XXL Nutrition

Squatten lukt niet -_-

Smithmachine is ideaal om de oefening te leren. Je kan alleen recht omhoog en naar beneden, precies wat je met een losse stang ook wil doen. Als je lichaam de beweging kent is het los squatten zoveel makkelijker.
In de smith maak je van een natuurlijke beweging juist een hele onnatuurlijke beweging.

Nee juist niet, je leert zo niet balanceren. Dat is juist het belangrijkste van heel de squat.

Balanceren komt daarna. Fietsen doe je ook eerst met zijwieltjes. Ik heb nog nooit een nieuwe gast gezien in de gym die gelijk een schema kreeg met losse squad erin.

Balanceren komt daarna. Fietsen doe je ook eerst met zijwieltjes. Ik heb nog nooit een nieuwe gast gezien in de gym die gelijk een schema kreeg met losse squad erin.
Nagenoeg iedereen heeft wel genoeg kracht om met een losse stang te squatten. Ik heb uberhaupt nog nooit iemand een goed schema zien krijgen in de gym trouwens.

Smithmachine is ideaal om de oefening te leren. Je kan alleen recht omhoog en naar beneden, precies wat je met een losse stang ook wil doen. Als je lichaam de beweging kent is het los squatten zoveel makkelijker.

nee want je leert een totaal verkeerde beweging aan.

ik heb nog nooit smith machine squats gedaan behalve voor de grap.

groet.

Ik denk dat weleens onderschat wordt hoe moeilijk de oefening wel niet is. Als je het al jaren doet is het net als eten en slapen maar neem een iemand mee die nooit krachttraining gedaan heeft en je lacht je de ballen uit de broek. Squatten heb je best wel behoorlijke techniek voor nodig en enige ervaring met krachttraining is wel handig.

Ik denk dat weleens onderschat wordt hoe moeilijk de oefening wel niet is. Als je het al jaren doet is het net als eten en slapen maar neem een iemand mee die nooit krachttraining gedaan heeft en je lacht je de ballen uit de broek. Squatten heb je best wel behoorlijke techniek voor nodig en enige ervaring met krachttraining is wel handig.
Squatten is de meest natuurlijke beweging die er is.

De smith is het kutste wat er is, in mijn ogen. Dit geldt voor bankdrukken, squat, eigenlijk alle oefeningen die echt 'key' zijn. Natuurlijk heeft het zijn plek voor bepaalde klemtonen binnen een training, maar zeer zeker niet zoals jij het uitlegt.
Als je squat op de smith kun je je namelijk in balans houden door de bar vast te houden. Als je 0-100kg hebt 'geleerd' op de smith, is de kans denk ik groot dat je nog geen 70kg los squat, omdat je dan omvalt en je het niet kunt compenseren door rauwe kracht. De smith = leg press met risico op een verneukte rug. Gewoon van afblijven.
Squatten met gewicht niet, maar de beweging op zich wel
Klopt, onze voorouders hadden namelijk geen wc's en ze moesten dus gehurkt schijten, anders zat de broek onder.

de squat is niet echt een beweging die ik in het dagelijks leven veel gebruik.

squatten zonder gewicht is wel anders dan met trouwens, zwaartepunt is heel ergens anders.
Jij raapt de hele dag dingen van de grond op fulltime basmca style toch

squatten zonder gewicht is wel anders dan met trouwens, zwaartepunt is heel ergens anders.
Ik doelde vooral op de mobility, maar dat verleert iedereen door veel zitten etc. Baby's en indianenstammen etc zie je het wel nog veel doen, zag het ergens in een mobility filmpje, ff opzoeken

Ik doelde vooral op de mobility, maar dat verleert iedereen door veel zitten etc. Baby's en indianenstammen etc zie je het wel nog veel doen, zag het ergens in een mobility filmpje, ff opzoeken
Ben geen bioloog maar als je bv. kijkt naar apen dan zie je ook dat ze alles gehurkt doen. Drinken, eten, chillen, echt alles. Wat Tree zegt snijdt dus zeker hout.

Jij raapt de hele dag dingen van de grond op fulltime basmca style toch

Wel een mooie discussie zo Maar ik zou niemand adviseren om zomaar ff proberen te squatten. Als je een goeie spotter hebt of een instructeur naast je dan moet je het sowieso los doen. Maar zonder kan je beter eerst oefenen met de smith al is het alleen al om het gevoel te krijgen.

Wel een mooie discussie zo Maar ik zou niemand adviseren om zomaar ff proberen te squatten. Als je een goeie spotter hebt of een instructeur naast je dan moet je het sowieso los doen. Maar zonder kan je beter eerst oefenen met de smith al is het alleen al om het gevoel te krijgen.
Dan beter gewoon bodyweight squats.

Terug
Naar boven