tijd niet kunnen trainen of gewoonweg niet goed eten en op die manier weer spier verliezen.

Maar nu is de vraag, er bestaat toch zoiets als spiergeheugen? Oftewel, nadat men de juiste manier van trainen/eten weer oppakt zullen die spieren binnen niet al te ruimte tijd weer tegen hun oude niveau zitten? Maar nu alleen met een minder vetpercentage?

Waar maken we ons dan druk om?

Greets!

• Topic Starter Topic Starter
Dat is absoluut waar, zeer zeker! Maar vet verliezen zonder je spierverlies in de gaten te houden is in mijn ogen een stuk makkelijker en wellicht zelfs sneller aangezien er een zéér hoge mate van discipline en kennis nodig is wil je die spieren juist niet verliezen in de cut. Ik kan me voorstellen dat een hoop mensen daar moeite mee hebben.

Dat is absoluut waar, zeer zeker! Maar vet verliezen zonder je spierverlies in de gaten te houden is in mijn ogen een stuk makkelijker en wellicht zelfs sneller aangezien er een zéér hoge mate van discipline en kennis nodig is wil je die spieren juist niet verliezen in de cut. Ik kan me voorstellen dat een hoop mensen daar moeite mee hebben.

denk dat cutten daarom veel makkelijker is als je al een tijd trained en met een op zich laag bf 12-18% terugcut dan als nieuweling/beginner en dan van 20-30% moet cutten en dan ook probeert de massa die je wint te behouden. heb zelf ervaren dat dat heel moeilijk is.

cutten gaat juist makkelijker als je let op spierbehoud: het voorkomt een daling van je metabolisme en dat heb je hard nodig als je wilt afvallen :)

Cutten is volgens mij juist bedoeld, om spiermassa te behouden en in bf lager te komen op een goede manier. Spier verlies in de cutt is nihil. Zolang je de eiwitten hoog houd is de kans heel klein dat je spiermassa minder word.

Spier verlies in de cutt is nihil. Zolang je de eiwitten hoog houd is de kans heel klein dat je spiermassa minder word.

Met hoog houden bedoel je dan: meer dan je dagelijkse behoefte? Of is (zoals in mijn geval) de dagelijkse hoeveelheid van 160 gram eiwitten per dag genoeg?
Ik ben zelf namelijk bang dat als ik de dagelijkse hoeveelheid best algemeen genomen is en ik er dus iets boven moet gaan zitten?
Of is dit nu een domme vraag? :P

Als je denkt dat 160gr eiwitten niet genoeg voor je is, verhoog je toch gewoon naar 200gr?

In een cut zit ik sowieso ruim op 200gr eiwitten en ga ik 'n stuk lager in carbs, en wat hoger in vetten. Zorgen dat je maaltijden netjes zijn verspreid over de dag en spierverlies zal nihil zijn.

eiwitten omhoog KH omlaag is normaal om te cutten.
Gewoon verder op of net boven inderhoud zitten en de trainingen intensiveren en/of wat cardio extra gaan doen.

160gr eiwitten is veel te weinig als je goed wil herstellen en spiermassa behouden of zelfs wat groeien in VVM.

Euhmm, ik zit op een cut met 2000 kcal per dag, waarmee ik ongeveer op 35-40% eiwitten wil zitten, 40-45% koolhydraten, maar dat zou beteken dat ik bijna 600-800 eiwitten per dag moet nemen, terwijl mijn dagelijkse behoefte 2x66 = 132 eiwitten is? Vandaar dat ik nu tussen de 150-200 zit. Maar ik doe wel veel cardio 4-5 uur per week. Moet ik dan tussen die 2 in gaan zitten? (behoefte en ratio)

Hoe bedoel je dat je bijna 600-800 eiwitten per dag moet nemen???

Euhmm, ik zit op een cut met 2000 kcal per dag, waarmee ik ongeveer op 35-40% eiwitten wil zitten, 40-45% koolhydraten, maar dat zou beteken dat ik bijna 600-800 eiwitten per dag moet nemen, terwijl mijn dagelijkse behoefte 2x66 = 132 eiwitten is? Vandaar dat ik nu tussen de 150-200 zit. Maar ik doe wel veel cardio 4-5 uur per week. Moet ik dan tussen die 2 in gaan zitten? (behoefte en ratio)

Eiwitten worden berekent in aantal gram, behoefte in Kcals. Je bent bananen met peren aan het vergelijken maat :)

Wauw... Ik lees nu volgende ochtend dus even mijn eigen reactie.... En zoals je zegt, het is appels met peren vergelijken :Z. Ik ga dus niet meer op 2 uur 's nachts posten :Z. My bad there.

Je kan altijd nog het aantal eiwitten omreken naar kcal. Één gr eiwit = vier kcal.

Wauw... Ik lees nu volgende ochtend dus even mijn eigen reactie.... En zoals je zegt, het is appels met peren vergelijken :Z. Ik ga dus niet meer op 2 uur 's nachts posten :Z. My bad there.

Dat ben je niet, je bent appels met appelmoes aan het vergelijken, 2 dezelfde dingen alleen de ene is onbewerkt en de andere bewerkt.

Lees nog maar eens, je zat wel goed verder.

Alleen het stukje cardio, waarom gooi je dat in de discussie over eiwitten?
Koolhydraten zijn je energiebron voor cardio, eiwitten niet. De eiwitten zijn de bouwstenen voor je spieren.
Hoe kom je er bij dat je behoefte 132gr eiwitten is? Je kan wel meer gebruiken. Tussen de 150 en 200 is idd prima als uitgangspunt.
In een cut gooi je de KH omlaag, vetten en eiwitten blijven hoog, soms voer je ze zelfs iets op.

Terug
Naar boven