XXL Nutrition

Stelling: Groente en fruit is een MUST voor bodybuilders

Peiling Peiling Groente en fruit is een MUST voor bodybuilders

• Ja, het is van groot belang ter ondersteuning van het behalen van bb-gerelateerde doelen

Stemmen: 37 27,8%
  • Nee, een bodybuilder groeit echt niet minder in massa resp. kracht als hij geen groente en/of fruit

Stemmen: 15 11,3%
  • Groente en fruit is alleen een MUST voor algemene gezondheid

Stemmen: 63 47,4%
  • Groente en Fruit zijn overrated

Stemmen: 18 13,5%

• Totaal stemmers
    133
marketing strategie omdat het opeens "in de mode" is, net als omega 3.
Ja dat klopt wel, ongeveer 20 jaar geleden hadden ze het veel over ATP, toen kon je nog zogenaamde "atp" pillen kopen, die bestaan nu geloof ik geen eens meer dit is niet meer in de mode.

Ja dat klopt wel, ongeveer 20 jaar geleden hadden ze het veel over ATP, toen kon je nog zogenaamde "atp" pillen kopen, die bestaan nu geloof ik geen eens meer dit is niet meer in de mode.

ja, bekenste voorbeeld is de boter, Becel OMEGA 3.., is dat anders dan die van vorig jaar? JA!, de verpakking! lol

Groenten heersen. In mijn bescheiden mening word vitaminepillen zwaar geowned door verse groenten en 'dare is say it' fruit.

• Topic Starter Topic Starter
Maar zoals ik dus zei: wie meer groenten/fruit gaat eten, zal automatisch minder schadelijke voeding (junkfood) gaan eten. En dit effect is wél zeer groot. Indirect zijn groenten en fruit dus één van de gezondste dingen die je kan eten. Ze bevatten weinig kcal, gewassen geen chemische stoffen zoals in vis, en dus vezels, vitaminen en mineralen. Natuurlijk werkt het niet als medicijn...

Dit is imo geen 1op1 relatie. Denk dat het niet altijd zo is.

ik eet bijna nooit fruit, ik heb nu Orange Triad als multivit en daarvan voel ik me "gezonder" dan bij 2 stuks fruit per dag (wat ik eerst deed). Vezels haal ik al genoeg uit andere dingen, en anti oxidanten zitten bijna wel overal in (ook in veel snoep), dat hele anti-O verhaal is alleen weer een marketing strategie omdat het opeens "in de mode" is, net als omega 3.
Het zat al in veel producten, alleen nu zetten ze het pas op de verpakking.

Je mist wel bioactieve stoffen die niet zitten in multivit caps.
Ik vind een multivit geen vervanging voor fruit.

Nog even een reaktie van mij

Groente en fruit zijn niet alleen voor hun belangrijke vitaminen en mineralen belangrijk, maar bijvoorbeeld ook door Phytochemikalien (SPS).
Phytochemikalien zijn van belang voor zeer veel dingen, deze ga ik niet opnoemen want dat is te veel. Geef even Phytochemikalien in Google in, als je geeinteresseerd bent.

1) De positieve werking van vitamines en mineralen op de gezondheid is nauwelijks bewezen.
2) De werking van phytochemicaliën is volgens mij niet bewezen omdat hier geen onderzoek naar is gedaan.
Je stelt dat groenten en fruit belangrijk zijn. Ik durf nog niet heel hard te zeggen dat dit overrated is, maar omgekeerd heb ik weinig hard bewijs gezien voor gezondheidseffecten die ervan geclaimd worden zoals een werking tegen kanker of voor het immuunsysteem.
Vervolgens ga je nog een stap verder door aan te nemen dat phytochemicaliën voor de "gezondheidsaspecten van groenten en fruit verantwoordelijk zouden zijn. Zou je mij misschien wat studies kunnen laten zien die aantonen dat phytochemicaliën in supplementvorm een positief effect op ziekten hebben?

In mijn ogen is het antioxidative gedeelte het belangrijkste, dit
voorkomt Spierontstekingen, en sterkt je algemene gezondheid (meer imuniteit tegen ziektes)

Bron? Ik ga echt niet op google zoeken. Google staat vol met shit (ratten + in-vitro studies of erger nog: aannames op basis van niets). Zelf zoek ik altijd op Medline.

