MuscleMeat

Stelling: Groente en fruit is een MUST voor bodybuilders

Peiling Peiling Groente en fruit is een MUST voor bodybuilders

• Ja, het is van groot belang ter ondersteuning van het behalen van bb-gerelateerde doelen

Stemmen: 37 27,8%
  • Nee, een bodybuilder groeit echt niet minder in massa resp. kracht als hij geen groente en/of fruit

Stemmen: 15 11,3%
  • Groente en fruit is alleen een MUST voor algemene gezondheid

Stemmen: 63 47,4%
  • Groente en Fruit zijn overrated

Stemmen: 18 13,5%

• Totaal stemmers
    133
Er is trouwens MEER als genoeg bekent dat groente en fruit een postieve invloed heeft op spiergroei.

Als je hier iets meer over kan posten, een studie bv, dan zeg ik niets meer!

Ik eet ook uiteraard wel wat groentes, niet vaak..
Maar ik denk dat het 0 (nul) doet voor de spiergroei, maar het tegendeel kan misschien wel waar zijn..

Maar als je stelt dat die jongens massel hebben met dat lichaam, dan schiet me dat in het verkeerde keelgat, ze geven bijna hun hele leven er voor op.

Fruit is overrated ... groenten daarentegen onmisbaar imo

Als je hier
Maar als je stelt dat die jongens massel hebben met dat lichaam, dan schiet me dat in het verkeerde keelgat, ze geven bijna hun hele leven er voor op.

Daar heb je me echt verkeerd begrepen, ik ben natuurlijk ook een grote fan van deze jongens, en zou geen verkeerd woordje over hun willen of kunnen zeggen(schrijven).
Ik vind het echt k*t dat Markus er mee ophoudt, hij is niet alleen mijn favorit maar ook menselijk een toffe peer.
Wat ik probeerde te schrijven is dat ze ook al van natura al een gigantisch goed lichaam hebben die van ons 99,9% niet hebben.
Jij en ik zouden waarschijnlijk nooit Mr. Olymp kunnen worden, zelfs als wij ons leven er (nog meer :) )voor op zouden geven.

Jongens jongens, hoe kunnen groenten en fruit nu overrated zijn????? Minimum 2 stuks fruit en een hoop groenten, elke dag!

Je kan tenslotte voor alles pilletjes beginnen nemen hé:rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
vraag 1 : volgend vraag :p
vraag 2 : zogoed als niemand zit het hele jaar door op testo ;), of ben jij zo hardcore :D

ha Amsterdam dat maakt je meteen sympatischer , waar train jij ?

Ik train bij FFF in het centrum. Voormalig Barry's fitness:). Maar neem vanaf November weer even een proefabo bij Ultimate Fitness (barbarians). Jij?

Nog even een reaktie van mij

Groente en fruit zijn niet alleen voor hun belangrijke vitaminen en mineralen belangrijk, maar bijvoorbeeld ook door Phytochemikalien (SPS).
Phytochemikalien zijn van belang voor zeer veel dingen, deze ga ik niet opnoemen want dat is te veel. Geef even Phytochemikalien in Google in, als je geeinteresseerd bent.
In mijn ogen is het antioxidative gedeelte het belangrijkste, dit
voorkomt Spierontstekingen, en sterkt je algemene gezondheid (meer imuniteit tegen ziektes)

De "beste" groenten zijn zover ik weet bokkoli en bloemkool
In deze 2 groenten zijn zogenoemde "Indole", die de Oestrogeenspiegel verlagen kunnen.

Goede groenten speciaal voor de spieropbau zijn erwten en mais
behalve de voordelen die ook andere groenten bezitten zoals veel vezels en Phytochemikalien, hebben deze groenten ook veel meer kalorien.
Sommige bodybuilder eten inderdaad (te?) weinig groente, omdat ze denken dat is toch maar "Dieet voer" . Maar je lichaam heeft ook groente nodig voor een betere spijsvertering en voor de belangrijke vezels, vitaminen en mineralen, zodat je imuniteit op hoog niveau blijft en je lichaam Aminozuren en komplexe- koolhydrate optimaal kunnen verwerken juist in de tijd met proteinerijke maaltijden en proteine shakes wordt door het eten van deze groenten de opname een stukje makkelijker.
Groenten dus helemaal uit je dieet te strepen is dus werkelijk niet bepaald slim.

