AndroidHealthClinic

Squatten lukt niet -_-

Jij raapt de hele dag dingen van de grond op fulltime basmca style toch

als ik iets van de grond oppak ga ik dat echt niet squattend doen.

Ik doelde vooral op de mobility, maar dat verleert iedereen door veel zitten etc. Baby's en indianenstammen etc zie je het wel nog veel doen, zag het ergens in een mobility filmpje, ff opzoeken

oh ja als ik het kan kan iedereen het, dat is zeker.

maar om te zeggen dat het de meest natuurlijke beweging is....

Ben geen bioloog maar als je bv. kijkt naar apen dan zie je ook dat ze alles gehurkt doen. Drinken, eten, chillen, echt alles. Wat Tree zegt snijdt dus zeker hout.

alsnog een stuk minder natuurlijk dan bukken.

wij zijn ook geen apen trouwens, verhoudingen ect zijn heel anders.

Wel een mooie discussie zo Maar ik zou niemand adviseren om zomaar ff proberen te squatten. Als je een goeie spotter hebt of een instructeur naast je dan moet je het sowieso los doen. Maar zonder kan je beter eerst oefenen met de smith al is het alleen al om het gevoel te krijgen.
Beter oefenen met een bezemsteelstok dan in de smith.

Beter oefenen met een bezemsteelstok dan in de smith.

Ik ben geen voorstander van de smith maar voor een beginner is het een ideaal hulpmiddel. Als je de beweging snapt moet je zo snel mogelijk los squatten. Ik snap dat chuck norris dit al kon vanaf zijn geboorte maar dat geld niet voor elke debiel. En van die laatste zijn er grote getalen in de gym te vinden

Ik ben geen voorstander van de smith maar voor een beginner is het een ideaal hulpmiddel. Als je de beweging snapt moet je zo snel mogelijk los squatten. Ik snap dat chuck norris dit al kon vanaf zijn geboorte maar dat geld niet voor elke debiel. En van die laatste zijn er grote getalen in de gym te vinden
Het enige wat 'debielen' (noem ze liever amateurs/beginners, noobs?) zullen bereiken door het beginnen met een smith, is zich een walgelijk slechte vorm aanleren, zich blindstaren op gewicht en hun vorderingen met de reguliere squat frustreren. 100kg op de smith is niet 100kg regulier, zoals ik al zei. Daar komen gegarandeerd ongelukken van.

Als je begint moet je gewoon bodyweight doen, dan leg je een stang in je nek, dan gooi je er 10kg bij, nog eens 10kg.. je snapt waar ik heen wil. Bovendien is de stang in een smith zwaarder door de resistance van de smith zelf, dus een losse (dames-)stang zou een veel beter leermiddel zijn als je het hebt over voorzichtig beginnen.

• Topic Starter Topic Starter
smith machine is inderdaad troep naar mijn idee :P

@basmca zat op jou instagram te kijken als het ik zo bekijk leun ik ongeveer netzo veel voorover als jou alleen jou pakt het alleen pakt het iets zwaarder :P
@lloydatoni zal van de week wel video maken.

back-pain-high-bar-vs-low-bar-squats.jpeg

ik ben de rechtse

helpen powerlift schoenen nog een beetje dan ?
of zo,n belt.

helpen powerlift schoenen nog een beetje dan ?
of zo,n belt.

knieën naar voren duwen. ( enkel mobiliteit verbeteren)

de eerste foto is alleen voor lang niet iedereen haalbaar, in mijn geval bijvoorbeeld, zijn mijn benen zo lang dat het fysiek bijna onmogelijk is om zo rechtop te komen.

powerlift schoenen verhogen je hielen waardoor het makkelijker word om je knieën naar voren te duwen.
beetje als squatten op dunne schijfjes maar dan niet levensgevaarlijk.

belt zal je hier niet mee helpen.

een filmpje van je squat blijft voor ons het beste om tips te geven.

oke barbel boven mijn hakken dus ?
zal video van de week maken tijdens legg day

Nee boven het middelpunt van je voet :)

alsnog een stuk minder natuurlijk dan bukken.
wij zijn ook geen apen trouwens, verhoudingen ect zijn heel anders.

Mijn neefje van bijna 4 doet nog steeds automatisch alles met een perfect form/10 ATG squat. Ik hou met spanning bij wanneer hij dat gaat verleren. Gok dat dat ieder moment kan gaan gebeuren nu hij inmiddels heel de dag zittend televisie kijkt en achter de computer zit. Vooralsnog blijf ik als goede oom stug zijn speelgoed afpakken en op de grond smijten, voor de wetenschap.

Natuurlijk is het wel ook voor ons als grote mensen. Dat wij heel de dag op een stoel zitten en bukken ipv. squatten zorgt voor ongelofelijk zwakke ruggen en de meeste mensen zijn qua verhoudingen gewoon prima in staat te squatten.

Dat over babies en squatten is niet relevant omdat onze verhoudingen heel anders worden. Kijk maar naar volwassenen in culturen waar het normaal blijft om alsmaar te hurken, die hebben ook geen perfecte houding voor atg barbell squats.

thugs.jpg

1969a42c8b8edaf47469e67d34720642.jpg

Het probleem is niet dat we zitten, maar volwassen worden ;) Je kunt de hele dag zo hurken maar dat op zich geeft je geen perfecte squat.

Daarvoor zul je toch moeten werken aan jouw exacte juiste positie voor de uitvoering met barbell en gewichten in je nek.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat weleens onderschat wordt hoe moeilijk de oefening wel niet is. Als je het al jaren doet is het net als eten en slapen maar neem een iemand mee die nooit krachttraining gedaan heeft en je lacht je de ballen uit de broek. Squatten heb je best wel behoorlijke techniek voor nodig en enige ervaring met krachttraining is wel handig.

Iedereen kan opstaan uit een stoel zonder onder van een machine begeleiding te krijgen.
Mensen durven vaak niet te squatten of zijn immobiel geworden door hun dagelijks leven (zitten)
Een Smith zal je niet helpen, je hoeft geen evenwicht te houden, je staat anders, je onderrug belast je anders. Stretchen, aan je mobiliteit werken en oefenen werkt.
Een curl leer je ook niet in de Smith, squat en bench ook niet.
Als baby kon je al een squat.

Dat over babies en squatten is niet relevant omdat onze verhoudingen heel anders worden.

Dit dus, verhoudingen zijn van enorm belang in squats, meer dan elke andere lift.( op misschien bench na maar daar veranderen de techniek niet en hefbomen minder)

Je kan een squat van de ene persoon met de andere al moeilijk vergelijken, laat staan de squat van een baby met een volwassene

Terug
Naar boven