De "beste" groenten zijn zover ik weet bokkoli en bloemkool
In deze 2 groenten zijn zogenoemde "Indole", die de Oestrogeenspiegel verlagen kunnen.

1)Waar is het bewijs dat broccoli en bloemkool de oestrogeenspiegel verlagen?
2)Wat boeit een lagere oestrogeenspiegel?

Goede groenten speciaal voor de spieropbau zijn erwten en mais
behalve de voordelen die ook andere groenten bezitten zoals veel vezels en Phytochemikalien, hebben deze groenten ook veel meer kalorien.
Sommige bodybuilder eten inderdaad (te?) weinig groente, omdat ze denken dat is toch maar "Dieet voer" . Maar je lichaam heeft ook groente nodig voor een betere spijsvertering en voor de belangrijke vezels, vitaminen en mineralen, zodat je imuniteit op hoog niveau blijft en je lichaam Aminozuren en komplexe- koolhydrate optimaal kunnen verwerken juist in de tijd met proteinerijke maaltijden en proteine shakes wordt door het eten van deze groenten de opname een stukje makkelijker.
Groenten dus helemaal uit je dieet te strepen is dus werkelijk niet bepaald slim.

Alleen dat groenten uit je dieet schrappen niet slim is zou nog kunnen. De rest wat er staat heb ik nooit een onderbouwing voor gelezen.

Het beste Fruit voor spieropbouw voorzover ik het mag beordelen :

Rozijnen en dadels,

Voorals voor de Hardgainer een goed voedsel, optimaal om dit in je ontbijt te verwerken samen met müssli of en havermout.
Het gaat hier om de koolhydrate. 75 Gram Rozijnen hebben 60 Gr. koolhydrate.
Een voordeel van rozijnen is ook dat je er geen opgeblazen buik van krijgt, en ze hebben rijkelijk antioxidanten
Het zelfde geldt voor dadels, deze vrucht heeft zelfs " Benzaldehyd" die voordelig werkt om kanker te bestrijden (ik ga hier niet verder op in "google" ).
Ook het enzym "Ficin" zit in dadels, deze is belangrijk voor de spijsvertering van Proteine, heb je genoeg van deze enzyme "Ficin" heb je minder last van "rotte eieeren scheten ;) "
Het entharden van (spier)cellen word verhindert, werkt zelfs ontstekingsminderend en ook weer voordelig voor je imuniteit, alles dus faktoren die voor het herstel van je spieren na een harde training belangrijk is.

Meer wil ik even niet schrijven, er staat verders genoeg in boeken geschreven, en talrijke studies met de voordelen voor ons BB'er betreffend fruit en groente.

Eet gewoon van alles wat, daarmee doe je zeker niets verkeerd

Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Ook dit staat volgens mij vol wetenschappelijke onwaarheden. Ik zeg niet dat deze dingen niet waar zouden kunnen zijn. Ik zeg wel dat ik twijfel of al deze verhalen onderzocht zijn.

Ik heb een beperkt aantal studies gelezen die kijken naar variaties in voedsel en het effect op kanker/algehele sterfte. Sommigen laten een beschermend effect zien. Anderen geen effect. Variatie heeft mogelijk wel een daadwerkelijke wetenschappelijke onderbouwing.

Maar zoals ik dus zei: wie meer groenten/fruit gaat eten, zal automatisch minder schadelijke voeding (junkfood) gaan eten. En dit effect is wél zeer groot. Indirect zijn groenten en fruit dus één van de gezondste dingen die je kan eten. Ze bevatten weinig kcal, gewassen geen chemische stoffen zoals in vis, en dus vezels, vitaminen en mineralen. Natuurlijk werkt het niet als medicijn...

Lijkt logish maar is dit ook bewezen?
Indien het al waar is blijft het daadwerkelijke effect van groenten en fruit zèlf nihil.
Je kunt dan ook gewoon stellen dat een dieet met minder caloriën gezond is, wat mogelijk ook het geval is. Dat heeft dan niets met groenten en fruit te maken.

Je kunt dan ook gewoon stellen dat een dieet met minder caloriën gezond is, wat mogelijk ook het geval is. Dat heeft dan niets met groenten en fruit te maken.
Een dieet met minder kcal, en wat ga je dan eten? Groenten hebben de eigenschap de maag goed te vullen, te zorgen voor verzadiging en toch een lage calorie densiteit te hebben. Dit in combinatie met flink wat vezels, complexe koolhydraten en de nodige vitaminen/mineralen. Weinig andere producten in de supermarkt hebben deze eigenschappen. Het is dus niet zo eenvoudig. Het komt er op neer dat groenten gewoon een stukje vormen van wat we kunnen zien als gezonde voeding. Zonder groenten en fruit wordt een voedingspatroon al makkelijk eenzijdig of lijkt mensen makkelijker de stap te doen zetten naar junk food of gewoon andere minder gezonde voeding. Alles heeft te maken met de ratio's, zonder groenten en fruit zal het lastig zijn om tot een gevarieerd en gezond voedingspatroon te komen.

Naar onderzoek betrefd dit heb ik nog niet gezocht, maar het is wel iets waar ik praktisch en professioneel gezien heel wat ervaring mee heb.

verzadigde vetten zijn niet ongezond. Vraag me echt af wie die verhalen de wereld in helpt

verzadigde vetten zijn niet ongezond. Vraag me echt af wie die verhalen de wereld in helpt
Verzadigde vetten zijn boven een bepaald percentage van het totaal aan opgenomen kcal ongezond, gezien ze het LDL kunnen verhogen. Een normale hoeveelheid hoeft idd niet ongezond te zijn.

Must voor algemene gezondheid, dus OOK voor bb

Hadden deze orthomoluculaire deskundigen het over de algehele gezondheid, of over sport-prestatie's? (must voor BB)
Vonden ze de groentes of het fruit belangerijker?
Als de algehele gezondheid optimaal is dan heeft dit uiteraard een positieve uitwerking op je sportprestaties.

Ik ben echter nog geen artikel tegenkomen waarin beweerd wordt dat verzadigde vetten gezond zijn.

De idee dat vetten leiden tot hart- en vaatziekten moet dringend worden bijgesteld. Het is met name de groep van vetten die hierboven al even werd genoemd, namelijk de verzadigde vetzuren, die vaak terecht in een kwade reuk staan. Het zijn vooral deze vetten die men moet proberen te vermijden. Er zijn 'lange' en 'korte' verzadigde vetzuren en met name de lange verzadigde vetzuren kunt u maar beter achterwege laten.
Alle vetten die vast of hard zijn, bestaan voor een groot deel uit deze vetzuren. Meestal vinden wij ze in dierlijke producten, zoals schapenvlees, varkensvlees, rundvlees, melkproducten en reuzel. Vlees van wilde dieren bevat veel minder vet en verzadigde vetzuren dan vlees van tamme of gefokte dieren.
Runner's World - Vetten

Hoi isdatzo (de naam past bij jou :D )
Tof dat je mijn bericht zo goed hebt gelezen

1) De positieve werking van vitamines en mineralen op de gezondheid is nauwelijks bewezen.

eehhh hallo ? DIT meen je niet serieus he ?, hierover zijn nou werkelijk meer als genoeg wetenschappelijke bewijzen :D :D

2) De werking van phytochemicaliën is volgens mij niet bewezen omdat hier geen onderzoek naar is gedaan.

Doe echt even de moeite en zoek in via google & Co. hierover zijn zo vele onderzoeke gedaan dat je voor een jaar lang lektuur hebt om te lezen ;)

Je stelt dat groenten en fruit belangrijk zijn. Ik durf nog niet heel hard te zeggen dat dit overrated is, maar omgekeerd heb ik weinig hard bewijs gezien voor gezondheidseffecten die ervan geclaimd worden zoals een werking tegen kanker of voor het immuunsysteem.

Groente tegen kanker :eek!: uhhhhh , dat lijkt me wel een klein beetje overdreven hé, maar heb je werkerlijk geen onderzoeken gevonden die bewezen hebben dat groente en fruit een positive invloed hebben op het immuunsystem dan ?

Vervolgens ga je nog een stap verder door aan te nemen dat phytochemicaliën voor de "gezondheidsaspecten van groenten en fruit verantwoordelijk zouden zijn. Zou je mij misschien wat studies kunnen laten zien die aantonen dat phytochemicaliën in supplementvorm een positief effect op ziekten hebben?

voorzover ik weet bestaan hiervoor GEEN supplementen, het beste supplement is gewoon "groente en fruit eten" :) :D voor de phytochem. kan je ook een paar kopjes groene thee per dag drinken als je groente en fruit echt niet door je keel krijgt en toch die phytochems binnen wilt krijgen ;)
Voor de Phytochem. studies, moet je werkelijk echt even zelf googlen, er zijn daarvan meer als genoeg (veel in het Duits of Engels, maar dat is voor de meeste NL's geen probleem om te lezen)

Bron? Ik ga echt niet op google zoeken. Google staat vol met shit (ratten + in-vitro studies of erger nog: aannames op basis van niets). Zelf zoek ik altijd op Medline.