Het beste Fruit voor spieropbouw voorzover ik het mag beordelen :

Rozijnen en dadels,

Voorals voor de Hardgainer een goed voedsel, optimaal om dit in je ontbijt te verwerken samen met müssli of en havermout.
Het gaat hier om de koolhydrate. 75 Gram Rozijnen hebben 60 Gr. koolhydrate.
Een voordeel van rozijnen is ook dat je er geen opgeblazen buik van krijgt, en ze hebben rijkelijk antioxidanten
Het zelfde geldt voor dadels, deze vrucht heeft zelfs " Benzaldehyd" die voordelig werkt om kanker te bestrijden (ik ga hier niet verder op in "google" ).
Ook het enzym "Ficin" zit in dadels, deze is belangrijk voor de spijsvertering van Proteine, heb je genoeg van deze enzyme "Ficin" heb je minder last van "rotte eieeren scheten ;) "
Het entharden van (spier)cellen word verhindert, werkt zelfs ontstekingsminderend en ook weer voordelig voor je imuniteit, alles dus faktoren die voor het herstel van je spieren na een harde training belangrijk is.

Meer wil ik even niet schrijven, er staat verders genoeg in boeken geschreven, en talrijke studies met de voordelen voor ons BB'er betreffend fruit en groente.

Eet gewoon van alles wat, daarmee doe je zeker niets verkeerd

ik denk dat fruit vrij overrated is. Als je dagelijks gewoon een goed portie groente eet zit je goed mi.

Helaas valt me de bewijslast bijzonder tegen. :(
Zolang je kijkt naar zwakker opgezette studies (case-control), lijkt het dat er een beschermende werking vanuit gaat. Wanneer je naar beter opgezette studies kijkt, verdwijnt het effect bijna helemaal.

De effecten van groenten en fruit op long-, darm-, prostaat-, en borstkanker zijn nihil. Alleen mannelijke rokers hebben baat bij hoge fruitinname om het risico op longkanker te verlagen: Cancer and diet. A systematic review of prospective studies.

Wanneer je kijkt naar het effect op algehele sterft valt het effect ook tegen.
Er zijn maar weinig studies die hier naar hebben gekeken:

Deze studie laat een 12% verlaagd risico zien op cardiovasculaire aandoeningen per toegevoegde inname van 5 "servings" per dag. Het effect op kankerrisico was 0.
Het beschermende effect van fruit op cardiovasculaire aandoeningen was sterker 0.87 (0.80 to 0.94) dan van groenten 0.93 (0.86 to 1.00). Maar zodra je naar het effect op totale chronische ziekten kijkt (kanker + cardiovasculaire aandoeningen) wordt het effect gelijk en bijzonder zwak: 0.97 (0.93 to 1.01) voor zowel totale groenten als totaal fruit.
TABEL: JNCI J Natl Cancer Inst -- Hung et al. 96 (21): 1577 Table 2
(HPFS = mannen, NHS = vrouwen).

Van de onderzochte groepen fruit en groenten, kwam het enige beschermende effect van groene bladgroenten: 0.95 (0.92 to 0.99), maar dit effect is zwak te noemen en geldt vooral voor vrouwen.

Wanneer je vervolgens gaat kijken naar het effect op rokers, ex-rokers en niet-rokers, zie je dat er weinig effect is. Behalve een verlaagd risico van zgn. "cruciferous vegetables" op kanker, en totaal fruit voor cardiovasculaire aandoeningen, maar beiden gelden alleen voor rokers.
Voor mensen die niet roken werd geen effect gevonden van totale groenten of fruit, en voor subgroepen van groenten/fruit op kanker of cardiovasculaire ziekten.
TABEL: JNCI J Natl Cancer Inst -- Hung et al. 96 (21): 1577 Table 3

Ook opvallend is het verchil in effect van totale groenten + fruit op gebruikers van multivitamines vs niet-gebruikers:
1)Kanker
Geen multivitamines --> 0.92 (0.84 to 1.00).
Wel multivitamines --> 1.04 (0.96 to 1.12).
2)Cardiovasculaire aandoeningen
Geen multivitamines --> 0.84 (0.74 to 0.95)
Wel multivitamines --> 0.94 (0.78 to 1.13)
Maar zoals ik dus zei: wie meer groenten/fruit gaat eten, zal automatisch minder schadelijke voeding (junkfood) gaan eten. En dit effect is wél zeer groot. Indirect zijn groenten en fruit dus één van de gezondste dingen die je kan eten. Ze bevatten weinig kcal, gewassen geen chemische stoffen zoals in vis, en dus vezels, vitaminen en mineralen. Natuurlijk werkt het niet als medicijn...

