AndroidHealthClinic

squat pijn onderrug met goede form

tenen naarbuiten wat hierboven genoemd wordt is idd een optie maar probeer dat te beperken. Je verliest er kracht mee (uit je glutes), verliest wat stabiliteit en hebt een grotere kans op inklappende knieen en dat wil je allemaal niet.

ik denk dat jij geen advies moet geven over squatten

- wijdere stand& tenen iets naar buiten = meer ruimte in heup = dieper zakken = grotere range of motion van o.a. de glutes = meer kracht uit de glutes. (ik heb het hier niet over sumo squats)

- smalle stand met tenen recht naar voor = meestal minder diep tenzij je in een smith staat = minder glute activatie = meer quads

- brede stand = groter steun oppervlakte = meer stabiliteit

- brede stand vereist dat je knieën naar buiten moeten = abductie = o.a. functie van glutes
(en maakt je oefening completer)

doeii

Doe gewoon wat je comfortabel vindt... Niet zo moeilijk doen aub

Doe gewoon wat je comfortabel vindt... Niet zo moeilijk doen aub

Ook dit, is bij lange na niet het beste advies.

Hielen van de grond, knieën die naar binnen gaan en een rug die bolt kan heel comfortabel voelen als je net start met squatten.
Je lichaam zal de makkelijkste weg kiezen, en een rechte rug houden met korte hipflexors/hamstrings of je knieën naar buiten houden met zwakke abductors is verre van de makkelijkste weg op dat moment.

Wat voor jou een goed advies is, is dit niet voor een ander. Dus beter geef je adviezen die leiden tot een zo goed mogelijke squat, niet een zo comfortabel mogelijke squat oid.

Biertje92, laten we i.e.g. gewoon even met respect blijven posten ongeacht eventuele meningsverschillen over wat wel en niet goed is.

Over m'n post;

Bind eens een stuk elastiek om je knieen en zak eens in een kwart/half squat houding. probeer je knieen naar buiten te houden, minstens over je tenen zonder ervoor te komen en kijk welke voetstand daarbij het meest effectief is. Je zal zien dat bij bijna iedereen de voeten opeens instinctief recht naarvoren staan en dus de kracht uit je glutes is daarmee het meest effectief.

Ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat inklappende knieen niet goed zijn, daar hoef ik niks over toe te lichten. Ietwat tenen naarbuiten kan wel maar beperk het. Een 15graden toe out is nog wel OK maar let op de knieen en kijk wat het beste werkt voor jou persoonlijk.

De daadwerkelijke breedte van de stand is afhankelijk van de persoon die squat, de lichaamsverhoudingen en eventuele mobiliteits issues, dat zijn we geloof ik ook eens.

Ook dit, is bij lange na niet het beste advies.

Hielen van de grond, knieën die naar binnen gaan en een rug die bolt kan heel comfortabel voelen als je net start met squatten.
Je lichaam zal de makkelijkste weg kiezen, en een rechte rug houden met korte hipflexors/hamstrings of je knieën naar buiten houden met zwakke abductors is verre van de makkelijkste weg op dat moment.

Wat voor jou een goed advies is, is dit niet voor een ander. Dus beter geef je adviezen die leiden tot een zo goed mogelijke squat, niet een zo comfortabel mogelijke squat oid.

Vanzelfsprekend moet de basis goed zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=RFzE9NolXyg
Tenen recht naar voor kan even problematisch zijn als tenen te ver naar buiten. Wat Rob91 vooral bedoelt (denk ik) is dat je zelf moet vinden wat ideaal is voor jezelf. Iedereen heeft een ander lichaam dus een iets andere manier van squatten.

om een goeie diepe squat te maken kunnen je knieën niet te recht naar voren wijzen allebei, en het is niet meer dan logisch dat je tenen dezelfde kant op wijzen dan je voeten. Een halve squat met een elastiek lijkt me hier niet relevant.

En je knieën lijken mij juist eerder naar binnen te willen klappen als je voeten te veel naar binnen staan tov de richting van de rest van je been (niet recht naar voren dus).

dus bij een sumo squat staan je voeten als pip de clown, als bij een normale squat je knieën 25gr naar buiten wijzen lijkt het me niet meer dan logisch dat je tenen die richting volgen. dan kun je netjes met je knieën boven je voeten blijven.

en je kan wel super smal squatten met je voeten naar voor, er zijn echter maar weinig mensen die anatomisch gezien veel diepte kunnen pakken in die positie. (waarschijnlijk vrouwen die veel/lang geturnd hebben)
dit is echter ver van de ideale/perfecte squat

Waar je knieen naartoe wijzen is afhankelijk van lichaamsverhoudingen, bij de meeste mensen betekent dit te veel forward knee travel dus niet goed. dan is de enige optie naar buiten duwen over de voeten. dat is prima en is gewoon een enkel mobiliteits functie. Makkelijke test om te kijken of je die mobiliteit hebt is een one legged squat doen en kijken of je in de houding kan komen/blijven zitten, zo ja, heb je genoeg enkel mobiliteit.

Knieen is JUIST makkelijker naar buiten te duwen bij voeten recht naarvoren, lijkt me redelijk vanzelfsprekend als je al naar je benen kijken in een squat houding.

Elastiek om je benen kan je niet afdoen als irrelevant, knees out is een glutes functie en voet positie kan je daar prima mee testen. Los van elastiek. Spring maar eens zo hoog als je kan dus maximale kracht inspanning. Je zal automatisch een enorme heup opening creeeren maar kijk ook maar eens hoe je voeten staan. Een sprong vs een squat dit natuurlijk diepte verschil in en dus breedte van de sprong stand hoeft niet breedte te zijn van een goede squat stand.

Super smal squatten is voor 99% van de mensen niet te doen tenzij je de perfecte lichaamsverhoudingen hebt, nog los van mobiliteit.

---------- Toegevoegd om 17:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:56 ----------

Linkje nu pas bekeken maar ben het hier idd helemaal mee eens ja. Kan je niet met je tenen naarvoren staan, pak dan mobility problemen aan en blijf er niet mee doorlopen.

http://www.youtube.com/watch?v=RFzE9NolXyg
Tenen recht naar voor kan even problematisch zijn als tenen te ver naar buiten. Wat Rob91 vooral bedoelt (denk ik) is dat je zelf moet vinden wat ideaal is voor jezelf. Iedereen heeft een ander lichaam dus een iets andere manier van squatten.

Terug
Naar boven