OK dan zoek je met een andere zoekmachine als je Google niet goed vind :) ,
Er er bestaat werkelijk meer als alleen "Medline", 1 x in google ingeven en je hebt genoeg andere studies die je kan doorlezen welliswaar in andere talen ;)

1)Waar is het bewijs dat broccoli en bloemkool de oestrogeenspiegel verlagen?
2)Wat boeit een lagere oestrogeenspiegel?

zoek funktie benutten, dat boeit nameljk een hele gigantische heleboel voor bodybuilder ;)
En hier zijn WEL supplemente voor :) (voor de niet groente en fruit eter :) )

Alleen dat groenten uit je dieet schrappen niet slim is zou nog kunnen. De rest wat er staat heb ik nooit een onderbouwing voor gelezen.

dat is toch logisch dat je dat nooit als onderbouwing hebt gelezen, als je Google en Co niet benut en alleen in Medline leest. Als je werkelijk aan dit thema geeinteressert bent, zou je toch eens meer andere berichten en studies moeten gaan lezen

Ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Ook dit staat volgens mij vol wetenschappelijke onwaarheden. Ik zeg niet dat deze dingen niet waar zouden kunnen zijn. Ik zeg wel dat ik twijfel of al deze verhalen onderzocht zijn.

??? Nou om te beginnen zou je je eerst moeten verdiepen in dit thema door middel van lezen. als je dan nog steeds niks vindt, dan mag je van mij schrijven "dit staat zonder wetenschappelijke onwaarheden" eerder liever niet beweren ;) .

Ik heb een beperkt aantal studies gelezen die kijken naar variaties in voedsel en het effect op kanker/algehele sterfte. Sommigen laten een beschermend effect zien. Anderen geen effect. Variatie heeft mogelijk wel een daadwerkelijke wetenschappelijke onderbouwing.

Dat had ik al aan je bericht gemerkt, dat je "een beperkt aantal studies hebt gelezen :) "
hallo ? ??? wij willen met groente en fruit toch geen kanker helen ??? ??? we gaan niet overdrijven hé :D

iniedergeval tof dat je de moeite gedaan hebt mijn bericht te lezen, als je je meer verdiept in dit thema ga je steeds meer interressante en onderbouwende studies leren kennen, maar hier moet je ZELF moeite voor gaan doen.
succ6 :)

iniedergeval tof dat je de moeite gedaan hebt mijn bericht te lezen, als je je meer verdiept in dit thema ga je steeds meer interressante en onderbouwende studies leren kennen, maar hier moet je ZELF moeite voor gaan doen.
succ6 :)

:D Je moet echt een geintje maken.
Ik kan direct uit je posts kan opmaken dat je:
a) of niet genoeg over het onderwerp hebt gelezen.
b) of geen verstand hebt van het lezen van wetenschappelijke onderzoeken.

Beiden zijn niet erg, maar dan moet je niet bij mij aankomen dat ik er blijkbaar geen verstand van zou hebben.

Vraagje: heb jij zelf wel eens systematisch Medline afgezocht op alle beschikbare relevante studies naar de relatie tussen aspecten van ons dieet/vitamines in relatie tot bepaalde aspecten van de gezondheid?

Ik wel namelijk. (zie mijn site: Cancer and diet. A systematic review of prospective studies. ) en ik ben er nog lang niet mee klaar!

Nu even een paar onderwerpen eruit lichten:

1) Vitamines/mineralen en gezondheid:

Mortality in randomized trials of antioxidant supplements for primary and secondary prevention: systematic review and meta-analysis.
Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, Simonetti RG, Gluud C.
The Cochrane Hepato-Biliary Group, Copenhagen Trial Unit, Center for Clinical Intervention Research, Copenhagen University Hospital, Rigshospitalet, Copenhagen, Denmark. goranb@junis.ni.ac.yu