Daar heb je me echt verkeerd begrepen, ik ben natuurlijk ook een grote fan van deze jongens, en zou geen verkeerd woordje over hun willen of kunnen zeggen(schrijven).
Ik vind het echt k*t dat Markus er mee ophoudt, hij is niet alleen mijn favorit maar ook menselijk een toffe peer.
Wat ik probeerde te schrijven is dat ze ook al van natura al een gigantisch goed lichaam hebben die van ons 99,9% niet hebben.
Jij en ik zouden waarschijnlijk nooit Mr. Olymp kunnen worden, zelfs als wij ons leven er (nog meer :) )voor op zouden geven.

Daar heb ik je dan verkeerd begrepen, ondanks dat wij het misschien niet zouden kunnen bereiken, hebben ze nog steeds geen geluk idd.
Marcus was (is) idd een toffe gozer, jammer dat hij stopt.

Ja, die had ik gisteren al helemaal doorgenomen, heel interessant!
Gelukkig drink ik melk, en eet ik tomaten (500gram) ED, dat werkt erg ontzurend volgens dat stukje van je.. :)

Maar behalve een banaan, waag ik me echt niet aan dat vieze fruit, blegh..

Gelukkig drink ik melk, en eet ik tomaten (500gram) ED, dat werkt erg ontzurend volgens dat stukje van je.. :)

Ik ben ook niet echt de groente en fruit fan, daarom pleur ik het meeste daarvan door mijn shakes zodat ik toch wat van al die dingen binnen heb gekregen.
Een lekkere vrucht/groente/havermout/yoghurt/kwark/whey proteine shake 's meteen morgens na het opstaan langzaam gedronken en je voelt je als een ferrari de rest van de dag ;)

Denk dat velen de micronutriënten verwaarlozen. Het barst van vitamines en anti-oxidanten in groeten en fruit. Niet enkel je k/e/v moet in orde zijn toch ?
Velen halen het argument dat bodybuilding een gezonde sport is hier, maar als jullie dan erbij zeggen dat fruit en groenten overrated zijn, amai zenne!:no:

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat van de vele jaren die ik nu sport me ook nooit echt druk heb gemaakt over groenten en fruit. Totdat ik 2 jaar geleden (en nog steeds) met meerdere orthomoluculaire deskundigen heb gesproken, deze hebben me overtuigd.
Neemt niet weg dat ik er nog steeds niet m'n bed voor uit kom, echter de sapcentrifuge doet wonderen. ;)

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat van de vele jaren die ik nu sport me ook nooit echt druk heb gemaakt over groenten en fruit. Totdat ik 2 jaar geleden (en nog steeds) met meerdere orthomoluculaire deskundigen heb gesproken, deze hebben me overtuigd.
Neemt niet weg dat ik er nog steeds niet m'n bed voor uit kom, echter de sapcentrifuge doet wonderen. ;)

Hadden deze orthomoluculaire deskundigen het over de algehele gezondheid, of over sport-prestatie's? (must voor BB)
Vonden ze de groentes of het fruit belangerijker?

ik eet bijna nooit fruit, ik heb nu Orange Triad als multivit en daarvan voel ik me "gezonder" dan bij 2 stuks fruit per dag (wat ik eerst deed). Vezels haal ik al genoeg uit andere dingen, en anti oxidanten zitten bijna wel overal in (ook in veel snoep), dat hele anti-O verhaal is alleen weer een marketing strategie omdat het opeens "in de mode" is, net als omega 3.
Het zat al in veel producten, alleen nu zetten ze het pas op de verpakking.

Hadden deze orthomoluculaire deskundigen het over de algehele gezondheid, of over sport-prestatie's? (must voor BB)
Vonden ze de groentes of het fruit belangerijker?

heb ik in posting #48 zo veel moeite gedaan om het belangrijkste wat fruit en groenten betreft te beschrijven :( .... groenten en fruit is zeker geen "must" , maar het werkt ondersteunend in een aantal belangrijke dingen voor sportprestaties.

nog even samengevat voor de mensen die #48 niet willen lezen :

Die vezels, vits en minerals en antioxis is wat iedereen wel weet, wat velen niet weten is dit :
Het entharden van (spier)cellen word verhindert
goede spijsvertering van Proteine door enzyme
ontstekingsminderend
Phytochemikalien (SPS) (heel veel info op het www)

voor mij reden genoeg om die shit in mijn dieet te proppen ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven