MuscleMeat

Squat en enkels/knieën flexibiliteit

pindanoot

Novice
Waardering
0
Hallo,

Vroeger was squat één van mij favo oefeningen. Ik deed altijd atg squats en de flexibiliteit was geen probleem.

Maar ik heb een tijd gekampt met erge blessures. Dus heel lang het squatten niet gedaan (wel benen getraind op machines en heb hiermee mijn massa tamelijk kunnen behouden).

Nu begin ik weer zwaarder te trainen en wil het squatten terug oppakken. Ik heb het al 2 trainingen gedaan, maar het lijkt wel of mijn flexibiliteit volledig weg is.

Ik merk het vooral aan mijn knieën en enkels. Eens ik in de buurt van parallel kom, moet ik bijna een goodmorning maken om dieper te kunnen. Het voelt alsof mijn knieën en enkels op slot komen. Ik voel het dan steken (geen pijn ofzo, maar het gevoel dat ik moet forceren).

Ik denk dat het mijn knieën en vooral linkerenkel zijn, een maat denkt dat het ook heupflexibiliteit is.
Ik heb het trouwens al met de bar alleen.

Er zijn een hoop filmpjes met uitleg om dieper te kunnen squatten, maar heeft iemand hetzelfde als mij voorgehad of is er een filmpje voor mijn probleem.

Ik veronderstel dat het de komende tijd veel stretchen zal worden. Maar als ik weet waaraan ik vooral moet werken, kan ik het gerichter doen en sneller resultaat behalen.

gr

---------- Post toegevoegd 10 July 2013 om 19:32 ----------

Ik squat trouwens high bar en full.

Laatst bewerkt:
Ik verwacht eigenlijk dat jij je flexibiliteit wel langzaam terug krijgt.
Je verteld dat je voorheen goed ATG kon squatten en dat je dit lange tijd niet hebt gedaan.
Als je die flexibiliteit niet hebt onderhouden (wat je dus niet hebt gedaan), zal je het weer terug moeten winnen.
Ik denk dat je dat prima kunt doen door telkens zo diep mogelijk te squatten. Zonder te forceren uiteraard, blijf wel goed luisteren naar je lichaam en wat er gebeurd. Het mag best een beetje trekken tijdens en vlak na de set. Maar dat moet wel weer weg gaan.

Vanaf hier kan ik alleen moeilijk bepalen wat de beperkende factor is voor je mobiliteit: je spierlengte, kapsel of andere oorzaken. Dus kan ik je ook niet echt gericht helpen. En dus alleen vertellen wat hierboven staat.

Terug
Naar boven