CONTEXT: Antioxidant supplements are used for prevention of several diseases. OBJECTIVE: To assess the effect of antioxidant supplements on mortality in randomized primary and secondary prevention trials. DATA SOURCES AND TRIAL SELECTION: We searched electronic databases and bibliographies published by October 2005. All randomized trials involving adults comparing beta carotene, vitamin A, vitamin C (ascorbic acid), vitamin E, and selenium either singly or combined vs placebo or vs no intervention were included in our analysis. Randomization, blinding, and follow-up were considered markers of bias in the included trials. The effect of antioxidant supplements on all-cause mortality was analyzed with random-effects meta-analyses and reported as relative risk (RR) with 95% confidence intervals (CIs). Meta-regression was used to assess the effect of covariates across the trials. DATA EXTRACTION: We included 68 randomized trials with 232 606 participants (385 publications). DATA SYNTHESIS: When all low- and high-bias risk trials of antioxidant supplements were pooled together there was no significant effect on mortality (RR, 1.02; 95% CI, 0.98-1.06). Multivariate meta-regression analyses showed that low-bias risk trials (RR, 1.16; 95% CI, 1.05-1.29) and selenium (RR, 0.998; 95% CI, 0.997-0.9995) were significantly associated with mortality. In 47 low-bias trials with 180 938 participants, the antioxidant supplements significantly increased mortality (RR, 1.05; 95% CI, 1.02-1.08). In low-bias risk trials, after exclusion of selenium trials, beta carotene (RR, 1.07; 95% CI, 1.02-1.11), vitamin A (RR, 1.16; 95% CI, 1.10-1.24), and vitamin E (RR, 1.04; 95% CI, 1.01-1.07), singly or combined, significantly increased mortality. Vitamin C and selenium had no significant effect on mortality. CONCLUSIONS: Treatment with beta carotene, vitamin A, and vitamin E may increase mortality. The potential roles of vitamin C and selenium on mortality need further study.

2) Over phytochemicaliën:

Ik heb op Medline gezocht op de volgende zoektermen:
phytochemicals + alle volgende termen: systematic, meta, randomized, cohort, prospective, en case-control.
Hierdoor zou ik alle beschikbare mensstudies moeten zijn tegengekomen. Ik heb er precies 0 gevonden.

3) Over google vs Medline:

Ik heb geen idee of je weet waar Medline over gaat.
Maar jij stelt Medline boven google omdat daar veel meer studies op zouden staan...
Aangezien jij je blijkbaar wel in de materie hebt verdiept, kun je vast wel een aantal studies posten die wel op google, maar niet op Medline staan.
Of ga je nu weer aankomen met de stelling dat ik zelf maar moet gaan zoeken naar studies? Dat doen mensen namelijk altijd indien ze hun theorieën willen onderbouwen, maar dit niet kunnen.

Aangezien jij er blijkbaar heel veel over hebt gelezen, kun je vast wel wat mensstudies plaatsen die je stellingen onderbouwen. Dat moet toch heel simpel zijn. Dus ga je gang...

Voor het geval dat ik jou het idee heb geven dat ik denk dat jij helemaal geen verstand van voeding hebt, moet ik me daar voor verontschuldigen.
In tegendeel, ik had je vanmorgen op jou bericht, en nadat ik je link had gelezen zelfs positive "karma" gegeven. ;)
Respekt voor het gedeelte wat je tot nu toe weet, de meeste mensen geven zicht niet zo veel moeite.

Behalve die voor jou in Medline bekende, bestaat nog boel veel meer, als ik meer tijd en zin heb, ga ik het hier wel voor je posten, als je "buiten" echt helemaal geen informatie kan vinden.

Vitamine studies heb ik zelf mee aan gedaan in de VU A'dam, om verhoogde Homocystein waardes te verlagen (met Vitamin B6, Foliumz & Vit. B12)
Ik zal ook een thuis kijken of ik daarvan nog iets voor je heb.

Ps. "mijn" Theorie bestaat overigens niet, ik geef informatie verder wat ik weet dmv lezen of praktijk.
Het zijn ook niet "mijn" stellingen die ik wil onderbouwen, maar komen vooral uit externe quellen.
Jij geeft je informatie ook verder uit een externe Quelle zoals "Medline",dat is ook prima, en wordt gewaardeerd ;)

groenten fleuren je bord op, kan me niet voorstellen dat ik constant rijst/aardappelen met vis/vlees en dat ZONDER GROENTEN?? als ik geen groenten bij mn eten at, dan at ik heel stuk minder andere dingen ook!

Terug
Naar boven